Znaleziono w kategoriach:
Gra karciana REBEL Leśne rozdanie 2016059

Instrukcja obsługi Gra karciana REBEL Leśne rozdanie 2016059

Wróć
1
Cel gry
Pobliski las tętni życiem! Zwierzęta spieszą na polanę wposzukiwaniu jadalnych roślin iowadów. Niektóre
wolą przebywać między bujnymi wierzchołkami drzew, ainne zamieszkują podszycie ito właśnie tam
czują się bezpiecznie.
Wtej grze Twoim celem jest stworzenie ekologicznie zrównoważonego środowiska dla fauny iflory.
Zagrywanie kart drzew rozbuduje Twój las, który możesz dodatkowo ubogacić różnymi zwierzętami,
roślinami igrzybami. Jeśli uszanujesz preferencje mieszkańców lasu, zdobędziesz jeszcze więcej
punktów. Pamiętaj, że niektóre stworzenia wolą towarzystwo swojego własnego gatunku, ainnym
najbardziej zależy na konkretnym siedlisku czy pożywieniu.
Wygrywa osoba znajwiększą liczbą punktów.
Zawartć
180 kart:
Gra karciana dla 2
5 graczy od 10. roku życia.
Czas rozgrywki: 60 minut. Autor: Kosch.
66 kart drzew 48 kart
zpodziałem
góra/dół
44 karty
zpodziałem
lewo/prawo
3 karty zimy tył karty
(sadzonka)
5 kart jaskini
14 kart pomocy
plansza polany notes punktacji
Leśne rozdanie
Lipa
ALBO
jeśli w żadnym innym lesie
nie ma więcej lip.
,
001
Nadchodzi zima
Jeśli to 3. karta zimy, rozgrywka
natychmiast dobiega końca.
W przeciwnym razie połóż tę kartę
obok polany i dobierz ze stosu nową.
067
Jaskinia
za każdą kartę w Twojej jaskini.
166
Dowolna liczba
zajęcy szaraków
może zajmow
to samo miejsce.
za każdego
zająca szaraka.
Zając
szarak Podkowiec
duży
jeśli w Twoim lesie
co najmniej
3 różne .
,
071
Rusałka żałobnik
liczba różnych
motyli
Żółw błotny
120
Borowik szlachetny
Kartę dobierasz po opłaceniu kosztu
właśnie zagranej karty. Grzyby nie zapewniają
żadnych punkw.
Buk pospolity
Każdy buk pospolity zapewnia po 5punkw,
ale tylko wtedy, gdy wTwoim lesie co
najmniej 4buki pospolite.
Czubajka kania
Kartę dobierasz po opłaceniu kosztu właśnie
zagranej karty. Grzyby nie zapewniają żadnych
punkw.
Daniel zwyczajny
Każdy daniel zwyczajny zapewnia po 3punkty
zakażde zwierzę parzystokopytne
wTwoim lesie (łącznie ztym) .
Dąb szypułkowy
Każdy dąb szypułkowy zapewnia po
10punkw, ale tylko wtedy, gdy wTwoim
lesie jest 8różnych gatunków drzew
(bezsadzonek) .
167
2
Przygotowanie gry
1
Umieść polanę (tj. planszę) pośrodku obszaru
gry. Obok połóż 14 kart pomocy (wzasięgu
wszystkich).
2
Weź kartę jaskini ipołóż ją przed sobą.
3
Odłóż 3 karty zimy na bok. Przetasuj
pozostałe karty i zalnie od liczby
graczy (losowo) odłóż część znich do
pudełka (zob. ramka po prawej).
4
Pozostałe karty podziel na 3 zakryte
stosy podobnej wielkości.
5 Wtasuj 2 karty zimy do 1 ze stow iumieść 3. karzimy na wierzchu tego stosu.
6
Pozostałe 2 stosy umieść na wierzchu stosu, wktórym
karty zimy. Utworzony wten spob stos połóż po lewej
stronie polany.
