Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Pomiń menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Pomiń menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje BOTTECCHIA
›
Instrukcja Rower crossowy BOTTECCHIA 250 Lite Cross M20 męski Niebieski
Znaleziono w kategoriach:
Rowery crossowe
(3)
Wróć
Instrukcja obsługi Rower crossowy BOTTECCHIA 250 Lite Cross M20 męski Niebieski
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
Instrukcja
obs
ł
u
gi
i
gwarancja
T
ł
umaczenie
in
strukcji
oryginalnej
(POL)
SPIS
TRE
Ś
CI
1
WPROWADZENI
E
1
WPROWADZENI
E
......................................
............................................
2
2
RODZAJE
ROWERÓW
.....................................
.....................................
2
2.1
ELEME
NTY R
OWER
U
..................................................................................
2
3
BEZPIECZE
Ń
STWO
.....................................
..........................................
4
3.1
JAZD
A W NO
CY
...........................................................................................
4
3.2
JAZDA POZA DROG
AMI
……………………
………………………
…………….
.
4
3.3
ODPOWIEDNIE
U
Ż
YTKOWANI
E
ROWERÓW
.............................................
4
4
PRZYGOTOWANIE
..........................................................
......................
5
4.1
REGULACJA
SIODE
Ł
KA
.
..........................
...................................................
5
4.2
REGUL
ACJA
KIERO
WNIC
Y
...........................................................
..............
6
4.3
KONTROLA
HAMULCÓW
........................................................
.....................
6
4.4
KONTROLA
PED
A
Ł
ÓW
............
...................................................................
6
5
KONTROLE
KTÓRE
NALE
Ż
Y
PRZ
EPROWADZA
Ć
PRZED
KA
Ż
D
Ą
J
AZD
Ą
........................................
..................................................
................
7
5.1
KONTROLA
KÓ
Ł
I
OPON
.............................................................................
7
5.2
KONTROLA
SZYBKOZAMY
KACZY
BLOKUJ
Ą
C
YCH
PIASTY
.....................
7
5.3
KONTROLA
HAMULCÓW
........................................................
.....................
7
5.4
KONTROLA KIEROWNICY
I MOSTKA
...........
......
......
......
.....
......
......
......
.....
7
5.5
KONTR
OLA A
MORT
YZAC
JI
.........................................................................
7
6
REGULACJE I
U
Ż
YTKO
WANIE
.............................................
...............
8
6.1
HAMULCE,
REGULACJA
HAMUL
CÓW
.
.......................................................
8
6.2
PRZERZUTKI, REGULAC
JA PRZERZUTEK
.
.......
.....
.......
......
......
.....
......
.....
8
6.3
Ł
A
Ń
CUCH
I
KASETA
.................................................................................
10
6.4
RAMA
I WID
ELEC
......................................................................................
10
6.5
STER
Y.
......................................................................................................
10
6.6
KO
Ł
A,
BLOKADA
I
OPONY
.......................................................................
11
6.7
PEDA
Ł
Y
.....................................................................................................
12
7
MATERIA
Ł
Y
KOMPOZ
YTOWE
.........................
..................................
12
8
KONSERWACJA
.............................
....................................................
12
8.1
PO
ZAKO
Ń
CZENIU
JAZDY
ROWEREM
....................................................
12
8.2
KONS
ERWAC
JA ST
ANDAR
DOW
A
...........................................................
13
8.3
DOKR
Ę
CANIE
Ś
RUB
.................................................................................
13
9
GWARANCJA
........
.................................................
.............................
14
10
ZGODNO
ŚĆ
Z
PRZ
EPISAMI
.........................................
....................
20
Szanowny Kliencie
, gratulujemy za
kupu
nowego
rower
u
i
dzi
ę
kujemy
za
w
ybór
BOTTECCH
IA.
Kupili
ś
cie
Pa
ń
stwo
niezawo
dny
rower,
b
ę
d
ą
cy
wynikiem
innow
acyjnych
bada
ń
techni
cznych
i
starannej kontroli
ja
ko
ś
ci,
który
zapewni
Pa
ń
stwu
wiele
lat
wygodnej
i
pr
zyjemnej
jazdy.
Prosimy
o
uwa
ż
ne
p
rzeczytanie
niniejszej
instru
kcji
obs
ł
ugi.
Dowiedz
ą
si
ę
Pa
ń
stwo,
jak
najlepiej
u
ż
ytkowa
ć
swó
j
rower
oraz
poznaj
ą
informacje
niezb
ę
d
ne
do
utrzyma
nia
go
w
dobrym
stanie
t
echnicznym.
Przypominamy
,
ż
e
ze
wzgl
ę
du
na
post
ę
p
techniczny
producent
zastrzeg
a
sobie
prawo
do
modyfikacji
komponentów,
detali
lub
a
kcesoriów.
