Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Jaki silnik elektryczny do roweru jest najlepszy?

 2023-07-19 

Rowery elektryczne są coraz popularniejsze. To nie tylko świetny sposób na rekreację, ale i znakomity transport miejski. Nie stoi w korkach, wymaga minimalnego wysiłku oraz jest bardzo komfortowy dzięki dużym kołom. Dostępne na rynku rodzaje rowerów różnią się nie tylko typem – np. trekkingowy, miejski, ale także konstrukcją napędu. Dlatego warto wiedzieć jaki silnik elektryczny do roweru będzie odpowiadał Twoim wymaganiom. Ułatwi Ci to wybór roweru dopasowanego do Twojego stylu jazdy.

Rodzaje silników elektrycznych 

Jak wiemy, silnik elektryczny odgrywa istotną rolę w każdym sektorze przemysłu. Na rynku dostępnych jest wiele typów. Wyboru można dokonać w oparciu o działanie, napięcie i zastosowania. Każdy silnik ma dwie zasadnicze części, a mianowicie uzwojenie pola i uzwojenie twornika. Główną funkcją uzwojenia pola jest wytwarzanie stałego pola magnetycznego, podczas gdy uzwojenie twornika wygląda jak przewodnik umieszczony w polu magnetycznym. Jaki silnik elektryczny do roweru wybrać? Sprawdźmy, jakie są rodzaje silników.


  • Silnik w tylnej piaście.
  • Silnik w przednim kole.
  • Silnik centralny w rowerze elektrycznym.
  • Silnik przekładniowy czy bezprzekładniowy.

Jak działa rower elektryczny

Zanim przejdziemy do tego jaki napęd do roweru elektrycznego wybrać, warto dowiedzieć się jak działa sam pojazd. Przede wszystkim silnik jedynie wspomaga Twoją jazdę i to do prędkości 25 km/h. Po jej przekroczeniu wspomaganie wyłącza się. Nie ma także możliwości jazdy na samym silniku elektrycznym. Dlatego podobnie jak zwykły rower, tak i model elektryczny pozwoli nam zadbać o kondycję i jedynie wspomoże np. na stromych podjazdach czy dłuższych trasach. W trakcie jazdy siłę wspomagania możesz regulować. Taki rower elektryczny jest także określany jako pedelec.

Parametry silnika elektrycznego

Musisz znać parametry napędu, aby wiedzieć, jaki silnik do roweru elektrycznego wybrać. Podstawowe to moc oraz napięcie zasilające, znaczenie ma także pojemność akumulatora, która wpływa na zasięg jazdy ze wspomaganiem silnikiem. Standardem są silniki elektryczne o mocy 250 W, co wynika bezpośrednio z przepisów prawa. Właśnie w taki napęd powinien być wyposażony pedelec w myśl kodeksu drogowego. Napięcie zasilające zależy od typu silnika elektrycznego. W modelach z niższej półki cenowej jest to zazwyczaj 24 V, standard to zaś 36 V, a w najmocniejszych silnikach napięcie sięga nawet 48 V. W najlepszych modelach stosuje się elektryczne silniki bezszczotkowe. Są one mniejsze niż tradycyjne, oferują większą wydajność oraz oszczędzają energię. Oprócz tego wykazują bardzo dużą trwałość i niską awaryjność.


Rowery elektryczne w naszej ofercie:

Pojemność akumulatora

Standardem jest, że do zasilania silników elektrycznych w rowerach stosuje się akumulatory litowo-jonowe i polimerowe. Mają one wiele zalet względem starszych technologii, jak np. niklowo-kadmowa. Przede wszystkim nie występują w nich efekty: pamięci, ograniczający pojemność, czy leniwej baterii. Akumulatory litowo-jonowe są wrażliwe przede wszystkim na dwa czynniki – niewłaściwe temperatury lub głębokie rozładowanie. Ładując swój rower elektryczny nie powinieneś tego robić np. na nasłonecznionym balkonie. Ogniwa mogą się przegrzać, co negatywnie wpływa na ich trwałość. Podobnie jest z głębokim rozładowaniem, z tym, że nowoczesne urządzenia są wyposażone w specjalne systemy elektroniczne, które przed nim chronią.


Ogniwa litowo-jonowe mają również większe napięcie niż starsze technologie, dlatego oferują także większą moc. Łącząc pojedyncze ogniwa, z których składa się akumulator, producenci zwiększają napięcie zasilające oraz pojemność. W wypadku dwóch silników o napięciu zasilającym np. 36 V i zastosowania w nich akumulatorów o pojemności odpowiednio np. 5 oraz 10 Ah możemy nawet dwukrotnie zwiększyć maksymalny zasięg pojazdu. Bateria o większej pojemności będzie jednak cięższa, więc wpłynie na masę roweru. W praktyce większość producentów rowerów elektrycznych podaje w specyfikacji, ile wynosi zasięg. W najlepszych modelach może to być nawet 100 km. Pamiętaj jednak, że zależy on także od czynników zewnętrznych, np. masy Twojego ciała czy trudności trasy, jaką pokonujesz, a nawet typu opon i nawierzchni.


