Znaleziono w kategoriach:
Gra karciana REBEL Fasolki 2015897

Instrukcja obsługi Gra karciana REBEL Fasolki 2015897

Powrót
Cel gry
Gra Fasolki polega na sadzeniu, wymienianiu i zbieraniu kart fasolek. Wymieniaj się kartami fasolek z innymi
graczami i sadź je na swoim polu. To wielka frajda! Im więcej kart fasolek masz na swoim polu, tym więcej
fasolowych dolarów otrzymasz, gdy je zbierzesz. Jeśli na koniec gry będziesz mieć najwięcej fasolowych
dolarów, wygrasz rozgrywkę!
Zawartość i prZygotowanie do gry
Rozdajcie każdemu z graczy po 1 planszy pola fasolek. Plansze są dwustronne. Jedna strona przedstawia 3,
a druga 2 pola fasolek.
Bohnenfelder_160428.indd 2 02.05.16 09:02
dla 3 graczy
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
dla 4–5 graczy
Jeśli w grze bierze udział 3 graczy, korzystajcie ze strony
przedstawiającej 3 pola fasolek.
Jeśli w grze bierze udział 4 albo 5 graczy, korzystajcie ze strony
przedstawiającej 2 pola fasolek.
karta gracza
rozpoczynającego
Gracz Gracz
rozpoczynającyrozpoczynający
Wybierzcie gracza rozpoczynającego, ten gracz otrzymuje 1 z 2 kart gracza rozpo-
czynającego. Każde z Was otrzymuje kartę pomocy, na której opisano etapy
rozgrywki. (Uwaga! Karta pomocy dla 5. gracza znajduje się na odwrocie 2. karty
gracza rozpoczynającego).
W grze są 104 karty 8 różnych rodzajów fasolek. Liczba znajdująca się na każdej karcie mówi,
ile kart danego rodzaju fasolki jest w grze.
10
2 4 5 6
Fasolka bokserska
2 4 6 7
Fasolka wegan´ska
12
2 3
Fasolka ogrodowa
6
2 3 4 5
Fasolka moczope˛dna
8
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
20
4 6 8 10
Fasolka kowbojska
3 5 6 7
Fasolka bełtaja˛ca
14
3 5 7 8
Fasolka aromatyczna
16
6
x
8
x
10
x
12
x
14
x
16
x
18
x
20
x
Potasujcie wszystkie karty fasolek i rozdajcie każdemu graczowi po 5 kart.
Uwaga!Uwaga! To najważniejsza zasada To najważniejsza zasada
w całej grze!w całej grze!
Nie możeszNie możesz zmieniać kolejno-
ści kart na ręce przez cały czas
trwania rozgrywki! Pierwsza kar-
ta, którą otrzymasz, jest 1. kartą
na Twojej ręce. Ta kar ta jest dla
Ciebie całkowicie widoczna.
Wszystkie inne otrzymane karty umieść za nią,
w kolejności dobrania. Pod żadnym pozorem nie
możesz ułożyć kart według rodzaju fasolek ani
w żaden inny sposób.
Pozostałe karty fasolek połóżcie na środku stołu,
tworząc talię, stroną przedstawiającą dolara do góry.
Podczas rozgrywki stworzycie stos kart odrzuconych
obok talii i stos dolarów przed każdym z graczy (zob.
ilustracja po prawej).
prZebieg gry
Gracz rozpoczynający jest 1. graczem. Po nim gracze rozgrywają swoje tury zgodnie z kierunkiem ruchu
wskazówek zegara.
Uwaga! Nie przekazujcie sobie karty gracza rozpoczynającego. Pozostaje ona u gracza rozpoczynającego
przez cały czas trwania rozgrywki (zob.
Koniec gry”
).
