
Rower crossowy to uniwersalny model do jazdy po asfalcie i lekkich terenach off-road, takich jak leśne drogi. Dzięki szerszym oponom, przedniemu amortyzatorowi i lekkiej ramie sprawdzi się na różnych nawierzchniach. Nasz ranking rowerów crossowych pomoże Ci wybrać model dla siebie.
28-calowe koła
5-letnia gwarancja na ramę
Niewielka waga - 16 kg
Ranking rowerów crossowych otwieramy modelem Indiana X-Cross 4.0. To dość lekki jednoślad osadzony na dużych 28-calowych kołach, obuty w uniwersalne opony, które mają agresywny bieżnik po bokach, a delikatny pośrodku. Takie rozwiązanie pozwala szybko jechać po drogach utwardzonych, ale też pokonywać bez większego trudu drogi polne i leśne.
Poza dobrymi oponami o przyczepność na drodze dba również amortyzowany widelec Suntour. Za zwinne poruszanie się w terenie oraz sprawne pokonywanie podjazdów odpowiada 27-biegowy napęd Shimano. Biegi wybierane są za pośrednictwem przerzutek z jednej z serii Shimano.
28-calowe koła
5-letnia gwarancja na ramę
Niewielka waga - 16 kg
Ranking rowerów crossowych otwieramy modelem Indiana X-Cross 4.0. To dość lekki jednoślad osadzony na dużych 28-calowych kołach, obuty w uniwersalne opony, które mają agresywny bieżnik po bokach, a delikatny pośrodku. Takie rozwiązanie pozwala szybko jechać po drogach utwardzonych, ale też pokonywać bez większego trudu drogi polne i leśne.
Poza dobrymi oponami o przyczepność na drodze dba również amortyzowany widelec Suntour. Za zwinne poruszanie się w terenie oraz sprawne pokonywanie podjazdów odpowiada 27-biegowy napęd Shimano. Biegi wybierane są za pośrednictwem przerzutek z jednej z serii Shimano.
Kolejny rower crossowy - INDIANA X-Cross 3.0 - posiada 28-calowe koła. Pokonują one łatwo wszelkie przeszkody na drodze, szczególnie gdy są na nie założone bardzo przyczepne opony Kenda. W przypadku tego roweru liczba przełożeń wynosi 24. Komfort jazdy zapewniają antypoślizgowe, wyprofilowane uchwyty.
Tylna przerzutka to model Shimano z serii Acera. Rower został również wyposażony w amortyzowany widelec Zoom, który w znaczny sposób ułatwia poruszanie się w terenie. Mocne i niezawodne tarczowe hamulce hydrauliczne marki Shimano gwarantują pewność hamowania nawet w trudnych warunkach.
Kolejny rower crossowy - INDIANA X-Cross 3.0 - posiada 28-calowe koła. Pokonują one łatwo wszelkie przeszkody na drodze, szczególnie gdy są na nie założone bardzo przyczepne opony Kenda. W przypadku tego roweru liczba przełożeń wynosi 24. Komfort jazdy zapewniają antypoślizgowe, wyprofilowane uchwyty.
Tylna przerzutka to model Shimano z serii Acera. Rower został również wyposażony w amortyzowany widelec Zoom, który w znaczny sposób ułatwia poruszanie się w terenie. Mocne i niezawodne tarczowe hamulce hydrauliczne marki Shimano gwarantują pewność hamowania nawet w trudnych warunkach.
INDIANA X-Cross 2.0 D17 został wyposażony w przedni amortyzator ZOOM CH-141, aluminiową ramę o rozmiarze 15 cali oraz duże 28-calowe koła z oponami KENDA i obręczami BERETTA. Jednoślad zapewnia dobrą przyczepność, komfort i stabilność jazdy. Dzięki precyzyjnym przerzutkom SHIMANO (21 biegów) i wydajnej korbie CYCLONE, rower pozwala na płynne pokonywanie różnych typów nawierzchni i wzniesień.
Dodatkowym atutem jest regulowana kierownica osadzona na lekkim wsporniku PROMAX, pokryta antypoślizgowym materiałem dla lepszego chwytu. Rower crossowy INDIANA X-Cross 2.0 to jednoślad, który łączy w sobie komfort, bezpieczeństwo i sportowy charakter.
