Znaleziono w kategoriach:
Gra planszowa MUDUKO W Krainie Legend

Instrukcja obsługi Gra planszowa MUDUKO W Krainie Legend

Wróć
Witamy w Krainie Legend. Znajdziecie tu między innymi króla Popiela, Warsa i Sawę oraz
Pana Twardowskiego. W kolorowym świecie pełnym zwierząt, roślin, czarownic, potworów i ludzi
bardzo wiele się dzieje. Przeniesiecie się nad morze, jezioro, w góry czy do zamku. W tych fantastycznych
miejscach poukrywało się wiele różnych przedmiotów. Wcielicie się w detektywów, których zadaniem będzie
jak najszybsze odnalezienie zgub. Wytężcie wzrok, skupcie się i odszukajcie zaginione rzeczy.
Zwycięży najszybszy z Was.
W Krainie Legend
to gra z wieloma wariantami rozgrywki. Zachęcamy do ich wypróbowania
oraz kreowania samodzielnie innych zabaw z elementami gry.
W Krainie Legend
jest bezpośrednią kontynuacją gry
W Krainie Baśni
– można je ze sobą łączyć,
ale też grać oddzielnie. Łączony tryb rozgrywki opisujemy na końcu instrukcji.
18 plansz z ilustracjami
polskich legend
40 kart
z ilustracjami
przedmiow
ELEMENTY GRY
WARIANT
Legendarny wyścig
sugerowana liczba graczy: od 2 do 18
Celem graczy jest odnalezienie ukrytych na ilustracjach
przedmiotów szybciej niż przeciwnicy. Osoba lub drużyna,
która zrobi to najszybciej, zostanie zwycięzcą.
PRZYGOTOWANIE GRY
11 Umieśćcie na stole
9 plansz z ilustracjami –
jedną pod drugą.
22 Wylosujcie 10 kart,
potasujcie je i rozdajcie
każdej drużynie po
5 z nich. Każda drużyna
umieszcza zakryte karty
po swojej stronie przy
pierwszej planszy.
Przykład przygotowania
gry w rozgrywce
2-osobowej.
PRZEBIEG GRY
Na trzy cztery drużyny odkrywają pierwszą kartę i umieszczają ją
obok planszy położonej najwyżej. Wszyscy starają się jak najszybciej
odnaleźć na pierwszej planszy przedstawiony na karcie przedmiot.
Drużyna, która odnajdzie przedmiot, pokazuje go na planszy, a kartę
umieszcza obok kolejnej planszy, położonej niżej. Teraz to na niej
szuka przedmiotu z karty. Gdy drużynie uda się znaleźć przedmiot
na wszystkich planszach po kolei, odkłada kartę na bok i odkrywa
kolejną. Następnie kontynuuje szukanie nowego przedmiotu na
kolejnych planszach.
Rozgrywka wspiera rozwój koncentracji uwagi oraz
umiejętność rozróżniania i wyodrębniana szczegółów,
a także hamowania reakcji. Wspólna zabawa może
sprzyjać budowaniu umiejętności pracy w grupie.
Okiem psychologa Okiem psychologa
KONIEC GRY
Gra kończy się w momencie, gdy któraś z drużyn odnajdzie na
planszach wszystkie swoje przedmioty. Drużyna, która zrobi
to jako pierwsza, wygrywa.
Jeśli uznacie, że dobrze sobie radzicie, możecie zwiększyć liczbę
wyłożonych plansz lub przedmiotów do wyszukiwania.
WARIANT
L jak Legenda
sugerowana liczba graczy: od 1 do 6
Celem graczy jest wspólne odnajdywanie przedmiotów, postaci
lub zwierząt, których nazwa rozpoczyna się na literę z pól na
planszy. Bądźcie szybcy, bo czas goni!
