Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Wi-fi Calling - co to jest i jak włączyć?

 2023-09-22 

W poniższym poradniku wyjaśniamy, czym jest Wi-Fi Calling. Wskazujemy do czego służy i jakie warunki muszą być spełnione, aby rozwiązanie to mogło pracować. Okazuje się, że dzwonienie przez Wi-Fi jest bardzo często używane. Zapraszamy do lektury!

Co to jest Wi-Fi Calling? Wyjaśniamy!

Wi-Fi Calling – co to jest? Technologia znana również jako Voice over Wi-Fi (VoWi-Fi), to zaawansowana technologia komunikacyjna, pozwalająca na wykonywanie połączeń głosowych i tekstowych za pomocą sieci Wi-Fi zamiast tradycyjnej sieci komórkowej. Ta innowacyjna funkcja ma na celu zwiększenie dostępności usług komórkowych, zwłaszcza w obszarach o słabym zasięgu sieci komórkowej, w budynkach o grubszych ścianach, czy też za granicą, gdzie korzystanie z roamingu może być kosztowne. Trzeba przyznać, że sposób komunikacji za pośrednictwem smartfonu uległ zmianom na przestrzeni lat. Dostępnych jest coraz więcej udogodnień, które usprawniają wykonywanie połączeń, a także mają wpływ na ich jakość.

Jak działa Wi-Fi Calling?

Wi-Fi Calling polega na przesyłaniu sygnałów głosowych i danych tekstowych za pomocą łącza internetowego, zamiast tradycyjnej sieci komórkowej. Jak wygląda proces działania tego rozwiązania? Wyjaśniamy! Najpierw użytkownik musi być połączony z routerem z Wi-Fi, która jest wystarczająco stabilna i szybka do przesyłania danych głosowych i tekstowych. To może być sieć domowa, biurowa lub publiczna, np. w kawiarniach, hotelach, czy na lotniskach. Pamiętaj, że łączenie się z udostępnianymi, nieznanymi hot spotami może być potencjalnie niebezpieczne dla przechowywanych danych. Zachowaj szczególną czujność.


Ponadto, musisz mieć aktywowaną usługę Wi-Fi Calling w swoim telefonie komórkowym i posiadać plan komórkowy obsługujący tę funkcję. W większości przypadków dostawca usług komórkowych umożliwia włączenie Wi-Fi Calling w ustawieniach telefonu. VoiP jest darmowe na terenie całego naszego kraju, niezależnie od dostawcy usług. Gdy użytkownik wykonuje połączenie telefoniczne lub wysyła wiadomość tekstową, telefon automatycznie próbuje przesłać je przez sieć Wi-Fi zamiast sieć komórkową, jeśli sygnał Wi-Fi jest wystarczająco silny. Jeśli użytkownik rozpoczyna rozmowę w sieci bezprzewodowej i przemieszcza się poza jej zasięg, połączenie może być automatycznie przeniesione na sieć komórkową, bez przerwy w rozmowie. To zapewnia płynność i ciągłość połączenia. Prawda, że to świetne rozwiązanie?

Jakie są argumenty za korzystaniem z Wi-Fi Calling?

Przede wszystkim, Wi-Fi Calling pozwala na wykonywanie połączeń w miejscach, gdzie sygnał sieci komórkowej jest słaby lub nieosiągalny, takich jak piwnice, garaże, budynki biurowe o grubszych ścianach i obszary wiejskie. Podczas korzystania z VoIP za granicą, unika się kosztów roamingu międzynarodowego, co może znacząco obniżyć rachunki telefoniczne. Dzięki wykorzystaniu sieci Wi-Fi, które często oferują szybsze i stabilniejsze łącza niż sieć komórkowa, rozmowy mogą być wyraźniejsze i mniej podatne na zakłócenia.


Przenoszenie połączenia między siecią bezprzewodową a siecią, odbywa się płynnie, dzięki czemu użytkownik nie traci połączenia podczas przemieszczania się. Wi-Fi Calling jest szczególnie korzystne w sytuacjach, gdy sygnał komórkowy jest zakłócany przez konstrukcję budynku lub jest niedostępny z powodu oddalenia od nadajników.

Jakie wymagania należy spełnić, aby móc korzystać z Wi-Fi Calling?

Aby skorzystać z Wi-Fi Calling, użytkownik musi spełnić kilka podstawowych wymagań. Przede wszystkim, istotna jest kompatybilność urządzenia. Telefon komórkowy musi być kompatybilny z Wi-Fi Calling. W większości nowoczesnych smartfonów, jest to już standardowa funkcja. Co istotne, Twój operator komórkowy musi obsługiwać tę technologię i oferować tę usługę jako część swoich planów. W przypadku polskich dostawców, nie ma tutaj żadnych przykrych niespodzianek. VoIP jest wspierane przez wszystkich dużych operatorów komórkowych. Siła sygnału sieci Wi-Fi musi być wystarczająca, aby zapewnić stabilne połączenie. Czasami może być konieczne zaktualizowanie oprogramowania telefonu, aby korzystać z Wi-Fi Calling.


