Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
Bądź na plus
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
Bądź na plus
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje KAPITAN NAUKA
›
Instrukcja Gra planszowa KAPITAN NAUKA Mały inwestor
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(6)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra planszowa KAPITAN NAUKA Mały inwestor
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
I
ns
truk
cja
M
a
ł
y
i
n
w
e
s
t
o
r
JE
D
Y
NA T
AK
A G
R
A O P
IE
N
IĄDZ
ACH
In
struk
cj
a
2
plansza, 42 karty, 100 banknotów
, 40 żetonów w 5 k
olorach, pionki i
kos
tka
Kt
o
wymyśli
najlepszy
sposób
na
zarabianie?
W
końcu
zbliżają
się
wakacje,
a
na
atrakcje,
wyprawy
i
pr
zyjemności
potr
zebne
są
środki.
„Mał
y
inwest
or”
to
dynamiczna
i
emocjonująca
gra
dla
całej
r
odziny
,
a przy tym k
opalnia pomysłów
na zar
obko
wanie!
Jak
to
w
życiu
bywa,
czasem
kieszonk
owe
wydamy
na
nieodpartą
pokusę,
z
darzy
się
nieprzewidziany
wydatek
albo podejmiemy decyzję o zaciągnięciu pożyczki. Zawsz
e jednak
wart
o szukać sposobów na
dodatko
we źródła dochodu, jak
drobne prace czy
pomoc
sąsiedzka, a oszcz
ędności loko
wać w
dobr
ze
r
okujących inw
estycjach.
P
odczas
wakacji
chcemy
odwiedzić
sz
eść
wspaniał
ych
atrak
cji.
Obracamy
gotówką
i
odkładamy
pieniądz
e na realizację naszy
ch planów
. Kt
o najszybciej zarobi na
wyjaz
dy
, ten
wygrywa. Do dzieła!
INWESTUJ
, ZARABIAJ I BA
W SIĘ!
ZA
W
AR
T
OŚĆ GRY
cena karty
4 karty pożyczek
30 kart przedsiębiorczości
8 kart inwes
tycji
banknoty
3
Cel
em
gry
jest
skorzystanie
z
sześciu atrakcji wakacyjnych
(czyli
ułoż
enie
swoich
żetonó
w
na
symbo
-
lach wybrany
ch atrakcji na planszy), zanim uda się t
o innym gracz
om.
Atrak
cje należą do trzech kat
egorii cenowych:
• atrakcje z jedną gwiaz
dką – koszt
wyjazdu (poło
żenia żetonu) to 100 kapitanów
• atrakcje z dwiema gwiaz
dkami – koszt
wyjazdu (poło
żenia żetonu) to 150 kapitanów
• atrakcje z trzema gwiaz
dkami – koszt
wyjazdu (poło
żenia żetonu) to 200 kapitanów
Wygrywa
osoba,
która
jako
pier
wsza
będzie
miała
na
planszy
komplet
swoich
żet
onów
(czyli
6
żeto
-
nów
,
w
tym 2
ż
eton
y
na
atrakcjach
z
jedną gwiaz
dką,
2 ż
eton
y
na
atrakcjach
z
dwiema gwiaz
dkami
oraz
2 ż
etony
na atrakcjach z trz
ema gwiazdkami) i jednocz
eśnie nie będzie miała długów
.
CEL
GRY
Plansz
ę
kładziemy na
stole lub
podłodz
e.
Obok planszy umieszczamy
pieniądz
e
podzielone
na
nomi
-
nał
y
–
to
będzie nasza
kasa. Żaden
z
graczy
nie musi
odgrywać
roli
bankiera,
ale jeśli
tak
wolimy
, mo
że
-
my
wyznaczyć jedną osobę odpo
wiedzialną za wypłacanie i przyjmowanie należności.
Każ
dy gracz r
ozpoczyna gr
ę z kwotą
220 kapitanó
w
, a więc bierze z kasy
na przykład:
1 banknot 100 kapitanów, 1 banknot 50 kapitanów, 2 banknoty
po 20 kapitanów, 2 banknoty
po 10 kapitanów, 2 banknoty
po 5 kapitanów
Układa je przed sobą tak, ż
eby
móc wy
godnie z nich korzystać.
Karty
przedsiębior
cz
ości (z
ż
ółtymi r
ewersami)
tasujemy
i kładziemy
w
s
tosie z
boku,
r
ewersem
do góry
.
