Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Co to jest szytka rowerowa?

Data dodania: 01-11-2022

Szytka to jeden z produktów, który powinien być dobrze znany każdemu miłośnikowi treningów kolarstwa szosowego. Zastępując opony, szytki pozwalają nam na bardziej komfortową i szybszą jazdę. Przejdźmy jednak do podstaw – co to jest szytka rowerowa, jak ją wybrać i w jakich warunkach przyda się najbardziej?

Co to jest szytka rowerowa?


Kolarstwo szosowe rządzi się swoimi własnymi prawami i wiele zasad znanych nam z rekreacyjnej jazdy na rowerze, nie ma tu zastosowania. Treningi wymagają od roweru szosowego konkretnych cech, które pozwolą mu na długą, niezbyt męczącą jazdę, przy dużych prędkościach na prostej powierzchni. Rozwiązania, które z punktu widzenia miłośnika tej dyscypliny sportu są najważniejsze, to chociażby jak najlepsze odciążenie roweru, gładkość jazdy, przyczepność do podłoża oraz aerodynamika. Wiele z wymienionych wcześniej elementów, w mniejszym lub większym stopniu zależy od rodzaju ogumienia. W kolarstwie szosowym dosyć rzadko spotkamy się z klasycznym rozwiązaniem, jakim jest opona z dętką. Znacznie popularniejsza okazuje się właśnie szytka, która pozwala na podniesienie komfortu i wydajności jazdy szosowej. Zatem co to jest szytka rowerowa?


Szytki to specjalny rodzaj ogumienia kół rowerowych. Najczęściej spotkamy się z nimi w kolarstwie szosowym, choć nierzadko używane są również w jazdach przełajowych oraz XC. Szytka charakteryzuje się połączeniem zadań zarówno opony, jak i dętki. Jest to okrągła, zamknięta konstrukcja, którą montujemy bezpośrednio na specjalnych obręczach z pomocą kleju lub taśmy. Jest to dla nas o tyle istotne, iż szytki nie będziemy w stanie zamontować na klasycznej obręczy. Sposób konstrukcji szytki profesjonalnie określamy z języka angielskiego jako tubular, lecz zamiennie używa się określenia oponodętka.

Opony rowerowe w naszej ofercie:

Szytka – czym się charakteryzuje?

Szytka nie jest tak nowym wynalazkiem, jak może się wydawać. Jej historia liczy około 100 lat. Na przestrzeni lat znacznie się zmieniła, wykorzystując nowsze rozwiązania, technologie produkcji i dostępne materiały. Współcześnie wiele osób decyduje się na nieco inny produkt, jakim są opony tubeless. Rozwiązanie to charakteryzuje się szeregiem zalet, lecz również kilkoma wadami. Podobnie jest z klasycznymi szytkami. Przyjrzyjmy się bliżej plusom i minusom produktu. Zacznijmy od wad, gdyż jest ich zdecydowanie mniej. Jedną z nich jest dość mały wybór poszczególnych modeli, co przekłada się również na ich cenę. Czasem może okazać się, że bardziej ekonomiczne będzie zakupienie opon tubeless. Poza tym, uciążliwa może okazać się sama konserwacja szytek. Choć nie jest to bardzo trudne, wymaga odrobiny wprawy. Z pewnością po krótkim okresie nauki, nauczysz się konserwacji sprzętu oraz naklejania szytki do obręczy.


Przejdźmy do zalet szytek, których jest naprawdę wiele. Przede wszystkim, są one bardzo wytrzymałe, co ma szczególne znaczenie przy jeździe z dużą prędkością, na którą same szytki pozwalają. Co istotne, nawet w awaryjnej sytuacji, gdy szytka się przebije, dalsza jazda jest nadal bezpieczna. Dzięki temu, podczas treningów możemy spokojnie wrócić do domu, a podczas zawodów, możemy oszczędzić dużo czasu na oczekiwaniu na pomoc. Wpływ na to ma sam sposób zamontowania szytki do obręczy, czyli nie zacisk, lecz przyklejenie. Ryzyko odpadnięcia szytki od obręczy jest więc bardzo niskie, co niweluje ryzyko niebezpiecznych upadków. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na lekkość samych szytek, jak i specjalnych obręczy – ich waga jest zdecydowanie lżejsza od klasycznych opon z dętkami, a przy tym nie tracą na wytrzymałości. Sam sposób skonstruowania szytki pozwala na jazdę na naprawdę wysokim ciśnieniu, nawet do 10 barów. W łatwy sposób będziemy więc mogli dostosowywać nabicie szytek co do warunków na trasie, czy naszych upodobań.

Zakładanie szytki

Sposób zakładania szytki jest zupełnie odmienny, od użytkowania klasycznych opon z dętką. Przede wszystkim, musimy pamiętać o wyposażeniu się w specjalne, przeznaczone do montażu oponodętek obręczy. Jednak na tym trudność zakładania szytek się nie kończy. Trzeba je mianowicie przykleić do obręczy. Jeżeli nabierzesz już w tym wprawy, czynność ta okaże się naprawdę prosta. Pierwsze kroki warto jednak podjąć pod okiem kogoś, kto się zna lub dokładnie śledząc instrukcję dołączoną przez producenta albo poradniki dostępne w Internecie. Możemy do tego użyć specjalnych klejów do szytek lub taśmy – to, który produkt wybierzesz, zależy właściwie wyłącznie od Twoich upodobań. Skuteczność klejów i taśmy jest bardzo zbliżona. Pamiętajmy jednak, by do zakładania szytek używać produktów do tego przeznaczonych, które nie będą reagowały z gumą oraz będą charakteryzowały się wysoką wytrzymałością – wszystko to dla naszego bezpieczeństwa.

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756