Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Co zrobić, gdy komputer nie chce się włączyć?

 2023-07-19 

Komputerów używamy do różnych celów. Służą nam do pracy, a także rozrywki. Niezależnie od docelowego przeznaczenia, na pewno nikt nie chciałby mieć problemów ze swoim laptopem lub pecetem. Co zrobić, gdy komputer nie chce się włączyć? Podpowiadamy możliwe rozwiązania oraz sugerujemy przyczyny techniczne.

Twój komputer nie chce się włączyć? To nie powód do nerwów

Jeśli Twój komputer nie chce się włączyć, możliwości jest co najmniej kilka. Niektóre z nich są wyjątkowo prozaiczne, a inne będą wymagały ingerencji technicznej. Część problemów, będziesz mógł rozwiązać samodzielnie. Inne będą wymagały pomocy fachowca. Warto zweryfikować usterkę, abyś miał pewność, że nie poradzisz sobie z nią sam. Awaria komputera nie jest niczym miłym, zwłaszcza, jeśli potrzebujesz go w tej konkretnej chwili. Całe szczęście większość z nas posiada smartfony, które pozwalają na wykorzystanie ich w awaryjnych sytuacjach. Telefon możesz użyć na przykład do prowadzenia wideorozmowy, wysłania maili oraz edycji plików w mobilnych wersjach Excela, czy Worda. Skupmy się jednak na Twoim komputerze. Co zrobić, jeśli po naciśnięciu przycisku nie dochodzi do żadnej reakcji? Czytaj dalej!

Wyeliminuj najprostsze przyczyny

Wiele tych podpowiedzi może okazać się dla Ciebie oczywistymi, ale w pośpiechu, wiele rzeczy może umknąć. W przypadku laptopa, przyczyną takiego stanu rzeczy może być nienaładowany akumulator. Jeśli komputer mobilny nie daje oznak życia, podłącz go do zasilacza. Być może podłączenie do sieci elektrycznej, rozwiąże problem. Sprawdź także, czy listwa zasilająca jest włączona. Być może niefortunnie nacisnąłeś przycisk, odcinając dopływ energii. W przypadku komputera stacjonarnego, możesz także sprawdzić, czy ktoś dla żartu nie wyłączył zasilacza. Włącznik znajduje się z tyłu urządzenia. Przy okazji warto sprawdzić, czy kabel zasilający jest dobrze podłączony. Nadal nic? Jeśli czujesz się na siłach, możesz zdemontować jedną ze stron obudowy i zobaczyć, czy żaden z podzespołów nie jest wypiety.

Co może być przyczyną problemów z włączeniem komputera?

Sprawdziłeś już podstawowe przyczyny i wyeliminowałeś je? Niestety, mogło dojść do awarii któregoś z podzespołów. Problemy mogą dotyczyć również samego systemu operacyjnego, ale wtedy zazwyczaj komputer włącza się do poziomu BIOS. Jeśli Twój sprzęt nie uruchamia się, problem może dotyczyć płyty głównej. To podzespół, do którego montowane są pozostałe elementy zestawu komputerowego. Uszkodzeniu mógł ulec również sam procesor. Nie można także od razu wykluczyć awarii karty graficznej lub modułu pamięci RAM. Takie problemy będą najczęściej oznaczały potrzebę wymiany uszkodzonych podzespołów.

Co zrobić, gdy komputer nie chce się włączyć?

Jeśli nie boisz się majsterkować przy elektronice, możesz dokonać głębszej analizy, eliminując podejrzenia związane z konkretnymi podzespołami. Jeśli nie masz doświadczenia lub obawiasz się o sprzęt, lepiej zawieź komputer do serwisu. Chcesz działać samodzielnie? Zacznijmy od płyty głównej. Proces zacznij od odłączenia wszystkich przewodów do niej podłączonych. Nie rozłączaj tylko zasilania. To zazwyczaj kable z 20 i 24 pinami. Sama płyta może być uruchomiona, poprzez połączenie pinów. Jeśli wentylator chłodzący zaczął pracować, awarii nie należy szukać w płycie głównej. Jeśli jednak nie wystąpiły żadne oznaki życia, problemem będzie właśnie ona. W takim wypadku, potrzebna będzie jej wymiana. Szukając nowej płyty głównej pamiętaj, że musi być ona kompatybilna z pozostałymi podzespołami Twojego komputera.


Kolejnym elementem wartym sprawdzenia, jest procesor. Podłącz go do płyty głównej. Spróbuj uruchomić komputer. Jeśli wiatrak procesora pracuje, wszystko powinno być ok. Jeśli tak nie jest – awaria podzespołu jest wysoce prawdopodobna. Może występować zwarcie, które uniemożliwia start komputera. Podczas uruchamiania, często słychać charakterystyczny dźwięk. Jeśli się to nie zmieniło, problemem jest raczej inny podzespół.


Kolejnym elementem do zdiagnozowania, jest karta graficzna. Podłącz ją do płyty głównej, a następnie podepnij monitor i wtedy spróbuj włączyć komputer. Brak reakcji? Chłodzenie karty nie pracuje? Możliwe, że znalazłeś winowajcę. Jeśli jednak problemów z obrazem nie wykazano i nic nie sugeruje, że karta może być uszkodzona, warto szukać przyczyny dalej. Uszkodzenie grafiki może być naprawione, ale tylko w określonych przypadkach. Naprawa układów scalonych, wymaga jednak odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.


Problemy z uruchomieniem komputera, może także powodować jeden z mniejszych podzespołów. Mowa o pamięci RAM, której poszczególne moduły mogły ulec awarii. Tym samym, dochodzić może do zwarć, które nie pozwalają włączyć komputera. To akurat jeden z mniejszych problemów, jeśli porównać je do wymienionych wcześniej awarii. Wymiana modułu pamięci RAM nie jest trudna, ani kosztowna. Bez większych problemów, możesz dokonać jej samodzielnie. Sprawdzenie czy z pamięcią operacyjną jest wszystko w porządku, nie jest skomplikowane. Wystarczy wyjąć kości RAM i wypróbować wszystkie gniazda oraz moduły osobno. Jeśli za którymś razem komputer nie zareaguje na próbę włączenia, oznacza to, że znalazłeś uszkodzoną kość lub port.


Przyczyną problemów z pracą komputera, może być także zasilacz. To sprzęt, który jest poddany regularnemu obciążeniu, więc awarie po pewnym czasie eksploatacji są naturalnie możliwe. Jeśli żaden z testowanych podzespołów nie reagował podczas testów, problemu można doszukać się właśnie w nim. Nowy zasilacz sieciowy można kupić bez większych problemów, dopasowując go do rodzaju obudowy, a także parametrów energii, niezbędnej do zasilania Twoich podzespołów. Jeśli szukasz nowych podzespołów, zajrzyj do naszego sklepu internetowego.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756