Znaleziono w kategoriach:
Gra planszowa EGMONT Ubongo

Instrukcja obsługi Gra planszowa EGMONT Ubongo

Powrót
1
Ogólne zasady
Każdy gracz dostaje zestaw 12 kafelków o różnych kształtach.
Na początku każdej rundy gracze biorą nowe plansze (każdy gracz inną!).
Rzut kostką określa, których kafelków można używać w danej rundzie. Potem odwraca się
klepsydrę.
Gracze jednocześnie starają się całkowicie zasłonić pola swojej planszy wskazanymi kafelkami.
Każdy, kto zdoła to zrobić przed przesypianiem się piasku, woła „Ubongo!“ i losuje z wo-
reczka 1 klejnot. Dwóch najszybszych graczy otrzymuje dodatkowo po 1 klejnocie z toru
rund.
Wygrywa gracz, który po 9 rundach zbierze najcenniejsze klejnoty.
Elementy gry
48 kafelków (po 12 na gracza)
36 plansz (z 432 różnymi zadaniami)
1 kostka
1 klepsydra
1 woreczek
1 tor rund
58 klejnotów:
10 rubinów (czerwonych)
19 szafirów (niebieskich)
10 szmaragdów (zielonych)
19 bursztynów (brązowych)
Przygotowanie gry
• Weźcie 36 plansz zadań. Zdecydujcie, czy będziecie używać łatwiejszej strony
(z 3 kafelkami do ułożenia), czy trudniejszej (z 4 kafelkami). Potasujcie plansze
i umieśćcie je w stosie nieużywaną stroną do góry.
Podpowiedź: Rodzice mogą używać trudniejszej strony, a dzieci łatwiejszej.
Każdy gracz dostaje zestaw 12 różnych kafelków. Jeśli graczy jest mniej niż 4, niewy-
korzystane kafelki pozostają w pudełku.
Na środku stołu połóżcie tor rund.
Wyjmijcie z woreczka 9 bursztynów (brązowych) i 9 szafirów (niebieskich). Umieśćcie
je w odpowiednich otworach na torze rund. Tych 18 klejnotów będzie jednocześnie
nagrodą, jak i licznikiem rund.
• Przygotujcie klepsydrę i kostkę.
Przebieg gry
Gra składa się z 9 rund.
Przebieg rundy
Każdy gracz bierze 1 planszę ze stosu i kładzie ją przed sobą
(ustalonym poziomem trudności do góry).
Jeden z graczy rzuca kostką i obraca klepsydrę. Wylosowany symbol wskazuje,
które kafelki będą używane.
woreczek z klejnotami
tor rund
kafelki
plansze zadań
kostka
klepsydra
Strona łatwiejsza
3 kafelki pole do
zakrycia
pole do
zakrycia
4 kafelki
Strona trudniejsza
Szalona gra dla 1–4 graczy w wieku od 8 lat.
Przykład:
Każdy gracz jak najszybciej wyszukuje spośród swoich 12 kafelków te, które pokazane
są na planszy, obok wylosowanego symbolu.
Po odnalezieniu kafelków trzeba nimi całkowicie zasłonić jasne pola planszy, tak aby
żadne nie pozostało puste. Kafelki można swobodnie obracać i przekręcać.
Gracze, którzy zdołali wykonać zadanie wołają „UBONGO!”
Kiedy tylko ktoś zauważy, że piasek się przesypał, woła „Stop!”. Należy wtedy
natychmiast przerwać grę.
Przykład:
Runda drugiej szansy
Piasek w klepsydrze się przesypał, a nikt nie wykonał zadania? Czas na rundę drugiej
szansy! Obróćcie klepsydrę i próbujcie dalej.
Jeśli i tym razem nikt nie zdoła tego zrobić przed przesypaniem się piasku w klepsydrze,
runda ostatecznie się zakończy.
Nagroda
Każdy, kto wykonał swoje zadanie i zmieścił się w czasie, dostaje
nagrodę.
1. Najszybszy gracz bierze szafir
