Jak robić zdjęcia zimą – kontrola ekspozycji
Zdjęcia w zimie to prawdziwa przyjemność – jednak trudność ze śniegiem polega na tym, że jest on bardzo biały, a zatem zbyt jasny dla matrycy kamery: czujnik uważa, że scena jest prześwietlona i ma tendencję do przyciemniania bieli. Są tacy, którzy twierdzą, że zdjęcie lekko prześwietlone zimą na słońcu to piękne zdjęcie. Należy jednak wziąć pod uwagę, że to, co dla człowieka wydaje się białe, aparat może uchwycić jako lekko szare lub z niebieską poświatą. Dlatego czasami warto zrobić zdjęcie lekko prześwietlone, żeby podkreślić kolor śniegu. Zawsze lepiej mieć obraz trochę za jasny niż trochę za ciemny – takie zdjęcie będzie łatwiejsze do obróbki w programie do edycji zdjęć. Kontrola ekspozycji jest niezbędna dla dobrego zdjęcia, ale jeszcze bardziej w przypadku śniegu, który ma tendencję do oszukiwania komórki pomiaru ekspozycji aparatu.
Podczas pomiaru aparat nie zdaje sobie sprawy, że chcesz sfotografować zaśnieżony krajobraz, dokonuje średniego pomiaru światła otoczenia i sugeruje ekspozycję, która wydaje się teoretycznie najbardziej zrównoważona. W przypadku tego rodzaju zdjęcia, pomiędzy śniegiem pokrywającym krajobraz a ogólnie zamglonym niebem, większość zdjęcia może składać się z jasnych tonów, nawet bardzo jasnych i pozbawionych kontrastu. Aby zrównoważyć zdjęcie, aparat zaproponuje niedoświetlenie w celu zrównoważenia tonów i uzyskania neutralnej jasności, a tym samym efektu szarego śniegu. Jeśli fotografujesz w trybie automatycznym lub półautomatycznym, najprostszym sposobem będzie użycie przycisku kompensacji ekspozycji na aparacie, aby wymusić zwiększenie ekspozycji, na przykład o +1 EV. W rzeczywistości urządzenie wykona pomiar, a następnie zwiększy go o 1 EV (prześwietla i tym samym wybiela śnieg, który był szary). Alternatywą jest zmiana trybu pomiaru jasności na preferowanie trybu pomiaru „Punktowy” lub „Centralnie ważony” na tryb pomiaru „Macierzowy”. Ten ostatni mierzy jasność prawie całej kadrowanej sceny, podczas gdy dwa pozostałe mierzą ograniczony obszar wokół punktu ostrości.
Jak robić zdjęcia zimą – balans bieli
Równowaga bieli to kolejny, duży problem, gdy będziesz robił zdjęcia zimą. W trybie automatycznym wiele aparatów nie wie, jak prawidłowo wyregulować balans bieli.
Podobnie jak w przypadku światła, śnieg przenika światło otoczenia. Jednak światło nigdy nie jest niczym więcej niż spektrum kolorów z dominantami, które różnią się w zależności od jego temperatury (od niebieskiego do żółtego i od zielonego do magenta). Podczas gdy nasze oko jest w stanie poprawnie interpretować i zawsze widzieć biel jako białą, czujnik kamery tego nie potrafi. Dlatego w zimnym świetle zachmurzonego nieba śnieg na Twoich zdjęciach może wydawać się niebieskawy odwrotnie, raczej żółtawy w jasnym słońcu. Jeśli więc chcesz uzyskać genialny biały śnieg, jednym z rozwiązań będzie dostosowanie balansu bieli bezpośrednio w aparacie bez korzystania z trybu automatycznego albo za pomocą jednego z predefiniowanych parametrów WB, albo ręcznie dostosowując balans bieli, pamiętając o minimalnej temperaturze barwowej i jej niuansach.
Jak robić zdjęcia zimą – czas otwarcia migawki
Czas otwarcia migawki jest podstawowym parametrem, gdy robisz zdjęcia w zimie i chciałbyś zamrozić (lub nie), padający śnieg, a tym samym stworzyć inną atmosferę.
Jeśli fotografujesz w trybie półautomatycznym, wybierz tryb „Priorytet migawki”, aby móc dostosować jej szybkość. Jeśli chcesz wzmocnić efekt śnieżycy, a tym samym pokazać ruch płatków, będziesz musiał wybrać małą prędkość – 1/60 s to zazwyczaj dobry punkt wyjścia, uważaj jednak na rozmycie ruchu. Wręcz przeciwnie, jeśli chcesz zamrozić płatki podczas upadku i pokazać ich okrągły kształt, będziesz musiał wybrać krótki czas otwarcia migawki – 1/250 s to również dobry punkt wyjścia, by uzyskać taki efekt. Najlepsze zdjęcia ze śniegiem to te zrobione w trybie manualnym.
Jak robić zdjęcia zimą – rób je w trybie RAW
Nie wszystkie aparaty oferują tę opcję, ale pamiętaj, że zdjęcia w formacie RAW są znacznie łatwiejsze w obróbce niż te wykonane w formacie JPEG. Jednak obrazy RAW są cięższe niż obrazy JPEG, więc nie zapomnij włożyć karty pamięci o większej pojemności lub wziąć zapasową na wszelki wypadek. Uchwycenie właściwej ekspozycji i temperatury barwowej, gdy scena jest przytłoczona odbijającym, białym śniegiem, może być trudne. Ustawienie formatu zapisywania zdjęć na RAW pozwala bezpiecznie dostosować ustawienia bez ograniczeń, takich jak w przypadku plików JPEG.
Zdjęcia w zimie
Spadające płatki śniegu są piękne i romantyczne, ale bardzo trudno to piękno uchwycić i uwiecznić na zdjęciach. Śnieg i mróz, które pokrywają wszystko, dają bajeczny i magiczny efekt. Dzięki temu poradnikowi masz większe szanse na uchwycenie tej niepowtarzalnej scenerii.