Znaleziono w kategoriach:
Rower elektryczny BOTTECCHIA E-City Lady D18 26 cali damski Biały

Instrukcja obsługi Rower elektryczny BOTTECCHIA E-City Lady D18 26 cali damski Biały

Powrót
Tłumaczenie instrukcji oryginalnej
SPIS TREŚCI
1 WPROWADZENIE
2 - RODZAJE ROWERÓW
2.1 - ELEMENTY ROWERU
1 WPROWADZENIE .................................................................................. 2
2 RODZAJE ROWERÓW ........................................................................... 2
2.1 ELEMENTY ROWERU .................................................................................. 2
3 BEZPIECZEŃSTWO ................................................................................................ 4
3.1 JAZDA W NOCY .................................................................................................. 4
3.2 JAZDA POZA DROGAMI 4
3.3 ODPOWIEDNIE UŻYTKOWANIE ROWERÓW ..................................................... 4
4 PRZYGOTOWANIE ................................................................................ 5
4.1 REGULACJA SIODEŁKA...................................................................................... 5
4.2 REGULACJA KIEROWNICY ................................................................................ 6
4.3 KONTROLA HAMULCÓW .................................................................................... 6
4.4- KONTROLA PEDAŁÓW ..................................................................................... 6
4.5- KONTROLA SYSTEMU OŚWIETLENIA ...................................................... 7
5 KONTROLE KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZAĆ PRZED KAŻDĄ
JAZDĄ .......................................................................................................... 7
5.1 KONTROLA KÓŁ I OPON..................................................................................... 7
5.2 KONTROLA SZYBKOZAMYKACZY BLOKUJĄCYCH PIASTY ............................. 7
5.3 KONTROLA HAMULCÓW .................................................................................... 7
5.4 KONTROLA KIEROWNICY I MOSTKA ................................................................. 7
5.5 KONTROLA AMORTYZACJI ................................................................................ 7
6 REGULACJE I UŻYTKOWANIE ............................................................ 8
6.1 HAMULCE, REGULACJA HAMULCÓW. .............................................................. 8
6.2 PRZERZUTKI, REGULACJA PRZERZUTEK ........................................................ 9
6.3 ŁAŃCUCH I KASETA ......................................................................................... 10
6.4- RAMA I WIDELEC ............................................................................................ 10
6.5- STERY. ............................................................................................................ 10
6.6- KOŁA, BLOKADA I OPONY .............................................................................. 11
6.7- PEDAŁY ........................................................................................................... 12
6.8- SKŁADANIE ROWERU SKŁADANEGO .................................................... 12
7 KONSERWACJA ................................................................................... 12
7.1 PO ZAKOŃCZENIU JAZDY ROWEREM ............................................................ 12
7.2 KONSERWACJA STANDARDOWA ................................................................... 12
7.3 DOKRĘCANIE ŚRUB ......................................................................................... 13
8 ZGODNOŚĆ Z PRZEPISAMI ................................................................ 14
Rama i widelec:
A Rura górna
B Rura dolna
C Sztyca
D Dolne rurki tylnego trójkąta
E Górne rurki tylnego trójkąta
F Główka ramy
G Widelec
Komponenty:
1 Suport
2 Korba
3 Łańcuch
4 Zębatka przednia
5 Pedał
6 Przerzutka tylna
7 Przerzutka przednia
8 Manetka
9 Dźwignia hamulca
10 Wolnobieg
11 Stery
12 Mostek
13 Kierownica
14 Sztyca
15 Siodełko
16 Zacisk sztycy
17 Klocki hamulcowe
18 Zacisk hamulcowy
19 Hamulec tarczowy
20 Błotnik
21 Światło
22 Dzwonek
23 Blokada
24 Mechanizm składania ramy
25 Blokada/odblokowanie kierownicy
26 Silnik
27 Akumulator/zintegrowany
akumulator
28 Wyświetlacz i sterowanie jednostką
3 - BEZPIECZEŃSTWO
Bezpieczeństwo podczas jazdy na rowerze ma fundamentalne znaczenie. W tym celu konieczne jest
przestrzeganie ściśle określonych norm:
- Znać zasady ruchu drogowego (różnią się one w różnych krajach).
- Jedź zgodnie z dominującym kierunkiem ruchu i unikaj jazdy obok drugiego roweru.
- Nie jeździć na rowerze po chodnikach i ustępować pierwszeństwa pieszym.
- Należy uważać na poruszające się pojazdy i nagłe otwieranie drzwi samochodów.
