Gdyby zapytać 100 profesjonalistów o najlepszy obiektyw do portretów, prawdopodobnie otrzymalibyśmy 100 różnych odpowiedzi. Jest tak wiele opcji do wyboru, i tak wiele sposobów robienia portretów, że posortowanie wszystkich informacji i znalezienie odpowiedniego obiektywu, może być trudne. Wybierając właściwy obiektyw do fotografii portretowej, warto najpierw określić, czym jest dla Ciebie fotografia portretowa. Robisz portrety twarzy, czy całego ciała? Zdjęcia grupowe, czy zdjęcia portretowe chwytane na gorąco? Wybierz obiektyw, który odpowiada Twoim zainteresowaniom, a nie potrzebom przeciętnego fotografa portretowego. Obiektyw do portretów może być stałoogniskowy i zmiennoogniskowy – każdy z nich ma swoje zalety i wady. Ważne jest, by wybrać świadomie ten, z którego to Ty będziesz najbardziej zadowolony.
Stałoogniskowy obiektyw do portretów
O obiektywach stałoogniskowych powinieneś wiedzieć, że jakość optyki jest w nich zasadniczo lepsza, niż w przypadku obiektywów zmiennoogniskowych w tej samej cenie. Ponadto, oferują one większe otwory przysłony za mniej, niż obiektywy zmiennoogniskowe.
Na temat ogniskowej 85 mm powiedziano już wiele i na różne sposoby w podręcznikach i w Internecie. Nie bez powodu został on nazwany złotym standardem w fotografii portretowej – ponieważ po prostu jest świetny. Ogniskowa 85 mm zapewni niewiarygodnie pochlebne rezultaty dla fotografowanego obiektu, prawie bez zniekształceń beczkowatych, a jednocześnie jest wystarczająco krótka, aby pracować w ciasnych miejscach.
Ponadto to, co dla wielu osób sprawia, że 85 mm jest najlepszym obiektywem do portretów, to szerokość otworu przysłony w wielu różnych odmianach tego szkła. Na przykład istnieje wersja f/1,2, a kiedy fotografujesz z tak szerokim otworem, uzyskujesz surrealistyczny efekt malarski w bokeh – zakładając, że możesz osiągnąć tę cienką jak brzytwa głębię pola ostrości. I chociaż bardzo mała głębia ostrości może być czasami nadużywana, zapewnia skuteczny sposób na zwrócenie uwagi na fotografowany obiekt i jest doskonałym narzędziem do zastosowania, gdy masz mało interesujące tło.
Innym, wcale nie gorszym. rozwiązaniem jest tak zwana setka. Ta ogniskowa to oczywiście 100 mm. Niektóre z najostrzejszych obiektywów dostępnych dla nowoczesnych aparatów, mają ogniskową 100 mm. Dodatkowo kilka z nich ma funkcję makro, a brak zniekształceń zawsze zapewni dobre rezultaty fotografowanemu obiektowi. Obiektywy 100 mm są z reguły niewiarygodnie ostre w całym zakresie przysłony, a także oferują wyjątkową elastyczność w tym zakresie. I pamiętaj, fakt że obiektyw ma funkcję makro, nie oznacza, że musisz go używać wyłącznie do makrofotografii.
Kolejnym wyborem stałoogniskowego obiektywu do portretu, powinien być ten z ogniskową 35 mm. Każdy producent aparatów ma co najmniej kilka opcji 35 mm, od f/1,2 do f/2,8 w zależności od budżetu, i wszystkie są całkiem dobre. Jednak to, co sprawia, że 35 mm jest świetną ogniskową do portretowania, to jego zdolność do uzyskania kinowego wyglądu na zdjęciach. Mówi się, że ogniskowa ludzkiego oka mieści się w zakresie 50 mm, więc obiektyw 35 mm zapewni nieco szerszy punkt widzenia, umożliwiając uchwycenie bardziej malowniczego stylu w fotografii portretowej.
Klejnotem w torbie każdego fotografa portretowego, jest bez wątpienia obiektyw 135 mm. Dostępne są one z maksymalnym otworem względnym f/1,8 lub f/2,0. Ten szeroki otwór względny zapewnia piękne rozmycie tła. Jako bonus, te różne rodzaje soczewek pozwalają zbliżyć się do Twojego model bez naruszania jego strefy komfortu. W przypadku aparatów APS-C ogniskowa 85 mm odpowiada ogniskowej 127,5 mm; podczas gdy dla aparatu mikro 4/3 ogniskowa 75 mm odpowiada ogniskowej 150 mm.