INDIANA X-Cross 2.0 D17 został wyposażony w przedni amortyzator ZOOM CH-141, aluminiową ramę o rozmiarze 15 cali oraz duże 28-calowe koła z oponami KENDA i obręczami BERETTA. Jednoślad zapewnia dobrą przyczepność, komfort i stabilność jazdy. Dzięki precyzyjnym przerzutkom SHIMANO (21 biegów) i wydajnej korbie CYCLONE, rower pozwala na płynne pokonywanie różnych typów nawierzchni i wzniesień.
Dodatkowym atutem jest regulowana kierownica osadzona na lekkim wsporniku PROMAX, pokryta antypoślizgowym materiałem dla lepszego chwytu. Rower crossowy INDIANA X-Cross 2.0 to jednoślad, który łączy w sobie komfort, bezpieczeństwo i sportowy charakter.
Model Amantea 300 to rower typu cross / trekking. Jego rama ma rozmiar 22″ i jest wykonana z aluminium — co oznacza, że będzie stosunkowo lekka i odporna na korozję, a także mniej podatna na rdzewienie czy degradację niż modele stalowe. Koła mają rozmiar 28 cali, co w tym segmencie zapewnia dobrą stabilność i komfort na różnych nawierzchniach.
Rower posiada 27 przełożeń, co daje dużą elastyczność w doborze odpowiedniego biegu – przydatne zarówno na podjazdach, jak i przy szybszym tempie na prostej drodze. Za zmianę przełożeń odpowiadają przerzutki: z przodu marka Shimano Altus, z tyłu przerzutka L‑Twoo. Taka konfiguracja sugeruje, że rower będzie sprawny w typowej jeździe terenowej i miejskiej, choć niekoniecznie do ekstremalnych warunków. Komponenty wpływające na komfort to przede wszystkim przedni amortyzator marki SR Suntour — jego zadaniem jest tłumienie nierówności, co czyni jazdę płynniejszą przy nierównych nawierzchniach, np. na drogach gruntowych czy brukach. Siodełko i sztyca są regulowane, co pozwala dopasować pozycję użytkownika do jego wzrostu i preferencji, co jest ważne w dłuższych trasach.
Model Amantea 300 to rower typu cross / trekking. Jego rama ma rozmiar 22″ i jest wykonana z aluminium — co oznacza, że będzie stosunkowo lekka i odporna na korozję, a także mniej podatna na rdzewienie czy degradację niż modele stalowe. Koła mają rozmiar 28 cali, co w tym segmencie zapewnia dobrą stabilność i komfort na różnych nawierzchniach.
Rower posiada 27 przełożeń, co daje dużą elastyczność w doborze odpowiedniego biegu – przydatne zarówno na podjazdach, jak i przy szybszym tempie na prostej drodze. Za zmianę przełożeń odpowiadają przerzutki: z przodu marka Shimano Altus, z tyłu przerzutka L‑Twoo. Taka konfiguracja sugeruje, że rower będzie sprawny w typowej jeździe terenowej i miejskiej, choć niekoniecznie do ekstremalnych warunków. Komponenty wpływające na komfort to przede wszystkim przedni amortyzator marki SR Suntour — jego zadaniem jest tłumienie nierówności, co czyni jazdę płynniejszą przy nierównych nawierzchniach, np. na drogach gruntowych czy brukach. Siodełko i sztyca są regulowane, co pozwala dopasować pozycję użytkownika do jego wzrostu i preferencji, co jest ważne w dłuższych trasach.
Nasz ranking rowerów crossowych nie zwalnia tempa, prezentując na kolejnym miejscu model INDIANA X-Cross 5.0. Posiada lekką, 22-calową aluminiową ramę, a ponadto jest zwinny, odporny na korozję i łatwy do przenoszenia, co docenisz np. podczas jazdy w terenie. Duże 28-calowe koła z oponami marki SCHWALBE pozwalają na płynne pokonywanie nierówności i szybkie rozwijanie prędkości, co zwiększa komfort i efektywność jazdy.
