Znaleziono w kategoriach:
Gra karciana MUDUKO Piątka z kosmosu

Instrukcja obsługi Gra karciana MUDUKO Piątka z kosmosu

Wróć
Przed tobą perspektywa dalekiej podróży kosmicznej. Już niedługo
będziesz mieć okazję poznać najdziwniejsze stworzenia z różnych
planet! Jeśli będziesz pilnie się uczyć i pomożesz im stworzyć
najlepsze kosmiczne połączenia, zostaniesz zwycięzcą!
Gracze próbują pozbyć się kart kosmitów ze swoich rąk. Wygrywa
ten z nich, który zrobi to jako pierwszy.
Elementy gry
Przygotowanie
Potasujcie wszystkie karty. Jedną z nich połóżcie pośrodku
stołu – jest to pierwsza karta układu – a pozostałe rozdajcie po
równo wszystkim graczom. W grze na 2 i 4 osoby zostaną wam
niepotrzebne karty. Odłóżcie je bez podglądania do pudełka.
Każdy gracz bierze swój stos kart i kładzie go obok siebie
rewersem do góry, po czym dobiera z niego 5 kart na rękę. Karty
na ręce są niejawne – nie pokazuje się ich innym graczom.
Obszar układu kart
Roksana
Kamila
Michał
Przykład przygotowania rozgrywki dla 3 graczy.
Rozgrywka
Rozgrywka toczy się zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek
zegara, a rozpoczyna ją najmłodszy gracz. W swojej turze
aktywny gracz ma dwie możliwości:
zagranie kart
LUB
wymiana kart.
Kiedy wykona jedną z tych dwóch akcji,
kolejka przechodzi na następnego gracza.
Zagrywanie kart
Gracz może zagrywać karty z ręki do układu pośrodku stołu.
Robiąc to, musi przestrzegać trzech zasad:
1. zasada: Karty zagrywa się do układu jako pionową lub poziomą
grupę, w taki sposób, aby powiększały one już istniejące
grupy (graczowi nie wolno dołożyć kart do kilku grup
w jednej turze).
2. zasada: Co najmniej jedna karta powiększanej grupy musi się
znajdować w układzie jeszcze przed zagraniem nowej
karty przez gracza.
3. zasada: Grupę mogą tworzyć wyłącznie identyczni kosmici na
różnych tłach albo różni kosmici na identycznym tle.
Grupa może się składać z maksymalnie 5 kart.
Uwaga! Jeśli dokładana karta styka się z dwiema grupami –
jedną pionowo, a drugą poziomo – musi pasować do obydwu
tych grup.
Na koniec tury aktywny gracz uzupełnia rękę do 5 kart, dobierając
je ze swojego stosu. Jeśli jego stos jest pusty, nie dobiera kart.
PRZYK AD POPRAWNEGO RUCHU
Powiększona grupa
Zagrane karty
Michał zagrywa 2 karty różnych kosmitów
na tym samym zielonym tle.
Roksana zagrywa 2 karty z tymi
samymi kosmitami na różnych tłach.
Kamila zagrywa 2 karty z różnymi kosmitami na tym samym tle.
Może zagrać w ten sposób żółtego kosmitę, ponieważ pasuje on
także do pionowej grupy tych kosmitów.
100 kart
z wizerunkami
5 różnych kosmitów,
każdy kosmita
przedstawiony jest na
5 różnych tłach
Gracze: 1–4 Wiek: 7–99 lat Czas Gry: 20 minut
PRZYK AD POPRAWNEGO RUCHU
Powiększona
grupa
Powiększona
grupa
Zagrana
karta
Zagrane
karty
Zagrana
karta
Wyr wnywanie szans
W rozgrywkach, w których biorą udział zarówno bardziej,
jak i mniej zaawansowani gracze, szanse można wyrównywać
poprzez rozdanie mniejszej liczby kart mniej zaawansowanym
graczom.
Rozgrywka jednoosobowa w Pi tk z kosmosu
Do układu pośrodku stołu wykłada się jedną kartę, a pozostałe
tworzą zakryty stos. Gracz dobiera z niego 5 kart na rękę.
Gracz musi w każdej turze dołożyć do układu co najmniej
3 karty. Jeśli nie może tego zrobić, odrzuca karty z ręki na stos
kart odrzuconych, tak by zostały mu na ręce 2 karty, a następnie
uzupełnia rękę do 5 kart, dobierając je ze stosu.
Jeśli w trakcie rozgrywki otrzyma bonus, może odrzucać do
pudełka karty także ze swojego stosu kart odrzuconych.