z toru rund i dodatkowo losuje 1 klejnot z woreczka.
2. Drugi gracz bierze bursztyn z toru rund i dodatkowo losuje
1 klejnot z woreczka.
3. Trzeci gracz losuje 1 klejnot z woreczka.
4. Czwarty gracz losuje 1 klejnot z woreczka.
Gracze, którzy nie wykonali zadania, nie otrzymują żadnych klejnotów.
Koniec rundy
9 szafirów i 9 bursztynów to jednocześnie liczniki rund. Po każdej rozegranej rundzie
z toru znika 1 szafir i 1 bursztyn.
Jeśli tylko 1 gracz rozwiązał zadanie w wyznaczonym czasie, bierze z toru rund szafir,
a bursztyn zostaje wrzucony do woreczka.
Jeśli żadnemu graczowi nie udało się wykonać swojego zadania, to szafir i bursztyn
z toru rund zostają wrzucone do woreczka.
Nowa runda
Każdy gracz bierze nową planszę ze stosu. Teraz kostką rzuca gracz siedzący na lewo od
gracza, który rzucał kostką w poprzedniej rundzie.
Koniec gry
Gra kończy się po 9 rundach, czyli wtedy, gdy na torze rund nie pozostanie już ani jeden
klejnot. Każdy gracz sumuje wartość zebranych przez siebie klejnotów.
Klejnoty mają następującą wartość:
Rubin = 4 punkty, szafir = 3 punkty, szmaragd = 2 punkty, bursztyn = 1 punkt.
Zwycięża gracz, który zdobył najwięcej punktów.
Jeśli dwóch lub więcej graczy ma tyle samo punktów, to każdy z remisujących graczy
bierze jeszcze po jednej planszy. Dowolny gracz rzuca kostką i przekręca klepsydrę.
Ten, kto jako pierwszy wykona zadanie, wygrywa grę!
Przykład:
Gracz na koniec gry ma:
1 rubin – 4 pkt (1 x 4)
1 szafir – 3 pkt (1 x 3)
3 szmaragdy – 6 pkt (3 x 2)
3 bursztyny – 3 pkt (3 x 1)
W sumie zdobywa 16 punktów.
Wariant: Inny sposób punktacji
Jeśli chcecie usunąć ze zdobywana punktów czynnik losowy, zastosujcie następującą
punktację: Najszybszy gracz dostaje 1 rubin, drugi dostaje 1 szafir, trzeci 1 szmaragd,
a czwarty 1 bursztyn (gracze, którzy nie ułożyli kafelków w wyznaczonym czasie,
nie dostają klejnotów).
Wariant dla jednego gracza
Jeśli chcesz samemu zagrać w „Ubongo”, potrzebujesz zegarka.
Spróbuj wykonać jak najwięcej zadań w ciągu 5, 10 lub 20 minut.
W innym wariancie spróbuj w jak najkrótszym czasie wykonać 5, 10 lub 20 zadań.
Jeśli nie jesteś w stanie wykonać jakiegoś zadana, możesz odłożyć planszę na bok i wylo-
sować nową.
Zapisuj swoje wyniki i staraj się pobijać własne rekordy.
O autorze:
Grzegorz Rejchtman, urodzony w 1970 roku, mieszka w Monako.
Z pochodzenia Polak, z wykształcenia informatyk i ekonomista.
Preferuje gry o łatwych do zapamiętania regułach, które dają przy
tym dużo frajdy. Opublikował już wiele gier w Skandynawii i na całym
świecie.
Grzegorz Rejchtman dziękuje wszystkim osobom testującym grę
i sprawdzającym reguły.
Grę polecają:
EGMONT Polska Sp. z o.o.
ul. Dzielna 60, 01-029 Warszawa
WydawnictwoEgmont.pl
egmont.pl
© 2017 Egmont Polska Sp. z o.o.
Autor gry: Grzegorz Rejchtman
Ilustracje: Bernd Wagenfeld, Karl Homes, Nicolas Neubauer
Wydawca: Tomasz Kołodziejczak
Redakcja: Patryk Blok
Koordynacja produkcji: Agnieszka Kupczyk
DTP: Cezary Szulc
2

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756