System warto aktualizować regularnie, gdyż bez tego niektóre funkcje mogą pracować nieprawidłowo. Musisz mieć także świadomość, że dostępność Wi-Fi Calling może się różnić w zależności od kraju i operatora telekomunikacyjnego w danym regionie świata. Osoby często podróżujące do innych państw, powinny sprawdzić taką możliwość i upewnić się, że nie niesie to za sobą dodatkowych kosztów.

Jak wyłączyć Wi-Fi Calling?

Wyłączanie funkcji Wi-Fi Calling na Twoim urządzeniu może być konieczne z różnych powodów, takich jak zmiana preferencji dotyczących połączeń głosowych lub brak dostępu do stabilnej sieci Wi-Fi. Poniżej rozpisaliśmy pojedyncze kroki, które możesz podjąć, aby wyłączyć tę funkcję w swoim smartfonie. Musisz mieć jednak świadomość, że sposób może nieco różnić się w zależności od modelu telefonu i zainstalowanego systemu operacyjnego. Przed rozpoczęciem dezaktywowania VoWi-Fi, możesz przeczytać instrukcję producenta telefonu, ale nie jest to konieczne. Proces jest bowiem dość prosty. Jak to przeważnie bywa, w pierwszej kolejności wejdź do ustawień na swoim telefonie. Możesz to zazwyczaj zrobić, przeciągając ekran w dół i wybierając opcję „Ustawienia” lub klikając w ikonę zębatki, która zazwyczaj symbolizuje takie menu. Następnie musisz znaleźć sekcję związaną z konfiguracją transmisji i połączeń. Zazwyczaj nazywa się ona „Sieć i połączenia”. Nazwa tej sekcji może nieco się różnić, w zależności od modelu telefonu i systemu operacyjnego. Na pewno znajdziesz odpowiednie miejsce bez większych problemów.


W sekcji „Sieć i Internet” lub podobnej, znajdź opcję dotyczącą połączeń lub sieci komórkowej. W niektórych przypadkach będziesz musiał wybrać „Więcej” lub „Zaawansowane” w celu uzyskania dostępu do pełniejszych ustawień. W sekcji dotyczącej sieci komórkowej lub połączeń, znajdź opcję Wi-Fi Calling. W większości przypadków będzie to przełącznik lub opcja, która umożliwia włączanie i wyłączanie tej funkcji. Wybierz tę opcję. Być może system będzie Cię prosił o potwierdzenie Twojego działania. Zaakceptuj powiadomienie, aby zakończyć proces. W niektórych przypadkach, po wyłączeniu Wi-Fi Calling, zaleca się zrestartowanie telefonu, aby zmiany zostały w pełni uwzględnione.


Powyższe kroki są ogólnymi wskazówkami i mogą nieco różnić się w zależności od marki i modelu telefonu oraz systemu operacyjnego. Jeśli masz trudności z wyłączeniem Wi-Fi Calling, zawsze możesz skonsultować się z dokumentacją telefonu lub skontaktować się z obsługą klienta swojego operatora komórkowego, aby uzyskać bardziej szczegółowe instrukcje. Pamiętaj, że wyłączając Wi-Fi Calling, wracasz do standardowych połączeń komórkowych przez sieć komórkową, więc zastanów się, czy ta zmiana jest dla Ciebie na pewno dobrym rozwiązaniem. Oczywiście ponowne aktywowanie VoWi-Fi jest możliwe i zajmie Ci dokładnie tyle samo czasu, co powyższy proces.

Kilka słów podsumowania na temat Wi-Fi Calling

Wi-Fi Calling to innowacyjna technologia, umożliwiająca wykonywanie połączeń głosowych i przesyłanie wiadomości tekstowych przez sieć bezprzewodową, zamiast sieci komórkowej. Ma to na celu poprawienie dostępności usług komórkowych w obszarach o słabym zasięgu GSM oraz za granicą, jednocześnie umożliwiając oszczędności kosztów i zapewniając wyższą jakość połączeń. Przy odpowiednich warunkach i konfiguracji, Wi-Fi Calling staje się wartościowym dodatkiem do tradycyjnych usług komórkowych. Jeśli szukasz telefonu korzystającego z tego rozwiązania, bez problemu znajdziesz odpowiedni model w ofercie sklepu internetowego Media Expert.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756