Przygotuj się do jazdy rowerowej jak prawdziwy profesjonalista. Wybór odpowiedniej dętki rowerowej może wydawać się prosty, ale w rzeczywistości wymaga znajomości kilku kluczowych parametrów. Nie masz pewności, jaką kupić? Przeczytaj nasz poradnik. Podpowiadamy, jak dobrać dętkę do opony.
Dętka rowerowa to gumowy element, który znajduje się wewnątrz opony i odpowiada za utrzymanie prawidłowego ciśnienia powietrza. Jej wymiary muszą być dostosowane do rozmiaru koła oraz szerokości opony. Nieprawidłowy dobór dętki może prowadzić do problemów, takich jak trudniejsze zakładanie, uszkodzenia bądź nieefektywna, a wręcz niebezpieczna jazda.
Jeżeli wybierzesz ją o zbyt małej średnicy, nie będziesz w stanie jej prawidłowo napompować, co może prowadzić do jej rozerwania podczas jazdy. Zbyt duża dętka będzie natomiast trudna do zamontowania i może powodować nierówne rozłożenie powietrza, co wpłynie na komfort oraz stabilność jazdy. Pomińmy już tak skrajne przypadki, jak zbyt mała średnica, która nie pozwoli zamontować jej na obręczy. Jak dobrać dętkę do opony? Warto przede wszystkim poznać system oznaczeń, który pozwala oszacować wymiary elementu.
Dla ułatwienia, każda dętka posiada oznaczenia liczbowo-literowe, które określają jej rozmiar. Najczęściej stosowane systemy to:
W ofercie dostępne są liczne rozmiary dętek rowerowych. Jeżeli na oponie widnieje oznaczenie „700x25C”, oznacza to, że opona ma 700 mm średnicy zewnętrznej oraz szerokość 25 milimetrów. Dętka pasująca do takiej opony będzie miała zakres np. „23-28/622”, co oznacza, że pasuje do szerokości opon od 23 do 28 milimetrów i średnicy wewnętrznej 622 milimetrów.
Dętka powinna być kompatybilna z szerokością i średnicą opony. Producenci podają zazwyczaj zakres szerokości opon, do jakich ma ona pasować, na przykład „28/32-622”, co oznacza, że będzie odpowiednia do opon o szerokości od 28 do 32 milimetrów i średnicy 622 milimetrów. Jeżeli często zmieniasz opony w rowerze lub używasz różnych szerokości w zależności od sezonu, warto wybrać dętkę o szerszym zakresie, co pozwoli uniknąć konieczności kupowania nowej dętki przy każdej zmianie opon.
Podsumujmy więc - jaka dętka do opony 700x40c będzie odpowiednia? Według wskaźnika ERTRO właściwa będzie 42-622. A jaka dętka do opony 700x38c jest właściwa? Oczywiście 40-622. Wystarczy właściwy przelicznik i kilka podstawowych informacji, a wszystko staje się o wiele łatwiejsze.
Zobacz także: Ranking rowerów do 1500 zł [TOP10]
Rozważając, jak dobrać dętkę do opony, oprócz rozmiaru, istotny jest także typ wentyla, ponieważ musi on być zgodny z otworem w obręczy koła. Główne rodzaje wentyli to: Schrader (AV, samochodowy) – szeroki, stosowany w rowerach górskich i miejskich; Presta (FV, rowerowy) – wąski, stosowany w rowerach szosowych i wyczynowych; oraz Dunlop (DV, rowerowy klasyczny) – spotykany w starszych rowerach.
Jeżeli masz wąską obręcz, lepszym wyborem będzie wentyl Presta, ponieważ jego średnica jest mniejsza i nie wymaga dużego otworu w obręczy. W rowerach górskich oraz miejskich lepiej sprawdzi się wentyl Schrader, który jest odporny na uszkodzenia i łatwiejszy do pompowania na stacjach benzynowych.
Dętki występują w różnych grubościach ścianek. Modele cienkie są lżejsze i bardziej elastyczne, ale podatniejsze na przebicia, natomiast te wzmocnione są bardziej odporne, ale cięższe. Grubość ścianek powinno się dopasować do rodzaju uprawianej jazdy.
Standardowe dętki są lekkie i tanie, ale mają mniejszą odporność na przebicia. Dętki wzmacniane – posiadają grubsze ścianki, co zwiększa ich odporność, jednak dodaje wagi. Dętki lateksowe – są wyjątkowo lekkie i oferują lepszą elastyczność, ale szybciej tracą ciśnienie i są droższe.
Rozmiar dętki to oczywiście nie wszystko, co warto wziąć pod uwagę przed zakupem. Pamiętaj, że koła są jedynym elementem stycznym pojazdu z podłożem, dlatego muszą gwarantować bezpieczeństwo. W pierwszym kroku sprawdź oznaczenia na oponach, które są założone na kołach Twojego roweru. Wtedy dopasuj dętkę do ogumienia.
Spośród dostępnych modeli w tym rozmiarze, sprawdź także rodzaje wentyli. Powinny one pasować do posiadanej obręczy, a w drugiej kolejności – pompki. Powyżej opisaliśmy także dostępne grubości dętek. Dostępne są modele standardowe, wzmacniane i lateksowe. W przypadku tych ostatnich, to dobry wybór do szybkiej jazdy, gdzie znaczenie ma masa. Dętki wzmacniane są świetne w przypadku jazdy terenowej.
Jak dbać o dętkę, by służyła jak najdłużej?
Skoro wiesz już, jak dobrać dętkę do opony, to przypomnijmy od razu co jest ważne, aby służyła Ci ona jak najdłużej. Przede wszystkim regularnie sprawdzaj ciśnienie powietrza i pompuj „koło” zgodnie z zaleceniami producenta opony. Unikaj jazdy po ostrych przedmiotach, takich jak szkło czy kolce.
Zdecydowanie warto używać wkładek antyprzebiciowych lub opon z dodatkową ochroną, jeśli często jeździsz w trudnym terenie. Przechowuj rower w suchym miejscu, aby guma nie ulegała degradacji. Dobrym miejscem będzie garaż lub nawet ciepła piwnica.