Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Jaki rower elektryczny MTB do jazdy w terenie?

Data dodania: 18-07-2023

Być może wg opinii niektórych górski rower elektryczny oraz sport i dbanie o formę fizyczną wykluczają się. Jest to jednak błędne założenie, wynikające m.in. z niewiedzy na temat tego, jak działa taki pojazd. Przede wszystkim wg przepisów prawa, moc silnika elektrycznego jest ograniczona do 250 W i może on pracować tylko wtedy, gdy pedałujemy i jedziemy rowerem. Silnik nie ma możliwości pracy niezależnej bez napędu. Gdy osiągniesz prędkość 25 km/h wspomaganie automatycznie wyłącza się, a gdy prędkość spadnie poniżej tej wartości – włącza się. W przepisach rower tego typu określany jest również jako pedelec.Sprawdź, jaki rower elektryczny MTB wybrać?

Górski rower elektryczny świetnie sprawdzi się w terenie – pomoże Ci pokonać strome podjazdy oraz pozwoli przemierzać większe odległości. Jeśli do tej pory z obawy o brak sił rezygnowałeś z dłuższych tras, to teraz staną się one dostępne. Rower elektryczny jest dobrym wyborem dla seniora, jeśli ten boryka się problemami zdrowotnymi. Wspomaganie silnikiem elektrycznym sprawia, że jazda wymaga mniejszego wysiłku, więc może zachować aktywność fizyczną.

Jak dobrać rower elektryczny MTB?

Niezależnie od tego jaki rower elektryczny MTB wybieramy ważnym czynnikiem jest rozmiar ramy. Ta powinna być dopasowana do naszej sylwetki, dotyczy to przede wszystkim wzrostu oraz długości nogi od kroku do ziemi. Co więcej, rama tego samego rozmiaru ale w rowerze innego typu, może być zalecana do różnego wzrostu. Dlatego w praktyce większość producentów informuje, jaki rozmiar ramy w konkretnym modelu roweru jest polecany do danych wymiarów. Jeśli rozmiar dobierzesz niewłaściwe, to nawet najlepszy terenowy rower elektryczny będzie niewygodny. Zbyt dużym rowerem trudno jest manewrować, może okazać się za mało zwrotny i ciężki, a na zbyt małym szybciej się zmęczysz i możesz nie wyglądać zbyt reprezentacyjnie.

Standardowy rozmiar obręczy kół, jakie ma górski rower elektryczny to 27,5 cala. Kilka lat temu wyparł on 26 calowe w rowerach dla osób dorosłych. To duże koła, które pozwalają na komfortowe przemieszczanie się w terenie. Większy rozmiar oznacza mniejszy kąt natarcia, a to sprawia, że jazda takim rowerem jest szybsza i wygodniejsza. Ze względu na te korzyści możesz więc rozważyć także wybór roweru z kołami 29 calowymi. Kąt natarcia jest jeszcze mniejszy, a powierzchnia styku z podłożem większa, co przekłada się na pewniejsze prowadzenie. Jeśli to dla Ciebie ważne, to pamiętaj, że w rowerach z małymi ramami tak duże koła mogą wyglądać nieproporcjonalnie i są mniej zwrotne. W praktyce, jeśli wybierasz swój pierwszy górski rower elektryczny, koła w rozmiarze 27,5 powinny być odpowiednie i zapewnić wystarczający komfort.

Bez wątpienia ważnym parametrem jest zasięg, jaki oferuje rower górski. Elektryczny silnik jest oczywiście napędzany przez akumulatory, najczęściej umieszczone na ramie. Od ich liczby i pojemności zależy możliwy dystans, jaki można pokonać na wspomaganiu. W modelach podstawowych będzie to ok. 40, a w tych najwydajniejszych nawet 100 km. Musisz jednak pamiętać, że na tę wartość wpływa kilka czynników. Znaczenie mają przede wszystkim masa Twojego ciała, rodzaj terenu i to, jak strome podjazdy pokonujesz oraz siła wspomagania roweru. Akumulatory oczywiście zwiększają masę roweru o ok. 2,5 kg, jednak producenci starają się to zrekompensować stosowaniem lżejszych komponentów, np. aluminiowych ram, kierownic czy wsporników.

Umiejscowienie silnika w rowerze elektrycznym MTB

Silnik elektryczny może być umieszczony centralnie lub w tylnym kole, zależy to od konstrukcji roweru. Do tego, gdy akumulator jest zintegrowany z ramą, a silnik umieszczony jest w tylnej piaście, to górski rower elektryczny nie odbiega znacznie wyglądem od tradycyjnego, więc może stanowić mniejszą pokusę dla złodziei. Z kolei rowery z silnikiem ulokowanym centralnie mają bardziej równomiernie rozłożoną masę, a to sprawia, że wygodniej się nimi jeździ i są stabilniejsze. Do napędu zazwyczaj wykorzystywane są nowoczesne silniki bezszczotkowe. Są one efektywne energetycznie, niewielkie oraz odznaczają się dużą trwałością. Praktycznie nie mają elementów eksploatacyjnych, co czyni je niemal bezawaryjnymi, a prace konserwacyjne są ograniczone do minimum. Na kierownicy umieszczony jest także panel sterujący. Może mieć formę prostego wskaźnika z diodami LED i przełącznika lub wyświetlacza LCD. Informuje o podstawowych parametrach roweru elektrycznego, np. stanie akumulatora bądź daje możliwość zmiany trybu napędu. Większość rowerów ma przynajmniej dwa rodzaje wspomagania tzw. ekonomiczne o obniżonym zużyciu energii, pozwala on uzyskać bardzo duży zasięg oraz maksymalnej mocy, czasem nazywany np. boost, który intensywnie wspomaga jazdę.