Komfort jazdy podnosi przedni amortyzator SR SUNTOUR NEX-RL, który skutecznie tłumi drgania, chroniąc nadgarstki i ramiona przed przeciążeniem. Rower został również wyposażony w nowoczesny napęd SHIMANO CUES z 20 przełożeniami i tylną przerzutką z technologią Shadow, która zmniejsza ryzyko uszkodzeń mechanicznych. Precyzyjną i bezpieczną kontrolę zapewniają hydrauliczne hamulce tarczowe.
Nasz ranking rowerów crossowych nie zwalnia tempa, prezentując na kolejnym miejscu model INDIANA X-Cross 5.0. Posiada lekką, 22-calową aluminiową ramę, a ponadto jest zwinny, odporny na korozję i łatwy do przenoszenia, co docenisz np. podczas jazdy w terenie. Duże 28-calowe koła z oponami marki SCHWALBE pozwalają na płynne pokonywanie nierówności i szybkie rozwijanie prędkości, co zwiększa komfort i efektywność jazdy.
Komfort jazdy podnosi przedni amortyzator SR SUNTOUR NEX-RL, który skutecznie tłumi drgania, chroniąc nadgarstki i ramiona przed przeciążeniem. Rower został również wyposażony w nowoczesny napęd SHIMANO CUES z 20 przełożeniami i tylną przerzutką z technologią Shadow, która zmniejsza ryzyko uszkodzeń mechanicznych. Precyzyjną i bezpieczną kontrolę zapewniają hydrauliczne hamulce tarczowe.
Co warto wiedzieć o rowerze crossowym LOMBARDO Amantea 200? Posiada on lekką, aluminiową ramę o rozmiarze 21 cali, amortyzator przedni i 28-calowe koła, co zapewnia płynną i stabilną jazdę nawet na trudniejszych nawierzchniach. Jego konstrukcja została zaprojektowana z myślą o wygodzie użytkowniczki - regulowane siodełko, ergonomiczna kierownica z antypoślizgowymi manetkami oraz obecność praktycznych dodatków.
Tarcze hamulcowe o systemie hydraulicznym gwarantują skuteczne hamowanie na każdej nawierzchni. 24-biegowy napęd oparty na komponentach Shimano Tourney i Sunrace pozwala na łatwe dostosowanie jazdy do terenu. Aluminiowe elementy - takie jak wspornik kierownicy czy sztyca siodła - zwiększają trwałość roweru, a jednocześnie sprawiają, że jest on lekki i łatwy w prowadzeniu.
Co warto wiedzieć o rowerze crossowym LOMBARDO Amantea 200? Posiada on lekką, aluminiową ramę o rozmiarze 21 cali, amortyzator przedni i 28-calowe koła, co zapewnia płynną i stabilną jazdę nawet na trudniejszych nawierzchniach. Jego konstrukcja została zaprojektowana z myślą o wygodzie użytkowniczki - regulowane siodełko, ergonomiczna kierownica z antypoślizgowymi manetkami oraz obecność praktycznych dodatków.
Tarcze hamulcowe o systemie hydraulicznym gwarantują skuteczne hamowanie na każdej nawierzchni. 24-biegowy napęd oparty na komponentach Shimano Tourney i Sunrace pozwala na łatwe dostosowanie jazdy do terenu. Aluminiowe elementy - takie jak wspornik kierownicy czy sztyca siodła - zwiększają trwałość roweru, a jednocześnie sprawiają, że jest on lekki i łatwy w prowadzeniu.
Model INDIANA X-Cross 5.0 M22 to jednoślad dla osób szukających wszechstronnego sprzętu do jazdy po zróżnicowanym terenie. Aluminiowa rama w rozmiarze 22 cali, w połączeniu z 28-calowymi kołami, zapewnia stabilność i wygodę prowadzenia. Hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano (model BR-MT200) gwarantują skuteczne i bezpieczne hamowanie, nawet w trudnych warunkach pogodowych.
Przedni amortyzator SR Suntour NEX-RL poprawia komfort jazdy po nierównych nawierzchniach, a opony Schwalbe zapewniają dobrą przyczepność i widoczność.
