Zdaniem eksperta
Prezentacja jest gotowa, wszystkie materiały zostały zebrane. Warto więc ją skopiować, dla bezpieczeństwa. Nagle pojawia się problem, ponieważ komputer nie widzi pendrive’a. Niestety takie sytuacje zdarzają się, bo elektronika po prostu bywa zawodna. Przygotowaliśmy jednak poradnik, z którego dowiesz się, co wtedy należy zrobić. Zazwyczaj jest to uszkodzenie komputera lub samego nośnika.
Dlaczego komputer nie widzi pendrive’a?
Kiedy napotkasz problem z dyskami przenośnymi, kluczowa jest diagnostyka. Kilka prostych czynności pozwoli Ci ustalić, czy problem leży po stronie nośnika danych, czy „peceta”. Jeśli komputer nie widzi pendrive’a, to w pierwszej kolejności… uruchom go ponownie. Ponownie odpalenie systemu operacyjnego oraz załadowanie sterowników może skutecznie rozwiązać problem. Jednak, gdy kłopoty nie ustąpiły, to podłącz nośnik do innego złącza USB. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, kiedy korzystasz z dodatkowych koncentratorów lub portów umieszczonych na froncie obudowy. Przede wszystkim w tańszych obudowach bardzo często po dłuższym czasie użytkowania ulegają one awarii. Przyczyną może być wysunięcie z wtyku na płycie głównej. W szczególności dotyczy to portów w standardzie 2.0, w których mocowanie pinów do wtyczki nie jest bardzo stabilne. Czasem z kolei uszkodzone są same porty, wtedy niezbędna jest wymiana gniazd lub całej obudowy na nową.
Najlepiej więc podłącz nośnik bezpośrednio do portów umieszczonych z tyłu płyty głównej. Jeśli w dalszym ciągu komputer nie czyta pendrive’a, to powinieneś sprawdzić jego działanie w jeszcze jednym urządzeniu. Nie musi to być koniecznie inny „pecet” równie dobrze mogą to być np. telewizor, konsola czy telefon. Jeśli dysk w dalszym ciągu nie jest wykrywany, to oznacza, że jest najprawdopodobniej uszkodzony. W dalszej części poradnika radzimy, co w takiej sytuacji zrobić.
W przypadku, gdybyś nie miał możliwości sprawdzenia pendrive’a w innym urządzeniu, powinieneś do portów USB podłączyć jakieś akcesoria, np. tablet czy telefon i sprawdzić, czy nie ma problemu z ich działaniem. Jeśli komputer w dalszym ciągu nie wykrywa urządzeń oznacza to, że wina leży po jego stronie.
Problemy z USB w komputerze
Jeśli już zdiagnozowałeś, że komputer nie widzie pendrive’a i wina leży po stronie portów USB, to czas zacząć procedurę naprawczą. Na wstępie obejrzyj dokładnie złącza i zwróć uwagę, czy nie są uszkodzone mechanicznie, np. wyłamane lub pęknięte. Jeśli faktycznie uszkodzenia są widoczne pozostaje niestety ich wymiana w dobrym serwisie zajmującym się elektroniką lub zakupienie nowej płyty głównej. Jeśli nie widać żadnych uszkodzeń usterka może mieć podłoże programowe. Dlatego zalecane jest przez nas uruchomienie „Menedżera urządzeń”. Najprościej wywołasz go poprzez wyszukiwarkę systemową, po prostu wpisując jego nazwę. Na przygotowanej liście znajdź pozycję „Kontrolery uniwersalnej magistrali szeregowej”, rozwiń ją i sprawdź, czy przy żadnej z pozycji nie pojawił się wykrzyknik. Sygnalizuje on bowiem problemy z urządzeniem.