PRZYGOTOWANIE GRY
11 Umieśćcie jedną planszę z ilustracją na środku stołu.
22 Otwórzcie tę instrukcję na następnej stronie, z planszą
przedstawiającą litery, i umieśćcie ją tak, żeby wszyscy
ją dobrze widzieli. Na pierwszym polu połóżcie dowolny
znacznik (możecie użyć guzika, gumki czy figurki).
PRZEBIEG GRY
Przygotujcie minutnik i nastawcie go na 10 minut. Kiedy będzie
gotowi, włączcie go. Wszyscy starają się jak najszybciej odnaleźć
na planszy z ilustracją coś, czego nazwa zaczyna się na literę
z pierwszego pola. Gdy któryś z graczy odnajdzie właściwy obiekt,
pokazuje go na planszy. Następnie przesuwacie znacznik
o jedno pole w stronę mety, na kolejną literę.
1122
Jeśli gracz wskazał obiekt, którego nazwa nie rozpoczyna się
na wskazaną literę, kontynuujcie swoje poszukiwania – aż do
momentu, kiedy ktoś wskaże odpowiednią rzecz.
Poza rozwojem funkcji wzrokowo-przestrzennych,
a także działania w ramach ograniczenia czasowego
ten wariant rozgrywki wzmacnia umiejętności językowe.
Powracanie do niedokończonej rozgrywki lub zwiększanie
trudności zadania w kolejnych rozgrywkach buduje
wytrwałość w radzeniu sobie z wyzwaniami.
Okiem psychologa Okiem psychologa
KONIEC GRY
Gra się kończy, kiedy znajdziecie obiekty zaczynające się na
każdą z liter. Jeśli dokonacie tego przed upływem czasu – brawo,
wygraliście. Jeśli jednak minie 10 minut, a wy nie odnajdziecie
wszystkich przedmiotów – spróbujcie jeszcze raz.
Gdy uznacie, że jesteście gotowi, możecie skrócić czas
poszukiwań, żeby zwiększyć trudność tego zadania.
WARIANT
Jestem szybki
sugerowana liczba graczy: od 2 do 6
Celem graczy jest odnalezienie ukrytych na ilustracjach
przedmiotów szybciej niż przeciwnicy. Osoba, która zrobi to
najszybciej, zostanie zwycięzcą.
PRZYGOTOWANIE GRY
11 Każdy gracz bierze jedną planszę z ilustracją i umieszcza ją
przed sobą.
22 Potasujcie karty przedmiotów i rozdajcie każdemu graczowi:
po 10 z nich w grze 2-, 3- lub 4-osobowej,
po 8 w grze 5-osobowej,
po 6 w grze 6-osobowej.
Nierozdane karty odłóżcie do pudełka, nie będą potrzebne
w tej rozgrywce. Każda osoba umieszcza stos zakrytych kart
przed sobą.
PRZEBIEG GRY
Przygotujcie minutnik i nastawcie go na 7 minut. Na znak wszyscy
odkrywają pierwszą kartę przedmiotu ze swojego stosu i zaczynają
poszukiwania. Gdy gracz odnajdzie przedmiot, kartę przedmiotu
przekazuje graczowi po swojej prawej stronie, a sam odkrywa
kolejną i wznawia poszukiwania. Gracz, któremu przekazano kartę,
kładzie ją na dole swojego stosu i ma dodatkowy przedmiot do
odnalezienia.
Zabawa wzmacnia procesy uwagowe oraz koordynację
ręka–oko, która pozwala efektywnie używać rąk
w zależności od tego, co widzimy. Rozgrywka może być
też doświadczeniem zachęcającym do rozmowy
o emocjach, np. tych towarzyszących wygranej
i przegranej, wspierając tym samym rozwój emocjonalny.
Okiem psychologa Okiem psychologa
P
B
T
WN
DG
C
M
K
R
S
A
O
I
E
KONIEC GRY
Gra może się skończyć w dwojaki sposób.
Albo jeden z graczy odnajdzie wszystkie przedmioty z kart (nie
będzie miał żadnej przed sobą) – taka osoba zostaje zwycięzcą.