Karty
inwes
tycji
(z niebieskimi
rew
ersami) i
karty
poży
czki (z
zielonymi
rew
ersami) kładziemy
w
widocz
-
nym miejscu,
odkryte.
Przez całą
r
oz
grywkę
gracz
e
mogą
je widzieć
i
korzystać z
nich
(szcz
egóły
opi
-
sane na s. 7).
Gracz
e wybierają k
olor
swojego pionka i ż
etonów
. Ro
zpoczynamy
grę, us
tawiając pionki na polu DOM.
P
ocząwszy
od najmłodsz
ego gracza, a potem zgodnie z ruchem
wskazó
wek
zegara, gracz
e ro
z
grywają
swoje
tury
.
W
swojej
turze
gracz
rzuca
kos
tką,
porusza
się
pionkiem
o w
yrzuconą
liczbę
pól
z
godnie
z zasadami z
e s
tron
y 4,
a nast
ępnie
wykonuje ak
cję przypisaną do pola,
na którym się
zatrzymał. Część
akcji z pól
pozwoli nam zdob
yć karty przedsiębior
czości – te tr
zymamy
odkryte przed sobą.
Następnie
gracz
e r
zucają k
ostką i
wykonują swój ruch
w k
olejności z
godnej z ruchem wskaz
ów
ek z
egara
PRZYGO
T
OW
ANIE DO GRY
SPOSÓB PORUSZANIA
SIĘ PO PLANSZY
P
oruszamy
się
po
polach
dookoła
planszy
,
z
godnie
z
ruchem
wskaz
ówek
z
egara.
Trasę
zmieniamy
,
jeśli
zatr
zymamy
się
na
jednym
z
pól
WIELKA
L
O
TERIA.
Wt
edy gracz
przechodzi
przez
środek
planszy,
zamiast ją okrążać, a nast
ępnie porusza się dalej, zawsz
e z
godnie z ruchem wskaz
ówek
z
egara.
4
P
o
rzucie
kostką
w
ramach
lot
erii (sz
cz
egół
y
na
s.
6)
gracz
staje
na
jednym
z trz
ech
pól na
środku
planszy
.
W
następnej
kolejc
e rzuca k
ostką
i to
z tego
pola start
uje
w
dalszą dr
ogę (wszystkie
pola lot
erii traktuje
-
my
jako
jedno
pole,
więc
w
k
olejnym
ruchu zaczynamy
odliczanie
od pola
ZDROWY
UŚMIE
CH,
jeśli
idzie
-
my
z
dołu
do góry, lub od
pola BA
ZAREK,
jeśli
idziemy
z góry do
dołu). Po udziale w
loterii gracz okrąża
więc nie całą plansz
ę, ale jej poł
owę. D
alej gracz porusza się już
standardo
wo dook
oła całej planszy
.
Zatrzymując się na
polach trasy
,
moż
emy
zar
obić lub s
tracić okr
eślone s
umy
pieniędzy
.
Pieniądze,
któ
-
r
e
moż
emy
w
ten
sposób
zyskać,
otrzymujemy
z
kasy
.
P
odobnie
wszelkie
opłaty
wynikające
z
treści
danego pola
wnosimy
do
kasy
(z
wyjątkiem
pola ZBIT
A SZYBA, pól
W
YJA
ZD oraz
pola
2 L
UB 4
w
ramach
WIELKIEJ L
OTERII).
DOM
–
to
miejsce,
z
któr
ego
startujemy; dodatkowo za
każ
dym
razem,
gdy gracz
pr
zejdzie pr
zez pol
-
DOM (lub
na nim
stanie), otr
zymuje
kiesz
onkow
e w wysok
ości 20
kapitanów; pole
to jest także wyk
o
-
rzystywane, gdy gracz jes
t niewypłacalny (sz
cz
egół
y na s. 6).
KOKT
AJL O
WOCOWY
–
wybierasz się z pr
zyjaciółmi na pyszny
k
oktajl, wpłacasz do kasy
10 kapitanów
.
ZDROWY
UŚMIECH
– za
wzor
ow
e dbanie o zęb
y dos
tajesz 10 kapitanów!
URODZINY
– wszys
tkiego najlepsz
ego, dostajesz
w pr
ez
encie 20 kapitanów!
BILET
– spieszysz się i musisz jechać autobusem, k
upujesz bilet za 5 kapitanów
.
MANDA
T
– za niebezpieczną jazdę na hulajnodz
e dostajesz mandat
w
wysokości 10 kapitanó
w
.
