Znaleziono w kategoriach:
Gra karciana NASZA KSIĘGARNIA Ekosystem 3 Sawanna

Instrukcja obsługi Gra karciana NASZA KSIĘGARNIA Ekosystem 3 Sawanna

Wróć
ELEMENTY GRY
132 karty:
karty 20 × trawa 14 × akacja 10 × wodopój
obszarów
karty 20 × gazela 12 × zebra 10 × żyrafa 10 × lew
zwierząt
10 × hiena 10 × gepard 8 × słoń 8 × sęp
notes, ołówek
6 ściągawek arkusz punktacji
dostępny jest też na
gry.nk.com.pl
gracz 1 gracz 2 gracz 3 gracz 4 gracz 5 gracz 6
Uwaga! Pun kty należy l iczyć w poniższej kolejnoś ci:
1. trawa
2. akacja
3. wo dopój
4. gazela
5. zebra
6. żyrafa
7. gepard
gazele upolowane pr zez gepardy odłóżc ie do pudełka.
8. lew
gazele i/lub zebr y upolowane przez lw y odłóżcie do pudełk a.
9. słoń
10. hiena
11. sęp
SUMA PUNKT ÓW:
1
/
4
/
9
/
16
2
×
2
×
=
2
+
I:
5
II:
2
3
×
5
3
×
6
(
2
×
)
×
(
)
4
×
4
/
2 ×
4
/
2 ×
4
/
2 ×
4
/
2 ×
4
/
2 ×
3× ( )
3× ( )
3
×
3
×
( )
6
(
2
×
)
4
×
2
×
1
/
4
/
9
/
16
2
×
=
4
/
3
×
2
+
I:
5
II:
2
5
1 /
4 /
9 /
16
2 ×
2 × =
2. AKACJA
2
za każdy rząd
i każdą kolu mnę
z co najmniej 1 akacją.
3. WODOPÓJ
2
za każdy
sąsiadują cy z ni m
rodzaj zwie rzęcia.
2
+
I:
5
II:
2
3 ×
5
4. GAZEL A
2
Pun kty dodatkow e za liczb ę
gazel: 1. gracz =
5
2. gracz =
2
5. ZEBRA
3
za każdą
sąsiadują z nią
kart ę trawy.
6. ŻYR AFA
Jeśli sąsia duje
z akacją =
5
.
1. TRAWA
Liczba ka rt 1 2 3 4+
w grupie
1 4 9 16
×20 ×20
×14 ×12
×10 ×10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 138 06.04.2024 21:01
NaszaKsiegarnia
SAWANNA
Autorzy:
Matt Simpson, Steve Schlepphorst, Daniel Dávalos
Ilustracje:
Martyna Szpil-Augusiewicz
2
PRZYGOTOWANIE GRY
Weźcie po 1 ściągawce. Pozostałe ściągawki odłóżcie do pudełka.
Karty dokładnie potasujcie irozdajcie każdemu po 11 kart.
Trzymajcie je wtaki sposób, aby rywale nie widzieli, co się na nich znajduje.
Zpozostałych kart stwórzcie stos ipóżcie go zboku stołu.
CEL GRY
Podczas rozgrywki każdy gracz tworzy przed sobą sawan z suchymi, trawia-
stymi łąkami, samotnie rosnącymi drzewami, nielicznymi wodopojami i zwie-
rzętami. Powstały w ten sposób ekosystem opiera się na walce o teren i domina-
cję – silniejszy pokonuje słabszego. Im lepiej działający i bardziej zrównoważony
ekosystem, tym wcej punktów gracze zdobędą. Wygra osoba z największą licz-
bą punktów.
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
1
/
4
/
9
/
16
2
×
2
×
=⁄
2. AKACJA
2
za każdy rząd
i każdą kolumn ę
z co najmniej 1 akacją.
3. WODOPÓJ
2
za każdy
sąsiadujący z nim
rodzaj zwierzę cia.
2
+
I:
5
II:
2
3
×
5
4. GAZEL A
2
Punkt y dodatkowe za liczbę
gazel: 1. gracz =
5
2. gracz =
2
5. ZEBRA
3
za każdą
sąsiadującą z nią
kartę trawy.
6. ŻYR AFA
Jeśli sąsiaduje
z akacją =
5
.
1. TRAWA
Liczba kar t 1 2 3 4+
w grupie
1 4 9 16
×
20
×
20
×
14
×
12
×
10
×
10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 138 06.04.2024 21:01
1
/
4
/
9
/
16
2
×
2
×
=⁄
2. AKACJA
2
za każdy rząd
i każdą kolumn ę
z co najmniej 1 akacją.
3. WODOPÓJ
2
za każdy
sąsiadujący z nim
rodzaj zwierzę cia.
2
+
I:
5
II:
2
3
×
5
4. GAZEL A
2
Punkt y dodatkowe za liczbę
gazel: 1. gracz =
5
2. gracz =
2
5. ZEBRA
3
za każdą
sąsiadującą z nią
kartę trawy.
6. ŻYR AFA
Jeśli sąsiaduje
z akacją =
5
.
1. TRAWA
Liczba kar t 1 2 3 4+
w grupie
1 4 9 16
×
20
×
20
×
14
×
12
×
10
×
10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 138 06.04.2024 21:01
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 1001 06.04.2024 21:10
1
/
4
/
9
/
16
2
×
2
×
=⁄
2. AKACJA
2
za każdy rząd
i każdą kolumn ę
z co najmniej 1 akacją.
3. WODOPÓJ
2
za każdy
sąsiadujący z nim
rodzaj zwierzę cia.
2
+
I:
5
II:
2
3
×
5
4. GAZEL A
2