- Nie należy organizować zawodów rowerowych na drogach otwartych dla ruchu.
- Nie należy przewozić pasażerów, jeżeli rower nie jest do tego przystosowany i należy upewnić się,
że jest to dozwolone w danym kraju.
-Zawsze sprawdzać sprawność hamulców i ogólny stan roweru.
- Przy zmianie kierunku jazdy należy sygnalizować to ręką.
-Zawsze trzymaj ręce na kierownicy (z wyjątkiem sytuacji, gdy sygnalizujesz zmianę kierunku jazdy)
OSTRZEŻENIE: Deszcz obniża skuteczność hamowania, dlatego prosimy o wydłużenie drogi
hamowania.
3.1 JAZDA W NOCY
Dla Państwa bezpieczeństwa prosimy o podjęcie dodatkowych środków ostrożności podczas
korzystania z roweru w nocy:
- Wyposaż swój rower w kompletny i odpowiedni zestaw odblasków, które są prawidłowo
zamontowane.
- Posiadanie autonomicznego systemu oświetlenia jest niezbędne do przestrzegania norm
bezpieczeństwa obowiązujących w Państwa kraju.
- Należy zawsze jeździć możliwie blisko krawędzi, a nie środka jezdni.
3.2 - JAZDA POZA DROGAMI
Podczas użytkowania roweru w terenie należy przestrzegać następujących środków ostrożności:
- Poruszać się ze zredukowaną prędkością, unikać zagrożeń i zakładać dobry homologowany kask
ochronny.
- Należy zachować szczególną ostrożność podczas zjazdów. Podczas hamowania koła tra
przyczepność, a nadmierne użycie hamulców może doprowadzić do utraty kontroli nad rowerem i do
wypadku.
- Przed wyruszeniem w trasę należy upewnić się, że rower jest w dobrym stanie technicznym.
- Uszkodzone części należy niezwłocznie wymienić.
OSTRZEŻENIE: skoki, akrobacje i inne nietypowe zastosowania mogą naruszyć strukturę
roweru. Prosimy wziąć to pod uwagę podczas pokonywania przeszkód. Nasze produkty zostały
zaprojektowane tak, aby wytrzymać intensywne użytkowanie, ale przekroczenie granic
mechanicznych i fizycznych staje się zagrożeniem dla Państwa i innych. W przypadku użytkowania
roweru pod dużym obciążeniem, sugerujemy dokładne sprawdzenie roweru w celu zweryfikowania
jego sprawności.
3.3 - ODPOWIEDNIE UŻYTKOWANIE ROWERÓW
Każdy rower BOTTECCHIA został zaprojektowany i skonstruowany z myślą o jego specyficznym
zastosowaniu. Nieprawidłowe użytkowanie roweru może spowodować uszkodzenie lub zniszczenie
części i podzespołów, co może prowadzić do wypadków lub niebezpiecznych konsekwencji.
Sprzedawca BOTTECCHIA zaproponuje Państwu rower najbardziej odpowiedni do Państwa potrzeb.
Koła:
29 Opona
30 Wentyl
31 Obręcz
32 Szprychy
33 Piasta
34 Szybkozamykacz
OSTRZEŻENIE: Tylko w następujących modelach rowerów można stosować i montow
bagażniki i foteliki dziecięce: TREKKING, VINTAGE, SKŁADAK, LITE CROSS. W pozostałych
modelach nie można ich używać. Bottecchia nie ponosi odpowiedzialności i nie udziela gwarancji w
przypadku ich użycia.
RODZAJE ROWERÓW
RODZAJ TRASY
RODZAJ JAZDY
MTB
Asfaltowa droga i bruk, poza trasą,
zwykła ścieżka, ścieżki.
Rywalizacja sportowa, krótki i
średni dystans. Odpowiednie do
jazdy po nierównych szlakach,
unikając skoków wyższych niż 0,5
m.
TREKKING
VINTAGE
SKŁADAK
Asfaltowa droga i bruk
Sportowa /miejska/turystyczna,
krótki i średni dystans.
LITE CROSS
Asfaltowa droga i bruk, poza trasą,
zwykła ścieżka.
Sportowa i turystyczna, średni
dystans.
ALTA VELOCITA’
Droga asfaltowa i bruk.
Sportowa i turystyczna, średnie i
długie dystanse.
4 - PRZYGOTOWANIE
Przed pierwszym użyciem nowego roweru BOTTECCHIA, należy dostosować go do swoich potrzeb
zgodnie z poniższymi wskazówkami.
