Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
Bądź na plus
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
Bądź na plus
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje GRANNA
›
Instrukcja Gra planszowa GRANNA Gutenberg
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(21)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra planszowa GRANNA Gutenberg
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
Lista k
om
p
onentó
w
Manicu
lum
W
średniowieczny
ch ręk
opisach częstym widokiem
by
ło
maniculum
(łac.
manicu
la
- rączka)
. Z rękopisów
trało ono do pierwszy
ch druków
.
Wy
korzystywano je
do wskazywa
nia ważny
ch miejsc w tekście
. W
niniejszej
instrukcji
manicu
lum
używane jest do wyróżniania
szczególnie w
ażny
ch zasad.
Mistrz radzi
Ja
n Gutenberg, jako wynalazca i pierwszy użytkownik
druku, miał sporą wiedzę
. W
ra
mkach oznaczony
ch jego
podobizną za
warto praktyczne porad
y dla graczy
.
4 plansze druka
rni
4 plansze inicjatywy
4 zasłonki
10 kafe
lków postaci
Spis tr
eści
Przy
gotowanie r
ozgr
ywki
•
4
Opis rozgrywki
•
6
1.
Ruc
h zębatek
•
6
2.
Planow
anie
•
7
3.
Realizacja pl
anów
•
8
a. Pozy
skanie zamówień
•
8
b. P
obranie far
b
•
8
c. Rozw
ój specjalizacji
•
9
d. U
spra
wnianie drukarni
•
10
e
. Mecenat
•
11
4.
Re
alizacja zamówień
•
12
Zamówienia •
12
Druk •
13
U
szlachetnienia •
14
5.
Przy
gotowanie k
olejnej rundy
•
15
6.
Koniec gry
•
15
Automa •
16
Początki druku
•
18
Biograe postaci
•
19
Zębatki – opis na
gród
•
22
Postacie – zasad
y specjalne
•
23
dwustronna p
lansza główna
Przebieg rundy:
R
u
c
h
z
ę
ba
tek
.
P
l
an
o
w
an
i
e
-
w
y
k
ł
a
d
an
i
e
z
nac
z
n
i
k
ó
w
i
n
i
c
j
a
t
y
w
y
.
Re
a
l
i
z
a
c
j
a p
l
a
n
ó
w
:
a
.
p
o
z
y
s
k
a
n
ie
z
a
m
ó
w
ie
ń
,
b
. p
o
b
r
a
n
i
e f
a
r
b
,
c
.
r
o
z
w
ó
j
s
p
e
c
j
a
l
i
z
ac
j
i,
d
.
u
s
p
r
a
w
n
i
a
n
i
e
d
r
u
k
a
r
n
i
,
e.
m
ec
e
n
a
t
.
Re
a
l
i
z
a
c
j
a z
a
m
ó
w
i
e
ń
.
P
r
z
y
g
ot
o
w
a
n
i
e
k
o
le
j
ne
j
r
u
n
d
y
.
1.
Posiadane czc
ionki:
...
...
Koszt kolejnej czcion
ki:
W
e
ź w
s
k
a
z
a
n
ą c
z
c
i
o
n
k
ę
.
W
e
ź d
o
w
o
l
n
ą c
z
c
i
o
n
k
ę
.
W
e
ź w
s
k
a
z
a
n
ą f
a
r
b
ę z w
o
r
e
c
z
k
a
.
W
e
ź d
o
w
o
l
n
ą f
a
r
b
ę z w
o
r
e
c
z
k
a
.
R
o
z
w
i
ń w
s
k
a
z
a
n
ą s
p
e
c
j
a
l
i
z
a
c
j
ę
.
R
o
z
w
i
ń d
o
w
o
l
n
ą s
p
e
c
j
a
l
i
z
a
c
j
ę
.
R
o
z
w
i
ń
s
p
e
c
j
a
l
i
z
ac
ję
z
na
j
d
u
ją
c
ą
s
ię n
a n
a
j
n
i
ż
s
z
y
m p
o
z
i
o
m
i
e
.
D
o
b
ie
r
z
z
a
m
ó
w
ie
n
ie
.