Zdj
ęć
,
opisów
i
danych
nie
nale
ż
y
tra
ktowa
ć
jako
wi
ążą
c
ych.
2
-
RODZAJE
RO
WERÓW
W
niniejszej
instruk
cji
obs
ł
ugi
i
u
ż
ytkowania
znajd
ziesz
wskazówki
dotycz
ą
ce
roweró
w
Bottecchia
, w
t
ym
nast
ę
puj
ą
cych
modeli:
r
ower
szosowy,
MTB
z
pr
zednim
amortyza
torem,
MTB
z
pe
ł
n
ą
amortyzacj
ą
i Fat B
ike.
Przy
wyborze
modelu
nale
ż
y
wz
i
ąć
pod
uwag
ę
poni
ż
sze
wskazów
ki.
Nasze
rowery
zosta
ł
y
przetes
towane
pod
k
ą
tem
ma
ksymalnej
wagi
1
20
kg,
która
obej
muje
: rower,
rowerzyst
ę
i
baga
ż
.
2.1
- ELEMEN
TY ROWERU
1
2
Rama i widelec:
A
Rura
górna
B Rura dolna
C Szt
yca
D
Dolne
rurki
tyln
ego
trójk
ą
ta
E
Górne
rurki
tylnego
trójk
ą
ta
F
G
ł
ówka
ramy
H Amortyzator
Komponenty:
1
Suport
2
Korba
3
Ł
a
ń
cuch
4
Z
ę
batka
przednia
5
Przerzutka tylna
6
Przerzutka przednia
7
Manetka
8
D
ź
wignia
hamulca
9
Wolnobieg
10 Ster
y
11 Mostek
12 Kierownica
13 Sztyca
14
Siode
ł
ko
3
-
BEZPIECZE
Ń
STWO
Bezpiecze
ń
stwo
pod
czas
jazdy
na
rowerze
ma
fundamentalne
znac
zenie.
W
tym
celu
konieczne
jest
przestrzeganie
ś
c
i
ś
le
okre
ś
lon
ych
norm:
-
Nale
ż
y
zna
ć
zasady
ruchu
dro
gowego
(ró
ż
ni
ą
si
ę
on
e
w
ró
ż
nych
krajach).
-
Je
ź
dzi
ć
zgodnie
z
dominuj
ą
cym
kierunkie
m
ruchu
i
unika
ć
jazdy ob
ok drugiego rower
u.
-
Nie
je
ź
dzi
ć
n
a
rowerze
po
chodnikach
i
ust
ę
powa
ć
pierwsze
ń
stwa
pieszym.
-
Nale
ż
y
uwa
ż
a
ć
na
poruszaj
ą
ce
si
ę
p
ojazdy
i
nag
ł
e
otwiera
nie
drzwi
samochod
ów.
-
Nie
nale
ż
y
org
anizowa
ć
zawod
ów
rower
owych
na
drogach
otwa
rtych
dla
ruchu
.
-
Zawsze
sprawdza
ć
spraw
no
ść
hamulców
i
ogólny
stan
roweru
.
-
Przy
zmianie
kierunku
jazdy
nale
ż
y
sygn
alizowa
ć
to
r
ę
k
ą
.
-
Zawsze
trzymaj
r
ę
ce
na
kier
ownicy
(z
wyj
ą
tkiem
sytua
cji,
gdy
sygnalizujesz
zmian
ę
ki
erunku jazdy)
OSTRZE
Ż
ENIE
:
De
szcz
obni
ż
a
skuteczno
ść
hamow
ania,
dlatego
prosimy
o
wyd
ł
u
ż
enie
d
rogi
hamowania.
3
.1
–
JAZDA W NOC
Y
Dla
Pa
ń
stwa
be
zpiecze
ń
stwa
pro
simy
o
podj
ę
cie
dodatkowych
ś
rodk
ów
ostro
ż
no
ś
ci
pod
czas
korzystania z rowe
ru w nocy:
-
Wyposa
ż
swój
rower
w
kompletn
y
i
odpowied
ni
zestaw
odblas
ków,
któr
e
s
ą
prawid
ł
owo
z
amontowane.
-
Posiadanie
autonomicznego
syste
mu
o
ś
wietlenia
jest
niezb
ę
dne
do
przestrzega
nia
norm
bezpiecze
ń
stwa
ob
owi
ą
zuj
ą
cych
w
Pa
ń
stwa
kraju.
-
Nale
ż
y
zawsze
je
ź
dzi
ć
mo
ż
liwie
b
lisko
kraw
ę
dzi,
a
nie
ś
rodka
je
zdni.