Model INDIANA X-Cross 5.0 M22 to jednoślad dla osób szukających wszechstronnego sprzętu do jazdy po zróżnicowanym terenie. Aluminiowa rama w rozmiarze 22 cali, w połączeniu z 28-calowymi kołami, zapewnia stabilność i wygodę prowadzenia. Hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano (model BR-MT200) gwarantują skuteczne i bezpieczne hamowanie, nawet w trudnych warunkach pogodowych.
Przedni amortyzator SR Suntour NEX-RL poprawia komfort jazdy po nierównych nawierzchniach, a opony Schwalbe zapewniają dobrą przyczepność i widoczność.
Ranking rowerów crossowych przedstawia model MBM Maxilux. Wyposażono go w 27-biegowy napęd, oparty na przerzutkach MBM FD-V5008/9L SP9 (przednia) i MBM RD-V5009-L SP9 (tylna) oraz manetkach MBM SL V5009 SP9. Taki zestaw zapewnia płynną zmianę przełożeń i komfortową jazdę w różnych warunkach - zarówno miejskich, jak i bardziej wymagających terenach.
Bezpieczeństwo użytkownika gwarantują hydrauliczne hamulce tarczowe, które charakteryzują się wysoką skutecznością działania niezależnie od pogody - nie tracą efektywności nawet w kontakcie z błotem czy wodą. Aluminiowa rama wykonana w technologii hydroformowania jest lekka, odporna na korozję i zachowuje wysoką wytrzymałość konstrukcyjną.
Ranking rowerów crossowych przedstawia model MBM Maxilux. Wyposażono go w 27-biegowy napęd, oparty na przerzutkach MBM FD-V5008/9L SP9 (przednia) i MBM RD-V5009-L SP9 (tylna) oraz manetkach MBM SL V5009 SP9. Taki zestaw zapewnia płynną zmianę przełożeń i komfortową jazdę w różnych warunkach - zarówno miejskich, jak i bardziej wymagających terenach.
Bezpieczeństwo użytkownika gwarantują hydrauliczne hamulce tarczowe, które charakteryzują się wysoką skutecznością działania niezależnie od pogody - nie tracą efektywności nawet w kontakcie z błotem czy wodą. Aluminiowa rama wykonana w technologii hydroformowania jest lekka, odporna na korozję i zachowuje wysoką wytrzymałość konstrukcyjną.
Rower crossowy INDIANA X-Cross 4.0 posiada siodełko umieszczone nieco niżej niż kierownica, co gwarantuje rowerzyście wygodną, wyprostowaną pozycję w trakcie jazdy. Mniej obciąża plecy i ramiona, co sprawia, że pokonywanie kolejnych kilometrów nie sprawia dyskomfortu - w efekcie możemy przejechać dłuższe dystanse. Ważna jest też możliwość regulowania ustawienia kierownicy i siodełka.
Prezentowany jednoślad posiada amortyzowany widelec przedni oraz amortyzowaną sztycę. To kolejne elementy, które podnoszą komfort jazdy. Za napęd odpowiada niezawodny osprzęt Shimano, model Cues, który oferuje 20 biegów. To wystarczająca liczba do codziennej jazdy po drogach utwardzonych i w lekkim terenie.
Rower crossowy INDIANA X-Cross 4.0 posiada siodełko umieszczone nieco niżej niż kierownica, co gwarantuje rowerzyście wygodną, wyprostowaną pozycję w trakcie jazdy. Mniej obciąża plecy i ramiona, co sprawia, że pokonywanie kolejnych kilometrów nie sprawia dyskomfortu - w efekcie możemy przejechać dłuższe dystanse. Ważna jest też możliwość regulowania ustawienia kierownicy i siodełka.
Prezentowany jednoślad posiada amortyzowany widelec przedni oraz amortyzowaną sztycę. To kolejne elementy, które podnoszą komfort jazdy. Za napęd odpowiada niezawodny osprzęt Shimano, model Cues, który oferuje 20 biegów. To wystarczająca liczba do codziennej jazdy po drogach utwardzonych i w lekkim terenie.
Model INDIANA X-Cross 3.0 zamyka nasz ranking rowerów crossowych - to jednoślad dla osób szukających wszechstronnego sprzętu do jazdy po zróżnicowanym terenie. Aluminiowa rama w rozmiarze 15 cali (S) w połączeniu z 28-calowymi kołami zapewnia stabilność i wygodę prowadzenia. Hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano (model BR-MT200) gwarantują skuteczne i bezpieczne hamowanie, nawet w trudnych warunkach pogodowych.
