Ekspedycja Ares: Odkrycia wprowadza do gry Terraformacja Marsa: Ekspedycja
Ares cztery nowe mechaniki: nagrody, tytuły, wzmocnione karty faz i uniwersalny
symbol. Nagrody i tytuły działają bardzo podobnie do nagród i tytułów z Terraformacji
Marsa. Uniwersalny symbol pozwala graczom określać, jaki symbol ma zagrywana karta,
a wzmocnione karty faz zapewniają lepsze bonusy za wybranie danej fazy.
W Nebu Labs zdajemy sobie sprawę, że nie jesteśmy jedyną korporacją
zajmującą się terraformacją. Dlatego stale wprowadzamy innowacje
i przekraczamy kolejne granice postępu. Nasi naukowcy pracują bez
wytchnienia, aby tworzyć nowatorski sprzęt wykorzystywany w budownictwie,
rozwijać nowe technologie badawcze i zwiększać wydajność produkcji.
Wybierając Nebu Labs, wybieracie uprawy prowadzone zdobywającymi
nagrody metodami, przełomowe odkrycia naukowe i niespotykany wzrost
gospodarczy.
Zasługujecie na to, aby Wasz nowy dom zbudowała korporacja, którą
zadowalają jedynie doskonałe rozwiązania. W Nebu Labs nigdy nie podążamy
utartymi ścieżkami. Mars to nasza przyszłość. Budujcie ją, stawiając na
przyszłościowe technologie terraformacji.
– Patricia Freeman, dyrektor generalny Nebu Labs
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
33333
3 przekładki do kart
Usprawnienie Usprawnienie
komunikacjikomunikacji
O
05
1010
PLANOWANIE
PLANOWANIE
Wzmocnij kartę
fazy Akcje.
Efekt. Gdy odkrywasz
wzmocnioną kartę fazy,
otrzymujesz 1 M€.
Budownictwo Budownictwo
wspomagane dronamiwspomagane dronami
O
06
1515
III
III
Akcja.Otrzymujesz 2 M€.
*Jeśli zagrałeś w tej rundzie
wzmocnioną kartę fazy,
otrzymujesz dodatkowo
2 M€.
Eksperymentalna Eksperymentalna
technologiatechnologia
O
07
44
IIIIII
Akcja. Obniż swój WT o 1,
aby wzmocnić 1 kartę fazy.
38 kart projektów
IIIAKCJEAKCJE
Możesz jeszcze raz
użyć zdolności „Akcja”
2 ze swoich zagranych kart.
Każdy zgraczy może jednokrotnie
użyć zdolności „Akcja” każdej
ze swoich zagranych kart
i wykonać dowolną liczbę
akcji standardowych.
WZMOCNIONA
IVPRODUKCJAPRODUKCJA
Otrzymujesz 7 M€.
Każdy z graczy otrzymuje jednostki
ciepłai roślinności i dobiera karty
zgodnie z poziomami produkcji.
Otrzymuje też tyle M€, ile wynosi suma
jego WT i poziomu produkcji M€.
WZMOCNIONA
VBADANIABADANIA
Każdy z graczy dobiera
po 2karty i zachowuje po 1.
Dobierz 2 dodatkowe karty
i zachowaj 2 dodatkowe karty.
WZMOCNIONA
IROZWÓJROZWÓJ
Każdyz graczy może zagrać
1 zieloną kartę projektu.
Za pierwszą kartę zagraną w tej fazie
płacisz o 3 M€ mniej. Możesz zagrać
w tej fazie 1 dodatkową zieloną kartę
o podstawowym koszcie 12 M€ albo niższym.
WZMOCNIONA
IIBUDOWABUDOWA
Każdy z graczy może zagrać
1 niebieską ALBO 1 czerwoną
kartę projektu.
Otrzymujesz 6 M€
ALBO
zagraj 1 dodatkową niebieską ALBO
czerwoną kartę w tej fazie.
WZMOCNIONA
40 wzmocnionych
kart faz
Apollo Apollo
IndustriesIndustries
Rozpoczynasz grę z 33 M€.
Wzmocnij kartę fazy
Budowa
.
EFEKT. Gdy zagrywasz kartę
z symbolem
C
, za każdy ten
symbol na zagrywanej karcie
dobierz 1 kartę.
O
01
3333
ExocorpExocorp
Rozpoczynasz grę z 26 M€.
Wzmocnij kartę fazy
Badania
.
EFEKT.Karty, które
odrzucasz, aby otrzymać M€,
są warte o 1 M€ więcej.
O
02
2626
Hyperion Hyperion
SystemsSystems
Rozpoczynasz grę z 30 M€.
Wzmocnij kartę fazy
Akcje
.
AKCJA.Otrzymujesz 1 M€.
*Jeśli wybrałeś w tej rundzie
fazę akcji, otrzymujesz
dodatkowo 1 M€.