Następna na liście jest chyba najbardziej oczywista z ogniskowych, sprawdzona 50 mm. Może ona być najpopularniejszą ogniskową w każdej dziedzinie fotografii i wynika to z kilku różnych powodów. Po pierwsze jest to ogniskowa najbliższa ludzkiemu oku, więc fotografowanie obiektywem 50 mm zawsze będzie dla fotografów naturalne, ponieważ widzi to, co widzi standardowe oko. Po drugie, to najtańsza ogniskowa do kupienia, a poza tym jest niezwykle łatwa w użyciu i ma również kilka kluczowych zalet. Przede wszystkim pod względem ostrości, jak i użytkowania.
Musisz przy tym pamiętać, że jeśli fotografujesz aparatem APS-C, to odpowiednik ogniskowej 50 mm (a ściślej 52,5 mm) zapewni obiektyw 35 mm, natomiast dla aparatów mikro 4/3 będzie to obiektyw 25 mm.
Zmiennoogniskowy obiektyw do portretów
Niektórzy fotografowie portretowi preferują szersze pole widzenia, a niektórzy lubią nieco węższy obiektyw. Dlaczego nie mieć jednego obiektywu, który spełnia obie te funkcje? Większość obiektywów zmiennoogniskowych wymaga zbyt wielu kompromisów, aby fotografowie portretowi mogli traktować je poważnie, ale można rozwiązać ten problem za pomocą obiektywu zmiennoogniskowego 28-70 mm f/2. Konstrukcja ma szybki i niezawodny autofokus i daje znakomitą jakość obrazu przy każdej ogniskowej i przysłonie. Ten obiektyw do portretu jest też niezwykle wszechstronny, głównie dzięki bardzo dużemu maksymalnemu otworowi przysłony f/2 w całym zakresie ogniskowych. Niestety jest bardzo drogi – biorąc pod uwagę cenę tego obiektywu, niektórzy fotografowie wolą zamiast tego, kupić kilka obiektywów stałoogniskowych.
Po drugiej stronie cenowej barykady zostaje standardowy obiektyw kitowy, zwykle 18-55 mm. Dla początkujących fotografów może to być dobre rozwiązanie – jest zazwyczaj w komplecie z aparatem, a zakres ogniskowych przy portretowaniu zda egzamin. Co oczywiście nie oznacza, że te portrety będą bardzo wybitne pod względem technicznym.
Jeśli lubisz fotografować portrety za pomocą średnich teleobiektywów, spodoba Ci się obiektyw 105 mm f/1,4. Możesz uzyskać wspaniałe zbliżenia i piękne średnie ujęcia, a wszystko to z niesamowitą ostrością i pięknym rozmyciem tła. Jednak ta wydajność nie jest tania, a obiektywu w zasadzie nie można używać do niczego poza portretami. Jest zbyt nieporęczny do codziennego, swobodnego fotografowania, a ogniskowa 105 mm nie nadaje się do fotografowania przyrody, sportu i większości innych rodzajów fotografii. Jeśli jednak potrzebny Ci jest obiektyw do portretu, który pozwala uzyskać ostrość źrenicy fotografowanej osoby przy rozmytych rzęsach, to jest właśnie ten.
Obiektyw 70-200 mm f/2,8 był przez lata ostoją wielu fotografów portretowych, a ten konkretny, stanowi szczyt konstrukcji obiektywów do lustrzanek cyfrowych. Jest niesamowicie ostry przy każdej przysłonie, w tym szeroko otwartej przy f/2,8, jest zaprojektowany tak, aby wytrzymać lata codziennego użytkowania. Ma także konfigurowalne przyciski, wbudowane bezpośrednio w korpus, dzięki czemu możesz dostosować obiektyw do swoich potrzeb.
Fotografowie portretowi uwielbiają obiektywy 70-200mm f/2,8, ponieważ dają one znakomite rezultaty, bez wielu kompromisów. Możesz robić zdjęcia twarzy, portrety całego ciała i zdjęcia całej grupy, na których wszyscy są wyostrzeni, ale tło jest pięknie rozmyte. Szeroka przysłona f/2,8 wpuszcza wystarczającą ilość światła do krótkich czasów otwarcia migawki w niemal każdej sytuacji, a większość tych obiektywów ma wbudowaną stabilizację obrazu.
Teraz wystarczy zapoznać się z przygotowanym rankingiem i wybrać najlepszy obiektyw do portretów, który sprosta wszystkim oczekiwaniom.
Polecane poradniki Eksperta