Podczas swojej tury rozgrywasz następujące etapy w podanej kolejności:
1. Posadź karty fasolek z ręki.
2. Odkryj i wymień karty fasolek.
3. Posadź odkryte i wymienione karty fasolek.
4. Dobierz karty fasolek.
Ważne zasady sadzenia kart fasolek:Ważne zasady sadzenia kart fasolek:
Na 1 polu możesz jednocześnie posadzić karty fasolek tylko 1 rodzajurodzaju. Możesz posadzić
karty fasolek tego samego rodzaju na 2 różnych polach jednocześnie, ale nie karty
fasolek 2 rodzajów na tym samym polu. Umieszczaj karty fasolek na swoim polu jedna
na drugiej, jak pokazano po lewej stronie.
Etap 1. Posadź karty fasolek z ręki
MusiszMusisz posadzić pierwszą kar-
tę fasolki z ręki (czyli tę, która jest
całkowicie widoczna) na 1 z Two -
ich pól (zob. obie ilustracje po
prawej).
Następnie możeszmożesz zdecydować
się na posadzenie jeszcze 1 kar-
ty – tej, która jest teraz całkowicie
widoczna – na 1 ze swoich pól
(zob. obie ilustracje po prawej
stronie). Nie możesz posadzić 3.
karty fasolki.
Gdy sadzisz fasolki, rozpoczynaszrozpoczynasz albo przedłużaszprzedłużasz kolumnę kart na polu.
Jeśli musisz posadzić kartę fasolki rodzaju, na który nie masz miejsca, najpierw musisz zebrać karty
fasolek z dowolnego pola (zob.
„Zbieranie kart fasolek
).
Jeśli na początku etapu 1. nie masz kart na ręce, pomiń go i przejdź do etapu 2.
Etap 2. Odkryj i wymień karty fasolek
Odkryj 2 wierzchnie karty talii i połóż je obok, aby wszyscy gracze mogli je zobaczyć.
Odkryte karty należą do Ciebie. Możesz posadzić je na swoich polach albo użyć ich
do wymiany z innymi graczami.
Przykład 1. Tomek odkrył kartę fasolki wegańskiej i kartę fasolki kowbojskiej. Zatrzymuje
kartę fasolki kowbojskiej, ale na kartę fasolki wegańskiej nie ma miejsca na swoich polach,
więc proponuje wymianę z innym graczem. Pyta: „Czy ktoś chciałby tę fasolkę wegańską?
Chciałbym ją wymienić na fasolkę moczopędną”.
Sadz´ i zbieraj!
Gra autorstwa Uwe Rosenberga z ilustracjami Björna Pertofta
Liczba graczy: 3–5 • Wiek: od 10 lat • Czas: ok. 45 min
FASOLKI
FASOLKI
FASOLKI
FASOLKI
20
4 6 8 10
Fasolka kowbojska
2 4 6 7
Fasolka wegan´ska
12
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
20
4 6 8 10
Fasolka kowbojska
2 3 4 5
Fasolka moczope˛dna
8
3 5 7 8
F
asolka
aromatyczna
16
2 3
Fasolka ogrodowa
6
2 3 4 5
F
asolka
moczope
˛
dna
8
20
4 6 8 10
F
asolka
kowbojska
pierwsza
karta
układ początkowy dla 4 graczy
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
3 5 7 8
Fasolka aromatyczna
16
3 5 7 8
Fasolka aromatyczna
16
3 5 7 8
Fasolka aromatyczna
16
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
3 5 7 8
F
asolka
aromatyczna
16
3 6 8 9
F
asolka
piekielna
18
2 3
Fasolka ogrodowa
6
2 3 4 5
Fasolka moczope
˛dna
8
20
4 6 8 10
F
asolka
kowbojska
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
20
4 6 8 10
Fasolka kowbojska
3 5 7 8
F
asolka
aromatyczna
16
3 6 8 9
F
asolka
piekielna
18
2 3
Fasolka ogrodowa
6
2 3 4 5
Fasolka moczope
˛dna
8
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
20
4 6 8 10