ZNAJDUJESZ SKARBONKĘ
– na dnie szaf
y znajdujesz zapomnianą skarbonk
ę, a
w niej 15 kapitanów
.
KONKURS
– gratulacje,
wygrywasz Konk
urs Młodych Nauk
owc
ów; otr
zymujesz dyplom i nagrodę pie
-
niężną w
wysokości 10 kapitanów!
ZNAJDUJESZ BANKNOT
– posz
cz
ęściło ci się,
w park
u znajdujesz banknot o w
artości 10 kapitanów!
P
I
E
N
I
Ą
D
Z
E
E
N
P
I
E
N
I
Ą
D
Z
E
E
N
OPIS DZIA
ŁANIA
PÓL
Uwaga!
Gracz,
któr
emu
należą
się
pieniądze
(w
wyniku
działania
posiadanej
przez
niego
karty
przedsiębior
cz
ości
czy
karty
inwestycji
albo
w
w
yniku
zatr
zymania
się
na
jakimś
polu
lub
jego
przekr
ocz
enia), powinien dopilno
wać zaw
artości sw
ojego „portfela
”
. Musi
więc sam
zgł
osić się do
kasy lub
do innego gracza po należną mu kwot
ę, zanim ruch zacznie kol
ejny gracz. Jeśli
gracz nie
zadba o to
w ruchu,
w
którym zar
obił pieniądze – traci do nich pra
wo.
5
LICYT
ACJA
–
gracz,
który
stanie
na
tym polu,
odkrywa
pierwszą
kartę ze stos
u kart
pr
zedsiębior
cz
ości
i
pokazuje
ją
poz
ostałym;
moż
e
kupić
ją
za
cenę
z
karty
,
chyba
że inny
gracz
chce
dać
za
nią
więcej
–
wtedy
r
ozpoczyna
się
licytacja;
jeśli
nikt
nie
chce
kupić
karty
,
wraca
ona
do
puli
(na
spód
stos
u
kart
przedsiębior
cz
ości).
WOL
ONT
ARIA
T
–
angażujesz się
w
działalność
charytatywną, poświęcając czas,
który
dotychczas
prze
-
znaczałeś
na
dorabianie
(a
więc
albo
odkładasz
na
dowolne
pole
SĄSIEDZI
w
ybraną
kartę
spośród
swoich
kart
pr
z
edsiębiorcz
ości,
albo
czekasz
na
polu
WOL
ONT
ARIA
T
dodatkow
ą
kolejk
ę);
jako
w
yraz
wdzięczności otr
zymujesz
BONUS
–
zos
tajesz
zwolniony
z
najbliższej opłaty
,
którą musiałbyś
zapłacić
(do kasy lub na rz
ecz innych graczy).
ZBIT
A SZYBA
– a to pech, grał
eś w
piłkę i r
o
zbiłeś szybę
w oknie sąsiadów; gracz, kt
óry zatrzyma się na
tym polu, płaci 15 kapitanów; wyjątkow
o nie wpłaca jednak
tej kwoty do kasy
, tylk
o kładzie należność
na dowoln
ym polu SĄSIEDZI; pierwsza osoba, która pó
źniej stanie na tym polu, zgarnia pieniądz
e.
BAZAREK
–
jeśli
gracz s
tanie
na
tym polu,
może
kupić
jedną
z dwu
kart zarabiania
(bierze
dwie pierwsze
karty z zakryt
ego stosu, zapo
znaje się z ich treścią i wybiera, którą chce k
upić; moż
e też nie kupić żad
-
nej); poza tym gracz, który
st
oi na tym polu, moż
e zaproponow
ać innym graczom sprz
edaż, kupno lub
wymianę posiadany
ch prz
ez nich
kart
(za do
wolnie
ustalone
stawki,
na
któr
e obaj
ucz
estnicy
transakcji
muszą się z
godzić – trenujem
y
w t
en sposób negocjowanie).
SĄSIEDZI
– na jednym z tych pól gracz kładzie należność za rozbitą prz
ez siebie szybę
(jeśli zatr
zyma się
na
polu
ZBIT
A
SZ
YBA)
albo
kartę,
którą
poświęca
w
ramach
działalności
charytaty
wnej
(jeśli
zatr
zyma
się na polu
WOL
ONT
ARIA
T
) – leżące tu
pieniądze i
karty bierz
e pierwsza osoba, która stanie na tym
polu;
dodatko
wo
z
polami
SĄSIEDZI związana
jest
treść wielu kart
zarabiania
(częst
o
pr
zy zatr
zymaniu
się
lub
przy prz
ekrocz
eniu ty
ch pól otrzymuje się pieniądz
e lub płaci
się innemu gracz
owi).