Z
d
o
b
ą
d
ź d
o
d
a
t
k
o
w
e 2 p
k
t
. z
a k
a
ż
d
e
z
a
m
ó
w
i
en
i
e s
p
e
ł
n
i
a
j
ą
c
e t
en w
a
r
u
n
e
k –
l
i
c
z
b
a
w
y
s
tę
p
u
j
ąc
y
ch
w z
a
m
ó
w
i
en
i
u n
i
e m
a z
n
a
c
z
en
i
a
.
K
u
p w
s
k
a
z
a
n
ą c
z
c
i
o
n
k
ę t
a
n
i
e
j o 3 g
u
l
d
en
y
.
W
y
m
i
e
ń d
o
w
o
l
n
ą f
a
r
b
ę n
a i
n
n
ą
d
o
s
t
ę
p
n
ą w w
o
r
e
c
z
k
u
.
P
r
z
e
s
u
ń z
n
a
c
z
n
i
k n
a t
o
r
z
e p
u
n
k
t
ó
w s
ł
a
w
y
o l
i
c
z
b
ę p
ó
l o
d
p
o
w
i
a
d
a
j
ą
c
ą n
u
m
er
o
w
i
r
u
n
d
y.
min.
2.
3.
4.
5.
2
2
:
3
-
/
?
?
P
i
e
r
ws
z
y g
r
a
cz:
D
r
u
g
i g
r
a
cz:
T
r
z
e
c
i g
r
a
cz:
Cz
wa
r
t
y g
r
a
cz:
7
x
8
x
9
x
1
0
x
1
2
3
4
A
l
d
u
s
M
a
n
u
t
i
u
s
A
l
d
u
s
M
a
n
u
t
i
u
s
2
48 żetonów farb:
12 w k
olorze niebieskim
12 w k
olorze zielon
ym
12 w k
olorze złotym
12 w k
olorze czerwon
ym
57 guldenów:
15 o nominale 5
12 o nominale 2
30 o nominale 1
50 kart druku
(
czarno-białe rewer
sy)
10 kart specjalizacji
16 kart mecenatu
10 kart układów
40 drewnia
ny
ch czcionek 3D
12 szary
ch rdzeni
maszyn drukars
kich
8 dys
ków graczy
(po 2 w każdym z 4 k
olorów
)
8 żetonów
zapasowy
ch czcionek
(po 2 z każdego typu
)
2 żeton
y
Willia
ma
Caxtona
znacznik rundy
znacznik
pierwszego
gracza
wor
eczek
34 znaczniki inicjatywy
32 znaczniki graczy
(po 8 w
każdym z 4 k
olorów
)
32 zębatki
100 kart zamówień:
50 kart uszlachetnień
( ko
lorowe
rew
ersy
)
14 kart automy:
4 karty kolejności
Elementy mogą się r
óżnić od zaprezentow
any
ch.
110
5
26
VI
4
4
2
56
1
127
max
min.
131
IV
126
3
1.
Planszę główną
należy r
ozłożyć na środku stoł
u, stroną odpowiada
-
jącą liczbie graczy
.
2.
Obie talie
kart zamówień
(to jest druku i uszlac
hetnień) należy pota
-
sować oddzie
lnie i położyć je w dw
óch zakrytych stosach o
bok planszy
.
Należy pozosta
wić obok nich miejsce na stosy kart odrzucon
ych.
3.
Przy 2/
3/
4 graczach należ
y dobrać z obu talii od
powiednio 6/
8/
10 kart
druku i 6/
8/
10 kar
t uszlachetnień i po
łożyć je odkryte obok pla
nszy
głównej. Gr
acze będą je dobierać z tej p
uli w kolejn
ych kr
okach
przyg
otowania gry (patrz: punkt 1
6), więc to miejsce na sto
le będzie
zajęte tylk
o na początku rozgrywki.
4.
N
ależy dobrać ze stosów i położy
ć po jednej odkry
tej
karcie druk
u
i
uszlac
hetnień
na każde oznaczone miejsce planszy głównej
.
5.
W
szystkie
żeton
y far
b
należy wrzucić do woreczka. N
astępnie losuje
się po ko
lei po jednym żetonie i r
ozkłada się je w oznaczon
ym miejscu
na pla
nszy głównej od lewej do pr
awej str
ony
, tak b
y zapełnić wszy
st
-
kie pola.
