Poradniki Eksperta

Jakie błotniki do roweru crossowego?

Rower crossowy to świetne połączenie roweru górskiego i szosowego. Jest idealnym pojazdem dla ludzi, którzy lubią jazdę po bezdrożach i w lekkim terenie. Na drogach takich nie sprawdzi się typowy rower szosowy, a z kolei dla roweru górskiego jest to zbyt łatwa trasa, na której nie zostaną wykorzystane jego możliwości. Ponieważ rower crossowy przeznaczony jest do szybkiej, dynamicznej jazdy, nie ma zbędnego wyposażenia, takiego jak błotniki, nóżki czy osłony łańcucha albo stałe oświetlenie zasilane dynamem, tak jak wszystkie rowery sportowe. Jednak przychodzi jesień, a następnie zima – pory roku, podczas których większość dni jest mokra, a co za tym idzie – na trasach mamy dużo wody i błota. Jazda w takich warunkach staje się bardzo nieprzyjemna. Tym bardziej, że opony w rowerach crossowych – chociaż nie są szerokie, posiadają dość agresywny bieżnik, który unosi duże ilości wody i błota, co powoduje, że dosłownie po kilku minutach jazdy jesteśmy cali mokrzy i ubrudzeni błotem. Dobrym rozwiązaniem jest założenie na ten okres błotników. Jakie wybrać błotniki od roweru crossowego?


Jakie błotniki do roweru crossowego


Na co zwrócić uwagę, wybierając błotnik do roweru crossowego?


Błotnik w rowerze na co dzień to zbędna masa. Szczególnie w przypadku roweru crossowego, który przystosowany jest do jazdy w terenie po wertepach. Głównym powodem, dla którego cykliści decydują się jednak na jego montaż, jest niesprzyjająca jeździe deszczowa pogoda, z którą do czynienia mamy szczególnie w sezonie jesienno-zimowym i związana z nią ochrona przed błotem i wodą. Prawdziwy kolarz jeździ niezależnie od warunków, więc musi też pogodzić się podczas zimowo jesienniej aury z udogodnieniem, jakim są błotniki.


Błotniki zastosowane w tego typu rowerze muszą być więc lekkie i mieć solidne mocowanie. Musi ono być solidne, aby w krótkim czasie nie złapało luzów i żeby błotnik nie „latał” podczas jazdy i obijał się o elementy roweru, przy tym jeszcze głośno hałasując.


Dobierając błotniki zwróćmy przede wszystkim uwagę na rozmiar koła oraz szerokość zastosowanych w rowerze opon. Zdecydowana większość rowerów crossowych porusza się na kołach 28 cali, ale zastosowane w nich opony mogą mieć szerokość od 1 do 1,5 cala, a także więcej. Kupienie „pierwszych lepszych” błotników, dopasowanych tylko wielkością koła, może nie zdać egzaminu, gdy okaże się, że są węższe od szerokości koła. Opony w crossach często mają agresywny bieżnik po bokach, który w tym przypadku, pomimo zastosowania błotników będzie w dalszym ciągu nas ochlapywał.


Ważny jest też materiał, z którego są wykonane. Oczywiście w sprzedaży spotkamy praktycznie każdy materiał – od metalowych, po wykonane z tworzyw czy karbonu. Pierwsze będą najcięższe, ale i najtańsze, ostatnie z kolei najlżejsze, ale i zdecydowanie droższe. Wszystkie, niezależnie od materiału, będą dobrze pełniły swoje funkcje, pod warunkiem, że będą dobrze dobrane i odpowiednio zamontowane.


Błotniki rowerowe w naszej ofercie:



Czy da się założyć błotnik do roweru crossowego?


Rowery crossowe w zdecydowanej większości zbudowane są na tej samej ramie, co trekkingowe. Powinny więc mieć otwory pozwalające na założenie błotników. Jeżeli by ich nie miały, są oczywiście inne rozwiązania pozwalające je zamontować. Również widelce przednie, zarówno sztywne jak i amortyzowane, te dedykowane do rowerów crossowych przeważnie mają otwory służące do montażu błotnika. Oczywiście najbardziej stabilnym i pewnym rozwiązaniem jest to, gdy błotniki do roweru crossowego zamontowane są do miejsc specjalnie do tego przeznaczonych. Jeszcze lepszą sztywność zapewniają modele z drutami stabilizującymi, prowadzącymi do miejsc mocowania w pobliżu osi koła. Gwarantuje to pewne trzymanie się na właściwym miejscu, a zarazem najefektywniejszą ochronę przed wodą i brudem, lecącymi spod kół.


Gdy nasz rower nie posiada takich miejsc fabrycznych do montażu, istnieją inne rozwiązania. Tylne błotniki możemy zamontować do sztycy siodła, z przodu zaś rozporowy system umożliwia montaż w rurze sterowej amortyzatora lub widelca. Spośród innych rozwiązań możemy wymienić chociażby mocowania błotników na opaskę zaciskową (trytytkę) lub rzepy do widelca przedniego i tylnych widełek. Ich zaletą jest szybki montaż, a z kolei wadą to, że w miejscach mocowania mogą uszkodzić lakier na ramie. Mogą też pod wpływem wstrząsów podczas jazdy zmieniać wysokość położenia, a samo połącznie może nie być na tyle sztywne, by zapobiec bujaniu błotnikiem podczas jazdy.


Błotniki do roweru crossowego na pewno da się założyć. Z pewnością sprawdzą się podczas jesienno-zimowej aury, umożliwiając jazdę w te nieprzyjazne dni. Lepszy jest cięższy rower, ale wyposażony w błotniki, dzięki którym wrócimy susi z przejażdżki, niż odstawienie go na ten czas do piwnicy. Tak więc podsumujmy – jakie błotniki do roweru crossowego wybrać? Dopasować je do wielkości i szerokości koła, z odpowiednim systemem montażu, w którym wykorzystamy wcześniej przygotowane otwory. Tak naprawdę, każdy błotnik spełni swoją podstawową funkcję – ochronę przed ochlapaniem, ale jedne wykonają to lepiej, inne gorzej, jedne podczas jazdy będą bujać się na boki, inne będą sztywno zamocowane. To odpowiednio stabilny system mocowania zapobiegnie przypadkowemu odpadnięciu i zgubieniu błotników, zwłaszcza podczas jazdy w terenie.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 39 875 000 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756