Poradniki Eksperta

Rodzaje hamulców rowerowych i ich budowa


Każdy pojazd oprócz tego, że ma nas zawieźć w miarę szybko do określonego punktu, musi zrobić to bezpiecznie. Skoro nabraliśmy prędkości, to musimy się zatrzymać. Szybki rozwój technologii powoduje, że możemy jeździć coraz szybciej nie tylko po utwardzonych drogach, ale też zjeżdżać z zawrotnymi prędkościami z wysokich i stromych górskich terenów. Hamulce rowerowe przeszły dość długą drogę ewolucji, od hamowania butem o ziemię lub obcieranie o koło, po dźwignię, naciskającą z góry na koło, które w tamtych czasach jeszcze nie posiadało opony. Kolejne, bardziej współczesne konstrukcje są w rożnych zmodyfikowanych odmianach stosowane do dziś. Hamulec w tylnej piaście zwany torpedo, czy jeszcze w dalszym ciągu popularne hamulce szczękowe działające na obręcz koła, należą do najpopularniejszych i najskuteczniejszych obecnie hamulców tarczowych. Jakie rodzaje hamulców rowerowych będą najodpowiedniejsze?



rodzaje hamulców rowerowych


Hamulce torpedo


Hamulce typu „torpedo” są zamontowane w piaście tylnego koła. Działają poprzez obrót pedałami do tyłu. Jest to stara, sprawdzona konstrukcja, stosowana w rowerach miejskich. Nie znajduje ona zastosowania w sporcie z uwagi na dużą wagę, małą precyzję hamowania oraz długą reakcję. Jadąc rowerem, kiedy wykonamy w tył pół obrotu, mija całkiem długa chwila, zanim hamulec zacznie hamować. Piasty z hamulcem w pedałach występują też ze zintegrowanymi przerzutkami, ale znacznie podnosi to wagę pojazdu.


Szczękowe hamulce rowerowe - rodzaje konstrukcji


Hamulce szczękowe działają na obręcz koła. To dwa klocki zbudowane z odpowiedniej gumowej mieszanki, które po obu stronach ściskają obręcz koła szczękami uruchamianymi ręką za pomocą dźwigni hamulcowej. Siła z dźwigni przenoszona jest stalową linką na szczęki z klockami hamulcowymi. Występują różne rodzaje hamulców rowerowych typu szczękowego. Zaczęło się od hamulców szczękowych typu U-brake, gdzie dwa ramiona szczęk w miejscu skrzyżowania są przymocowane do ramy. Między nimi jest sprężyna, która rozwiera ramiona szczęk, natomiast każde pociągnięcie za dźwignię powoduje zaciśnięcie klocków na obręczy. Hamulce nie mają dużej siły hamowania, ale z racji bardzo niskiej wagi, są stosowane ciągle w kolarstwie szosowym.


Kolejna wersja tych hamulców to cantiliver. Są to dwa ramiona przymocowane oddzielnie za pomocą pivotów (specjalne miejsce na ramie lub widelcu przygotowane do zamontowania hamulca). Oba ramiona połączone są ze sobą krótką linką, do której z kolei za pomocą specjalnego złącza przymocowana jest właściwa linka pociągana dźwignią hamulca. Hamulce te znalazły zastosowanie w pierwszych rowerach górskich. Umieszczenie szczęk oddzielnie pozwoliło na użycie szerokich opon.


Niestety z uwagi na trudną regulację i słabą siłę hamowania, zostały zastąpione przez kolejne, ulepszone hamulce szczękowe typu V-brake. To również dwa przykręcone za pomocą pivotów proste ramiona, ale z zupełnie innym prowadzeniem linki. Linka do jednego ramienia przymocowana jest na stałe, przez drugie jedynie przechodzi. Pociągniecie dźwignią linki powoduje ściągnięcie ramion i zaciskanie klocków na obręczy. Rozwiązanie to sprawia, że posiadają dużą siłę hamowania, są lekkie, łatwe w regulacji i mają stosunkowo szybki czas reakcji. Tak dużo zalet powoduje, że hamulce te są w dalszym ciągu popularne i stosowane praktycznie we wszystkich rodzajach rowerów. Hamulce typu V-brake występowały również w wersji hydraulicznej, gdzie linka hamulcowa została zastąpiona płynem hamulcowym, takim samym, jak stosuje się w samochodach. Cechowały się jeszcze większą siłą hamowania.


Sprawdź również: 


Jak odpowietrzyć hamulce w rowerze?

Piszczące hamulce w rowerze - co zrobić?


Hamulce tarczowe


Hamulce tarczowe to najnowszy rodzaj hamulca stosowany w rowerach. Z uwagi na efektywność hamowania również coraz bardziej popularny. Pochodzą z rowerów górskich, gdzie potrzebna była duża skuteczność hamowania i odporność na przegrzanie podczas długich zjazdów w trudnych warunkach. To dość skomplikowana konstrukcja. Występuje w dwóch wariantach: mechanicznym i hydraulicznym. W obu przypadkach klocki hamulcowe działają na tarczę hamulca zamontowaną do piasty koła. Różnica polega na sposobie przeniesienia siły z klamki hamulcowej: w hamulcach mechanicznych odbywa się to za pomocą linki, zaś w hydraulicznych – za pomocą płynu hamulcowego. Rama roweru i widelec muszą posiadać specjalne mocowania dla zacisków hamulcowych, zaś piasty – możliwość zamontowania tarczy hamulcowej. Hamulce tarczowe długo wchodziły do świata rowerów ze względu na dość skomplikowaną i drogą konstrukcję oraz dużą wagę.


Dla zawodowców, którzy zwracają dużą uwagę na masę swojego roweru, w dalszym ciągu są dość ciężkie, ale ich skuteczność hamowania powoduje, że zapominają o tej wadzie. Dziś hamulce tarczowe są coraz popularniejsze również w rowerach szosowych. Jakie hamulce tarczowe do roweru? To zależy od tego, jak intensywnie i gdzie jeździmy. W ciężkim, górskim terenie, z długimi zjazdami lepiej sprawdzają się hamulce tarczowe hydrauliczne, zaś w lekkim, pozbawionym dużych wzniesień – wystarczą mechaniczne.


Jakie hamulce do roweru wybrać? Wszystko zależy od tego, jakim rowerem chcemy się poruszać i jak go używać, czy ma to być jazda rekreacyjna, czy sportowa. Do roweru górskiego najodpowiedniejsze będą hamulce tarczowe hydrauliczne, do roweru szosowego – szczękowe lub tarczowe, a w rowerze miejskim idealnie sprawdzą się V-brake’i.


Powrót

Zapisz się na niskie ceny!

Zostaw nam swój e-mail, aby otrzymywać informacje o nowościach oraz gazetkę promocyjną

Sprzedaż dla firm i instytucji

Ubezpieczenia "Gwarancja PLUS"

Zakupy na raty przez internet

Karty podarunkowe Media Expert