3
.2
–
JAZDA POZA DROG
AMI
Podczas
u
ż
ytkowan
ia
roweru
w
terenie
nale
ż
y
przestrzeg
a
ć
nast
ę
puj
ą
cy
ch
ś
rodków
ostro
ż
no
ś
ci:
-
Nale
ż
y
zachowa
ć
ostro
ż
no
ść
po
dczas
zjazdów.
Pod
czas
hamowania
ko
ł
a
tra
c
ą
przyczepno
ść
,
a
nadmierne
u
ż
yc
ie
hamulców
mo
ż
e
doprowadzi
ć
do
utra
ty
kontroli
na
d
rowerem
i
do
w
ypadku.
-
Przed
wyruszeniem
w
tras
ę
nale
ż
y
upewni
ć
si
ę
,
ż
e
rower
jest
w
dobrym
stanie
techniczn
ym.
-
Uszkodzone
cz
ęś
ci
nale
ż
y
niezw
ł
ocznie
wymieni
ć
.
OSTRZE
Ż
ENIE
:
skoki, akrobacje
i inne
nietypowe
zastosowania
mo
g
ą
naruszy
ć
stru
ktur
ę
roweru.
Prosimy
w
zi
ąć
to
pod
uwag
ę
podczas
pokonywan
ia
przeszkód.
Nasze
produkt
y
zosta
ł
y
z
aprojektowane
ta
k,
aby
wytrz
yma
ć
intensywn
e
u
ż
ytkowanie
,
ale
przekroczenie
granic
mechaniczny
ch
i
fizycznych
staje
si
ę
zagro
ż
enie
m
dla
Pa
ń
stwa
i
innych.
W
przypadku
u
ż
ytkowania
roweru
pod
d
u
ż
ym
obci
ąż
enie
m,
sugerujemy
do
k
ł
adne
sprawdzenie
rower
u
w
celu
zweryfikowania
j
ego
sprawno
ś
ci.
3
.3 -
ODPOWIEDNIE
U
Ż
YTKOWANIE
R
OWERÓW
Ka
ż
dy
rower
BOTT
ECCHIA
zosta
ł
zapr
ojektowany
i
skons
truowany
z
my
ś
l
ą
o
jego
specyfic
znym
z
astosowaniu
.
Nieprawid
ł
ow
e
u
ż
ytkowanie
ro
weru
mo
ż
e
spowo
dowa
ć
uszkod
zenie
lub
zniszczenie
c
z
ęś
ci
i
podzespo
ł
ów,
co
mo
ż
e
prowa
dzi
ć
do
wypadków
lub
niebezpiecznych
konse
kwencji.
S
przedawca
BOTTECCHI
A
zapro
ponuje
Pa
ń
stwu
rower
najbardziej
odpow
iedni
do
Pa
ń
stwa
po
trzeb.
15
Zacisk szt
ycy
16
Klocek hamulcowy
17
Zacisk hamulcowy
18
Hamulec tarczowy
Ko
ł
o
:
19
Opona
20
Wentyl
21
Obr
ę
cz
22
Szpr
ychy
23
Piasta
24
Szybkozamykacz
3
4
RODZAJE
ROW
ERÓW
RODZAJ TRASY
RODZAJ JAZDY
SZOSOWY
Asfalt i ko
stka brukowa.
Rywalizacja
sportowa, tra
sy
ś
rednie,
du
ż
e
odleg
ł
o
ś
ci
.
Wymagana
pro
fesjonalna
odzie
ż
.
MTB Z PRZEDN
IM
AMORTYZATORE
M
Droga
asfalto
wa
i
bruk,
poza
tras
ą
,
zwyk
ł
a
ś
cie
ż
ka,
ś
c
ie
ż
ki.
Rywalizacja
sportowa,
krót
kie
i
ś
rednie
dystan
se.
Odpowied
ni
do
j
azdy
po
nierówn
ych
szlakach,
unikaj
ą
c
sko
ków
wy
ż
szy
ch
ni
ż
0,5
m.
MTB
Z
PE
Ł
N
Ą
AMORTYZACJ
Ą
Drogi asfaltowe i
utwardzone,
drogi terenow
e, drogi gruntowe,
ś
cie
ż
ki.
Rywalizacja
s
portowa,
krótkie
i
ś
rednie
dystan
se.
Odpowied
nie
do
j
azdy
po
nierówn
ych
trasach
terenowych
.
FAT BIKE
Asfalt i bruk, teren
, droga
gruntowa,
ś
cie
ż
ki,
ś
nieg
,
piasek
Sportowe
,
krótkie
i
ś
rednie
trasy.
Odpowiedni
na piaszczy
ste,
za
ś
nie
ż
o
ne
i
b
ł
otniste
drogi
/
ś
cie
ż
ki.
4
- PRZYGOTOWANIE
Przed
pierwszym
u
ż
yciem
nowego
ro
weru
BOTTECCHIA,
nale
ż
y
dostosowa
ć
go
do
swoich
potrzeb
zgodnie
z
poni
ż
szymi
ws
kazówkami.
