Polityka prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookies, aby lepiej prezentować treści, zapewnić sprawne oraz bezpieczne działanie, przedstawiać spersonalizowane oferty i promocje, a także w celach statystycznych. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Zamknij

Poradniki Eksperta

Kupujemy rower rodzinny

Czy jest jeden rower, który byłby odpowiedni dla wszystkich członków rodziny? Raczej nie. Rodzina to zarówno dorośli – rodzice, jak i dzieci – chłopcy i dziewczynki. Każde z nich powinno mieć rower odpowiedni do wieku, wzrostu ale i „funkcji” jaką pełni w rodzinie. Wybór roweru należy uzależnić od temperamentu oraz ulubionego sposobu spędzania czasu przez poszczególne osoby w rodzinie.


Krótkie przejażdżki


Jeżeli chcemy wyposażyć rodzinę w rowery, dzięki którym będzie można z powodzeniem wyprawiać się na niedalekie wędrówki – razem, bądź osobno, najbardziej przydatny będzie rower miejski. A więc rower rodzinny, który jest uniwersalny. Musi być przy tym jednak dość ciężki, bowiem stabilność i solidność wykonania oraz bezpieczeństwo, w tym osprzęt do jazdy nocą, są tu na miejscu pierwszym. Pamiętajmy, że tego typu rower nie jest przystosowany do wyścigów, a wyposażony w praktycznie wszystkie akcesoria. Posiada błotniki, osłonę łańcucha, bagażniki, oświetlenie i stopkę. Nadaje się idealnie na co dzień (dojazdy do pracy, szkoły czy na zakupy), jak również na niedalekie weekendowe wyprawy. Przeznaczony jest na drogi utwardzone. Z racji posiadanych dużych, 28 (rzadziej 26 calowych), ale wąskich kół, ciężko będzie poruszać się nim w terenie. Mimo, że coraz częściej wyposażony jest w przerzutki, nie jest to rower szybki, ani nadający się na bezdroża. Ma przeważnie od 3 do 8 biegów obsługiwanych przez przerzutki wewnętrzne lub zewnętrzne. Jest bardzo komfortowy i jeździ się na nim w bardzo wygodnej, wyprostowanej pozycji.

Popularna ostatnio holenderka (INDIANA Moena A3B) także zalicza się do rowerów miejskich, ale ma bardziej oryginalny, klasyczny wygląd. Tego typu rower rodzinny jest przeważnie zbudowany na stalowej ramie. Holenderka jest bardzo wygodna i zapewnia wspomnianą wyżej, wyprostowaną sylwetkę podczas jazdy. Ma przy tym wysoką, skierowaną do tyłu kierownicę typu jaskółka, która dodatkowo ma wpływ na sylwetkę oraz komfort jazdy. Wyposażona jest jak typowy rower miejski, we wszystkie akcesoria do poruszania się w każdych warunkach pogodowych, zarówno w dzień, jak i w nocy. Z racji swojego pochodzenia (Holandia), gdzie ukształtowanie terenu jest równinne, nie potrzebuje przerzutek, chociaż bywa, że jest w nie wyposażona. Liczba biegów jest niewielka – od 3 do 8. Toczy się na dużych, 28 calowych kołach, które wyhamowywane są przeważnie hamulcami szczękowymi lub hamulcem torpedo w tylnej piaście (hamujemy kręcąc nogami do tyłu).

Cruiser, a więc z j. angielskiego „krążownik” (INDIANA Moody 26) może także uchodzić za rower rodzinny. To również rodzaj roweru miejskiego. Ma oryginalny wygląd, który zawdzięcza podobieństwu do motocykla. Wpływ na to ma wygląd ramy. Jej górna rura oraz dodatkowe, ozdobne boczne, ukształtowane są w sposób przypominający zbiornik paliwa. Również kierownica – wysoka i szeroka, skierowana do tyłu oraz szerokie koła, osłonięte szerokimi błotnikami i oświetlenie – wyglądem przypominają te motocyklowe. Kolejnym charakterystycznym elementem cruisera zwracającym uwagę jest jego barwne wykończenie. Obok niego nie można przejść obojętnie. Co ważne, może ono pełnić rolę personalizacji roweru.


