Poradniki Eksperta

Ranking rowerów elektrycznych trekkingowych [TOP10]

  2023-03-28


Jeśli uwielbiasz długie wycieczki koniecznie sprawdź nasz ranking rowerów elektrycznych trekkingowych. Są one idealnym wyborem dla każdego miłośnika dwóch kółek, któremu nieco brakuje kondycji, aby pokonywać dłuższe dystanse. Dzięki funkcjonalnym dodatkom świetnie sprawdzą się również w ruchu miejskim, na przykład do dojazdów do szkoły czy pracy.

1

MIEJSCE

10.0 / 10

2

MIEJSCE

10.0 / 10

3

MIEJSCE

10.0 / 10

4

MIEJSCE

9.5 / 10

5

MIEJSCE

9.5 / 10

6

MIEJSCE

9.5 / 10

7

MIEJSCE

9.0 / 10

8

MIEJSCE

9.0 / 10

9

MIEJSCE

9.0 / 10

10

MIEJSCE

8.5 / 10

Czym jest rower trekkingowy?

Bardzo często rower trekkingowy jest określany również jako rower turystyczny. To idealnie oddaje ducha tego pojazdu, który został zaprojektowany pod kątem wygodnego pokonywania dużych odległości. Rower trekkingowy nie służy do bicia rekordów prędkości jednak z łatwością rozpędza się i stałym tempem pokonuje kolejne kilometry. Geometria ramy sprawia, że Twoja pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna. Pojazd jest wyposażony w błotniki, więc możesz jeździć w praktycznie każdą pogodę. Z kolei do bagażnika możesz przymocować wypełnione bagażem sakwy, w sam raz na dłuższa wycieczkę czy codzienne zakupy. W większości przypadków pojazd jest również wyposażony w niezbędne oświetlenie, dzwonek oraz stopkę.

Konstrukcja roweru trekkingowego

Wbrew pozorom elektryczny rower trekkingowy poza posiadaniem napędu wspomagającego nie różni się znacząco od tradycyjnego. Dlatego wybierając swój jednoślad zwróć uwagę na kilka cech. Jedną z nich jest materiał, z którego wykonana została rama. Standardem jest aluminium, które charakteryzuje się niewielką masą, sztywnością i odpornością na korozję. Jest przy tym relatywnie przystępne cenowo. W najlepszych rowerach trekkingowych stosuje się ramy karbonowe. Włókno węglowe to bardzo wytrzymały materiał oraz niezwykle lekki. Musisz jednak liczyć się z wysokim kosztem zakupu takiego jednośladu. Pamiętaj, że niezależnie od materiału, rozmiar ramy powinien być dobrany do Twojego wzrostu.


Nie możemy zapomnieć również o kołach przygotowując ranking rowerów elektrycznych trekkingowych. Standardem są 28-calowe obręcze. Ich zalety to przede wszystkim większa prędkość na podjazdach i zjazdach, wygodniejsze pokonywanie przeszkód na drodze czy większa stabilność. Niektórzy producenci stosują również koła 29-calowe. Są nieco większe i podobnie jeszcze łatwiej jest utrzymać na nich prędkość. Jednak oczywiście będą mniej zwrotne. To dobry wybór dla wysokich osób. Opony w rowerze trekkingowym są szersze niż w szosowym, a węższe niż górskim. W połączeniu z dość płytkim bieżnikiem sprawiają, że nadają się one jedynie w lekki teren jak drogi szutrowe, jednak opory toczenia są niewielkie więc łatwo utrzymasz wysoką prędkość, na przykład na asfalcie.

Jak działa rower elektryczny?

Przygotowując ranking rowerów elektrycznych trekkingowych nie możemy nie powiedzieć, jak działa taki pojazd. Największym jego atutem jest to, że pozostaje on rowerem. Nie wystarczy więc przekręcić manetki jak w hulajnodze elektrycznej. Podczas jazdy rowerem musisz stale pedałować, a rolą silnika jest jedynie wspomaganie, którego intensywność jest regulowana. Oznacza to, że jazda w dalszym ciągu wymaga aktywności fizycznej i dzięki niej chociażby spalisz zbędne kalorie. Moc silnika powinna wynosić maksymalnie 250 W, a wspomaganie wyłącza się automatycznie po przekroczeniu 25 km/h. Silnik najczęściej umieszczony jest centralnie lub w piaście tylnego koła. To pierwsze rozwiązanie jest charakterystyczne dla rowerów z wyższej półki. Dzięki niemu cała konstrukcja jest lepiej wyważona. Napięcie zasilające powinno zaś wynosić do 48 V. Spełniający te warunki rower elektryczny pod względem przepisów jest traktowany dokładnie tak samo jak zwykły rower.


Jeśli jednak pojazd ma na przykład silnik o większej mocy lub jest wyposażony w manetkę gazu i nie wymaga pedałowania to według przepisów powinien on być traktowany jako motorower. To oznacza chociażby obowiązek rejestracji czy posiadania ubezpieczenia OC. Najlepsze modele rowerów elektrycznych wyposażone są w ekran LCD, wskazujący między innymi tryb wspomagania czy pozostały zasięg. Często dostępne są również opcje personalizacji, zazwyczaj za pomocą aplikacji na telefon. 

Jaki zasięg powinien mieć elektryczny rower trekkingowy?

Przygotowując ranking rowerów elektrycznych trekkingowych nie mogliśmy pominąć kwestii zasięgu wspomagania. Wpływ na nie ma kilka czynników. Przede wszystkim zależne jest to od pojemności akumulatorów – im jest ona większa tym większe są możliwości magazynowania energii elektrycznej. W specyfikacji producenci podają zazwyczaj maksymalny możliwy do uzyskania zasięg. W przypadku podstawowych modeli zasięg wynosi około 40 km, co powinno być wystarczające na przykład na dojazdy do pracy czy krótsze wycieczki. Jednak, jeśli masz większe wymagania to bez trudu znajdziesz w ofercie rowery elektryczne, których zasięg wynosi ponad 100 km, a w skrajnych przypadkach nawet 150 km. W praktyce na wydajność wpływają także takie czynniki jak intensywność wspomagania jazdy, masa Twojego ciała oraz ewentualnych bagaży założonych na rower, ukształtowanie terenu, to jest chociażby obecność stromych podjazdów na trasie a nawet warunki atmosferyczne – głównie temperatura otoczenia. Oczywiście atutem roweru elektrycznego jest fakt, że nawet gdy wyczerpie się w nim akumulator to w dalszym ciągu możesz korzystać z niego tak jak z tradycyjnego roweru.


Pamiętaj, że akumulator o większej pojemności ma również większą masę oraz rozmiary. Oznacza to, że rower z taką baterią będzie cięższy. Masa takiego jednośladu wyniesie nawet niemal 30 kg, podczas gdy lżejsze rowery elektryczne ważą około 20 kg. Oprócz tego ładowanie baterii do pełna zajmie więcej czasu, nawet niemal 10 godzin, podczas gdy standardowo to około 6 godzin. Oczywiście pamiętajmy, że naładowany do połowy akumulator o dużej pojemności może oferować zasięg porównywalny ze standardową baterią naładowaną do pełna. Większość producentów szacuje trwałość baterii na około 500 – 700 cykli ładowania, podczas których powinna zachować swą efektywność. Akumulator umieszczony jest zazwyczaj w miejscu bagażnika, bidonu czy zintegrowany z ramą. Bateria zlokalizowana w centralnym punkcie jest rozwiązaniem oferującym największy komfort ze względu na równomierne rozłożenie masy.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756