Przedni amortyzator Zoom CH-187 HL/O poprawia komfort jazdy po nierównych nawierzchniach, a opony Kenda K935 (700x40) z odblaskowym paskiem zapewniają dobrą przyczepność i widoczność. Rower wyróżnia się również nowoczesnym designem w czarno-turkusowej kolorystyce oraz wygodnym wyposażeniem - w zestawie znajdują się pedały, dzwonek, odblaski, instrukcja i karta gwarancyjna.
Model INDIANA X-Cross 3.0 zamyka nasz ranking rowerów crossowych - to jednoślad dla osób szukających wszechstronnego sprzętu do jazdy po zróżnicowanym terenie. Aluminiowa rama w rozmiarze 15 cali (S) w połączeniu z 28-calowymi kołami zapewnia stabilność i wygodę prowadzenia. Hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano (model BR-MT200) gwarantują skuteczne i bezpieczne hamowanie, nawet w trudnych warunkach pogodowych.
Przedni amortyzator Zoom CH-187 HL/O poprawia komfort jazdy po nierównych nawierzchniach, a opony Kenda K935 (700x40) z odblaskowym paskiem zapewniają dobrą przyczepność i widoczność. Rower wyróżnia się również nowoczesnym designem w czarno-turkusowej kolorystyce oraz wygodnym wyposażeniem - w zestawie znajdują się pedały, dzwonek, odblaski, instrukcja i karta gwarancyjna.
Dla osób szukających ekonomicznego, ale solidnego modelu, kluczowe jest zwrócenie uwagi na kilka podstawowych cech technicznych, które decydują o komforcie, trwałości i funkcjonalności roweru. Oto, na co warto zwrócić uwagę, wybierając tani i dobry rower crossowy:
1. Rama i geometria:
Dobra rama to podstawa. W tanich rowerach crossowych najczęściej spotyka się ramy aluminiowe, które są lekkie, odporne na korozję i zapewniają sztywność konstrukcji. Rama powinna mieć geometrię uniwersalną, z lekko pochyloną pozycją jazdy, która łączy wygodę z efektywnością pedałowania. Istotny jest też rozmiar ramy dopasowany do wzrostu – wpływa bezpośrednio na komfort i kontrolę nad rowerem.
2. Napęd i przełożenia:
W tanich modelach często znajdziemy napęd 3x7 lub 3x8 (21–24 biegi). To wystarczający zakres do jazdy w mieście i rekreacyjnie w terenie. Ważne, by przerzutki działały płynnie, a manetki były ergonomiczne i łatwe w obsłudze.
3. Koła i opony:
Standardem w rowerach crossowych są koła 28 cali, które zapewniają lepsze toczenie i większy komfort niż mniejsze rozmiary. Obręcze powinny być wzmacniane, a piasty dobrze uszczelnione. Opony powinny mieć średni bieżnik – umożliwiający jazdę zarówno po asfalcie, jak i utwardzonych drogach leśnych. Szerokość opon w przedziale 35–45 mm to dobry kompromis między przyczepnością a lekkością jazdy.
4. Hamulce:
W tej półce cenowej najczęściej spotykane są hamulce V-brake (szczękowe), które są tanie w eksploatacji i łatwe w regulacji. Coraz częściej jednak trafiają się hamulce tarczowe mechaniczne, które oferują lepszą siłę hamowania, szczególnie w deszczu. Hydrauliczne tarcze rzadko pojawiają się w tej cenie, ale warto ich szukać, jeśli budżet pozwala. Kluczowe jest, by układ hamulcowy był dobrze wyregulowany i niezawodny.
5. Amortyzacja i wyposażenie:
Tani, ale funkcjonalny rower crossowy powinien być wyposażony w przedni amortyzator o skoku ok. 60–80 mm. Nie musi być zaawansowany – wystarczy prosty widelec sprężynowy, który złagodzi wstrząsy na nierównościach. Dobrze, jeśli posiada blokadę skoku, która pozwala na lepsze wykorzystanie siły pedałowania na płaskim terenie. Warto też zwrócić uwagę na wyposażenie dodatkowe: regulowany wspornik kierownicy, podpórkę, otwory montażowe pod bagażnik i błotniki – zwiększają funkcjonalność roweru w codziennym użytkowaniu.