W
oreczek z pozostałymi far
bami umieszcza się obok pla
nszy
.
6.
Karty specjalizacji
należy po
tasować, a następnie położy
ć je w zakr
y
-
tym stosie obok p
lanszy głównej. N
ależy pozostawić obok nic
h miej-
sce na stos kart odrzucon
ych.
7.
Należy wyłoży
ć po jednej odkry
tej
kar
cie specjalizacji
na oznaczo-
n
ych miejscach na p
lanszy głównej.
8.
Zę
batki
należy ułożyć losow
o w zakry
ty stos obok p
lanszy głównej.
9.
Należy wyłoży
ć po jednej odkry
tej
zębatce
na oznaczony
ch miejscach
pla
nszy głównej.
10
.
T
alię
kart mecenatu
należy potasow
ać i wyłożyć po jednej odkry
-
tej karcie na oznaczon
yc
h polach pl
anszy głównej. P
ozostałe kar
ty
mecenatu należy odłożyć do p
udełka.
11.
Znacznik rundy
umieszcza się na pierwszym polu toru rund.
12.
Gulden
y
i
czcionki
kładzie się w miejscu łatw
o dostępnym dl
a wszyst
-
kich graczy
.
13.
Oso
ba, która czyta najgrubszą książk
ę, zostaje pierwszym graczem
i otrzymuje
zn
acznik pier
wszeg
o gracza
. Ko
lejność pozostałych
graczy jest zgodna z ru
chem wskazów
ek zegar
a.
F
arby są zasobem ogr
aniczonym, każdy k
olor występu
je w liczbie
12 sztuk. Gracz nie może pozy
skać koloru, któreg
o nie ma w woreczku.
W
dowoln
ym momencie gracze mogą s
praw
dzać zawartość wor
eczka.
Jeś
li guldeny i czcionki się wyczerpią, gr
acze powinni użyć
dowoln
ych zamiennik
ów
. W
przypadku czcionek mogą s
korzystać
np
. z żetonów zapasowych do
łączony
ch do gry
.
Przy
g
oto
w
anie r
ozgr
y
w
ki
2
5
3
13
106
102
IV
126
III
IV
111
5
42
4
1
5
9
10
12
W
rozgrywce 2-osobow
ej zębatki oznaczone białymi separator
ami
należy odłożyć do p
udełka – nie będą one brały u
działu w rozgrywce
.
Pozosta
wić należy jedynie te z szarymi separator
ami.
11
g1
116
Po
la z symbolem
są wyk
orzystywane tylk
o podczas gry w 4 osoby
.
Podczas gry w 2 osob
y należy w
yk
orzystać stronę pla
nszy
oznaczoną:
2
Poniższy przykład pr
zedstawia
przyg
otowanie dla 3 gr
aczy.
3
15
IV
4
3
2
61
5
31
IV
III
6
5
80
2
7
I
V
3
4
4
95
7
43
V
I
6
4
78
5
42
IV
III
6
3
5
85
2
5
III
4
2
54
2
10
III
2
4
1
60
5
36
III
2
2
2
53
3
4
c
14.
Każdy gr
acz w
ybier
a kolor
, którym chce gr
ać, a następnie otrzymuje:
a)
planszę drukarni
b)
planszę inicjatywy
c)
zasłonk
ę
d)
kom
plet
znacznikó
w
inicjatywy
(w
g tabeli)
e)
3
szare rdzenie maszyn drukar
skich
, które w
kłada w
e wskazane
miejsca na pla
nszy drukarni.
f
)
8
znaczników gr
acza
w wybran
ym kolorze
. Nastę
pnie umieszcza
po 1 znaczniku gracza na najniższym pol
u na każdym z 4 torów
specjalizacji na sw
ojej planszy drukarni (
f1
)
. Pozostałe 4 znacz-
niki kładzie przed sobą na sto
le (
f2
).
g)
2
dys
ki gracza
w wybr
anym k
olorze. J
eden z nich kładzie na po
lu
„0” na torze sła
wy na planszy głównej (
g1
), dru
gi na pier
wszym
polu od le
wej toru nagród (
g2
) na swojej pl
anszy drukarni.
h)
10
guldenów
pobra
ny
ch ze wspólnej p
uli.
