Znaleziono w kategoriach:
Gra karciana MUDUKO Zuuupa!

Instrukcja obsługi Gra karciana MUDUKO Zuuupa!

Wróć
Poniedziałek. Czas ugotować obiad, a wam został rosół z niedzieli.
Przygotujcie pomidorową! A może grzybową? To od was zależy,
jaka zupa będzie dziś podana!
Gracze wcielają się w kucharzy, którzy ratują wczorajszy rosół.
Zagrywajcie składniki, przewidujcie zagrania innych i starajcie się,
żeby to zupa według waszego pomysłu została ugotowana.
ETY GRY
BONUS: 12 kart przepisów
(używamy ich tylko w wariancie zaawansowanym)
Gracze: 2–5 Wiek: 8–
Cz trwia: 20 mut
Wszystkie
odkryte ogórkiodkryte ogórki
należy wrzucić
do zupy.
PRZYGOWIE GRY
Potasujcie wszystkie karty składników oraz szkodników
i umieśćcie je w zakrytym stosie na środku stołu.
Rozdajcie każdemu graczowi po 6 kart. Podczas gry nie
pokazujcie nikomu swoich kart.
Przykład. Przygotowanie gry dla 3 osób.
PRZEBIEG GRY
Grę rozpoczyna osoba, która ostatnio ugotowała zupę,
lub najmłodszy gracz.
W swojej turze gracz musi:
Zagrać jedną z trzymanych w ręku kart. Kartę umieszcza
odkrytą przed sobą. (Karty o tych samych wartościach, czyli
z tym samym składnikiem, gracz umieszcza jedną na drugiej,
tak żeby było widać wartość karty).
Dobrać 1 kartę z wierzchu zakrytego stosu.
Następnie swoją turę rozgrywa gracz siedzący na lewo od tego,
który zakończył turę.
GOWIE – ZBIIE PUNKTÓW
Jeśli po zagraniu karty wśród wszystkich odkrytych kart na stole
znajduje się wymagana liczba składników, gracze gotują zupę:
Pomidorową , jeśli są przynajmniej 3 pomidory.
Ogórkową , jeśli są przynajmniej 4 ogórki kiszone.
Barszcz czerwony , jeśli jest przynajmniej 5 buraków.
Dyniową , jeśli jest przynajmniej 6 dyń.
Grzybową , jeśli jest przynajmniej 7 grzybów.
Gracze, przed którymi leżą
karty z głównym składnikiem
ugotowanej zupy, odwracają je
rewersem do góry i zostawiają
zakryte przed sobą. Wszystkie
odkryte karty przedstawiające
inny składnik należy odłożyć
do pudełka.
6
6
3
3
4
6
6
5
6
6
KRZYSZF IA
DAWID
Przykład. Dawid zagrywa przed siebie kartę z dynią, dzięki
czemu wśród odkrytych kart jest już 6 dyń. Gracze gotują zupę
dyniową. Dawid zostawia przed sobą 3 zakryte karty z dynią,
Ania 1, a Krzysztof 2. Pozostałe karty leżące przed graczami
(2 buraki, 2 pomidory i 1 ogórek) odkładają do pudełka.
KTY Z PODWÓJNYM SKŁADNIKIEM
Karty, na których znajdują się 2 składniki (np. 2 pomidory), liczą
się jak 2 karty z pojedynczym składnikiem. Żeby więc ugotować
np. pomidorową, wystarczą 2 takie karty: jedna z 1 składnikiem
i druga z 2 składnikami, co łącznie da wymagane 3 pomidory.
KTY SZKODNIKÓW
Gdy gracz zagra kartę szkodnika, ten zjada wszystkie odkryte karty ze
swoim ulubionym składnikiem. Po takim zagraniu należy odłożyć kartę
szkodnika i wszystkie odkryte karty z tym składnikiem do pudełka.