Rower crossowy to jednoślad łączący cechy modeli szosowych i górskich, zaprojektowany do jazdy po zróżnicowanym terenie. Oto 5 cech charakterystycznych takiego pojazdu:
Rower crossowy może być dobrym wyborem do jazdy po lesie, pod warunkiem, że teren nie jest zbyt wymagający technicznie. Dzięki lekkiej, a jednocześnie wytrzymałej ramie oraz dużym kołom (najczęściej 28-calowym), rower ten dobrze radzi sobie na leśnych drogach, szutrach, ubitych ścieżkach i lekkich nierównościach. Amortyzowany widelec przedni pomaga tłumić drgania i zwiększa komfort jazdy na korzeniach czy kamieniach. Opony w rowerach crossowych mają umiarkowany bieżnik – wystarczający do zapewnienia przyczepności na wilgotnej lub miękkiej nawierzchni, ale nieprzystosowany do bardzo błotnistych czy grząskich tras.
Jeśli planujesz sporadyczne przejażdżki po lesie, zwłaszcza po dobrze wyjeżdżonych ścieżkach, rower crossowy w zupełności wystarczy. W przypadku bardziej ekstremalnych warunków, stromych zjazdów czy luźnego podłoża, lepszym wyborem byłby rower górski. Jednak do rekreacyjnej jazdy po lesie, z domieszką asfaltu i szutrów, cross to świetny kompromis między komfortem, lekkością a uniwersalnością.
Cross to rower bardziej uniwersalny – zaprojektowany z myślą o jeździe po zróżnicowanych nawierzchniach, takich jak asfalt, szuter czy leśne ścieżki. Ma lżejszą i bardziej sportową ramę, często z amortyzowanym widelcem, co poprawia komfort na nierównościach. Wyposażony jest zazwyczaj w większe koła (28 cali) i węższe, ale bieżnikowane opony, które pozwalają na jazdę zarówno po drogach utwardzonych, jak i w lekkim terenie.
Z kolei rower miejski stworzony jest z myślą o spokojnej jeździe po utwardzonych nawierzchniach – jego konstrukcja jest bardziej pionowa i komfortowa, z naciskiem na wygodę i funkcjonalność. Często posiada dodatkowe wyposażenie, takie jak bagażnik, koszyk, błotniki, oświetlenie czy osłony na łańcuch. Ma też zazwyczaj mniejszą liczbę biegów lub przekładnię zintegrowaną w piaście, co upraszcza obsługę.
W skrócie: rower crossowy to propozycja dla osób szukających wszechstronności i możliwości jazdy poza miastem, natomiast miejski sprawdzi się najlepiej w codziennym przemieszczaniu się po drogach asfaltowych.
Rower trekkingowy lepiej sprawdzi się, jeśli planujesz częste, dłuższe trasy oraz zależy Ci na wygodzie i praktyczności — zwykle wyposażony jest fabrycznie w błotniki, bagażnik, oświetlenie i wsporniki pod sakwy. Geometrycznie trekking ma bardziej wyprostowaną pozycję, co redukuje zmęczenie przy jazdach po asfalcie i utwardzonym terenie. Z kolei rower crossowy to propozycja bardziej sportowa i wszechstronna — lepszy tam, gdzie trasa miesza asfalt z szutrem, drogi leśne lub polne.
Crossy są lżejsze, często mają lepszą amortyzację (przynajmniej przednią), bardziej agresywne bieżniki na oponach i mocniejsze komponenty, co daje lepszą kontrolę przy nierównościach, ale kosztem komfortu przy długich trasach z dużym obciążeniem.
Jeśli Twój styl jazdy to dojazdy do pracy, niedzielne wypady i mieszane warunki terenowe, cross może być lepszy. Jeśli jednak zależy Ci na wygodzie, stabilności i funkcjonalności (np. przewożenie bagażu, jazda niezależnie od pogody), lepszym wyborem będzie trekking.
Polecane poradniki Eksperta