Znaleziono w kategoriach:
Gra planszowa MUDUKO Trakty i kontrakty

Instrukcja obsługi Gra planszowa MUDUKO Trakty i kontrakty

Wróć
Elementy gry
Potęga Królestwa Prapuszczy to nie tylko silna armia, dyplomatyczne intrygi, zakulisowe rozgrywki,
bale i skandale. Kluczowy jest handel i wymiana towarowa z całym światem. Potrzebne są intratne
kontrakty i kupcy wyruszający na trakty.
W tej grze wcielacie się w dworskich kupców i staracie się sfinalizować jak najwięcej kontraktów,
za które otrzymacie cenne bursztyny. Gracz, który zdobędzie najwięcej bursztynów – zyska chwałę
i uznanie Króla Prapuszczy.
Gracze: 2–6
Wiek: 8–99
Czas trwania: 45 minut
92 żetony towarów
(miód, orzechy, drewno,
tkaniny, kamienie
szlachetne, bursztyn)
8 żetonów
przywilejów
(dla wariantu gry
Przywileje Władcy
Prapuszczy)
6 żetonów rozkazów
(dla wariantu gry
Rozkazy Władcy
Prapuszczy)
6 pionków kupców
(wielbłąd, osioł, słoń,
alpaka, muł, renifer)
24 żetony
burzy
6 kart z wizerunkami
kupców z Prapuszczy
52 karty
kontraktów
1 bawełniany
woreczek
55 monet
o wartości 1
12 monet
o wartości 5
7 żetonów bursztynów
plansza
główna
8
+
3
}
=
///
=
}
36
xx
Trakty i KontraktyTrakty i KontraktyTrakty i KontraktyTrakty i Kontrakty
1 Umieśćcie planszę główną na środku stołu.
2 7 żetonów bursztynów rozłóżcie na 7 polach u góry planszy
(ponumerowanych od 1 do 7). Na polach od 1 do 4 umieśćcie
żetony z 1 bursztynem, na polach od 5 do 6 – z 2 bursztynami,
a na ostatnim polu – z 3 bursztynami.
3 W woreczku znajdują się wszystkie żetony towarów i burz.
W zależności od liczby graczy biorących udział w rozgrywce
wyjmijcie z woreczka i odłóżcie do pudełka odpowiednią
liczbę żetonów burzy.
Liczba graczy 2 3 4 5 6
Liczba żetonów
burzy, które należy
odłożyć do pudełka
02 4 6 8
4 Żetony pozostałe w woreczku dokładnie pomieszajcie,
a następnie losowo umieśćcie po 1 odkrytym żetonie towaru
na polach planszy głównej w zaznaczonych miejscach. Jeśli
w trakcie przygotowywania gry wylosujecie żeton burzy,
wrzućcie go z powrotem do worka i wylosuje inny żeton.
Uwaga! Przy trzech pierwszych lokalizacjach –
Czarnym Młynie , Siedlisku nad Wodą
oraz Obozowisku
nie mogą znajdować się żetony z: 2 bursztynami,
2 kamieniami szlachetnymi i 3 dowolnymi towarami.
5 Potasujcie wszystkie karty kontraktów i stwórzcie
z nich zakryty stos. Umieśćcie go w zasięgu wszystkich
graczy. Następnie rozdajcie każdemu z graczy po 3 karty ze
stosu. To wasze kontrakty. Trzymajcie je w tajemnicy przed
innymi graczami.
6 Rozdajcie każdemu graczowi 3 monety o wartości 1.
Pozostałe monety umieśćcie w puli obok planszy.
7 Każdy gracz wybiera postać kupca, w którego się wcieli.
Bierze jego kartę i umieszcza ją przed sobą, dobiera też
odpowiedni pionek, który umieszcza na polu z Gospodą A,
skierowany w stronę Zatoki Północnej B.
8 Jeśli jest to wasza pierwsza rozgrywka, złóżcie pionki – każdy
pionek składa się z 2 elementów.
9 Pierwszym graczem zostaje osoba, która ostatnio coś
sprzedała. Jeśli nie ma wśród was takiej osoby, wybierzcie
pierwszego gracza losowo.
Przygotowanie gry
Przykład przygotowania gry dla 4 graczy.
1
2
35
55
55
6
6
7
7
7
B
7
7
6
6
6
4
A
B Zakup towaru
Gracz może zakupić dowolny towar w lokalizacji, w której się
znajduje. Cenę towaru w monetach wskazuje cyfra na planszy pod
żetonem towaru. Pierwszy towar jest darmowy, kolejny kosztuje
1 monetę, nastepny 2, a ostatni 3 monety. Zapłacone monety gracz
umieszcza w puli przy planszy, a nabyty towar kładzie odkryty
przed sobą.
Uwaga! Gracze nie mogą kupować bursztynów, będąc
w Gospodzie na początku gry. Zakup bursztynów w tej
lokalizacji będzie możliwy dopiero wtedy, kiedy do niej
powrócą z traktu.
Przykład. Pionek Karoliny znajduje się w Obozowisku. Podczas
swojej tury Karolina decyduje się na zakup towaru.
Z czterech dostępnych wybiera miód, który kosztuje 1 monetę.
Wpłaca monetę do puli i zabiera z planszy żeton miodu, który
umieszcza odkryty przed sobą.
C Podatek
Wykonując tę akcję, gracz pobiera monetę o wartości 1 z puli
i umieszcza ją przed sobą.
D Odrzucenie kontraktów
Wykonując tę akcję, gracz może odrzucić dowolną liczbę
posiadanych kontraktów. W tym celu wybrane karty umieszcza
