Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Jaki silnik elektryczny do roweru jest najlepszy?

Sabina Tasz
Autor: Sabina Tasz

Silnik elektryczny do e-roweru to kluczowy element napędu, który wspomaga pedałowanie, czyni jazdę łatwiejszą i bardziej efektywną. Odpowiednio dobrany pozwala na komfortowe pokonywanie długich dystansów, wspinaczkę na wzniesienia i oszczędność energii. W połączeniu z akumulatorem, zapewni zasięg od kilkudziesięciu do ponad stu kilometrów na jednym ładowaniu. O tym, jaki model będzie najbardziej odpowiedni dla nas, pomoże nam zdecydować ranking silników elektrycznych do roweru.

W artykule znajdziesz:

1. Jak działa rower elektryczny?

2. Rodzaje silników elektrycznych w rowerach

3. Jakie parametry powinien mieć silnik elektryczny do roweru?

Jak działa rower elektryczny?

Silnik elektryczny w e-bike'u (rowerze elektrycznym) włącza się automatycznie, gdy zaczynamy pedałować. Jest to system wspomagania. Silnik dodaje siły, przez co znacznie ułatwia jazdę. Natomiast jego moc regulujemy za pomocą panelu sterowania zamontowanego zazwyczaj na kierownicy. Na nim wybieramy także poziom wspomagania (np. niski, średni, wysoki) i dostosowujemy pracę silnika do warunków jazdy – od lekkiego wsparcia po pełne wspomaganie na trudnych odcinkach.


Rowery elektryczne wyposażone są w czujniki kadencji lub momentu obrotowego, które monitorują pedałowanie. Czujnik kadencji wykrywa, kiedy użytkownik zaczyna pedałować, a czujnik momentu obrotowego mierzy siłę nacisku na pedały. Na tej podstawie silnik dostosowuje odpowiednio poziom wspomagania. Zgodnie z europejskimi przepisami działa ono do prędkości 25 km na h. Po przekroczeniu rowerzysta kontynuuje jazdę samodzielnie.


Praktycznie każdy ranking silników elektrycznych do roweru na początku powie Ci, że ważne jest ich umiejscowienie. Silnik może być zamontowany w piaście przedniego lub tylnego koła, albo w centralnej części roweru, gdzie wspomaga mechanizm korbowy. Zasilany jest z akumulatora, który w zależności od pojemności może zapewnić zasięg od 40 do nawet 150 km na jednym ładowaniu. Wybrany w panelu sterowania tryb jazdy, jak również jej styl także wpływają na długość przejechanej trasy.


W niektórych modelach rowerów elektrycznych stosowane są systemy odzyskiwania energii. Wówczas, podczas hamowania lub jazdy z górki, część energii może być odzyskana i przekierowana z powrotem do akumulatora, co wydłuża jego pracę.

Rodzaje silników elektrycznych w rowerach

Silniki elektryczne w rowerach różnią się przede wszystkim umiejscowieniem i sposobem działania. Jeśli chodzi o pierwszy aspekt należy w pierwszej kolejności rozróżnić: silnik centralny – montowany w mufie przy korbie oraz silnik w piaście – przedniej lub tylnej. Ten, jaki w naszym przypadku najlepiej się sprawdzi, pomoże nam wybrać ranking silników elektrycznych do roweru.


Zaletą silników montowanych w piastach jest przede wszystkim łatwość montażu. Dzięki temu możemy zmienić nawet zwykły rower w urządzenie elektryczne. Z kolei centralne mocowanie silnika wymaga odpowiednio przystosowanej ramy. Rowery z silnikiem centralnym to pojazdy zaprojektowane od podstaw jako elektryczne.


Do zalet silnika umiejscowionego w tylnej piaście należy zaliczyć dobrą trakcję i stabilność. Daje to również odczucie bardziej naturalnej jazdy, która zbliżona jest do tej na tradycyjnym rowerze. Wadą jest z kolei trudność wymiany opony i mniejsza wydajność w bardzo trudnym terenie.


Silnik w piaście przedniej to przede wszystkim prosta konstrukcja i łatwiejsza, tańsza instalacja. Napęd ten sprawdza się dobrze na płaskich, utwardzonych nawierzchniach. Do wad z kolei należy mniejsza kontrola na śliskich i nierównych nawierzchniach. Cięższe przednie koło może też być mniej sterowne w wymagającym terenie.


Silnik centralny uznawany jest za najbardziej wydajny, zwłaszcza na stromych podjazdach i w trudnym terenie. Dzięki takiemu umiejscowieniu, rower jest równomiernie wyważony, co poprawia stabilność i kontrolę nad rowerem. Silniki centralne lepiej współpracują z przerzutkami, są za to droższe i bardziej skomplikowane w konstrukcji.

Rowery elektryczne w naszej ofercie:

Jakie parametry powinien mieć silnik elektryczny do roweru?

Wybierając silnik elektryczny do roweru, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych parametrów, które wpłyną na jego wydajność i dopasowanie do stylu jazdy. Ranking silników elektrycznych do roweru pomoże nam wybrać najlepszy dla nas model - nie jest o typowe zestawienie modeli, a cech, które ułatwią zakup odpowiedniego urządzenia.


Moc silnika wyrażona jest w watach. Typowe wartości to 250 W, 500W a nawet 750 W. Określa, jak silne wsparcie oferuje rower podczas pedałowania. W większości krajów europejskich rowery elektryczne do użytku publicznego są ograniczone do 250 W. Silniki o wyższej mocy (500 W i więcej) są bardziej odpowiednie do terenowej jazdy lub trudnych tras, ale mogą wymagać homologacji lub specjalnych uprawnień. 250 W wystarcza do jazdy po mieście i lekkim terenie.


Moment obrotowy z kolei decyduje o sile, z jaką silnik wspomaga rowerzystę, szczególnie podczas podjazdów. Wyższy moment obrotowy zapewnia lepsze przyspieszenie i wsparcie na stromych wzniesieniach. Typowe wartości momentu silników do roweru zawierają się w przedziale 30 Nm do 90 Nm. Do jazdy miejskiej moment obrotowy rzędu 40-60 Nm będzie wystarczający. Dla rowerzystów terenowych lub osób planujących intensywniejszą przejażdżkę, warto wybrać silnik na poziomie 70-90 Nm.


Również napięcie akumulatora ma wpływ na pracę i wydajność silnika. Wyższe oznacza większą wydajność silnika i możliwość dostarczenia większej mocy, co jest ważne przy pokonywaniu trudnych tras. Zwykle napięcie 36V jest standardem w rowerach miejskich, natomiast 48V zapewnia lepsze osiągi w terenowych lub trekkingowych.


Silnik elektryczny w e-bike'u sprawia, że jazda jest bardziej komfortowa, oszczędza energię rowerzysty i umożliwia pokonywanie dłuższych tras z mniejszym wysiłkiem. Wybór najlepszego zależy od kilku czynników, takich jak styl jazdy, preferencje użytkownika oraz rodzaj terenu, po którym planujemy się poruszać.


Podsumowując – do jazdy w terenie, do roweru górskiego, lepszy będzie silnik montowany centralnie, o mocy co najmniej 500 W, natomiast 250-watowe silniki w piastach są dobrym wyborem do mniej wymagającej jazdy np. w rowerach miejskich i trekkingowych.

Rowery elektryczne miejskie w naszej ofercie:

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 943 750,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756