Upewnij
si
ę
,
ż
e
rower
jest
praw
id
ł
owo
dopasowany
do
Twojego
wzrostu
i
zapoznaj
si
ę
z
jego
komponentami ora
z czasem reak
cji.
4.1
-
REGULACJA
SIOD
E
Ł
KA
Prosz
ę
zapozna
ć
si
ę
z
r
ys.
1
w
celu
pra
wid
ł
owego
ustawienia
siode
ł
k
a.
Podczas
peda
ł
ow
ania
ś
ródstopie
musi
le
ż
e
ć
na
ś
rodku
o
si
peda
ł
ów,
a
kolano
po
winno
by
ć
lekko
ugi
ę
te
,
gdy
peda
ł
znajduje
si
ę
w
najni
ż
szym
po
ł
o
ż
eniu.
A
by
wyregulowa
ć
w
ysoko
ść
siode
ł
ka,
nale
ż
y
usi
ą
ść
na
siode
ł
ku
i
po
ł
o
ż
y
ć
p
i
ę
t
ę
na
pedale,
ustawiaj
ą
c
go
w
najni
ż
szym
po
ł
o
ż
eniu.
W
tej
pozycji
noga
powinna
by
ć
ca
ł
kowicie
w
yprostowana
(rys.
2).
Sprawd
ź
cie,
czy
siedz
ą
c
na
siode
ł
ku
je
ste
ś
cie
w
stanie
dotkn
ąć
czubkami
pal
ców
pod
ł
o
ż
a,
j
e
ś
li
nie,
to
obni
ż
cie
siode
ł
ko
luzuj
ą
c
zacisk
wspornika
siod
ł
a.
Po
prawid
ł
owym
ustawien
iu
wysoko
ś
ci
siode
ł
ka
nale
ż
y
upe
wni
ć
si
ę
,
ż
e
mechani
zm
blokuj
ą
cy
sztyc
ę
i
siode
ł
ko
jest
praw
id
ł
owo
zablokowany
(r
ys.
3).
Odleg
ł
o
ść
pomi
ę
d
zy
siode
ł
kiem
a
kierown
ic
ą
mo
ż
na
nieznac
znie
regulowa
ć
.
Polu
zowuj
ą
c
zacisk
siode
ł
ka,
mo
ż
na
je
lekko
przesun
ą
ć
.
Regulacja
ta
wp
ł
ywa
na
postaw
ę
na
row
erze,
zmieniaj
ą
c
komfort
jazd
y
i
naci
sk
na
pe
da
ł
y.
Po
ustawieniu
odleg
ł
o
ś
ci
mi
ę
dzy
siode
ł
kiem
a
kierownic
ą
nale
ż
y
zawsze
sprawdzi
ć
po
ł
o
ż
enie
siode
ł
ka.
Je
ś
li
n
ie
jest
ono
ustaw
ione
poziomo
,
nale
ż
y
polu
zowa
ć
ś
rub
ę
siode
ł
ka
i
wyregulowa
ć
j
ego
po
ł
o
ż
enie,
u
stawiaj
ą
c
nachyl
enie
siode
ł
ka
równolegle
do
pod
ł
o
ż
a.
OSTRZE
Ż
ENI
E
: Aby profesjonaln
ie wyre
gulowa
ć
rowe
r
nale
ż
y
zwróci
ć
si
ę
do
autoryzowanego
sprzedawcy Bo
ttecchia.
OSTRZE
Ż
ENI
E
:
Zamocowa
ć
siode
ł
ko
w
podanym
zakresie
(r
ys.
4),
a
nie
ko
ń
cach.
Zablokowa
ć
zaci
sk
sztycy
i
ś
ruby
zacisku
siod
ł
a
z
momentem
dokr
ę
cania
(Nm)
n
ie
wi
ę
kszym
ni
ż
podane para
m
etry.
Dokr
ę
cenie
ś
r
ub
powy
ż
ej
podany
ch
warto
ś
ci
mo
ż
e
spowo
dowa
ć
p
ę
kni
ę
cia
lub
nawet
z
ł
aman
ie
sztycy
podsiod
ł
owe
j,
a
w
konsekwencji
zagro
ż
enie
dla
rowerzysty.
Mo
menty
dokr
ę
cania
s
ą
podane
w
rozd
ziale
"Konserwacja"
na
wykresie
"Mom
enty
dokr
ę
cania".
Ozna
czeni
e
na
sztycy
wskazuje
maksymaln
ą
wyso
ko
ść
(rys.
5)
.
Upewnij
si
ę
,
ż
e
znacznik
nigd
y
nie
jes
t
w
idoczny.
