Znaleziono w kategoriach:
Gra planszowa TREFL Santiago 02304

Instrukcja obsługi Gra planszowa TREFL Santiago 02304

Wróć
INSTRUKCJA
Wiek graczy: 10+
Liczba graczy: 2–5 osób
Czas gry: 60 minut
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
plansza
3 palmy
72 banknoty (po 24 sztuki: 1 escudo,
2 escudos, 5 escudos)
45 żetonów plantacji
(po 9 sztuk: banany, kokosy, arbuzy,
winogrona, papryka)
pionek źródła wody
110 rolników (po 22 sztuki
w 5 kolorach)
15 niebieskich kanałów
5 kanałów graczy (po 1 sztuce
w 5 kolorach)
żeton budowniczego kanału
instrukcja
CEL GRY
Gracze wcielają się w plantatorów uprawiających banany, paprykę, arbuzy, winogrona
i kokosy. Nic jednak nie urośnie bez wody. Każdy gracz stara się doprowadzić wodę do
swoich pól. Nienawodnione plantacje wyschną, pozbawiając ich właścicieli zarobku.
Powiększaj swoje plantacje, nawadniaj je i zarabiaj escudos! Wygra gracz mający najwię-
cej punktów na koniec gry.
2
A
BB
FD
H
H
H
J
I
I
K
I
CC
CC
E
E
E
G
G
G
CC
PRZYGOTOWANIE GRY
A Planszę połóż na środku stołu.
B Pionek źródła wody umieść na planszy.
Pionek źródła musi się znajdowna skrzyżowaniu grubych linii. Im bliżej
krawędzi planszy ustawisz pionek źródła, tym trudniejsza będzie rozgrywka.
Dlatego przed pierwszą rozgrywką umieść źródło na jednym ze skrzyżowań znajdują-
cych się w środkowej części planszy.
C 3 palmy umieść na 3 różnych kwadratowych polach planszy. Pola te nie mogą się ze
sobą stykać krawędziami lub wierzchołkami. Żadne z tych pól nie może też przyle-
gać do pionka źródła wody.
D Żetony plantacji połóż na stole (obrazkami plantacji do dołu) i dokładnie pomie-
szaj. Następnie ułóż je w stosy obok planszy (wciąż obrazkami do dołu):
• w rozgrywce 3-osobowej: 4 stosy po 11 żetonów*,
• w rozgrywce 4-osobowej: 4 stosy po 11 żetonów*,
3
• w rozgrywce 5-osobowej: 5 stosów po 9 żetonów.
* W wariancie 3- i 4-osobowym pozostanie 1 żeton plantacji – odłóż go do pudełka. Przed
odłożeniem pokaż go pozostałym graczom, aby wszyscy wiedzieli, jakiego rodzaju żeton nie
weźmie udziału w grze.
E Daj każdemu graczowi po 1 niebieskim kanale.
F Pozostałe niebieskie kanały umieść obok planszy:
• w rozgrywce 3-osobowej: 11 niebieskich kanałów,
• w rozgrywce 4-osobowej: 11 niebieskich kanałów,
• w rozgrywce 5-osobowej: 9 niebieskich kanałów.
G Daj każdemu po 1 kanale gracza w wybranym kolorze (pozostałe kanały graczy
odłóż do pudełka).
H Daj każdemu graczowi po 22 rolników w wybranym kolorze (pozostałych rolników
odłóż do pudełka).
I Daj każdemu graczowi po 10 escudos (w dowolnych nominałach). Przed rozpoczę-
ciem gry podejmijcie decyzję, czy w trakcie rozgrywki posiadane pieniądze mają
być ujawniane, czy nieujawniane pozostałym graczom.
J Pozostałe banknoty podziel według nominałów i umieść obok planszy. Będzie to
bank. Podczas gry każdy może rozmieniać w banku swoje pieniądze.
K Gracz, który ostatnio uprawiał pole lub działkę (lub najstarszy gracz), dostaje żeton
budowniczego kanału. Kładzie go na stole przed sobą.
Poniżej znajdują się ogólne informacje o kanałach nawadniających i plantacjach. Po zapo-
znaniu się z nimi łatwo opanujesz reguły gry przedstawione w dalszej części instrukcji.
BUDOWA KANAŁÓW NAWADNIAJĄCYCH
Kanały budowane przez graczy tworzą sieć nawadniającą plantacje. Buduje się je zgod-
nie z poniższymi zasadami:
Pierwszy kanał umieszczony na planszy musi przylegać do źródła.
Kanały można budować wyłącznie na grubych liniach planszy.
Każdy kanał musi być wybudowany pomiędzy skrzyżowaniami grubych linii.
Każdy kolejny kanał musi przylegać do istniejącej sieci kanałów.
Sieć kanałów może się rozrastać w dowolnym kierunku.
4
ZAKŁADANIE PLANTACJI
Co rundę gracze będą zdobywać żetony plantacji i umieszczać je na planszy zgodnie
z poniższymi zasadami:
Zdobyty żeton plantacji należy od razu położna dowolnym polu planszy.
Po założeniu plantacji gracz umieszcza na niej rolników – tylu, ile rysunków rolników
znajduje się na plantacji.
Na tej plantacji gracz umieszcza 1 rolnika. Na tej plantacji gracz umieszcza 2 rolników.
Plantacja może, ale nie musi przylegać do plantacji znajdujących się na planszy.
Plantacja może, ale nie musi przylegać do kanału nawadniającego znajdującego się
na planszy (choć zazwyczaj opłaca się zakładać plantacje przy kanałach).
Plantacja może zostać umieszczona na polu z palmą. W takiej sytuacji palmę należy
przenieść na żeton plantacji.
WYSYCHANIE PLANTACJI
Rolnicy znajdujący się na plantacji uprawiają ją i dbają o to, żeby plony były dorodne.
Jeśli nie będzie ona nawodniona, nic na niej nie urośnie, a rolnicy zrezygnują z pracy.
Jeśli plantacja przynajmniej jednym bokiem przylega do kanału, do końca gry
uważana jest za nawodnioną.
Co rundę wszystkie nienawodnione plantacje tracą po 1 rolniku (odkładani są do
pudełka).
Po zdjęciu ostatniego rolnika plantacja staje się neutralna – nie należy do żadnego
gracza.
Nienawodniona plantacja neutralna wysycha. Przekręca się ją na drugą stronę
(obrazkiem suchej ziemi do góry).
Na wyschniętej plantacji nic już nie urośnie do końca gry (doprowadzenie do niej
wody nic nie pomoże).
Jeśli ta plantacja nie zostanie nawodniona, znajdujący się na niej rolnik czerwo-
nego gracza odejdzie.
Po odejściu rolnika, plantacja staje się neutralna (nie należy już do czerwonego
gracza). Jeśli nie zostanie nawodniona, wyschnie.
Nienawodniona plantacja neutralna wysycha – żeton należy przekręcić na drugą
stronę. Do końca gry pozostanie ona wyschnięta.
5

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756