CINZIA Sleek BF 27.5

Propozycja marki CINZIA to model Sleek BF 27.5 dostępny w dwóch wariantach: z ramą o rozmiarze 18 lub 20 cali. Napędzany jest przez umieszczony centralnie silnik marki Bafang. Jako źródło zasilania wykorzystywany jest akumulator litowo-jonowy marki Samsung o pojemności 10,4 Ah oraz napięciu 36 V. Producent deklaruje maksymalny zasięg na nawet 80 km. Przedni widelec jest amortyzowany, a rozmiar kół to 27,5 cala. Kontrolę parametrów roweru ułatwia wyświetlacz LCD z przełącznikami.

ORUS E-3000

Dostępny w ofercie marki ORUS górski rower elektryczny E-3000 jest przystępny cenowo i stanowi ciekawą propozycję na pierwszy terenowy rower elektryczny. Wykonana z aluminium rama ma rozmiar 18 cali. Producent zastosował silnik bezszczotkowy zasilany napięciem 36 V, a bateria ma pojemność 10,4 Ah. Jej trwałość jest szacowana na 500 cykli ładowania. Deklarowany zasięg jazdy ze wspomaganiem wynosi 70 km. Silnik został umieszczony w piaście tylnego koła, więc rower pod względem wyglądu nie odbiega znacząco od tradycyjnego. Koła mają rozmiar 27,5 cali i znajdują się na nich opony marki Kenda typu 27.5 × 2.10.

KAWASAKI KX-E-MTBFRONT-RBA

Jeśli chcesz, żeby Twój górski rower elektryczny był pod względem wyglądu jak najbardziej zbliżony do tradycyjnego, powinieneś zwrócić uwagę na KAWASAKI KX-E-MTBFRONT-RBA. Silnik elektryczny jest umiejscowiony w tylnej piaście, a akumulator niemal zintegrowany z ramą. Zastosowana bateria ma napięcie 36 V i pojemność 9 Ah. Producent określa maksymalny zasięg na 40 km. Na kierownicy umieszczono wygodny przełącznik trybów pracy. Dostępny jest specjalny tryb „walk”, w którym rower porusza się samodzielnie z prędkością 6 km/h. Wspomaganie napędem elektrycznym ułatwia pokonywanie długich dystansów czy jazdę w trudnym ternie. Bezpieczeństwo i komfort zapewniają przedni widelec z amortyzacją oraz hamulce tarczowe.

WHISTLE Younder S M18

Marka WHISTLE postawiła na sprawdzone komponenty projektując rower elektryczny MTB Younder S M18. Ma on silnik Yamaha PW-X 36 V, który został umiejscowiony centralnie w bliskim sąsiedztwie baterii. Pozwoliło to na obniżenie środka ciężkości oraz równomierne rozłożenie masy. Dzięki temu rower jest bardzo zwrotny i lepiej sprawdzi się w terenie. Akumulator ma pojemność 13,4 Ah, a maksymalny oferowany zasięg sięga aż 100 km. Jest to więc prawdziwy długodystansowiec, który sprawdzi się nie tylko podczas jazdy w terenie, ale i na dłuższych wycieczkach. O komfort jazdy dba amortyzowany widelec Suntour XCR34 Air RLR 120 mm Tapered. Aluminiowa rama ma rozmiar 18 cali, a masa całego roweru wynosi ok. 22 kg.

ATALA B-Cross CX 400

Rower elektryczny ATALA B-Cross CX 400 ma silnik Bosch Performance CX 36 V. To popularna platforma napędowa stosowana powszechnie w takich rowerach. Akumulator o pojemności 11 Ah pozwala na uzyskanie zasięgu wynoszącego 100 km. Silnik umieszczono centralnie, więc rower jest dobrze wyważony i sprawdzi się w terenie. Napęd ma 9 biegów, dlatego z łatwością dopasujesz jego tryb pracy do swoich sił i warunków na trasie.

Górski rower elektryczny INDIANA E-MTB 1.0 M21 ma aluminiową ramę o rozmiarze 21 cali, jest więc przeznaczony dla wysokich osób. Został wyposażony w bezszczotkowy silnik marki Bafang, który zasila akumulator litowo-jonowy o napięciu 36 V i pojemność 13 Ah. Zasięg roweru wynosi 80 km. Napęd ma aż 24 biegi, więc z łatwością dobierzesz przełożenie do swojego stylu jazdy czy aktualnych warunków na trasie. Duże, 29 calowe koła zapewniają komfort na trasie i wraz z przednim, amortyzowanym widelcem skuteczne tłumią nierówności.


Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756