Fasolka kowbojska
2 3 4 5
Fasolka moczope˛dna
8
3 5 6 7
F
asolka
bełtaja
˛
ca
14
3 5 7 8
F
asolka
aromatyczna
16
2 4 6 7
Fasolka wegan´ska
12
3 5 6 7
F
asolka
bełtaja
˛
ca
14
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
3 5 6 7
Fasolka bełtaja˛ca
14
3 5 6 7
Fasolka bełtaja˛ca
14
3 5 6 7
F
asolka
bełtaja
˛
ca
14
3 5 7 8
F
asolka
aromatyczna
16
2 4 6 7
Fasolka wegan´ska
12
3 5 6 7
F
asolka
bełtaja
˛
ca
14
3 5 6 7
F
asolka
bełtaja
˛
ca
14
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
3 5 6 7
Fasolka bełtaja˛ca
14
taliastos kart
odrzuconych
2 3
F
asolka
ogrodowa
6
2 4 6 7
F
asolka
wegan
´
ska
12
2 4 6 7
F
asolka
wegan
´
ska
12
3 6 8 9
F
asolka
piekielna
18
2 4 6 7
F
asolka
wegan
´
ska
12
stos
dolarów
Nina
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
3 5 6 7
F
asolka
bełtaja
˛
ca
14
3 5 7 8
F
asolka
aromatyczna
16
2 4 6 7
F
asolka
wegan
´
ska
12
3 5 6 7
F
asolka
bełtaja
˛
ca
14
3 5 6 7
F
asolka
bełtaja
˛
ca
14
stos
dolarów
Ela
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
10
2 4 5 6
Fasolka bokserska
3 5 6 7
F
asolka
bełtaja
˛
ca
14
3 5 6 7
F
asolka
bełtaja
˛
ca
14
3 6 8 9
F
asolka
piekielna
18
stos
dolarów
Krystian
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
3 5 7 8
F
asolka
aromatyczna
16
2 3
F
asolka
ogrodowa
6
2 3 4 5
F
asolka
moczope
˛
dna
8
20
4 6 8 10
F
asolka
kowbojska
stos
dolarów
Tomek
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
Gracz Gracz
rozpoczynającyrozpoczynający
Bohnanza_Rules_200727_5_3_PL.indd 1Bohnanza_Rules_200727_5_3_PL.indd 1 15.05.2023 21:39:1115.05.2023 21:39:11
Zasady wymieniania się kartami fasolek.
Tylko aktywny gracz może wymieniać się kartami z innymi graczami. Pozostali gracze nie mogą wymieniać
się między sobą.
Możecie wymieniać się wszystkimi kartami na ręce, niezależnie od tego, które miejsce na ręce zajmują.
Aktywny gracz może wymieniać się 2 odkrytymi kartami i kartami na swojej ręce.
Nie możesz wymieniać się kartami otrzymanymi w wyniku wymiany.
Nie możesz wymieniać się kartami znajdującymi się na Twoich polach.
Możesz wymienić dowolną liczbę kart fasolek za dowolną liczbę innych kart fasolek (np. 2 karty fasolek
kowbojskich za 1 kartę fasolki bełtającej).
Przykład 2. Nikt nie chce wymienić się z Tomkiem, więc podnosi
stawkę: „Dam chętnej osobie odkrytą kartę fasolki wegańskiej i kartę
fasolki piekielnej z ręki za kartę fasolki moczopędnej”.
Uwaga!Uwaga! Wyciągaj karty fasolek z ręki tylko wtedy, gdy wymiana zostanie uzgodniona. Oboje gracze
muszą zgodzić się na wymianę. W ten sposób unikniesz dyskusji o tym, w którym miejscu dana karta
znajdowała się na Twojej ręce po zbyt szybkim wyciągnięciu jej.
Połóż karty fasolek otrzymane w wyniku wymiany poziomo obok swoich pól. Nie bierz ich na rękę!
Przykład 3. Nina przyjmuje propozycję Tomka
i daje mu pożądaną kartę fasolki moczopędnej
w zamian za kartę fasolki wegańskiej i kartę
fasolki piekielnej. Tomek umieszcza ją poziomo
obok swoich pól. Nina postępuje tak samo z kartą
fasolki wegańskiej i kartą fasolki moczopędnej.