WYJAZD
–
po
zatrzymaniu
się
na
tym
polu
gracz
musi
wybrać się
na
wycieczk
ę
o
dowolnej
wartości,
a więc
wpłacić
do
kasy odpowiednią
kwotę
i
położyć swój
żet
on
na
wybranej
atrakcji
(o
wartości,
czyli
liczbie
gwiazdek,
zgodnej
z
wpłaconą
kwotą);
jeśli
gracz
nie
posiada
w
tym
momencie
wy
-
star
czająco
dużo
gotówki,
aby
móc
opłacić
w
ycieczk
ę,
wpłaca
10
kapitanów
na
szkoln
y
fundusz
wycieczk
owy
(kładzie pieniądz
e na śr
odku
planszy
, na
polu lot
erii o
znaczon
ym tabliczką FUNDUSZ
W
Y
CIE
CZK
OW
Y).
Zasady licytacji:
• licytacji podlega karta, któr
ej kupieniem jes
t zainter
esowany
ch przynajmniej dwóch graczy
,
• licytację karty r
ozpoczynam
y od c
eny
, która jes
t widoczna
w l
ewym górnym rogu karty
,
•
gracze
lic
ytują
po
kolei,
z
godnie
z
kierunkiem
ruchu
wskazówek
zegara,
począwszy
od
gracza,
który
stanął
na
polu
LICY
T
A
CJA
(lub
od
pier
wszego
,
zgodnie
z
tym
kierunkiem,
gracza
zainter
e
-
sowanego licytacją),
• zaintereso
wani gracze napr
zemiennie podają
kwotę, za
którą chcieliby
kupić kartę, a
która
jest
co
najmniej
o
5
kapitanów
w
yższa
niż
kwota
podana
przez
popr
zedniego
gracza
–
pr
zebijając
w t
en sposób poprzedniego licytującego
,
•
gracz,
który
nie
chce
już
zadeklar
ować w
yższ
ej
kwoty
, wycofuje
się
z
licytacji
i
nie
moż
e
już
do
niej dołączyć,
• kartę k
upuje ten gracz, który
jak
o jedyny nie
wycofał się z licytacji, czyli zwycięz
ca licytacji,
•
zwycięz
ca
lic
ytacji
kupuje
kartę
za
cenę,
którą
podał
jako
ostatnią,
wpłacając
kwotę
do
kasy;
po wy
graniu licytacji nie moż
e się już wyc
ofać z zakupu.
Pomiń
NOWOŚCI
iPhone 17 PRO
Iphone 17
Iphone 17 AIR
Samsung S25 FE
Nintendo Switch 2
Samsung Fold 7
Samsung Flip 7
Philips OneUp
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Pomiń
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Funko Pop
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
Pomiń
NA CZASIE
Huśtawka ogrodowa
Grill gazowy
Jacuzzi
Zbiorniki na deszczówkę
Stół ogrodowy
Buty robocze
Lampy solarne
Pawilon ogrodowy
Ławka ogrodowa
Lampy ogrodowe
Pomiń
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
Pomiń
POMYSŁ NA PREZENT
Kubek Stanley
Prezent na ślub
Back To University
Pomysł na prezent
Prezent na Dzień Chłopaka
LEGO
Prezent dla mężczyzny
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking patelni tytanowych [TOP10]
Ranking mikrofalówek do zabudowy [TOP10]
Ranking szlifierek oscylacyjnych [TOP10]
Premiera EA Sports FC 26 już jutro! Co warto wiedzieć o grze zanim wbiegniecie na boisko?
Ranking żeli do prania [TOP10]
Ranking telewizorów do PS5 [TOP10]
Pierwsze uruchomienie zmywarki? Sprawdź, co musisz zrobić
Ranking książek dla 5-latka [TOP10]
Ranking powerbanków [TOP10]
Ranking klawiatur gamingowych [TOP10]
Ranking robotów kuchennych [TOP10]
Ranking aparatów natychmiastowych [TOP10]
Ranking rowerów górskich [TOP10]
Ranking foteli gamingowych do 500 zł [TOP10]
Ranking bieżni domowych [TOP10]
Sprawdź więcej poradników