Rozgrywka kończy się natychmiast w chwili, gdy gracz nie będzie
w stanie uzupełnić ręki do 5 kart. Te, które wciąż ma na ręce,
odrzuca do pudełka.
Wynikiem rozgrywki jest liczba kart, które zostały mu na stosie
kart odrzuconych. Im niższy wynik, tym lepiej.
Przyk ad niepoprawnego ruchu
Michał zagrywa 3 karty z różnymi kosmitami na tym samym
niebieskim tle. Choć tworzą one grupę, żadna karta tej grupy
nie znajdowała się w układzie przed zagraniem przez niego kart,
przez co ruch nie jest zgodny z 2. zasadą.
Bonusy za du e grupy
Gracz otrzymuje bonus, jeśli dołoży karty do układu w taki sposób,
że stworzy grupę 4 lub 5 kart (grupa może powstać dodatkowo, przy
okazji – patrz przykład obok). Jeśli dołoży czwartą kartę do grupy, może
odrzucić do pudełka 1 kartę z ręki lub z wierzchu swojego stosu (bez
podglądania); a jeśli dołoży piątą (i ostatnią) kartę do grupy, tworząc
Piątkę z kosmosu, może odrzucić 2 karty z ręki i/lub ze swojego stosu.
Uwaga! Jeśli gracz dołoży do grupy zarówno czwartą,
jak i piątą kartę, może odrzucić łącznie 3 karty do pudełka.
Możliwe jest zdobycie kilku bonusów w jednym ruchu, jeśli gracz
powiększy kilka grup jednocześnie.
PRZYK AD RUCHU ZAPEWNIAJ CEGO BONUS
Michał zagrywa 2 takich samych
pomarańczowych kosmitów na
różnych tłach i tworzy
w ten sposób grupę 3 kart.
Dodatkowo przy okazji
powstaje grupa 4 różnych
kosmitów na niebieskim tle,
za którą otrzymuje bonus
w postaci możliwości
odrzucenia 1 karty do
pudełka.
Roksana zagrywa 4 szare karty. Jako bonus może odrzucić
4 karty: 3 za czwartą oraz piątą kartę w szarej grupie,
i dodatkowo 1 za czwartą kartę w grupie zielonych kosmitów.
Wymiana kart
Zamiast zagrywać karty z ręki gracz może wymienić do 5 kart.
Po wybraniu z ręki kart, które chce wymienić, tasuje je i odkłada
na spód swojego stosu, a następnie dobiera z wierzchu tyle
samo kart.
Koniec rozgrywki
Gdy jednemu z graczy skończą się karty – zarówno na ręce, jak
i w stosie, w wyniku zagrania ich do układu albo odrzucenia
w ramach bonusu – zostaje on zwycięzcą. Gra może się też
skończyć w sytuacji, kiedy po wymianie kart żaden z graczy nie
będzie w stanie zagrać kart do układu. W takiej sytuacji zwycięzcą
zostaje gracz, którego suma kart na ręce i kart w stosie jest
najmniejsza.
Rozgrywka z o ona z kilku partii
Rozgrywka w
Piątkę z kosmosu
może się składać z kilku partii.
Przed grą gracze uzgadniają, ile partii chcą rozegrać. Po każdej
z nich należy zapisać na kartce wynik poszczególnych graczy,
czyli liczbę kart, które zostały na ręce oraz w zakrytym stosie.
Grę wygrywa ten z graczy, który po zakończeniu ostatniej
partii będzie mieć najmniej punktów.
Pi tka z kosmosu z m odszymi graczami
W rozgrywkach z młodszymi graczami rozdaje się mniej kart –
każdy gracz otrzymuje 15 kart. Pozostałe zasady się nie zmieniają.
Autor: Reiner Knizia
Ilustracje: Hubert Ronek
Kordynator projektu: Roksana Hibner
Opracowanie wersji polskiej: Roksana Hibner
Redaktor nabywający: Michał Friedrich
Tłumaczenie: Łukasz Małecki
Korekta: Ewa Popielarz
Skład graficzny: Paweł Niziołek
muduko.com
Wydawnictwo Muduko
Wydawnictwo Muduko jest marką wydawniczą
Fabryki Kart Tre-Kraków sp. z o.o.
© Dr. Reiner Knizia, 2024. All rights reserved
© for the Polish edition Fabryka Kart Tre-Kraków sp. z o.o.
PRZYK AD RUCHU ZAPEWNIAJ CEGO BONUS
Powiększona
grupa
Grupa, która
powstała przy
okazji
Powiększona
grupa
Zagrane
karty Zagrane
karty
Zagrane
karty

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756