6
6
6
6
7
5
4
4
4
3
6
KRZYSZF IA
DAWID
Przykład. Dawid zagrywa
przed siebie kartę szkodnika
z dynią. Wszyscy gracze
muszą odłożyć do pudełka
karty z dynią. Odkłada się
też kartę szkodnika.
4
3
6
5
3
3
6
5
5
7
7
7
Do gotowania
dochodzi, jeśli
odkrytych
składników jest
dokładnie 5dokładnie 5.
Nie możnaNie można
zagrywać kart
ogórków kiszonych ogórków kiszonych
(wartość 4)(wartość 4).
Do gotowania
dochodzi, jeśli
odkrytych
składników jest
o 1 więcej niż więcej niż
trzebatrzeba.
3
60 kart
składników
55 pojedynczych
5 podwójnych
5 kart
szkodników
r
o
z
g
r
z
e
w
a
j
ą
c
a
g
r
a
k
c
i
a
r
k
n
i
z
i
a
KIEC GRY
Jeśli któryś z graczy dobierze ostatnią kartę ze stosu, gra toczy się dalej
(gracze nie dobierają kart w swoich turach) – do momentu pierwszego
gotowania. Gdy do niego dojdzie, gracze standardowo odwracają
karty z głównym składnikiem ugotowanej zupy i zostawiają je zakryte
przed sobą. Wszystkie odkryte karty przedstawiające inny składnik
oraz te, które pozostały im w rękach, należy odłożyć do pudełka
i przejść do podliczenia zdobytych punktów.
Uwaga! Jeśli gracze zagrają wszystkie trzymane w ręku karty
i nie dojdzie do gotowania, gra się kończy. Odkryte przed graczami
karty należy odłożyć do pudełka i przejść do podliczenia
zdobytych punktów.
Gracze biorą wszystkie zakryte karty, które
znajdują się przed nimi, i sumują ich wartości.
Każda karta jest warta tyle punktów, ile
wskazuje cyfra, która się na niej znajduje
(pomidor – 3 punkty, ogórek – 4 punkty,
burak – 5 punktów, dynia – 6 punktów,
a grzyb – 7 punktów). Punkty z kart
z podwójnym składnikiem nie liczą
się podwójnie.
Zwycięzcą zostaje osoba, która
zdobyła największą liczbę
punktów. W przypadku remisu
wygrywa gracz, który ma
więcej kart o wyższej wartości.
7
7
7
7
6
6
6
5
5
3
3
3
3
Dawid
Krzyszf
Przykład. Dawid zdobył 34 punkty (2 × 7 + 2 × 6 + 5 + 3),
Krzysztof też zdobył 34 punkty (2 × 7 + 6 + 5 + 3 × 3). Ponieważ
jest remis, gracze sprawdzają, kto ma więcej kart o wyższej
wartości. Obaj mają 2 grzyby o wartości 7, ale Dawid ma
2 dynie, a Krzysztof 1. Oznacza to, że Dawid zostaje zwycięzcą.
WIT UPROSZCZY
W tym wariancie podczas liczenia zdobytych punktów każda
zakryta karta jest warta 1 punkt.
WIT DŁUGIEJ ROZGRYWKI
W tym wariancie rozegrajcie 3 partie z rzędu i zsumujcie
uzyskane wyniki. Wygrywa osoba z najwyższą sumą.
WIT ZAAWSOWY
W tym wariancie użyjcie kart przepisów.
Przygotujcie grę standardowo. Dodatkowo potasujcie wszystkie
karty przepisów i połóżcie je na stole w zakrytym stosie.
Wszystkie
odkryte ogórkiodkryte ogórki
należy wrzucić
do zupy.
Przykład. Przygotowanie gry w wariancie zaawansowanym
dla 3 osób.
Na początku gry, zanim pierwsza osoba rozegra
swoją turę, odkryjcie wierzchni przepis i umieśćcie
go tak, by wszyscy gracze dobrze go widzieli.
Karta przepisu określa dodatkową
zasadę, która będzie obowiązywać do
momentu gotowania. Gdy nastąpi
gotowanie, odłóżcie odkrytą kartę
przepisu na stos kart odrzuconych
i odkryjcie kolejną ze stosu. Widoczna
zasada obowiązuje do momentu
kolejnego gotowania.