Wsun
ą
ć
sztyc
ę
na
co
najmniej
75
mm.
4
.2
- REGULACJA KI
EROWNICY
A
by
podnie
ść
lub
o
bni
ż
y
ć
kierowni
c
ę
,
nale
ż
y
ca
ł
kowicie
o
dkr
ę
ci
ć
ś
ru
b
ę
B
i
poluzowa
ć
ś
ruby
A1
i
A
2,
w
yj
ąć
mostek
z
r
ury
widel
ca
i
w
ł
o
ż
y
ć
lub
wyj
ą
ć
podk
ł
adki
dystansow
e.
Po
wyregulowaniu
wysoko
ś
ci
kierownicy,
je
ż
e
li
zosta
ł
y
usuni
ę
te
p
odk
ł
adki
dystansowe
pod
mostki
em,
nale
ż
y
je
na
ł
o
ż
y
ć
na
mostek.
W
celu
regulacji
mostka
typu
Ahead
nale
ż
y
polu
zowa
ć
dwie
ś
ruby
blo
kuj
ą
ce
A1
i
A2
(rys.
6).
A
by
wyregulowa
ć
zw
rotno
ść
kiero
wnicy,
nale
ż
y
przekr
ę
ci
ć
ś
rub
ę
B.
OSTRZE
Ż
ENIE
:
nigd
y
nie
u
ż
ywaj
wi
ę
kszej
ilo
ś
ci
podk
ł
ade
k
dystansow
ych
ni
ż
te,
które
umie
ś
ci
ł
producent
.
OSTRZE
Ż
ENIE
:
Sprawd
ź
czy
kierownica
jest
dobrze
zamocowan
a
ś
ciskaj
ą
c
przednie
ko
ł
o
mi
ę
dzy
nogami
i
próbuj
ą
c
o
bróci
ć
kierow
nic
ę
(rys.
7).
OSTRZE
Ż
ENIE
:
Ś
ruby
k
ierownicy
nale
ż
y
dokr
ę
ca
ć
z
momente
m
obrotowym
nie
wi
ę
kszym
ni
ż
podane
par
ametry.
Dokr
ę
cen
ie
ś
rub
powy
ż
ej
pod
anych
warto
ś
ci
mo
ż
e
spowo
dowa
ć
p
ę
kni
ę
cia
lub
nawet
z
ł
amanie
rur
y
widelca,
a
w
konsekwencji
zagro
ż
enie
dla
ro
werzysty.
Moment
dokr
ę
cenia
podany
jest
w
rozdziale
"Konserwacja"
na
wykresie
"Moment
dokr
ę
cenia".
4
.3
-
KONTROLA
HAMULC
ÓW
Sprawd
ź
,
która
d
ź
w
ignia
hamulca,
prawa
czy
lewa,
obs
ł
uguje
przedn
i
hamulec
i
z
apoznaj
si
ę
z
j
ej
obs
ł
ug
ą
:
niewp
rawne
pos
ł
ugiw
anie
si
ę
przednim
hamulcem
mo
ż
e
doprowa
dzi
ć
do
utraty
kontroli nad row
erem.
4
.4
KONTROLA
PEDA
Ł
ÓW
Sprawd
ź
,
cz
y
peda
ł
y
s
ą
prawid
ł
ow
o
ustawione
(patrz
rozdzia
ł
6,
p
aragraf
6
.7).
Peda
ł
z
amo
ntowan
y
w
niew
ł
a
ś
ciwy
sposób
mo
ż
e
wypa
ść
podczas
jazdy
,
powodu
j
ą
c
upadek.
r
y
s.
1
r
y
s.
2
r
y
s.
3
r
y
s.
4
r
y
s.
6
Zacisk
siode
ł
ka
Z
acisk
w
spornika
s
iode
ł
ka
Naci
ę
cie
ograniczaj
ą
ce
siode
ł
ka
rys. 5
r
y
s.
7
5
6
5
-
KONTROLE,
KTÓR
E
NALE
Ż
Y
PRZEPRO
WADZA
Ć
PRZED
KA
Ż
D
Ą
J
AZD
Ą
Przed
rozpocz
ę
c
iem
u
ż
ytkowan
ia
roweru
nale
ż
y
pr
zeprowadzi
ć
op
isane
poni
ż
ej
kontrole
w
celu
sprawdzenia
stanu
rower
u
i
jego
kompletno
ś
ci.
W
razie
jakichkolwie
k
w
ą
tpliwo
ś
ci
co
do
stanu
roweru,
n
ale
ż
y
zwróci
ć
si
ę
o
pomoc
do spr
zedawcy lub specjali
stycznego serwisu ro
werowego.