Na długie podróże


Jeśli jesteśmy fanami rodzinnego bloga o rowerowych podróżach z dziećmi i sami planujemy pójść w ich ślady, powinniśmy rozważyć kupienie rowerów trekkingowych (INDIANA Trekker M26). To rowery, na których jedzie się z lekko pochyloną sylwetką, ale w dalszym ciągu jest to pozycja komfortowa. Posiadają wszystkie akcesoria roweru miejskiego i są dodatkowo wyposażone w amortyzator i przerzutki – zarówno z przodu jak i z tyłu. Rama roweru trekkingowego zbudowana jest głównie z aluminium, chociaż zdarza się spotkać jeszcze ramę stalową. Rower rodzinny tego rodzaju posiada zazwyczaj koła 28 calowe, wyposażone w opony uniwersalne, które dobrze sobie radzą na drogach utwardzonych, ale też na prostych drogach leśnych i szutrowych. Rower trekkingowy, oprócz amortyzatora przedniego, dla większego komfortu podczas długich podróży często wyposażony jest również w amortyzowaną sztycę. Posiada dużą liczbę przełożeń (biegów) od 18 do 30, aby poradzić sobie w każdych warunkach drogowych, jak i z jazdą z dużym bagażem podróżnym. Za hamowanie odpowiadają hamulce od V-breaków po tarczowe mechanicznie lub hydrauliczne.

Kolejny rower, który moglibyśmy rozważyć jako rower rodzinny na dłuższe trasy to rower crossowy (INDIANA Cross 3.0 M19). Geometrią przypomina ramę roweru trekkingowego, chociaż sylwetka na nim jest jeszcze bardziej pochylona. Jest to rower dla osób lubiących aktywnie spędzać czas. Dość szybki na drogach utwardzonych, ale też dobrze radzący sobie w trudnym terenie. W tego typu rowerze liczy się już waga, więc nie znajdziemy tu błotników, osłon łańcucha czy świateł. Najczęściej zbudowany jest na ramie aluminiowej. Posiada amortyzator, który powinien być też jak najlżejszy – dobrze, jeśli będzie on olejowo-powietrzny. Przerzutki oczywiście przednie i tylne. Z przodu korba z trzema lub dwoma zębatkami, a z tyłu kaseta posiadająca od 7 do 10 rzędów. Hamulce – dobrze radzące sobie z większymi prędkościami w terenie, więc coraz mocniejsze. Mogą być tarczowe mechaniczne lub hydrauliczne, a rzadziej typu V-brake.


Rower rodzinny


A może jednak na sportowo?


Jeśli wszyscy w rodzinie mają żyłkę rywalizacji albo czasem chcą jechać nieco szybciej czy się pościgać, dla takich „śmiałków” idealny byłby rower szosowy (FONDRIEST Daga M18). Nie posiada zbędnych obciążających akcesoriów, a liczą się tu jak najlżejsza rama i komponenty. Rama w rowerach szosowych zbudowana jest z lekkiego aluminium lub karbonu. Koła to 28-calowe aluminiowe, albo nawet karbonowe obręcze z cienkimi oponami bez bieżnika. Sylwetka na takim rowerze jest aerodynamiczna, mocno pochylona za sprawą nisko umieszczonej zawiniętej kierownicy typu baranek. Rower szosowy to również przerzutki – zarówno przednie jak i tylne. Z tyłu możemy spotkać nawet 12 rzędową kasetę. Z przodu korba jest przeważnie dwu-, a rzadziej trzyrzędowa. Nowością są przerzutki elektryczne, w których silniczki zastąpiły mechaniczną zmianę biegów za pomocą stalowej linki. Obecne rowery szosowe dadzą sobie radę nie tylko na twardych nawierzchniach, tak jak dawne „kolarki”, ale również na szutrach (gravel), czy jesienno-zimowych bezdrożach (cyclocross). To także specyficzna grupa rowerów triathlonowych, dla osób lubiących łączyć różne dyscypliny sportu – jazdę rowerem z bieganiem i pływaniem. Z kolei rowery gravel i cyclocross od typowej szosówki różnią się głównie oponami. Mają agresywny bieżnik przygotowany na szutry bądź błotnisty teren. Również napęd stosowany w tych rowerach jest bardziej przystosowany do pracy w trudnych warunkach. W rowerach szosowych najczęściej spotykamy hamulce szczękowe ze względu na ich wagę (są lżejsze). W przypadku graveli i rowerów cyclocrossowych, z uwagi na trudniejsze warunki użytkowania tych rowerów, częściej mamy do czynienia z hamulcami tarczowymi, zarówno mechanicznymi jak i hydraulicznymi. Kolejny rower rodzinny, ale już zdecydowanie dla osób lubiących wyzwania, to rower MTB, potocznie zwanym górskim (TORPADO Ribot X29 M15). To rower na bezdroża i wertepy. W zależności do tego, w jak bardzo trudny teren chcemy się zapuścić, mamy kilka odmian rowerów górskich. Poza geometrią ramy, różnią się skokiem zawieszenia. Im trudniejszy teren, tym rama bardziej masywna i wytrzymała oraz większy skok.

