Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do kontaktu

Wymiana łańcucha w rowerze - jak prawidłowo to wykonać?

Julia Stopczyk
Data dodania: 28-05-2025

Wymiana łańcucha rowerowego to jedna z podstawowych czynności serwisowych, która znacząco wpływa na żywotność napędu i komfort jazdy. Regularna kontrola tego elementu pozwala uniknąć kosztownych napraw i zachować sprawność roweru na dłużej. Dowiedz się, jak wymienić łańcuch w rowerze.

Konserwacja i czyszczenie a żywotność łańcucha

Regularne czyszczenie i odpowiednie smarowanie łańcucha znacząco wydłuża jego żywotność. Zaniedbanie tego elementu sprawia, że zużywa się znacznie szybciej i przyspiesza degradację pozostałych części napędu, takich jak zębatki, korba, kaseta czy kółeczka przerzutki. Tempo zużycia zależy również od stylu jazdy i terenu. Na przykład w rowerach górskich, gdzie często pokonuje się strome, piaszczyste podjazdy w pozycji stojącej, wymiana łańcucha w rowerze może być konieczna znacznie szybciej niż w przypadku roweru miejskiego użytkowanego na utwardzonych ścieżkach.


Na trwałość łańcucha wpływa także sposób jego konserwacji. Powinien być regularnie smarowany, ale z umiarem. Zbyt duża ilość smaru przyciąga kurz i piasek, które działają jak papier ścierny, przyspieszając zużycie napędu. Z drugiej strony, suchy łańcuch powoduje większe tarcie i zużycie komponentów. Nawet przy starannej pielęgnacji i jeździe po łagodnych trasach, wcześniej czy później nieunikniona staje się wymiana łańcucha w rowerze. Jak ocenić zużycie tego elementu, by zmienić go w odpowiednim momencie? Jak założyć łańcuch w rowerze, by cieszyć się płynną jazdą przez wiele kilometrów? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części poradnika.

Łańcuchy rowerowe w naszej ofercie: 

Jak ocenić zużycie łańcucha?

Jednym z pierwszych objawów zużycia łańcucha są problemy z płynną zmianą przełożeń. Biegi mogą wchodzić z opóźnieniem, a napęd może wydawać nietypowe dźwięki. Przy bardziej zaawansowanym zużyciu możesz wyczuć luz w ogniwach łańcucha. Na tym etapie zwykle jest już za późno, by uchronić pozostałe elementy napędu. Jazda na nadmiernie rozciągniętym łańcuchu powoduje przyspieszone zużycie kasety i zębatek korby. Po wymianie tego elementu, może on przeskakiwać lub zakleszczać się, prowadząc do nieprawidłowej pracy napędu i potencjalnych uszkodzeń ramy. Kiedy wymienić łańcuch w rowerze? 


Najlepszym sposobem oceny zużycia łańcucha jest użycie prostego i niedrogiego narzędzia - przymiaru do łańcucha. To metalowa blaszka z wypustkami, która pozwala zmierzyć stopień jego rozciągnięcia. Standardowy przymiar ma dwie miary: 0,75% i 1%. Jeżeli końcówka oznaczona wartością 0,75% nie wchodzi pomiędzy ogniwa, oznacza to, że łańcuch nadal nadaje się do użytku. Gdy jednak mieści się bez oporu, należy go wymienić, aby nie dopuścić do nadmiernego zużycia kasety i zębatek. Jeśli przymiar wchodzi również po stronie oznaczonej 1%, to znak, że łańcuch był eksploatowany zbyt długo i najprawdopodobniej wymiany będzie wymagać cały napęd.

Wymiana łańcucha w rowerze

Wymiana łańcucha w rowerze to prosta czynność, którą każdy może wykonać samodzielnie. Aby zdjąć ten element, trzeba najpierw rozpiąć jedno z ogniwek, ponieważ jest on przełożony przez tylny trójkąt ramy. Łańcuch może być połączony specjalną spinką lub sworzniem. Do modeli ze sworzniem służy skuwacz, którym wyciska się go z ogniwa. Do zaciskania i rozpinania spinki używa się specjalnych szczypiec. Po zdjęciu starego łańcucha trzeba dopasować nowy, zwracając uwagę na liczbę rzędów kasety. Element do systemu 9-, 10- czy 12-rzędowego różni się budową. Ważne jest również, czy łańcuch jest kierunkowy oraz czy jest przeznaczony do roweru z przerzutkami czy bez.


Jak wymienić łańcuch w rowerze? Najpierw porównaj długość nowego łańcucha ze starym, przykładając je do siebie. Jeśli trzeba, skróć nowy za pomocą skuwacza, wyciskając zbędny sworzeń. Następnie przełóż łańcuch przez wózek przedniej przerzutki, ustawiając przerzutki na najmniejsze zębatki, co ułatwi operowanie tą częścią napędu. Po przełożeniu przez kasetę i przerzutkę połącz końcówki - albo poprzez wciśnięcie pinu przy pomocy skuwacza, albo wsunięcie spinki ręcznie. Na koniec koniecznie naoliw łańcuch, co znacznie wydłuży jego żywotność i ochroni pozostałe elementy napędu. 

Klucze rowerowe w naszej ofercie:

Wróć

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756