5.1
-
KONTROLA
KÓ
Ł
I
OPON
Sprawd
ź
,
cz
y
ko
ł
a
s
ą
proste,
obracaj
ą
c
ka
ż
d
e
z
nich,
a
nast
ę
pnie
obserwuj
ob
r
ę
cz
pomi
ę
d
zy
szcz
ę
kami
ha
mulcowymi,
nie
do
tykaj
ą
c
ich.
Je
ż
eli
o
br
ę
cz
jest
nie
wy
ś
rodkowana
(od
lewe
j
do
prawej)
lub
chybocze
si
ę
od
góry
do
do
ł
u,
skontaktuj
si
ę
ze
spe
cjalistycznym serwisem
rowerowym
celu
uzyskania
po
rady.
Spraw
d
ź
stan
opon,
musz
ą
by
ć
be
z
naci
ę
ć
.
Ci
ś
nienie
musi
by
ć
zgodne
z
parametrami podan
ymi na boku o
pony.
OSTRZE
Ż
ENIE
:
N
ale
ż
y
wymieni
ć
opon
ę
je
ś
li
uszkod
zony
jest
bie
ż
ni
k
lub
boki
opony.
Szczególnie
po
d
ł
ugi
ch
zjazdach
nale
ż
y
sprawd
zi
ć
mocowanie
lub
u
ł
o
ż
enie
o
pon.
U
ż
ytkowanie
roweru
z
zalecanym
ci
ś
n
ieniem
powietrza
w
oponach
zapewnia
bezpiecze
ń
stwo
i
trwa
ł
o
ść
.
5.2
-
KONTROLA
SZYBKOZAMYKA
CZY
BLOKUJ
Ą
CYCH
PIA
STY
Rowery
BOT
TECCHIA
w
yposa
ż
one
s
ą
w
pias
ty
z
szybkozamykacz
em
lub
o
ś
pr
zelotow
ą
,
umo
ż
liwiaj
ą
ce
monta
ż
i/lub
demon
ta
ż
ko
ł
a
bez
u
ż
ycia
narz
ę
d
zi
(rys.
9).
Ko
ł
a
roweru
musz
ą
by
ć
stabilnie
zamocowane
do
ramy
i
widelca,
nale
ż
y
upewni
ć
si
ę
,
ż
e
szybkozamykacz
jest
prawid
ł
ow
o
wyregulowany
i
zamkni
ę
ty,
jak
opisano
w
nast
ę
pn
ym
rozdziale
(patrz
rozdzia
ł
6
par
agraf
6.6).
OSTRZE
Ż
ENIE
:
N
ieprawid
ł
owo
w
yregulowana
lub
niep
rawid
ł
owo
zamkni
ę
ta
d
ź
wignia
szybkozamykac
za
mo
ż
e
spowodowa
ć
n
ag
ł
e
odblokowanie
ko
ł
a
i
do
prowadzi
ć
do
pow
stania
niebezpiecznych
sytuacji.
5.3
-
KONTROLA
HAMULCÓW
Hamulce
nale
ż
y
sprawdzi
ć
w
stani
e
spoczynku,
naciskaj
ą
c
d
ź
wign
ie
z
odpowied
ni
ą
si
łą
w
kierunku
kierownicy.
D
ź
wign
ia
hamulca
nie
mo
ż
e
do
tyka
ć
kierownic
y,
gdy
ż
oznacza
to,
ż
e
linki
hamulcowe
s
ą
lu
ź
ne.
W
przypad
ku
hydraulic
znych
hamulców
tarczow
ych
nie
powinn
o
by
ć
mo
ż
liwe
“pompowa
nie”
d
ź
wigni
ą
hamul
ca.
Je
ś
li
tak
si
ę
stanie,
nale
ż
y
zwróci
ć
si
ę
do
spr
zedawcy
lub specjalist
ycznego
serwisu rowerow
ego
.
Zawsze
nale
ż
y
spraw
dza
ć
stan
zu
ż
ycia
szcz
ę
k
i
tarc
z
hamulcowych.
OSTRZE
Ż
ENIE
:
aw
aria
uk
ł
adu
hamulcowe
go
mo
ż
e
prowadzi
ć
d
o
utraty
panowa
nia
nad
rowerem
i
ob
ra
ż
e
ń
cia
ł
a.
5.4
-
KONTROLA KI
EROWNICY I M
OSTKA
Przed
u
ż
yciem
ro
weru
nale
ż
y
d
ok
ł
adnie
sprawdzi
ć
kierownic
ę
i
moste
k
w
celu
wykrycia
ewentualnych
odks
zta
ł
ce
ń
,
p
ę
kni
ęć
,
deforma
cji
lub
wgniece
ń
i
ewen
tualnie
wymieni
ć
uszkodzon
ą
cz
ęść
.
5.5
-
KONTROLA AMOR
TYZACJI
Upewnij
si
ę
,
ż
e
elementy
amor
tyzatorów
zosta
ł
y
wyregulowane
od
powiednio
do
wagi
u
ż
ytkownika
i
rowerzysty.