Rower MTB do szybkiej jazdy w terenie to cross country. Posiada skok amortyzatora między 100 a 120 mm. Rama jak najlżejsza – aluminiowa lub karbonowa. Rowery trail (all mountain) służą do jazdy po szlakach górskich. Ramy są aluminiowe lub karbonowe, a tylne koło jest amortyzowane. Skok amortyzatora w tych rowerach zawiera się w przedziale 130-150 mm. Między 160-180 mm mamy do czynienia z rowerem enduro. Jest to rower zjazdowy z pełną amortyzacją. Powyżej 180 mm to downhill – full służący do ekstremalnych zjazdów w bardzo trudnym terenie. Obydwa rowery służą do zjazdów, z tym, że enduro da się też wjechać pod górę. W rowerach górskich królują hamulce tarczowe mechaniczne i hydrauliczne. Coraz rzadziej spotykamy hamulce V-brake. W ostatnich latach dużej zmianie uległ rozmiar kół w rowerach górskich. Kiedyś powszechnie stosowane były w nich 26-calowe, które teraz spotykane są już w rowerach dziecięcych. Obecnie w rowerach górskich stosowne są koła 29-calowe. Występują też koła w rozmiarze 27,5 cala dla osób niższych oraz w rowerach zjazdowych. Wraz ze zmianą rozmiaru kół, zmiany nastąpiły też w przypadku przerzutek. Obecnie w rowerach górskich jest tendencja mająca na celu wyeliminowanie przedniej przerzutki. W rowerach na kołach 26 calowych najpopularniejszy był układ trzy tryby z przodu i 9 trybów z tyłu, a obecnie przy rowerach na kołach 29 calowych – jeden lub dwa tryby z przodu i 11, a nawet 12 trybów z tyłu. Rower górski nie istnieje bez amortyzatora. Im bardziej zaawansowana konstrukcja, tym lżejszy amortyzator i inne elementy resorujące. W najprostszych amortyzatorach elastomer lub sprężyna, w droższych – komora powietrzna.


Przyjemność dla każdego


Nie ma jednego roweru, który będzie odpowiedni dla każdej i to całej rodziny. Każdy ma inne potrzeby, inny temperament, więc rower rodzinny trzeba dopasować indywidualnie. Osobie o zacięciu sportowca nie da radości jazda na rowerze miejskim, natomiast osobie spokojnej, która lubi niezbyt szybką, rekreacyjną jazdę, niekoniecznie może odpowiadać mało komfortowa sylwetka na rowerze sportowym – szosowym czy górskim. Rowerem najbardziej uniwersalnym jest rower trekkingowy lub crossowy. To rower idealny dla taty (głowy rodziny), który jako najbardziej odpowiedzialna osoba powinien być na wszystko przygotowany: pojechać szybko z dzieckiem, które chce się pościgać, jak również mieć bagażnik, który zabierze niezbędny na rodzinne wyprawy ekwipunek. Mamie możemy zaproponować rower z rodziny miejskich, taki jak holenderka czy cruiser. Na tych rowerach mama w swoim tempie może udać się na zakupy, ale również na weekendowy wyjazd. Dzieci przy wyborze roweru wezmą pewnie pod uwagę modę, czy rodzaj roweru, jaki mają koledzy. Chłopcy woleliby rower górski albo szosowy, natomiast dziewczynki – rower miejski lub cruiser.


Powrót

Te poradniki mogą okazać się pomocne

Zobacz wszystkie poradniki

Zapisz się na niskie ceny!

Zostaw nam swój e-mail, aby otrzymywać informacje o nowościach oraz gazetkę promocyjną