Punkt y dodatkowe za liczbę
gazel: 1. gracz =
5
2. gracz =
2
5. ZEBRA
3
za każdą
sąsiadującą z nią
kartę trawy.
6. ŻYR AFA
Jeśli sąsiaduje
z akacją =
5
.
1. TRAWA
Liczba kar t 1 2 3 4+
w grupie
1 4 9 16
×
20
×
20
×
14
×
12
×
10
×
10
EKOSYSTEM 3 SAWANNA karty 2024.indd 138 06.04.2024 21:01
3
PRZEBIEG ROZGRYWKI
Gra opiera się na mechanice „drau”. Polega ona na tym, że gracze trzymają w ręku
karty, wybierają 1 z nich, a pozostałe przekazują sąsiadowi. Z otrzymanych kart po-
nownie wybierają 1 kartę, a pozostałe przekazują sąsiadowi. Za każdym razem gracze
dostają i przekazują więc coraz mniej kart.
Rozgrywka składa się z2 etapów. Wkażdym znich gracze wykonują poniższe
działania.
1. WYBRANIE KARTY
Każdy gracz wybiera 1 kar spośród tych trzymanych wręku. Kładzie ją przed
sobą obrazkiem do dołu.
2. DOŁOŻENIE WYBRANEJ KARTY
Gdy wszyscy gracze wybiorą po 1 karcie,odkrywają je idokładają do swoich
sawann (obrazkiem do góry). Wszyscy gracze robią to równocześnie, zgodnie
zZASADAMI TWORZENIA SAWANNY opisanymi na naspnej stronie.
3. PRZEKAZANIE KART
Pozostałe karty trzymane w ręku gracze przekazują osobie siedcej z lewej
strony.
Naspnie każdy gracz ponownie wykonuje wej opisane działania 1–3.
Gracze nie dobierają kart ze stosu. Zkażdym przekazaniem kart mają wc ich
coraz mniej do wyboru.
Etap Ikończy się, gdy graczom zostanie wręku
po 1 karcie (czyli po dożeniu 10. karty).
Wszyscy gracze odkładają swoją
ostatnią kartę do pudełka
(obrazkiem do góry).
4
ZASADY TWORZENIA SAWANNY
Sawanna każdego gracza musi składać się z 20 kart tworcych czworokąt
owymiarach 5 × 4 (5 kolumn i4 rzędy). Wraz zdokładaniem kolejnych kart
sawanna może rozrastać się wdowolnych kierunkach, ważne jednak, aby osta-
tecznie zamkła się w5 kolumnach i4 rzędach.
Pierwsza karta tworząca sawannę umieszczana jest przed graczem. Kolejne
karty muszą być dokładane wtaki sposób, aby sąsiadowały bokami przynaj-
mniej z1 kartą znajdującą się już wsawannie gracza.
Kart dołożonych do sawanny nie można przekładać.
Nie ma ograniczeń dotyczących
siadowania kart – każdy rodzaj kart
może sąsiadować zkażdym innym.
6 (2× )
2 × =
4×
5
3 ×
4
3
2
1 2 3 4 5
5
Po zakończeniu etapu I(wybranie karty dołożenie wybranej karty
przekazanie kart) gracze przygotowują się do etapu II:
Należy rozdać każdemu graczowi po 11 kart ze stosu.
Sawanny stworzone przez graczy na etapie Ipozostają przed nimi. Podczas eta-
pu II gracze będą rozbudowywać swoją sawannę na tych samych zasadach, co
na etapie I.
Podczas etapu II karty przekazywane są wprawo (anie wlewo, jak na etapie I).
Etap II kończy się, gdy graczom zostanie wręku po 1 karcie (nastąpi to po doło-
żeniu 20. karty do sawanny gracza). Wszyscy gracze odkładają swoje ostatnie
karty do pudełka.
KONIEC GRY
Gracze liczą zdobyte punkty za poszczególne karty w swoich sawannach (patrz:
RODZAJE KART).
Uwaga! Punkty należy liczyć zgodnie z kolejnością przedstawioną w notesie!
Zdobyte punkty zapisywane są w notesie. Wygrywa gracz z najwkszą liczbą
punktów. W przypadku remisu gracze dzielą się zwycięstwem.
Aby ułatwić liczenie punktów,
przygotowaliśmy specjalny kalkulator.
Dostępny jest na stronie gry.nk.com.pl/ekosystem3.
RODZAJE KART
Wponszych opisach często stosujemy określenie karty sąsiadujące. Karty ze
sobą sąsiadują, gdy stykają się bokami, nie narożnikami.
Symbol gwiazdki na kartach oznacza punkty zdobywane przez graczy.
Trawa
Wzależności od liczby kart trawy sąsiadujących ze sobą gracz
zdobywa odpowiednią liczbę punktów:
1
/
4
/
9
/
16
Liczba kart w grupie
1 2 3 4+
1 4 9 16

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756