Spraw
d
ź
,
czy
nie
s
ą
one
zbyt
ś
ci
ś
ni
ę
te
i
czy
nie
wyst
ę
puj
ą
n
ienaturalne
ruchy
sa
mych
amortyzatorów.
Je
ś
li
s
ą
one
ca
ł
kowicie
sztywne,
skonta
ktuj
si
ę
ze
sprzedawc
ą
lub
specjalistyczn
ym
serwisem rowero
wym
w
celu
uzyskania
porady.
Dzia
ł
anie
amor
tyzatorów
ma
wp
ł
yw
na
rower
pod
wzgl
ę
dem
ob
ci
ąż
e
ń
,
dlatego
pra
wid
ł
owa
regulacja
jest
bardzo
wa
ż
na
.
Szczegó
ł
owe
infor
macje
znajduj
ą
si
ę
w
oddzielnej
instru
kcji
do
łą
czonej
do
amortyza
torów.
6 -
REGULACJE
I
U
Ż
YTK
OWANIE
6
.1 -
HAMULCE,
REGULA
CJA
HAMULC
ÓW
Hamulce montowan
e w rowera
ch BOTTECCHIA to
:
-
Hamulec
szcz
ę
kowy
(rys.
10):
Sk
ł
a
da
si
ę
z
dwóch
ramion
po
dtrzymuj
ą
cych
szcz
ę
ki
hamulcowe
,
po
łą
czonych
przegubem
,
które
dzia
ł
aj
ą
za
pomo
c
ą
linki
zaciskaj
ą
cej
szcz
ę
ki
na
obr
ę
czy.
-
Hamulec
tarczowy
(rys.
11):
Sk
ł
ada
si
ę
z
zacis
ków,
tarczy
i
os
ł
ony.
Po
dczas
uruchamiania
ha
mulca
z
aciski
zbli
ż
aj
ą
si
ę
do
siebie,
prze
z
co
klocki
ocieraj
ą
o
tarcz
ę
.
W
szystkie tego typu
hamulce
maj
ą
p
ewne
elementy,
które
si
ę
zu
ż
ywaj
ą
i
trzeba
je
wymien
i
ć
.
Na
klockach
szcz
ę
k
hamulcowy
ch
znajduj
ą
si
ę
rowki,
które
w
skazuj
ą
na
ich
stan.
Kiedy
te
rowki
znikaj
ą
,
klocki
nale
ż
y
wymien
i
ć
.
Klocki
hamulców
tarczow
ych
nale
ż
y
wymien
i
ć
,
gdy
zmniejsza
si
ę
ich
si
ł
a
hamowania.
Tarcze
nale
ż
y
w
ymieni
ć
,
gdy
ich
gru
bo
ść
zmniejszy
si
ę
,
twor
z
ą
c
szczelin
ę
na
powie
rzchni
tarczy.
Regulacja
hamulca
zale
ż
y
od
jego
rodzaju.
Idealna
przestrze
ń
po
mi
ę
dzy
szcz
ę
kam
i
hamulcowymi
a
bokiem
obr
ę
czy
wyno
si
1
-2 mm (rys. 12). W
s
tanie
spoczynku
szcz
ę
ka
hamulcowa
nie
mo
ż
e
dotyka
ć
o
br
ę
czy.
Ponadto
podczas
hamow
ania
obie
szcz
ę
ki
musz
ą
jednocze
ś
n
ie
dotyka
ć
obr
ę
c
zy,
ale
bez
d
otykania
opony.
Os
tateczn
ą
regulacj
ę
mo
ż
na
uzyska
ć
poprzez
prze
stawienie
ś
ruby
regulac
yjnej.
Ś
ruba
ta
mo
ż
e
mie
ć
ró
ż
ne
po
ł
o
ż
enia
w
za
le
ż
no
ś
ci
od
rod
zaju
hamul
ca.
W
przypadku
mechani
cznych
hamulców
tarc
zowych,
odleg
ł
o
ść
po
mi
ę
dzy
klockami
a
tarcz
ą
musi
w
ynosi
ć
0,2
-
0,4
mm,
mo
ż
n
ą
j
ą
u
zyska
ć
operu
j
ą
c
na
odpowiednich
ś
ru
bach.
W
przypadku
hamulców
hydraulicznych regu
lacja jest automat
yczna.
OSTRZE
Ż
ENIE
:
Podczas
jazdy
w
terenie
zu
ż
ycie
hamulców
jest
wi
ę
ksze
z
powod
u
zabrudzenia.
W
celu
wymiany
zu
ż
yty
ch
cz
ęś
ci
n
ale
ż
y
zwróci
ć
si
ę
do
spe
cjalistyczneg
o serwisu rowero
wego
.
