Poradniki Eksperta

Regulacja kierownicy w rowerze - jaka wysokość będzie odpowiednia?


Regulacja wysokości kierownicy w rowerze to, obok regulacji siodła, jedno z ustawień, które należy wykonać w celu personalizacji roweru. Prawidłowe ustawienie ma wpływ nie tylko na osiągnięcie wysokich wyników, w przypadku osób o zacięciu sportowym, ale też na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Poprawne ustawienie zapobiega też drętwieniu rąk i bólom kręgosłupa. O ile prawidłowe ustawienie kierownicy w rowerze miejskim czy trekkingowym ma wpływ przede wszystkim na komfort jazdy, to w przypadku rowerów o charakterze sportowym, takich jak szosówki czy górskie, wpływa na efektywność jazdy. To, jak ustawimy kierownicę, zależy od roweru, jakim się poruszamy. Na czym polega regulacja kierownicy w rowerze? To nie tylko ustawienie wysokości. To także kąt ustawienia tego elementu w rowerach posiadających kierownicę giętą oraz dobranie odpowiedniego kąta wzniosu i długości mostka. To w końcu dobór odpowiedniej szerokości kierownicy.



regulacja kierownicy w rowerze


Regulacja ustawień kierownicy w rowerze polega na poluzowaniu kluczem imbusowym (ampulowym) śrub i po lekkim przestawieniu lub zmianie kąta, ponownym ich przykręceniu. Należy uważać szczególnie w przypadku kierownic i mostków wykonanych z karbonu, aby dokręcać śruby z odpowiednim momentem obrotowym. Jego wartość jest przeważnie napisana na danym elemencie obok wspomnianych śrub. Użycie większej siły spowoduje ich uszkodzenie.


Sprawdź również: Rodzaje kierownic rowerowych - jakie wyróżniamy?


Regulacja mostka w rowerze


W rowerach możemy spotkać się z dwoma rodzajami mostków: posiadającym wbudowaną regulację, spotykanym w rowerach miejskich i trekkingowych oraz mostkiem nieposiadającym regulacji. Mostek z regulacją zbudowany jest z dwóch elementów. Regulacja polega na poluzowaniu śruby lub odblokowaniu dźwigienki, ustawieniu odpowiedniej wysokości i ponownym zablokowaniu śrubą lub dźwigienką. W przypadku mostków bez regulacji, wysokość kierownicy reguluje się dokładając odpowiednią liczbę podkładek pod mostek. Oczywiście regulacja ta jest ograniczona długością rury widelca. W przypadku mostków posiadających kąt pochylenia większy niż 0 stopni, jedyną zmianą, jaką możemy wprowadzić, jest jego obrócenie, a tym samym zmiana pochylenia z kąta dodatniego na ujemny. Jeżeli będziemy chcieli zmienić długość lub kąt nachylenia, niestety w tym przypadku wiąże się to z kupnem nowego mostka o parametrach przez nas oczekiwanych. Mostki bez regulacji, o stałych parametrach, stosowane są w rowerach sportowych. Im dłuższy mostek i mniejszy kat jego wzniosu, tym bardziej opływowa sylwetka. Większy kąt, a mniejsza długość, to pozycja bardziej komfortowa.



Regulacja kierownicy w rowerze


Regulacja kierownicy polega praktycznie tylko na zmianie kąta przez jej obrót (w przypadku kierownic giętych). Szerokość kierownicy w zależności od rodzaju powinniśmy dobrać do szerokości swoich ramion. O ile jeszcze szerokość możemy zmniejszyć poprzez jej przycięcie - niektóre modele mają zaznaczone miejsca, dzięki którym symetrycznie da się to wykonać, to jeżeli chodzi o zwiększenie jej szerokości lub zmianę wielkości jej gięcia, wiąże się to wyłącznie z zakupem nowej.


Dobre ustawienie wysokości kierownicy w rowerze tj. ustawienie wysokości i kąta nachylenia wykonuje się łącznie z ustawieniami siodła. Odpowiednie ustawienie tych wszystkich elementów względem siebie pozwoli na osiągniecie ustawienia idealnej pozycji.


Ustawienie kierownicy w rowerze mtb


Kierownica w rowerze mtb ustawiona jest niżej niż siodło. Ustawienie takie pozwala na jazdę po nierównościach i łatwiejsze pokonywanie przeszkód, gdy stoimy na pedałach. Podczas podjazdów, niżej umieszczona kierownica umożliwia lepsze dociążanie przedniego koła. W rowerze górskim szeroka kierownica daje większą stabilność prowadzenia w trudnym terenie, ale z kolei utrudnia manewrowanie między drzewami czy innymi przeszkodami. Nie zaleca się w rowerach górskich kierownicy szerszej o 5 do 10 cm od szerokości rozstawu naszych ramion oraz nie węższej od nich.


Ustawienie kierownicy w rowerze szosowym


Sylwetka na rowerze szosowym to dbanie przede wszystkim o jak największą aerodynamikę podczas jazdy. To nisko ustawiona kierownica względem siodełka. Pozycja taka pozwala na uzyskanie małych oporów powietrza, co zapewnia osiąganie dużych prędkości i mniejsze straty energii. Szersza kierownica to większy komfort prowadzenia oraz niższa sylwetka, ale trudniejsze pokonywanie zakrętów.


Ustawienie kierownicy w rowerze trekkingowym


Kierownicę w rowerze trekkingowym ustawiamy mniej więcej na wysokości siodła. Musimy tu naleźć kompromis pomiędzy komfortem jazdy podczas długich podróży oraz w miarę opływową sylwetką pozwalającą na dość szybkie przemieszczanie się. Zalecana szerokość kierownicy jest równa szerokości ramion.


Ustawienie kierownicy w rowerze miejskim


Z uwagi na komfort, kierownica w rowerze miejskim jest ustawiona od 5 do nawet 10 cm wyżej niż siodło. Zastosowanie kierownicy typu jaskółka ze skierowanymi ramionami do tyłu ułatwi stabilne prowadzenie roweru, a wyprostowana sylwetka z wysoko uniesioną głową – dobry zakres obserwacji co dzieje się na drodze. W takim ustawieniu, gdzie większość ciężaru naszego ciała spoczywa na siodle i nie obciąża rąk, uzyskamy największy komfort jazdy.


Powrót

Zapisz się na niskie ceny!

Zostaw nam swój e-mail, aby otrzymywać informacje o nowościach oraz gazetkę promocyjną

Sprzedaż dla firm i instytucji

Ubezpieczenia "Gwarancja PLUS"

Zakupy na raty przez internet

Karty podarunkowe Media Expert