Co zrobić, gdy pojawi się taki komunikat? Kliknij prawym przyciskiem i wybierz pozycję „Aktualizuj sterownik”. Oprogramowanie systemowe w takiej sytuacji samodzielnie wyszuka najnowsze sterowniki oraz je zainstaluje. Po ponownym włożeniu pendrive’a wszystko powinno wrócić do normy. Jeśli w dalszym ciągu nośnik nie działa, możesz skorzystać z programu antywirusowego lub funkcji przywracania systemu, która odinstaluje ostatnie aktualizacje. Czasami mogą być one źródłem problemów sprzętowych. W przypadku, gdyby wspomniane rady nie dały efektu, powinieneś skorzystać z usług profesjonalnego serwisu komputerowego lub naprawy gwarancyjnej. Zwłaszcza w przypadku starszych komputerów podłączenie urządzeń USB może powodować zwarcie.
Jak naprawić pendrive?
Co zrobić, gdy komputer nie widzi pendrive’a, ponieważ jest on uszkodzony? Możesz spróbować przywrócić nośnik do życia, lecz najczęstszą przyczyną jest usterka elektroniki lub oprogramowania kontrolera. Jeśli pendrive nie jest widoczny w „Menedżerze urządzeń”, możesz spróbować naprawić go za pomocą „Wiersza poleceń”. Uruchomisz go bezpośrednio z wyszukiwarki systemowej. Następnie wpisz komendę „diskpart” i zatwierdź klawiszem „Enter”, później wpisz polecenie „list disk” i również je potwierdź. Ukaże się lista nośników. Jeśli znajduje się na niej Twój pendrive, to możesz skorzystać z polecenia „select disk X”, gdzie za „X” podstawiasz numer naprawianego dysku. Następnie wpisz komendę „clean”, pamiętaj jednak, że usunie ona wszelkie dane z pendrive’a. Jeśli proces przebiegł pomyślnie, przychodzi czas na utworzenie partycji na dysku. W tym celu wpisz polecenie „create part primary” i je zatwierdź. Następnie należy skorzystać z komendy „active”, zatwierdzić ją i wpisać kolejne polecenie „format fs=ntfs quick”. Ostatnią z czynności jest przypisanie litery dyskowi. My wybierzemy znak „Y”. W tym celu skorzystaj z komendy „assign letter=y”. Po zakończeniu możesz zamknąć „Wiersz poleceń”, a pendrive powinien być gotowy do pracy. Nawet jeśli udało Ci się reanimować pendrive’a, nie zalecamy korzystania z niego do przechowywania ważnych danych. Awaria może się powtórzyć. Warto oddać go za to do naprawy gwarancyjnej. Nośniki pamięci często są objęte długim okresem gwarancji, czasem nawet dożywotniej.
Jak odzyskać dane, gdy komputer nie czyta pendrive’a?
Kiedy przechowujesz na nośniku ważne dane, to przed rozpoczęciem procedur naprawczych postaraj się je odzyskać. Najczęściej jest to możliwe, gdy komputer nie czyta pendrive’a, jednak go wykrywa. Najskuteczniejszym sposobem jest skorzystanie z programów do odzyskiwania danych. W wyszukiwarce bez trudu znajdziesz kilka popularnych aplikacji. Część jest płatna, niektóre są darmowe, jednak funkcjonalność może być ograniczona. Po uruchomieniu oprogramowania wybierasz dysk, który następnie jest skanowany. Czas trwania operacji zależy od jego pojemności i stanu. Może to być nawet ponad godzina. Po tym wyświetli Ci się lista plików możliwych do odzyskania. Należy je zaznaczyć i wybrać lokalizację, w której mają zostać zapisane.
Najnowsze poradniki
Obsługa klienta
Informacje
Zakupy
Moje konto
Pomoc
Zadzwoń do nas
Tel. 756 756 756
Pon - Pt
08:00 - 20:00
Sob
10:00 - 18:00
Niedz
10:00 - 18:00
Fax 22 122 31 11
Інфолінія:
пн-пт: 8:00 - 20:00
Infoline:
Mon-Fri: 8:00 - 20:00
Znajdź swój sklep
Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 943 750,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756