Nale
ż
y
w
ymienia
ć
je
wy
łą
c
znie
na
oryginalne
cz
ęś
ci
zamienne:
zanim
klocki
ha
mulców
tarczowych
uzyskaj
ą
najlepszy
poziom
hamow
ania,
musz
ą
si
ę
minimalnie
do
trze
ć
.
Ponadto
tarcze
hamulcowe
rozgr
zewaj
ą
s
i
ę
podcza
s
pracy,
dlatego
nie
nale
ż
y
ich
dot
yka
ć
bezpo
ś
red
nio
po
zatrzymaniu.
J
e
ś
li
pod
czas
hamowan
ia
szcz
ę
ki
dotkn
ą
opony
lub
wpadn
ą
w
szpry
chy
kó
ł
,
mo
ż
e
doj
ść
do
utraty
panowania na
d rowerem.
OSTRZE
Ż
ENIE
:
Je
ś
li
jeden
z
dwóch
hamul
ców
jest
u
szkodzony,
nale
ż
y
go
natychmiast
naprawi
ć
,
jeden
sprawny
hamulec
sam
w
sob
ie
nie
wystarczy,
aby
za
pewni
ć
dobr
ą
kontro
l
ę
hamowania.
S
prawdzi
ć
dok
ł
ad
nie
szcz
ę
ki
hamulcowe,
os
ł
on
y
hamulców
i
linki
napinaj
ą
ce
oraz
ich
smarowanie,
j
e
ś
li
widoczne
s
ą
postr
z
ę
pione
lub
wyd
ł
u
ż
one
spirale,
krzywe
ko
ń
ce,
rdza
lub
zu
ż
ycie,
na
tychmiast
w
ymieni
ć
us
zkodzone
cz
ęś
ci.
W
ce
lu
wymiany
szcz
ę
k
ha
mulcowych
nale
ż
y
poluzow
a
ć
nakr
ę
tk
ę
kontruj
ą
c
ą
a
ż
do
jej
w
yj
ę
cia
i
wymieni
ć
.
6
.2 - PRZERZUTKI, RE
GULACJA PRZERZU
TEK
Rower
zosta
ł
w
yposa
ż
ony
w
system
przerzute
k
umo
ż
l
iwiaj
ą
cy
wybór
biegu,
który
naj
lepiej
pa
suje
do
a
ktualnych
warunków
jazdy,
odpor
no
ś
ci
fizycznej
i
do
ś
wiadczenia
u
ż
ytkownika
.
Optymalna
jazda
mie
ś
ci
si
ę
w
przedziale
60
/90
obrotów
ped
a
ł
ów
na
minut
ę
.
Najcz
ę
ś
ciej
stosowanym
sy
stemem
zmiany
prze
ł
o
ż
e
ń
jest
przerzutka.
Sy
stem
ten
zmienia
biegi
poprzez
przesun
i
ę
cie
ł
a
ń
cucha
z
jednej
z
ę
batki
na dru
g
ą
,
zarów
no
z
pr
zodu
jak
i
z
ty
ł
u.
O
ś
p
rzelotowa
S
z
y
bkozam
y
kacz
Ramiona
Szcz
ę
ki
T
arcza
Zacis
k
r
y
s.
9
r
y
s. 1
0
r
y
s. 11
r
y
s. 1
2
7
8
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Tekken 8
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
NA CZASIE
Karma dla psa
Karma dla kota
Obroża Foresto
MagSafe
Kolagen
Frytkownica beztłuszczowa
Ranking suszarek do prania
Piekarnik do zabudowy ranking
Termometr bezdotykowy ranking
Ranking zmywarek
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
POMYSŁ NA PREZENT
Pomysł na prezent
Prezent na Dzień Taty
Prezent na komunię
Prezent na Dzień Dziecka
Słuchawki bezprzewodowe ranking
Prezent dla mężczyzny
Etui iPhone 16 Pro Max
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking hulajnóg wyczynowych [TOP10]
Ranking karm dla kotów [TOP10]
Ranking mikrofonów do śpiewania [TOP10]
Ranking patelni [TOP10]
Ranking smartwatchy do 300 zł [TOP10]
Co przyniesie aktualizacja 2.4 Wuthering Waves? Pełne spojrzenie na nadchodzące nowości
Ranking pralek ładowanych od góry [TOP10]
Ranking laptopów [TOP10]
Ranking gier na PS4 [TOP10]
Ranking przenośnych stacji zasilania [TOP10]
Jak wybrać butelkę dla psa na podróż?
Ranking kamer samochodowych [TOP10]
Ranking orbitreków [TOP10]
Ranking piekarników do zabudowy [TOP10]
Ranking kaw ziarnistych [TOP10]
Sprawdź więcej poradników