15.
Każdy z gr
aczy losuje
2
kafelki postaci
. N
astępnie wybiera jeden,
a drugi odkład
a do pudełka.
16.
Począ
wszy od pierwszego gracza, zg
odnie z ruchem wskazów
ek
zega
ra, gracze wybierają po jedn
ym
zamówieniu
spośród ka
r
t
wcześniej przy
gotow
any
ch (
3
)
. T
worząc za
mówienie, gracze mog
ą
wybrać dow
olną kartę druku i uszlachetnień z dostępn
yc
h na stole.
Następnie gr
acze wybierają drugie zamówienie w od
wrotnej ko
lej-
ności, to jest zaczynając od gracza znajd
ującego się po pra
wej stronie
od gracza roz
poczynającego. Niewy
brane 4 karty należy odłożyć na
wł
aściwy stos kar
t odrzucon
yc
h.
1
7
.
Nastę
pnie każdy gracz wybiera 3 dow
olne czcionki ze ws
pólnej puli
i umieszcza je w swoic
h zasobach.
Najlepiej do
bierać pierwsze czcionki w taki sposób
, by pomogły
zrealizow
ać pierwsze zamówienia graczy
.
T
abela dystry
bucji znaczników inicjatywy:
pierwszy gracz
7
drugi gracz
8
trzeci gracz
9
czwarty gracz
10
VI
4
4
2
56
110
IV
124
IV
119
V
I
6
4
78
I
2
1
2
51
4
5
7
h
14
17
Gracze powinni ws
pólnie zapoznać się z zasadami s
pecjalnymi, które
wprowadzają do gry wybr
ane postacie. P
odczas pierwszych gier zaleca
się pominięcie tego kro
ku i grę w prostszym wariancie – bez postaci.
Zamówienie zaw
sze składa się z pary kart:
karty druku i karty
uszlachetnień
. P
obrane zamówienie gr
acz umieszcza w swojej
drukarni w jedn
ym czterech z wo
lny
ch miejsc. T
aka para kart jest już
złączona na stałe – podczas rozgrywki nie w
olno zamieniać
poszczególn
ych ka
r
t pomiędzy zamówieniami.
d
117
16
f2
e
a
g2
f1
13
15
b
2
6
8
5
Pomiń
NOWOŚCI
iPhone 17 PRO
Iphone 17
Iphone 17 AIR
Samsung S25 FE
Nintendo Switch 2
Samsung Fold 7
Samsung Flip 7
Philips OneUp
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Pomiń
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Funko Pop
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
Pomiń
NA CZASIE
Huśtawka ogrodowa
Grill gazowy
Saturator do wody
Zbiorniki na deszczówkę
Stół ogrodowy
Buty robocze
Lampy solarne
Pawilon ogrodowy
Ławka ogrodowa
Lampy ogrodowe
Pomiń
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
Pomiń
POMYSŁ NA PREZENT
Kubek Stanley
Prezent na ślub
Back To University
Pomysł na prezent
Prezent na Dzień Chłopaka
LEGO
Prezent dla mężczyzny
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking ekspresów przelewowych [TOP10]
Ranking bezprzewodowych myszek gamingowych [TOP10]
Ranking najlepszych gier [TOP10]
Jaką lodówkę turystyczną kupić?
Ranking telefonów [TOP15]
Ranking agregatów prądotwórczych [TOP10]
Najciekawsze aplikacje sportowe – gdzie i jak je oglądać?
Kultowe Parasite Eve powraca! Tak jakby... poznajcie Parasite Mutant - grę inspirowaną klasykiem
Ranking zapięć rowerowych [TOP10]
Ranking rowerów stacjonarnych [TOP10]
Kamera do nagrywania na YT - Sprawdź, jak zacząć nagrywać na YT
Ranking tabletek do zmywarki [TOP10]
Ranking patelni na indukcję [TOP10]
Ranking płyt indukcyjnych 80 cm [TOP10]
Ranking podgrzewaczy do butelek [TOP10]
Sprawdź więcej poradników