Uwaga!Uwaga! W ramach specjalnej formy wymiany możesz również daćdać innym graczom swoje karty
fasolek. Gracz otrzymujący taki prezent musi się jednak na niego zgodzić. Jeśli gracz odmówi, nie
możesz dać mu kart.
Możesz wymieniać się tak długo, jak chcesz, nawet gdy odkryte karty się skończą. Gdy chcesz zakończyć
wymianę, poinformuj innych graczy. Na tym kończy się 2. etap tury.
Etap 3. Posadź odkryte i wymienione karty fasolek
Wszyscy gracze, którzy mają poziome karty obok swoich pól, muszą je teraz posadzić. Jako aktywny gracz
musisz również posadzić wszystkie odkryte karty, których nie wymieniłeś na inne. Możesz posadzić swoje
nowe karty fasolek w dowolnej kolejności.
Przykład 4. Tomek sadzi kartę fasolki moczo-
pędnej, którą otrzymał w wyniku wymiany,
i kartę fasolki kowbojskiej na swoich 2 polach.
Nina sadzi kartę fasolki wegańskiej i kartę
fasolki piekielnej na swoich 2 polach.
Jeśli musisz posadzić kartę fasolki rodzaju, który nie pasuje do kart fasolek już znajdujących się na
Twoich polach, musisz najpierw zebrać karty fasolek z pola, zanim posadzisz nową kartę fasolki (zob.
„Zbieranie kart fasolek
).
Etap 4. Dobierz karty fasolek
Zakończ swoją turę, dobierając z talii 3 karty jedna po drugiej. Umieść je na tyle
swojej ręki, za ostatnią kartą, w kolejności, w której zostały dobrane. Następny
gracz w kolejności zgodnej z kierunkiem ruchu wskazówek zegara staje się nowym
aktywnym graczem.
Zbieranie kart fasolek
Możesz zebrać karty fasolek ze swoich pól w dowolnym momencie, nawet jeśli nie jesteś aktywnym graczem.
Każdy rodzaj fasolki ma swój własny fasolkometr. Wskazuje on, ile fasolowych dolarów dostaniesz za daną
liczbę zebranych kart fasolek.
Uwaga! Niektóre zbiory mogą nie przynieść Ci żadnych fasolowych dolarów!
Fasolkometr fasolki aromatycznej mówiFasolkometr fasolki aromatycznej mówi, że jeśli zbierzesz
1 albo 2 karty fasolek aromatycznych, nie otrzymasz żadnych
fasolowych dolarów. Za 3 albo 4 karty fasolek aroma-
tycznych otrzymasz 1 fasolowego dolara, za 5 albo 6 kart
fasolek aromatycznych otrzymasz 2 fasolowe dolary, za
7 kart fasolek aromatycznych otrzymasz 3 fasolowe dolary,
a za 8 albo więcej otrzymasz 4 fasolowe dolary.
Gdy zbierasz karty fasolek, wykonaj następujące kroki:
Policz karty na polu, z którego chcesz zebrać fasolki. Sprawdź fasolkometr wierzchniej karty pola.
Odwróć na stronę z dolarem tyle kart z tego pola, ile dolarów wskazuje fasolkometr. Połóż te karty na
swoim stosie dolarów. Połóż pozostałe karty odkryte na stosie kart odrzuconych. Po zbiorze pole musi być
puste – nie możesz zebrać tylko części kart fasolek z pola.
Przykład 5. Krystian ma 3 karty fasolek piekielnych na 1 ze
swoich pól. Fasolkometr fasolki piekielnej mówi mu, że te
3 karty są warte 1 dolara. Krystian odwraca 1 kartę na stronę
z dolarem i kładzie ją na swój stos dolarów. Następnie kładzie
2 pozostałe karty fasolek piekielnych na stosie kart odrzuconych.
Zasada ochrony fasolek
Jeśli na którymś z Twoich pól znajduje się tylko 1 karta fasolki,
nie możesznie możesz jej zebrać tak długo, jak na innym z Twoich pól znaj-
duje się więcejwięcej niż 1 karta fasolki.