odkryte obok zakrytego stosu kontraktów.
Gracze będą podróżować wzdłuż traktu, zaczynając od Gospody.
W drodze będą kupować towary i realizować karty kontraktów.
Za zrealizowane kontrakty gracze otrzymują cenne bursztyny oraz
monety, za które mogą kupić kolejne towary. Gdy gracze dotrą do
końca traktu, muszą udać się z powrotem do Gospody, gdzie na
zakup czekać będą cenne bursztyny. Gra się kończy, gdy wszystkie
bursztyny w Gospodzie zostaną zakupione.
Gracz z największą liczbą bursztynów wygrywa!
Gra toczy się w następujących po sobie rundach. Począwszy od
pierwszego gracza, każdy gracz wykonuje swoją turę, podczas
której wybiera 2 akcje, których się podejmie. Gracz może wykonać
2 takie same akcje.
Opis akcji
A Podróz
.
Gracz może przesunąć swój pionek do kolejnego miejsca na planszy.
Ruch odbywa się zgodnie ze strzałkami z Gospody w kierunku
Zatoki Północnej. Od momentu, gdy pionek gracza dotrze do Zatoki
Północnej , przy wykonywaniu akcji podróży gracz porusza swój
pionek w przeciwnym kierunku – zgodnie ze strzałkami .
Uwaga! Jeśli pionek gracza dotrze
z powrotem do Gospody, od tego momentu
ten gracz nie może wykonywać akcji podróży.
Przykład. Roksana na pierwszą swoją akcję wybrała podróż.
W związku z tym przesuwa swój pionek – wielbłąda –
z Czarnego Młynu do Siedliska nad Wodą.
Przebieg gry
E Realizacja kontraktu
Wykonując tę akcję, gracz może zrealizować dowolną liczbę
posiadanych przez siebie kontraktów. Aby to zrobić, należy:
Odkryć kartę realizowanego kontraktu, tak aby wszyscy
widzieli, co się na niej znajduje.
Odłożyć do pudełka żetony towarów wskazanych na karcie
kontraktu. Gracz może używać kamieni szlachetnych
w zastępstwie za dowolny inny towar. Poniżej pokazane są
żetony z kamieniami szlachetnymi.
Ważne! Podczas realizacji kontraktu gracz może przepłacać, czyli
odłożyć do pudełka żetony z większą liczbą towarów, niż jest to
wymagane. W takim przypadku gracz nie otrzymuje reszty.
Wziąć z puli monety o wartości wskazanej w kontrakcie.
Zrealizowaną kartę kontraktu gracz umieszcza odkrytą przed
sobą. Na koniec gry otrzyma za nią punkty symbolizowane przez
bursztyny.
Liczba
bursztynów,
które są
punktami na
koniec gry
Liczba
monet,
które zdobywa
się za
zrealizowanie
kontraktu
Wymagane
towary
do zrealizowania
karty kontraktu
Aby zrealizować powyższy kontrakt, gracz musi odłożyć do pudełka
żetony towarów z przynajmniej 1 drewnem, 1 tkaniną, 1 miodem
i 1 orzechem. Jeśli to zrobi, otrzyma monety o wartości 4. Na koniec
gry otrzyma 4 bursztyny jako swoje punkty.
Ten kontrakt wymaga zapłaty w postaci
przynajmniej 6 dowolnych towarów. Gracz
może sam zdecydować, jakiego typu towary
odłoży do pudełka. Realizacja kontraktu
zapewni mu monety o wartości 3 oraz
3 bursztyny na koniec gry.
Kontrakt tego typu wymaga od gracza
odłożenia przynajmniej 5 żetonów towarów,
niezależnie od tego, jakiego są typu i ile
towarów się na nich znajduje. Jest wart
5 bursztynów na koniec gry, a zaraz po jego
realizacji zapewni graczowi monety
o wartości 2.
Przykład. Kasia decyduje się zrealizować kontrakt, który
wymaga zapłacenia 6 dowolnych towarów. Odkłada do pudełka
żeton z 2 miodami, żeton z 2 orzechami oraz żeton z 3 tkaninami.
Nie otrzymuje reszty, pomimo tego, że odłożyła więcej towarów,
niż wymagała tego karta kontraktu. Od razu bierze monety
o wartości 3 z puli, a kartę umieszcza odkrytą przed sobą.
Koniec tury gracza
Po tym, jak gracz wykona 2 wybrane przez siebie akcje (mogą być
takie same, np. dwukrotny zakup towarów), musi:
Dobrać karty kontraktów, aby mieć ich 3 na ręce. Jeżeli
w swojej turze nie korzystał z akcji realizacji kontraktów
i/lub odrzucania kontraktów – pomija ten krok.
Uwaga! Jeśli stos kart kontraktów się skończy, potasujcie
odrzucone karty kontraktów i stwórzcie z nich nowy stos kart.
Uzupełnić towary w lokalizacji, o ile gracz dokonywał zakupu.
Aby to zrobić, przesuńcie towary w stronę traktu, tak aby
nie było między nimi pustych miejsc. Wylosujcie nowe żetony
(kilka lub jeden) z woreczka i umieśćcie je na ostatnich
wolnych polach.

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756