Jeśli kiedykolwiek zabraknie kart
w stosie przepisów, potasujcie
odrzucone karty i stwórzcie nowy.
Pozostałe zasady
nie ulegają zmianie.
Op kt przepów
Nie można zagrywać kart pomidorów (wartość 3).
Nie można zagrywać kart ogórków kiszonych (wartość 4).
Nie można zagrywać kart z podwójnym składnikiem.
Nie można zagrywać kart szkodników.
Uwaga! Może się zdarzyć, że gracz ma w ręce tylko zabronione
przez przepis karty i nie zdoła nic zagrać w swojej turze.
W takim wypadku musi pokazać innym swoje karty, następnie
przetasować je ze stosem kart składników, dobrać ze stosu
6 nowych kart i rozegrać swoją turę. Jeśli w stosie nie ma już kart,
gra się kończy i gracze podliczają zdobyte punkty.
Do gotowania dochodzi, jeśli odkrytych składników jest
o 1 więcej niż trzeba.
Na przykład, żeby ugotować pomidorową, na stole muszą
być 4 pomidory, grzybową – 8 grzybów.
Do gotowania dochodzi, jeśli odkrytych składników jest
o 2 więcej niż trzeba.
Na przykład, żeby ugotować pomidorową, na stole
musi być 5 pomidorów, grzybową – 9 grzybów itd.
Do gotowania dochodzi, jeśli odkrytych
składników jest dokładnie 5.
Na przykład, żeby ugotować
pomidorową, na stole musi być
5 pomidorów, grzybową – 5 grzybów.
Do gotowania dochodzi, jeśli odkrytych
składników jest dokładnie 6.
Na przykład, żeby ugotować
ogórkową, na stole musi być
6 ogórków, grzybową – 6 grzybów.
Wszystkie odkryte pomidory należy wrzucić do zupy.
W momencie odkrycia tej karty przepisu gracze odwracają
znajdujące się przed nimi karty z pomidorem i zostawiają zakryte
przed sobą (na końcu gry liczą je jako zdobyte punkty). Kartę
przepisu odłóżcie na stos kart odrzuconych i odkryjcie kolejną.
Wszystkie odkryte ogórki należy wrzucić do zupy.
W momencie odkrycia tej karty przepisu gracze odwracają
znajdujące się przed nimi karty z ogórkiem i zostawiają zakryte
przed sobą (na końcu gry liczą je jako zdobyte punkty). Kartę
przepisu odłóżcie na stos kart odrzuconych i odkryjcie kolejną.
Do gotowania dochodzi dopiero, gdy będzie
wystarczająca liczba składników do przyrządzenia
dwóch różnych zup.
Na przykład, gdy wśród odkrytych kart
znajdują się 3 pomidory i 6 dyń, gracze
gotują te dwie zupy. Karty odwraca się
standardowo i odrzuca niepasujące
składniki.
Gdy dochodzi do gotowania, gracze nie
odrzucają innych odkrytych składników,
ale umieszczają je zakryte przed sobą
(na końcu gry otrzymają za nie punkty).
Gdy dochodzi do gotowania, gracze
odwracają wszystkie odkryte karty,
bez względu na to, jaki przedstawiają
składnik.
Autor: Reiner Knizia
Ilustracje: Hubert Ronek
Kordynator projektu: Roksana Hibner
Tłumaczenie i redakcja instrukcji: Michał Szewczyk
Korekta: Monika Doerre, Ewa Popielarz
Skład graczny: Paweł Niziołek
muduko.com
Wydawnictwo Muduko
Wydawnictwo Muduko jest marką wydawniczą
Fabryki Kart Tre-Kraków Sp. z o.o.
© Dr. Reiner Knizia, 2023. All rights reserved
© 2023 for the Polish edition Fabryka Kart Tre-Kraków Sp. z o.o.

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756