Poradniki Eksperta

Jaki rower górski?

Rower górski to pojazd dla osób lubiących wyzwania, jazdę z dala od miasta i ruchu ulicznego. To rower, który w zależności od potrzeb sprawdzi się na trudnych drogach leśnych i polnych, a także podczas podjazdów i zjazdów w terenie górskim. Rower górski to dość nowa odmiana jednośladu, powstała w Ameryce w latach 80. To tam szukano rozwiązań, pozwalających na jazdę po bezdrożach. Najpierw zakładano do zwykłych rowerów szersze opony, następnie wzmacniano ramy i modyfikowano ich geometrię, później osprzęt, aż doszliśmy do kilku typów rowerów górskich, które są przeznaczone do jazdy w terenie o różnych stopniach trudności. Jedne przeznaczone są do szybkiego pokonywania lekkiego terenu, inne do jazdy po ścieżkach górskich, jeszcze inne tylko do pokonywania zjazdów z dużą prędkością. Rower górski to ucieczka z miasta na łono przyrody. To, jaki rower górski wybierzemy, zależy od naszych upodobań, stylu jazdy i umiejętności. Na co zwrócić uwagę wybierając rower górski?


Jaki rower górski


Amortyzator


Mówiąc o rowerze górskim, zwracamy uwagę na amortyzator. Czy ma duży skok, czy jest on tylko z przodu i czy ma pełną amortyzację. Chociaż amortyzator spotkamy dzisiaj praktycznie w każdym rowerze poza szosowym, to pierwszym jednośladem, w którym zaczęto go stosować, był właśnie rower górski. To w nim w dalszym ciągu spotkamy najbardziej zawansowane konstrukcje. Z racji użytkowania muszą być one wytrzymałe i odporne na duże obciążenia, ale jednocześnie być dość lekkimi konstrukcjami, które mogą posiadać nawet 23 cm skoku. Obecne amortyzatory mają wiele regulacji, które pozwalają dopasować je do wagi rowerzysty, ale też jego upodobań. Regulować w nich możemy: naprężenie wstępne, skok, tłumienie odbicia i kompresję, a nawet zablokować ich działanie. Odpowiednie ustawienie parametrów zapewnia to co najważniejsze podczas jazdy w terenie, czyli ciągły kontakt kół z nawierzchnią i wybieranie wszystkich nierówności, a przy tym zapewnia komfort jazdy. Od rodzaju roweru zależy to, jaki skok posiada. W rowerach górskich typu cross country zawiera się on w zakresie 80-120 mm, trail 130-150, enduro 160-180 i downhillowy – ponad 200 mm.


Rowery górskie w naszej ofercie:



Rama


To, do czego rower jest stworzony i jak się sprawdza, zależy w dużej mierze od ramy. Rowery górskie, z racji jazdy w trudnym terenie, muszą mieć najmocniejsze ramy. Najpopularniejszym materiałem do ich budowy jest aluminium, w modelach budżetowych spotkamy jeszcze ramy stalowe, z kolei w tych najbardziej zawansowanych – ramy wykonane z karbonu. Różnica w zastosowanym materiale to przede wszystkim waga i sztywność, która przekłada się na efekty podczas jazdy. Lżejszy rower łatwiej jest rozpędzić i wjechać nim pod górę, a im sztywniejszą posiada konstrukcję, tym efektywniejsze jest przeniesienie napędu na koła. Budowane są zupełnie inne rowery dla kobiet i mężczyzn. Różnią się głównie geometrią ramy, ustawieniami kierownicy i kształtem siodełka.


Koła


W ostatnim czasie rowery górskie przeszły dużą rewolucję za sprawą zmiany średnicy koła. Jeszcze 10 lat temu wszystkie rowery górskie poruszały się na 26-calowych kołach, później nastąpiła zmiana, która zaowocowała dużą popularnością kół 29-calowych. W międzyczasie pojawiły się jeszcze koła w rozmiarze 27,5 cala. Obecnie najbardziej popularne są te największe, rzadziej spotkamy 27,5 cali i wśród rowerów dla dorosłych praktycznie zostały wyparte rowery na kołach 26-calowych. Dzisiaj jest to półka zarezerwowana dla młodzieży. To, jaki rower górski wybrać, z jakim rozmiarem kół, powinniśmy uzależnić przede wszystkim od naszego wzrostu. Modele z najniższymi rozmiarami ramy S i M budowane są przeważnie w dwóch wersjach. Z kołami 27,5- i 29-calowymi, tak, aby osoby o niższym wzroście mogły dopasować rower jak najlepiej do swoich warunków fizycznych. 27,5 cala to również rozmiar dedykowany dla kobiet.

