Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Na czym polega skalowanie obrazu?

Data dodania: 01-09-2022

Jedną z technologii pozwalających na optymalizowanie jakości multimediów, jest skalowanie obrazu. Rozwiązanie to wpływa na wrażenia odbiorcy, czyniąc seanse znacznie przyjemniejszymi. Na czym polega ta funkcja? Zajęliśmy się tym zagadnieniem w poniższym poradniku. Zachęcamy do lektury.

Skalowanie obrazu – co to takiego?


Obecnie sprzedawane telewizory, gwarantują wysoką rozdzielczość natywną. Najpopularniejsze są modele 4K, choć coraz więcej pojawia się także sprzętu pracującego w formacie 8K. To oczywiście bardzo pozytywny trend, ale wiele multimediów oglądanych na ekranach telewizorów, wyprodukowanych jest w niższej rozdzielczości. Oznacza to, że nawet będąc w posiadaniu nowoczesnego TV, jakość obrazu może nie być w pełni satysfakcjonująca. Dlatego też wprowadzono rozwiązanie, które nazywane jest upscalingiem. To inaczej właśnie skalowanie obrazu. To technologia, która pojawia się coraz częściej wśród sprzedawanych obecnie telewizorów.


Skalowanie ma na celu podniesienie standardu oglądanych multimediów. Telewizor w ten sposób podnosi rozdzielczość odtwarzanych obrazów, nawet jeśli są zapisane w niższej jakości. Oczywiście technologia ma ograniczone możliwości, ale efekty i tak robią piorunujące wrażenie. Rzeczywiście, dzięki sztucznej inteligencji i wydajnym podzespołom, możliwe jest radykalne poprawienie jakości obrazu. Skalowanie jest jednak dość skomplikowanym procesem. Telewizor musi w pierwszej kolejności poddać multimedia analizie. 


W ten sposób weryfikuje jakość odtwarzanych filmów. Następnie są one konwertowane tak, aby wypełnić wolne przestrzenie między pikselami. Każdy materiał filmowy jest bowiem rozciągany, by dopasować go do wymiarów ekranu TV. Ponadto, dzięki dodatkowym rozwiązaniom, takim jak redukcja szumów czy zwiększenie płynności obrazu, poprawa jakości może być naprawdę znacząca. Choć nie jest możliwe uzyskanie pełnego standardu 4K, są to wartości stosunkowo zbliżone.

Co ma wpływ na skuteczność skalowania obrazu?


Efektywność skalowania obrazu zależy od wielu czynników. Znaczenie ma nie tylko odtwarzany materiał filmowy, ale również stopień zaawansowania telewizora. Ogromne znaczenie ma procesor. Musi dysponować możliwie najwyższą mocą obliczeniową, gdyż skalowanie odbywa się w czasie rzeczywistym. Wydajny procesor zapewni więc nie tylko dobry efekt, ale także płynną pracę całego urządzenia. Obecnie montowane podzespoły wspierają działanie sztucznej inteligencji, która odgrywa ogromną rolę podczas optymalizowania obrazu. Poza tym, bardzo ważne są technologie wspierające. Producenci pracują nad wieloma dodatkowymi usprawnieniami, które mają na celu poprawianie płynności obrazu, a także poprawianie jakości wyświetlanych kolorów. Dzięki temu, odtwarzane sceny wyglądają bardziej rzeczywiście. Co więcej, telewizory mogą dodatkowo pracować adaptacyjnie, dostosowując się do warunków panujących w pomieszczeniu.


Duże znaczenie dla skuteczności upscalingu, ma także standard HDR. Rozwiązanie to pozwala poprawić dynamikę wyświetlanych kolorów. Także kontrasty między ciemnymi a jasnymi obszarami, są na ekranie o wiele bardziej wyraźne. Obraz prezentuje się o wiele lepiej, tym samym – bardziej realnie. Każdy dobry telewizor powinien przewidywać obecność rozwiązania HDR. Niektórzy producenci wprowadzają swoje usprawnienia, czyniąc tryb jeszcze skuteczniejszym. Ważne jest także to, w jaki typ matrycy wyposażono telewizor. Najlepsze odwzorowanie obrazu oferują TV OLED i QLED. W tym wypadku skalowanie będzie o wiele skuteczniejsze, choć także telewizory LED wykonują kawał świetnej roboty. Obecnie bardzo popularne są telewizory z dużymi ekranami. 


Wprowadzenie do sprzedaży TV 4K, pozwoliło producentom rozszerzyć ofertę o modele z bardzo dużą przekątną. Stąd też taka popularność modeli 65- i 75 calowych. Jeśli jednak chcesz, by skalowanie było możliwie najbardziej skuteczne, powinieneś sięgnąć maksymalnie po 55-calowy telewizor. Jak już wspominaliśmy, upscaling polega między innymi na rozciągnięciu multimediów do rozmiarów matrycy. Im mniejszy będzie procentowy „zoom”, tym lepsza będzie ostateczna jakość obrazu.

Telewizory w naszej ofercie:

Na co jeszcze zwrócić uwagę, wybierając telewizor?


W ofercie znajduje się bardzo dużo modeli telewizorów. Jak więc wybrać dobrze, aby zakup był w 100 procentach satysfakcjonujący? Na pewno nie powinieneś się spieszyć. Weź pod uwagę przytoczone powyżej parametry. To jednak nie wszystko. Kluczową sprawą jest dostępność gniazd, które służą do podłączania dodatkowych urządzeń. Ważny jest ich rodzaj, a także ilość. Choć pozornie może wydawać się to mało istotne, problem pojawi się, gdy będziesz chciał podłączyć jednocześnie konsolę, soundbar i na przykład laptopa. Warto mieć w takim wypadku trzy porty HDMI. Ponadto, obecność slotu USB pozwala na odtwarzanie multimediów bezpośrednio z pamięci flash. 


Sprawdź dostępność dekodera DVB-T2, który umożliwia odbieranie darmowej, naziemnej telewizji. Zweryfikuj obecność rozwiązania Smart TV, a także oprogramowania Android TV. Takie modele pozwalają na pobranie dodatkowych aplikacji streamingowych.


Decydując się na zakup telewizora, zweryfikuj także możliwe formy komunikacji bezprzewodowej. Podstawą jest oczywiście moduł Wi-Fi, ale warto także wybrać model korzystający z Bluetooth. To bardzo ułatwi łączenie się z urządzeniami mobilnymi. Chromecast to z kolei rozwiązanie, które pozwala odtworzyć ekran smartfona na telewizorze.


 Może się to przydać na przykład podczas oglądania zdjęć z wakacji. Jeśli TV ma służyć również do grania na konsoli, upewnij się, że dysponuje trybami dla graczy i odpowiednio wysoką częstotliwością odświeżania. Niektóre modele nie potrzebują już zewnętrznej platformy. Telewizory Samsung z 2022 roku, pozwalają na granie w „chmurze”. Wystarczy pobrać aplikację Xbox i opłacić abonament Game Pass. To prawdziwa rewolucja!

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756