Jeśli talia Jest pusta
Gdy dobierzesz ostatnią kartę z talii, przetasuj stos kart odrzuconych. Odwróć go i umieść na środku stołu jako
nową talię.
konieC gry
Rozgrywka dobiega końca, gdy talia wyczerpie się po raz 3. Jeśli stanie się to w 2. etapie tury,
„Odkryj
i wymień karty fasolek”
, wykonaj etap 2. i 3. swojej tury (nawet jeśli możliwe było odkrycie tylko 1 karty
zamiast 2), następnie gra się kończy.
Na koniec gry zbierzcie wszystkie karty fasolek ze swoich pól i dodajcie sobie odpowiednią liczbę fasolowych
dolarów. Karty na ręce nie liczą się do punktacji.
Policz karty w swoim stosie dolarów. Każda karta jest warta 1 dolara. Gracz, który ma najwięcej
dolarów, wygrywa!
W przypadku remisu wygrywa gracz, który siedzi najdalej od gracza rozpoczynającego (zgodnie
z kierunkiem ruchu wskazówek zegara).
2 3 4 5
Fasolka moczope˛dna
8
pola fasolek Tomka
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
20
4 6 8 10
Fasolka kowbojska
2 3 4 5
Fasolka moczope˛dna
8
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
2 4 6 7
Fasolka wegan´ska
12
pola fasolek Niny
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
2 4 6 7
Fasolka wegan´ska
12
3 6 8 9
F
asolka
piekielna
18
2 3 4 5
Fasolka moczope˛dna
8
wymiana
3 5 7 8
F
asolka
aromatyczna
16
3 6 8 9
F
asolka
piekielna
18
2 3
F
asolka
ogrodowa
6
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
20
4 6 8 10
Fasolka kowbojska
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
Bohnenfelder_160428.indd 2 02.05.16 09:02
20
4 6 8 10
Fasolka kowbojska
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
2 3
Fasolka ogrodowa
6
20
4 6 8 10
Fasolka kowbojska
10
2 4 5 6
Fasolka bokserska
3 5 6 7
Fasolka bełtaja˛ca
14
3 5 7 8
F
asolka
aromatyczna
16
2 3
F
asolka
ogrodowa
6
3 5 7 8
Fasolka aromatyczna
16
3 5 7 8
Fasolka aromatyczna
16
fasolkometr liczba fasolowych dolarów
liczba kart fasolek
2 3 4 5
Fasolka moczope˛dna
8
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
2 4 6 7
Fasolka wegan´ska
12
pola fasolek Tomka pola fasolek Niny
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
20
4 6 8 10
Fasolka kowbojska
2 3 4 5
Fasolka moczope˛dna
8
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
20
4 6 8 10
Fasolka kowbojska
2 4 6 7
Fasolka wegan´ska
12
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
20
4 6 8 10
Fasolka kowbojska
2 3 4 5
Fasolka moczope˛dna
8
Bohnenfelder_160428.indd 1 02.05.16 09:02
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
stos dolarów
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
stos kart
odrzuconych talia
3 6 8 9
Fasolka piekielna
18
Gracz Gracz
rozpoczynającyrozpoczynający
Już po rozgrywce?
Podziel się wrażeniami z innymi graczami
w grupie PLANSZOWA REBELIA
FB/groups/planszowarebelia
Tłumaczenie: Kacper Podliński
Redakcja: zespół Rebel
Dystrybucja w Polsce: Rebel Sp. z o.o.
ul. Budowlanych 64c, 80-298 Gdańsk
wydawnictwo@rebel.pl
www.wydawnictworebel.pl
Producent:
© AMIGO Spiel + Freizeit GmbH,
D-63128 Dietzenbach, Niemcy, 1997, 2016
Wersja 5.3
Bohnanza_Rules_200727_5_3_PL.indd 2Bohnanza_Rules_200727_5_3_PL.indd 2 15.05.2023 21:39:2015.05.2023 21:39:20

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756