Albo upłynie 7 minut – wtedy gracze liczą, ile kart im zostało.
Zwycięża gracz z najmniejszą liczbą kart. W przypadku remisu
gracze z taką samą liczbą kart wspólnie cieszą się ze zwycięstwa.
Jeśli chcecie uniknąć interakcji pomiędzy graczami, zamiast
przekazywać karty innym graczom odkładajcie je na środek stołu.
Gracz, który pozbędzie się swojego stosu jako pierwszy – wygrywa.
Jeśli macie ochotę, możecie zwiększyć liczbę przedmiotów do
znalezienia lub skrócić czy wydłużyć czas na poszukiwania.
Sugerujemy dostosować poziom trudności do wieku
i umiejętności graczy.
Uwaga! Jeśli w grze bierze udział mniej osób,
możecie zwiększyć liczbę kart, z którymi zaczynacie,
np. rozdać po 14 kart.
WARIANT
Znajdź postaci
sugerowana liczba graczy: od 1 do 18
Na każdej planszy poukrywały się różne postacie ze słowiańskiej
mitologii. Czy będziecie umieli je odnaleźć? Spróbujcie odszukać
takich bohaterów jak: czarownica, diabeł, wróżka, utopiec, gryf,
potwór bagienny (z jednym okiem!), gnom, ardzawień, błędny
ognik, bies, baba leśna, dobrochoczy, leszy, licho, bałamutnik,
syrena, krasnoludek, zmora, śmierć, Perkun, ćmuch, rusałka,
kelpie, bazyliszek, bandurek, czetlica, ałbast, turosik czy białun.
Jeśli nie znacie tych postaci, to zapytajcie o nie rodziców.
Te niesamowite stworzenia czasami mogą wydawać się straszne,
śmieszne albo dziwne. Warto je poznać, gdyż stanowią ważną
część legend i podań ludowych.
Ponadto, jeżeli macie ochotę, możecie również policzyć
zwierzątka, rzeczy i postaci na każdej planszy. Powodzenia!
Spis fantastycznych postaci został zamieszczony
na naszej stronie internetowej. Zeskanuj kod QR
i dowiedz się więcej o poukrywanych stworzeniach:
W ten sposób możemy wzmacniać umiejętności
językowe i matematyczne oraz funkcje wzrokowo-
-przestrzenne. Postaci z legend mogą zapoczątkować
również rozmowy o lokalnej kulturze oraz sprzyjać
rozwojowi wyobraźni.
Okiem psychologa Okiem psychologa
WARIANT
Wspaniałe krainy
Do rozgrywki potrzebne będą egzemplarze gry
W Krainie
Legend
i
W Krainie Baśni
.
Jeśli macie obie gry, możecie je ze sobą połączyć, aby uatrakcyjnić
rozgrywki. Możecie rozgrywać wszystkie proponowane w obu
instrukcjach wersje zabaw, wykorzystując plansze z obu gier.
Pamiętajcie jednak, żeby podczas gry wykorzystywać wtedy
wyłącznie karty przedmiotów z tytułu
W Krainie Baśni
(30 kart).
Więcej wariantów rozgrywki znajdziecie w instrukcji
do gry
W Krainie Baśni
– instrukcję możecie pobrać
z naszej strony internetowej:
muduko.com
Wydawnictwo Muduko
Wydawnictwo Muduko jest marką wydawniczą
Fabryki Kart Tre-Kraków sp. z o.o.
© Muduko by Fabryka Kart Trefl-Kraków sp. z o.o.
Ta instrukcja nie jest elementem gry.
Ilustracje: Nikola Kucharska
Opracowanie: Wydawnictwo Muduko
Koordynacja projektu, redakcja:
Kamila Biedrońska
Redakcja, zasady i rozwój:
Michał Szewczyk
Konsultacja psychologiczna:
Aleksandra Radomska-Budnik
Korekta: Ewa Popielarz
Skład graficzny: Paweł Niziołek
Przenieś się
do Krainy
Baśni!

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756