Upewnij się, że rower jest prawidłowo dopasowany do Twojego wzrostu i zapoznaj się z jego
komponentami oraz czasem reakcji.
4.1 - REGULACJA SIODEŁKA
Proszę zapoznać się z rys. 1 w celu prawidłowego ustawienia siodełka. Podczas pedałowania
śródstopie musi leżeć na środku osi pedałów, a kolano powinno być lekko ugięte, gdy pedał znajduje
się w najniższym położeniu.
Aby wyregulować wysokość siodełka, należy usiąść na siodełku i położyć piętę na pedale, ustawiając
go w najniższym położeniu. W tej pozycji noga powinna być całkowicie wyprostowana (rys. 2).
Sprawdźcie, czy siedząc na siodełku jesteście w stanie dotknąć czubkami palców podłoża, jeśli nie,
to obniżcie siodełko luzując zacisk wspornika siodła.
Po prawidłowym ustawieniu wysokości siodełka należy upewnić się, że mechanizm blokujący sztycę i
siodełko jest prawidłowo zablokowany (rys. 3).
Odległość pomiędzy siodełkiem a kierownicą można nieznacznie regulować. Poluzowując zacisk
siodełka, można je lekko przesunąć. Regulacja ta wpływa na postawę na rowerze, zmieniając
komfort jazdy i nacisk na pedały. Po ustawieniu odległości między siodełkiem a kierownicą należy
zawsze sprawdzić położenie siodełka. Jeśli nie jest ono ustawione poziomo, należy poluzować
śrubę siodełka i wyregulować jego położenie, ustawiając nachylenie siodełka równolegle do
podłoża.
OSTRZEŻENIE: Zamocować siodełko w podanym zakresie, a nie końcach. Zablokować zacisk
sztycy i śruby zacisku siodła z momentem dokręcania (Nm) nie większym niż podane parametry.
Dokręcenie śrub powyżej podanych wartości może spowodować pęknięcia lub nawet złamanie
sztycy podsiodłowej, a w konsekwencji zagrożenie dla rowerzysty. Momenty dokręcania są podane
w rozdziale "Konserwacja" na wykresie "Momenty dokręcania". Oznaczenie na sztycy wskazuje
maksymalną wysokość (rys. 4). Upewnij się, że znacznik nigdy nie jest widoczny. Wsunąć sztycę na
co najmniej 75 mm.
4.2 REGULACJA KIEROWNICY
Aby podnieść lub obniżyć mostek należy poluzować szybkozamykacz (rower składany) lub śrubę
rozporową znajdującą się na mostku (fot. 5). Po poluzowaniu mostka, podnieść lub opuścić go na
żądaną wysokość. Utrzymując mostek we właściwej pozycji, dokręcić śrubę rozporową lub blokadę.
W celu regulacji mostka typu Ahead (bez możliwości regulacji wysokości) należy poluzować dwie
śruby blokujące A1 i A2 (rys. 6). Aby wyregulować zwrotność kierownicy, należy przekręcić śrubę B.
Następnie zablokować dwie śruby A1 i A2.
OSTRZEŻENIE: Nigdy nie ustawiaj wysokości kierownicy ponad znacznik na rurze (zdj. 7) i
sprawdź czy kierownica jest dobrze zamocowana ściskając przednie koło między nogami i próbując
obrócić kierownicę (zdj. 8).
OSTRZEŻENIE: Śruby rozporowe dokręcić momentem nie większym niż podane parametry.
Dokręcenie śrub powyżej podanych wartości może spowodować pęknięcia lub nawet złamanie rury
widelca, a w konsekwencji zagrożenie dla rowerzysty. Moment dokręcenia podany jest w rozdziale
"Konserwacja" na wykresie "Moment dokręcenia".
4.3 - KONTROLA HAMULCÓW
Sprawdź, która dźwignia hamulca, prawa czy lewa, obsługuje przedni hamulec i zapoznaj się z jej
obsługą: niewprawne posługiwanie się przednim hamulcem może doprowadzić do utraty kontroli
nad rowerem.
4.4 - KONTROLA PEDAŁÓW
Sprawdź, czy pedały są prawidłowo ustawione (patrz rozdział 6, paragraf 6.7). Pedał zamontowany
w niewłaściwy sposób może wypaść podczas jazdy, powodując upadek.
rys. 2
rys. 3
rys. 4
rys. 5
rys. 6
rys. 7
rys. 8
Zacisk siodełka
Zacisk
wspornika
siodełka
Nacięcie
ograniczające
siodełka
rys. 1
4.5 - KONTROLA SYSTEMU OŚWIETLENIA
Sprawdź, czy światło działa prawidłowo.