O
03
3030
Sultira
Sultira
Rozpoczynasz grę z 38 M€.
Wzmocnij kartę fazy
Rozwój
.
EFEKT.Gdy zagrywasz
kartę z symbolem
(z tą włącznie), otrzymujesz
2 jednostki ciepła.
O
04
38
38
4 karty
korporacji
7 żetonów nagród11 żetonów tytułów
40 żetonów
z symbolami
33333
3333
33333
33333
3333
33333
33333
3333
33333
33333
3333
33333
33333
3333
33333
33333
3333
33333
16 żetonów
PZ o wartości „3”
2
PRZYGOTOWANIE DO GRY
PRZYGOTOWANIE DO GRY
Przed rozdaniem kart korporacji ikart projektów należy wykonać następujące kroki:
1. Należy wylosować po 3 żetony nagród itytułów ipołożyć je obok planszy.
Niewykorzystane żetony nagród itytułów odkłada się do pudełka.
2. Każdy zgraczy otrzymuje zestaw 10 wzmocnionych kart faz wswoim kolorze
ikładzie je wpobliżu swojego obszaru gry. Na początku rozgrywki gracze nie
będą ich używać.
3. Żetony zsymbolami i żetony PZ należy umieścić wzasięgu wszystkich graczy.
4. Wszystkie nowe karty projektów ikarty korporacji należy wtasować do
odpowiednich talii.
ELEMENTY
ELEMENTY
Gracze mogą dostosować rozgrywkę do własnych potrzeb iwykorzystać tylko niektóre
elementy rozszerzenia. Jeśli chcą grać bez tytułów inagród, wystarczy, że usuną ztalii
wszystkie karty projektów ikarty korporacji zsymbolem obok numeru karty. Ajeśli
nie chcą używać wzmocnionych kart faz, powinni usunąć wszystkie karty projektów
ikarty korporacji zsymbolem obok numeru karty.
IIIAKCJEAKCJE
Możesz jeszcze raz
użyć zdolności „Akcja”
2 ze swoich zagranych kart.
Każdy z graczy może jednokrotnie
użyć zdolności „Akcja” każdej
ze swoich zagranych kart
i wykonać dowolną liczbę
akcji standardowych.
WZMOCNIONA
3
WZMOCNIONE KARTY FAZ
WZMOCNIONE KARTY FAZ
Wzmocnione karty faz działają tak samo jak standardowe karty faz,
ale zapewniają lepsze bonusy. Dzięki nowym kartom każda faza
ma 2 różne wzmocnienia. Efekty niektórych kart projektów
ikart korporacji pozwalają wzmocnić kartę fazy. Aby to zrobić,
gracz wybiera 1 ze wzmocnionych kart faz, które przygotował
na początku rozgrywki, izastępuje nią odpowiednią kartę fazy ze
swojego zestawu. Jeśli gracz wybrał daną fazę wtej rundzie, kładzie
nową kartę odkrytą przed sobą, zastępując nią zagraną kartę fazy.
Jeśli ta faza nie została jeszcze rozpatrzona, gracz już wtej rundzie
otrzyma bonus wskazany na wzmocnionej karcie fazy zamiast
bonusu wskazanego na standardowej karcie.
Gdy gracz rozpatruje efekt pozwalający wzmocnić kartę fazy, może wybrać kartę, którą
już wcześniej wzmocnił, izastąpić ją drugą wzmocnioną wersją tej karty.
TYTULY
TYTULY
Na każdym żetonie tytułu znajduje się cel. Gracz, który jako
pierwszy zrealizuje przedstawiony cel, otrzymuje dany żeton
tytułu. Jeśli kilkoro graczy zrealizuje dany cel wtej samej
fazie, 1 znich bierze żeton tytułu, apozostali otrzymują po
1 żetonie PZ owartości „3”. Na koniec gry każdy uzyskany
tytuł zapewnia graczom po 3 PZ.
Żetony PZ owartości „3” liczą się jako tytuły na potrzeby
kart, które odnoszą się do tytułów.
NAGRODY
NAGRODY
Nagroda zapewnia PZ graczowi, który na koniec gry najlepiej spośród wszystkich spełnił
jej wymagania, oraz graczowi drugiemu wkolejności pod względem spełnienia tych
wymagań. Na poszczególnych żetonach nagród wskazane są różne wymagania,
np. symbol, rodzaj produkcji itp. Gracz, który na koniec gry wypadł najlepiej pod
względem wymagań danej nagrody, otrzymuje 5 PZ. Gracz drugi wkolejności otrzymuje
2 PZ (również w grze 2-osobowej). Wrazie remisu na 1. miejscu wszyscy remisujący
gracze otrzymują po 4 PZ inie przyznaje się nagrody za 2. miejsce. Wrazie remisu
na 2. miejscu wszyscy remisujący gracze otrzymują po 1 PZ.
