Zdaniem eksperta
Wykonanie dobrego zdjęcia w ruchu nie jest łatwe. Wszystko zależy bowiem od efektu, jaki chcesz uzyskać. Rozmaite techniki fotografii pozwalają uchwycić momenty pełne energii. Kluczem do uzyskania efektownych kadrów jest zrozumienie, jak światło, czas naświetlania i technika wpływają na ostateczny efekt.
Od rozmycia po zamrożenie ruchu
Opanowanie trójkąta ekspozycji oraz trybów działania ostrości jest kluczowe. Odpowiednio dobrane ustawienia aparatu pozwolą uzyskać zarówno efekt „zamrożenia” ruchu, jak i artystyczne rozmycie. Zdjęcia w ruchu mogą przedstawiać sportowców w kluczowych chwilach rywalizacji, pędzące samochody, dzikie zwierzęta w naturalnym środowisku czy dzieci podczas zabawy. Ważne jest więc, żeby wiedzieć, jaki efekt chcesz uzyskać oraz z których funkcji aparatu skorzystać.
Zamrażanie ruchu z krótkim czasem naświetlania
Fotografia od zawsze miała dokumentować i utrwalać chwile. Jeśli celem jest uzyskanie ostrego obrazu poruszającego się obiektu, np. w trakcie wydarzenia sportowego, zdjęcia w ruchu powinny być wykonywane z krótkim czasem otwarcia migawki. W zależności od prędkości poruszającego się przedmiotu może to być od 0,004 sekundy dla wolniejszych ruchów, aż po 0,001 sekundy lub mniej dla bardzo szybkich scen, jak wyścigi samochodowe czy ptaki w locie. Takie podejście pozwala zatrzymać ruch w kadrze, zachowując wszystkie detale – krople wody unoszące się w powietrzu, napięte mięśnie sportowca czy detale pojazdu.
W trybie preselekcji czasu w aparacie można ustawić pożądany czas migawki, a aparat automatycznie dopasuje pozostałe parametry ekspozycji. Oczywiście dla uzyskania odpowiedniej ekspozycji krótki czas migawki musisz skompensować pozostałymi ustawieniami, np. wyższym ISO czy jaśniejszym obiektywem. Wykonując zdjęcia w ruchu np. podczas rozgrywek sportowych, warto korzystać z szybkich trybów seryjnych ze śledzeniem ostrości.
Zdjęcia w ruchu z rozmyciem
Co się stanie, gdy zdjęcia w ruchu wykonasz z długimi czasami naświetlania? Taka metoda pozwala uzyskać efekt smugi lub rozmycia, który nadaje zdjęciu poczucie dynamiki i wrażenie upływu czasu. Przy czasach rzędu 0,066 czy 0,033 sekundy obiekt w ruchu zostanie lekko rozmyty, co dobrze sprawdza się przy fotografowaniu wodospadów, ruchu ulicznego czy fal morskich.
Jeszcze dłuższe czasy, np. kilka sekund, pozwalają uzyskać świetlne linie samochodów czy „jedwabisty” efekt wody. Aby uniknąć drgań aparatu przy takich ustawieniach, warto korzystać ze statywu. Zdjęcia w ruchu z rozmyciem są szczególnie efektowne w fotografii nocnej i miejskiej, gdzie kontrast między nieruchomymi elementami kadru a poruszającymi się obiektami jest najbardziej widoczny.
Zobacz także: Fotografia kulinarna – tajniki pysznych zdjęć
Śledzenie obiektu w ruchu – panoramowanie
Jedną z popularnych technik fotografowania poruszających się obiektów jest panoramowanie. Polega ono na śledzeniu obiektywem ruchu fotografowanego obiektu przy jednoczesnym zastosowaniu dłuższego czasu migawki, np. 0,033 lub 0,06 sekundy. Tak wykonane dynamiczne zdjęcia sprawiają, że obiekt pozostaje stosunkowo ostry, a tło jest rozmyte w kierunku ruchu, co wzmacnia wrażenie prędkości. Technika ta jest często wykorzystywana w fotografii sportowej, zwłaszcza przy wyścigach rowerowych, motocyklowych i samochodowych.
Tryby seryjne i ustawianie ostrości
Wykonując zdjęcia w ruchu, kluczowe znaczenie ma szybki i precyzyjny autofokus. Większość nowoczesnych aparatów oferuje tryb śledzenia AF-C (ciągły autofokus), który utrzymuje ostrość na poruszającym się obiekcie. Warto również korzystać z trybu zdjęć seryjnych, który pozwala wykonać wiele ujęć w krótkim czasie. Dzięki temu łatwiej uchwycisz idealny moment, np. kontakt piłki z rakietą, skok sportowca czy ekspresję twarzy w decydującej chwili.
W połączeniu z krótkim czasem migawki daje to dużą szansę na uzyskanie wyraźnych, dynamicznych kadrów. Nowoczesne lustrzanki cyfrowe czy aparaty bezlusterkowe wyposażone są w zaawansowane algorytmy wykrywające poruszające się obiekty i błyskawicznie skupiające ostrość np. na zwierzęciu, sportowcu czy samolocie. Ma to szczególne znaczenie podczas fotografowania np. wydarzeń czy dzikiej przyrody. Nikt nie chce, aby świetny i niepowtarzalny kadr przepadł, np. w wyniku źle trafionego punktu ostrości.