Duże koła to lepsza trakcja, łatwiejsze pokonywanie przeszkód i większa prędkość, ale też trzeba większej siły, aby wprowadzić je w ruch, gdyż większe koła to i większa masa. Duża średnica koła to z kolei mniejsza zwrotność, która może przydać się szczególnie podczas jazdy w terenie leśnym po ścieżkach poprowadzonych między drzewami.


Jeszcze do niedawna koła, zarówno obręcze jak i piasty, budowane były z aluminium. Dzisiaj najlepsze modele wykonane są tak jak ramy – z karbonu. Daje to kołom niesamowitą lekkość i sztywność.


Również w ogumieniu rowerów górskich nastąpiły zmiany. Wcześniej zawodnicy, a teraz również amatorzy coraz częściej przesiadają się na opony bezdętkowe. Użytkowanie tego typu opon pozwala na jazdę z niższym ciśnieniem, co daje lepszą przyczepność na trasie oraz zdecydowanie poprawia komfort jazdy. Opony odporniejsze są również na przebicia, gdyż powstałe podczas jazdy dziury uszczelniane są wlewanym do środka mleczkiem lateksowym. Zalet opony bezdętkowe mają więcej. To mniejsza waga kół, ale także mniejsze opory toczenia podczas jazdy. Jednym słowem rower na takich oponach ma lepszą przyczepność i łatwiej wprowadzić go w ruch.


Napęd


Poza rozmiarem kół w ostatnim czasie dużo zmian nastąpiło również w napędzie. Obecnie na czasie jest rezygnacja z przedniej przerzutki na rzecz większej ilości biegów oferowanych przez tylna przerzutkę. Pozwala to na bardziej intuicyjną zmianę biegów, zmniejsza masę, a także pozwala zrezygnować z kolejnego elementu do serwisowania. Najwyższe grupy napędów oferują nawet 12 przełożeń z tyłu. Dawniej popularny był napęd 10 rzędowy z tyłu i 3- lub 2-rzędowy z przodu, co dawało do dyspozycji ogromną liczbę biegów – nawet 30. Obecnie duży zakres przełożeń tylnej kasety pozwala na rezygnację z przedniej przerzutki przy zachowaniu praktycznie takich samych możliwości. W sprzedaży spotkamy wszystkie rodzaje napędu – jednorzędowe, bez przedniej przerzutki w rowerach dla zawodników i osób profesjonalnie podchodzących do jazdy, dwurzędowe, z przednią przerzutką – w średniej klasie rowerów. Trzyrzędowe są głównie dla amatorów. Oczywiście istnieje możliwość modyfikacji napędu i dopasowania go do swoich potrzeb.


Hamulce


Ostatnie lata to również popularyzacja hamulców tarczowych. One też najpierw sprawdziły się w rowerach górskich, zanim trafiły do innych typów rowerów. Tu musiały wykazać się dużą skutecznością i dać sobie radę podczas długich zjazdów z górek, podczas których hamulce V-brake praktycznie ulegały zużyciu. Sprawdzają się bardzo dobrze podczas jazdy w złych warunkach pogodowych. Dzisiaj praktycznie każdy rower górski wyposażony jest w niezawodne i skuteczne hamulce tarczowe. Te ze średniej i wyższej półki – w hydrauliczne, te z niższej – w mechaniczne.


Jak widzimy, w ostatniej dekadzie w rowerach górskich zaszło wiele zmian, które mogą wprowadzić zamieszanie podczas wyboru jednośladu. Obecnie rowery górskie poruszają się na większych kołach, z oponami bezdętkowymi, z napędem posiadającym jedną przerzutkę. A jaki rower górski dla siebie wybrać? Jeżeli jazda po bezdrożach nie jest dla nas nowością i chcemy przesiąść się na nowszą maszynę, to raczej wybierzemy nowe trendy. Z kolei, jeśli zaczynamy dopiero przygodę w terenie, możemy zostać przy starszych, sprawdzonych rozwiązaniach. Potrzeba czasu i zdobycia doświadczenia, zanim będziemy wiedzieli, jak te nowe technologie umieć wykorzystać. Ważnym jest, aby dobrać rower do swojego wzrostu i budowy. Elementami, w które warto zainwestować, którymi dzisiaj charakteryzuje się dobry rower górski, są duże koła i hamulce tarczowe, gdyż te rozwiązania na pewno sprowadzą się na każdej trasie. Jednorzędowy napęd na początku lepiej zostawić doświadczonym kolarzom, a dla początkujących wybrać napęd umożliwiający wybór większej liczby kombinacji zmiany biegów.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756