Pod względem technologicznym akumulatory litowo-jonowe w rowerze elektrycznym nie różnią się od tych, które są stosowane w Twoim telefonie czy laptopie. Dlatego podobnie jak one – mają ograniczoną trwałość. Większość firm zapewnia przynajmniej 500 cykli pracy. Po tym okresie użytkowania wydajność może ulec pogorszeniu. Czas ładowania akumulatora zależy od jego pojemności i mocy ładowarki, zazwyczaj jest to od 4 do 6 godzin. Warto ładować rower po każdej przejażdżce, aby był zawsze gotowy na następne wyprawy. Bateria umieszczona jest za rurą podsiodłową, na bagażniku lub dolnej rurze ramy. Akumulator może być wyjmowany, choć coraz częściej producenci zwracają uwagę na to, aby jak najbardziej zintegrować go z konstrukcją roweru. Dzięki temu jest on lepiej wyważony i bardziej zwarty. Jeśli dłużej nie jeździsz np. w sezonie zimowym, to bateria powinna być przechowywana najlepiej w temperaturze pokojowej lub np. w garażu. Zaleca się, aby poziom jej naładowania wynosił ok. 50-70 proc. Nie przechowuj przez długi czas rozładowanego akumulatora, może wystąpić tzw. głębokie rozładowanie, które go uszkodzi.

Rodzaje silników elektrycznych

Zastanawiając się jaki silnik elektryczny do roweru wybrać musisz zwrócić uwagę na jego umiejscowienie. Zazwyczaj jednostka napędowa jest montowana centralnie lub w tylnym kole, bardzo rzadko znajduje się w przedniej piaście. Każde z tych mocowań ma swoje cechy, które sprawdzają się w różnych typach rowerów.


W rowerach trekkingowych czy miejskich bardzo często silnik jest umieszczany w tylnej piaście. Taka lokalizacja zapewnia dobrą przyczepność na nierównych trasach. Atutem jest również to, że nie występują straty mocy, ponieważ łańcuch nie jest potrzebny do jej przeniesienia. Tym samym nie powoduje również zwiększonego zużycia podzespołów roweru. Umożliwia także bardzo dynamiczną jazdę, ze względu na bezpośrednie przeniesienie napędu. Problemem może być jednak wyważenie i wysoko położny środek ciężkości. Dotyczy to zwłaszcza rowerów miejskich z silnikiem umieszczonym w tylnej piaście, ponieważ mają one zazwyczaj akumulator zlokalizowany w miejscu bagażnika. O ile w typowo miejskiej aktywności jest to jedynie drobna uciążliwość to w jeździe terenowej urasta do sporej niedogodności. Producenci kompensują to więc najczęściej umieszczeniem akumulatora w dolnej rurze ramy.


Jaki silnik elektryczny do roweru wybrać, jeśli chcemy skosztować jazdy wyczynowej i sportowej? W takich pojazdach najczęściej stosowany jest napęd umieszczony centralnie. Ma on wiele zalet, ale najważniejszą jest nisko położny środek ciężkości. Jeśli do tego bateria umieszczona jest centralnie, to również rozkład masy jest optymalny. W pedały są wbudowane czujniki nacisku, dzięki którym stopień wspomagania jest dopasowywany do Twojego stylu jazdy oraz trasy. Dzięki temu wrażenia będą zbliżone do jazdy tradycyjnym rowerem. Konstrukcja z centralnym napędem świetnie radzi sobie z pokonywaniem wzniesień, ponieważ moment obrotowy jest płynnie dostosowywany do wymagań trasy. Nie trzeba także stosować specjalnych kół, a demontaż, np. w przypadku konieczności transportu jest bardzo łatwy. Napęd umieszczony centralnie jest również mało awaryjny. Oprócz modeli typu MTB sprawdzi się w większości rowerów także, np. szosowych i miejskich. Jednak wykorzystujące go jednoślady są droższe.


Silnik umieszczony w piaście przedniego koła jest rzadko stosowany. Jednak ta konstrukcja ma swoje zalety, docenisz je zwłaszcza w rowerze miejskim. Sprawdzi się tam, gdzie nie występują strome i wysokie podjazdy. Budowa napędu jest relatywnie prosta, dlatego można go łatwo zastosować w rowerze. Wymiana także jest bezproblemowa, a silnik nie wpływa na inne komponenty, np. kasetę przerzutek. Jeśli rower ma baterie umieszczone z tyłu, to masa jest równomiernie rozłożona.

Jaki silnik elektryczny do roweru jest najlepszy?

Po zapoznaniu się z naszym poradnikiem z pewnością już wiesz, jaki silnik elektryczny do roweru będzie odpowiadał Twoim potrzebom. Podsumowując zawartą treść, to najlepszym rozwiązaniem jest napęd umieszczony centralnie, zwłaszcza, jeśli ma być stosowany w rowerze do jazdy wyczynowej lub sportowej. To jednak także najdroższe rozwiązanie. Jeśli jednak poszukujesz pojazdu bardziej miejskiego, który sprawdzi się także w jednośladowej turystyce to bez obaw możesz wybrać rower z tylnym napędem. Zaoszczędzone pieniądze możesz przeznaczyć np. na pojemniejszą baterię, która zapewni większy zasięg. Konstrukcje przednionapędowe to z kolei dobry wybór do środowiska miejskiego i jazdy po równych i wygodnych ścieżka

Rowery elektryczne w naszej ofercie:

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756