Zdjęcia w ruchu – długa ekspozycja (wszystko nieostre)
Jeśli chcesz rozmyć wszystko na swojej fotografii, musisz użyć długiego czasu otwarcia migawki, znanego również jako długa ekspozycja. Zamazywanie wszystkiego jest ryzykowne, ale najlepsze będą sceny, które oferują jasne lub mocno kontrastujące kolory. W pełni rozmyte zdjęcia w ruchu, w większości powstają z powodów artystycznych, a nie praktycznych. Pamiętaj jednak, że stosując długie czasy naświetlania ryzykujesz, że nadmiar światła może zbyt rozjaśnić Twoje zdjęcia. Możesz temu zaradzić, zmniejszając przysłonę i obniżając ustawienie ISO.
Zdjęcia w ruchu – długa ekspozycja (ruchomy obiekt rozmazany)
Wielu fotografów używa długiej ekspozycji do rozmycia tylko poruszającego się obiektu na zdjęciu, przekazując w ten sposób ruch lub prędkość. Jest to często widoczne w przypadku smug gwiazd, reflektorów samochodowych i innych form fotografii nocnej, a także ruchliwych scen ulicznych w ciągu dnia i poruszającej się wody w wodospadzie lub rwących potokach. Ważne jest, aby do tej techniki używać statywu, aby aparat był stabilny.
Zdjęcia w ruchu – panoramowanie (rozmyte tło)
Jeśli chcesz, aby obiekt pozostawał ostry, gdy tło jest rozmyte, musisz zastosować technikę panoramowania. Zamiast używać statywu do utrzymywania stabilnego ujęcia, będziesz musiał podążać za obiektem z aparatem podczas czasu naświetlania. Aby uzyskać wyraźny obraz, musisz dopasować zarówno prędkość obiektu, jak i kierunek, w którym się porusza.
Aby uzyskać najlepsze wyniki, ustaw się z wyraźnym widokiem na zbliżający się obiekt i dużą ilością miejsca do obracania się wokół osi równoległej podczas panoramowania. Podążaj za obiektem poruszającym się w polu widzenia i śledź jego linię ruchu, nawet po wykonaniu zdjęcia. Wymaga to praktyki i bardzo wielu prób, ale metoda ta może dać naprawdę interesujące fotografie, zwłaszcza jeśli masz nieatrakcyjne lub rozpraszające tło.
Zdjęcia w ruchu – powiększanie
Aby uzyskać bardziej abstrakcyjne zdjęcia ruchu, wypróbuj technikę powiększania, która polega na ręcznej zmianie ogniskowej podczas długiej ekspozycji. Fizyczne obracanie obiektywu zmiennoogniskowego, tworzy naprawdę interesujące efekty, które sprawdzają się szczególnie dobrze w scenach nocnych, ruchomych neonach i fajerwerkach. Ta sama technika stosowana w ciągu dnia może sprawić, że Twój temat stanie się nierozpoznawalny, ale jeśli szukasz czegoś bardziej abstrakcyjnego, może to być dobra metoda.
Jak uchwycić moment na zdjęciu?
Musisz wybrać krótki czas otwarcia migawki, aby uchwycić i zatrzymać ruch, taki jak krople wody, skaczące delfiny lub poruszająca się flaga. W zależności od ilości światła, możesz zacząć od czasu otwarcia migawki co najmniej 1/1000 sekundy. Zobacz, co dzieje się z tematem. Czy obraz jest krystalicznie czysty i zamrożony? Jeśli nie, wypróbuj jeszcze krótszy czas otwarcia migawki. Jeśli chcesz sfotografować przejeżdżający samochód, będziesz potrzebować znacznie szybszego czasu naświetlania, niż idącego człowieka.
Chociaż możesz ulec pokusie podkręcenia ISO, aby uzyskać wystarczającą czułość na światło, staraj się utrzymywać ją na jak najniższym poziomie. Podniesienie tych wartości zbyt wysoko, zaszkodzi ostrości zdjęć.
Wybierz ciągły autofokus, aby móc ustawić ostrość na prawej części obrazu. Umożliwi to utrzymanie ostrości, gdy aparat skupi się na obiekcie.
Fotografowanie z niskiego punktu widzenia, jest szczególnie interesujące przy uchwyceniu ruchu, ponieważ obiekt stanie się większy. Kiedy fotografujesz z wysokiego punktu widzenia, obiekty stają się mniejsze. Niski punkt widzenia sprawia, że obiekt wygląda bardziej epicko, zwłaszcza podczas skoku.
Sprawdź timelapse
Większość smartfonów ma opcję timelapse w ustawieniach aparatu. Opcja ta potrafi wiele – od robienia zdjęć/wideo po edycję – oferując trzy sposoby na uchwycenie timelapse:
- Obiekt na pierwszym planie jest w ruchu, a tło pozostaje stosunkowo spokojnie. Na przykład fotografowanie/filmowanie dużych tłumów w budynkach i wokół nich,
- Obiekt na pierwszym planie pozostaje nieruchomy, a tło jest w ruchu, na przykład przesuwające się chmury, gwiazdy lub cienie,
- Obiekt na pierwszym planie porusza się, podczas gdy w tle widać upływ czasu – na przykład ludzie spacerujący po plaży, podczas fotografowania zachodu słońca.
Podsumowanie
Na koniec, warto podkreślić ważny aspekt wykonania zdjęcia w ruchu. Jeśli to tylko możliwe, zapisuj fotografie w formacie RAW. Fotografowanie w tym trybie, daje o wiele więcej swobody w fazie przetwarzania końcowego. Szkoda tego nie wykorzystać, a dodatkowo margines błędu jest większy. To jak poduszka bezpieczeństwa, gdy rejestrujesz ruch, a obiekty poruszają się szybko.