4
UNIWERSALNY SYMBOL
UNIWERSALNY SYMBOL
Zawsze gdy wgrze pojawia się uniwersalny symbol, gracz, który go odkrył,
decyduje, jakim symbolem się staje. Gdy gracz zagrywa kartę zuniwersalnym
symbolem, bierze żeton zwybranym przez siebie symbolem ikładzie go na
uniwersalnym symbolu na zagranej karcie. Gracz wybiera symbol wchwili
zagrywania karty, więc zagranie tej karty aktywuje efekty, które odnoszą się
do wybranego symbolu. Na przykład jeśli gracz wybierze symbol przestrzeni
kosmicznej, potencjał budowlany tytanu obniży koszt zagrania tej karty.
Jeśli gracz rozpatruje efekt, który pozwala odkryć karty ztalii, decyduje, jakim symbolem
staje się w tym momencie odkryty uniwersalny symbol. Jeśli gracz później zagra (albo
odrzuci) tę kartę, może wybrać inny symbol.
Jeśli jakiś efekt dotyczy symbolu, a na karcie są 2 takie symbole, efekt rozpatrywany jest
dwukrotnie.
WARIANTY
WARIANTY
SELEKCJA KART
Podczas przygotowania do gry, po rozdaniu kart projektów ikart korporacji, gracze
dokonują selekcji początkowych kart projektów. Każdy gracz wybiera i zatrzymuje 1 z 8 kart,
apozostałe przekazuje graczowi po lewej. Gracze powtarzają te kroki tak długo, aż pozyskają
wten sposób po 8 kart projektów. Następnie każdy zgraczy wybiera korporację.
Można również wykorzystać wariant zaawansowany zaproponowany winstrukcji do
podstawowej wersji gry. Pozwala on odrzucić dowolną liczbę kart projektów idobrać tyle
samo kart. Należy to zrobić po selekcji kart, ale przed wyborem korporacji.
WIRTUALNY GRACZ W ROZGRYWCE 2-OSOBOWEJ
Jeśli gracze chcą, aby rozgrywka była szybsza, mogą wprowadzić do gry wirtualnego
gracza. Na koniec przygotowania do gry należy potasować niewykorzystany zestaw kart faz
iumieścić zakryty wpobliżu planszy. To talia wirtualnego gracza.
Na początku kroku planowania należy odkryć kartę zwierzchu talii wirtualnego gracza. Wtej
rundzie należy rozpatrzyć również tę fazę. Gdy wszystkie karty wirtualnego gracza zostaną
odkryte, na początku następnej rundy należy potasować je zakryte.
Dalej krok planowania przebiega bez zmian.
Projekt gry: Nick Little i Sydney Engelstein
Projekt graficzny: Bill Bricker
Ilustracje: NioMendoza
Testerzy:Marcus E. Burchers, Emily Scholten, Alex Hodgson, Russell Mott, Emma Mott, Leah Mott, Matt Maness, Leah Correll, Derek Morgan, Christina
Arrington, Dustin Raimondo, Bastion Raimondo, Ryan McClenahan, Jordon Hannum, Matt Asher, Caroline Marie-Louise Fallu, Ron Dobyns, Jason „the man”
Mandell, Lalo Caballero, Ben Harmon, Joel French, Scott Marcy, Isabelle Marcy, Amy Marcy, Mason Marcy, Jon Ward, Heather Ward, Eero Ward, Matthew
Boutell, Acissia Boutell, Travis Boutell, Alex „Wix” Kofford, Karina „Bop” Kofford, Douglas Mayfield, Jason Mayfield, David Mayfield, Richard Van Loon, Isabella
Van Loon, Brett Chaiyawat, Hendrik Lianto, Jason Guy, Reylin Guy, Zane Guy, Tisere Guy, Hannah Sjöstedt, Fredrik Andersson, BJ Williams, Joe Ray, Katie
Barnett, Patrick Hanlan, Jess Matchan, Alastair Buchanan, Joanna Tai, Damian Brown, Regina and Jonathan Lee, Camille Marvin, David Nadolny, Scooter
Nadolny, Aleks Alexis, Pat Connolly, Paul Dorothy, Eric Heydt, Joe Merz, Mayberry Hainsey, Harry Pasquinilli, Adam Smith, Jacob Strous, Tony L. Thomas,
Mike Curtis, Kenneth Thomas, Mark Thomas, Allison Ellis, John Curtis, Jennifer Curtis, Joshua Whicker, Tamara Whicker, Dan Duffield, Amanda Lowe, Merl
DeWitt, Chris McCuller, Maegan McCuller, Josh Hitchins, Ashley Hitchins, Megan Lewis, Melissa Lewis, Joseph, Brady & Levi Crow, Julian Shirland, Morgan
Aceves-Foster, Sam Chu, Monty Rohde, Terrence Wong, Daniel Wang, Matthew Metcalf, Casey Wilson, Brandi Court, Ben Court, Jon Court, Christine Court,