5 - KONTROLE, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZAĆ PRZED KAŻDĄ JAZDĄ
OSTRZEŻENIE: PRZED ROZPOCZĘCIEM PEDAŁOWANIA NALEŻY UPEWNIĆ SIĘ, ŻE
PODPÓRKA JEST ZŁOŻONA.
6 - REGULACJE I UŻYTKOWANIE
6.1 - HAMULCE, REGULACJA HAMULCÓW
Hamulce montowane w rowerach BOTTECCHIA to :
- Hamulec szczękowy (rys. 10): Składa się z dwóch ramion podtrzymujących szczęki hamulcowe,
połączonych przegubem, które działają za pomocą linki zaciskającej szczęki na obręczy.
- Hamulec typu V-Brake (zdj. 11): Składa się z dwóch ramion umieszczonych z boku obręczy,
połączonych ze sobą linką. Po naciśnięciu klamki hamulcowej, linka ulega skróceniu, na skutek czego
ramiona schodzą się i szczęki ocierają o obręcz.
- Hamulec tarczowy (rys. 11): Składa się z zacisków, tarczy i linki lub osłony, w zależności od tego,
czy jest mechaniczny czy hydrauliczny. Podczas uruchamiania hamulca zaciski zbliżają się do siebie,
przez co klocki ocierają o tarczę.
Wszystkie tego typu hamulce mają pewne elementy, które się zużywają i trzeba je wymienić. Na
klockach szczęk hamulcowych znajdują się rowki, które wskazują na ich stan. Kiedy te rowki znikają,
klocki należy wymienić.
Klocki hamulców tarczowych należy wymienić, gdy zmniejsza się ich siła hamowania. Tarcze należy
wymienić, gdy ich grubość zmniejszy się, tworząc szczelinę na powierzchni tarczy.
Regulacja hamulca zależy od jego rodzaju. Idealna przestrzeń pomiędzy szczękami hamulcowymi a
bokiem obręczy wynosi 1-2 mm (rys. 13). W stanie spoczynku szczęka hamulcowa nie może dotykać
obręczy. Ponadto podczas hamowania obie szczęki muszą jednocześnie dotykać obręczy, ale bez
dotykania opony. Ostateczną regulację można uzyskać poprzez przestawienie śruby regulacyjnej.
Śruba ta może mieć różne położenia w zależności od rodzaju hamulca.
W przypadku mechanicznych hamulców tarczowych, odległość pomiędzy klockami a tarczą musi
wynosić 0,2-0,4 mm, możną ją uzyskać operując na odpowiednich śrubach. W przypadku hamulców
hydraulicznych regulacja jest automatyczna.
OSTRZEŻENIE: Podczas jazdy w terenie zużycie hamulców jest większe z powodu zabrudzenia.
W celu wymiany zużytych części należy zwrócić się do sprzedawcy. Należy wymieniać je wyłącznie
na oryginalne części zamienne: zanim klocki hamulców tarczowych uzyskają najlepszy poziom
hamowania, muszą się minimalnie dotrzeć. Ponadto tarcze hamulcowe rozgrzewają się podczas
pracy, dlatego nie należy ich dotykać bezpośrednio po zatrzymaniu.
Jeśli podczas hamowania szczęki dotkną opony lub wpadną w szprychy kół, może dojść do utraty
panowania nad rowerem..
OSTRZEŻENIE: Jeśli jeden z dwóch hamulców jest uszkodzony, należy go natychmiast
naprawić, jeden sprawny hamulec sam w sobie nie wystarczy, aby zapewnić dobrą kontrolę
hamowania.
Sprawdzić dokładnie szczęki hamulcowe, osłony hamulców i linki napinające oraz ich smarowanie,
jeśli widoczne są postrzępione lub wydłużone spirale, krzywe końce, rdza lub zużycie, natychmiast
wymienić uszkodzone części. W celu wymiany szczęk hamulcowych należy poluzować nakrętkę
kontrującą aż do jej wyjęcia i wymienić.
Oś przelotowa
Szybkozamykacz
Ramiona
Szczęki
Arms
Szczęki
Tarcza
Zacisk
rys. 9
rys. 10
rys. 11
rys. 12

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756