Na samym początku musisz zdecydować, po jakiego rodzaju nawierzchni chcesz poruszać się rowerem. W warunkach miejskich sprawdzi się lepiej rower o lekkiej i wygiętej ramie, co ułatwi wsiadanie oraz zsiadanie. Amortyzacja również nie musi być szczególnie czuła. Kierownica powinna być wygięta, a siodełko szersze, co znacznie poprawia komfort jazdy. Wpływ na to ma także rozmiar kół, które są większe niż w innych modelach. Dobrze, żeby rower miał osłonę łańcucha, co zapobiegnie dostawaniu się w ten rejon ciał obcych, mogących uszkodzić lub zabrudzić mechanizm. Szczególnie istotne jest to z punktu widzenia ochrony przed wodą. Przerzutki w rowerach miejskich powinny mieć jedną manetkę, a co za tym idzie, jedną tarczę przy zębatkach. Nie ma potrzeby wybierania bardziej rozbudowanych rozwiązań, ponieważ w warunkach miejskich i tak rzadko kiedy będzie można skorzystać ze wszystkich biegów. Hamulce szczękowe czy tarczowe? W rowerze miejskim najlepiej sprawdzą się hamulce szczękowe. Rozwiązania tarczowe przeznaczone są do innych modeli rowerów.