7
Kdy dobiera ze stosu po 6 kart na rękę. Jeśli wśród dobra-
nych 6kart nie ma żadnego drzewa, możesz odrzucić wszyst-
kie 6kart do pudełka idobrać nowe 6 kart ze stosu. Każdy
może wykontę akcję tylko raz.
8
Osoba, która ostatnio spacerowała polesie, rozpoczyna grę.
Przebieg rozgrywki
Tury rozgrywa się wkolejności zgodnej zkierunkiem ruchu wskazówek zegara. Wswojej turze musisz
w y k o n a ć 1 z2 możliwych akcji:
A) Dobrać2karty
Każdą kartę można dobrać albo ze stosu, albo zpolany.
ALBO
B) Zagraćkartęisprawdzićpolanę
Opłać koszt karty, umieść ją wswoim lesie irozpatrz jej efekt lub bonus, jeśli to możliwe.
Następnie sprawdź, czy należy oczyścić polanę.
2 graczy: odłóż 30 kart.
3 graczy: odłóż 20 kart.
4 graczy: odłóż 10 kart.
5 graczy: gracie zwszystkimi kartami.
Jaskinia
za każdą kartę w Twojej jaskini.
166
Niedźwiedź brunatny
Efekt należy rozpatrzyć po opłaceniu
tej karty. Niedźwiedź brunatny nie zapewnia
żadnych punkw, ale otrzymujesz po
1punkcie za każdą kartę wTwojej jaskini.
Nocek Bechsteina
Każdy nietoperz zapewnia po 5punkw,
aletylko wtedy, gdy wTwoim lesie
co najmniej 3różne gatunki nietoperzy
(łącznieztym) .
Orlica pospolita
Każda orlica pospolita zapewnia po 6punkw
za każdego płaza wTwoimlesie.
Pieprznik jadalny
Kartę dobierasz po opłaceniu kosztu właśnie
zagranej karty . Grzyby nie zapewniają
żadnych punkw.
174
Mieniak tęczowiec
Punkty za motyle zależą od liczby ich
ga tunkówwTwoim lesie. 1/2/3/4/5 różnych
gatunków zapewnia odpowiednio 0/ 3/ 6/
12/ 20pkt. Możesz mieć kilka motyli tego
samego gatunku, ale przy punktacji liczy się
liczba różnych gatunków, anie samych okazów.
Mopek zachodni
Każdy nietoperz zapewnia po 5punkw, ale
tylko wtedy, gdy wTwoim lesie co najmniej
3różne gatunki nietoperzy (łącznie ztym) .
Mrówka rudnica
Każda mrówka rudnica zapewnia po 2punkty
za każdą kartę pod drzewem wTwoim lesie.
Muchomor czerwony
Kartę dobierasz po opłaceniu kosztu właśnie
zagranej karty . Grzyby nie zapewniają
żadnych punkw.
173
Lipa
Każda lipa zapewnia po 1punkcie.
Jeśli wTwoim lesie jest najwięcej lip
(albo remisujesz na najwięcej), zamiast
pojedynczych punkw otrzymujesz po
3punkty za każdą lipę.
Lis rudy
Możesz dobrtyle kart, ile zajęcy szaraków
jest wTwoim lesie. Każdy lis rudy zapewnia
po2punkty za każdego zająca szaraka
wTwoim lesie.
Mech
Każdy mech zapewnia po 10punkw,
ale tylko wtedy, gdy wTwoim lesie jest
conajmniej 10drzew (wtym sadzonek) .
172
Komar pospolity
Możesz zagrzręki dowolną liczbę
nietoperzy inie opłacać ich kosztu.
Każdykomar pospolity zapewnia po 1punkcie
zakażdego nietoperza wTwoim lesie.
Kret europejski
Efekt kreta europejskiego należy rozpatrzyć
po opłaceniu tejkarty. Najpierw wyłóż
wszystkie karty, które chcesz zagr, opłać
ich koszt, anastępnie rozpatrz ich efekty
lubbonusy.
Kuna domowa
Każda kuna domowa zapewnia po 5punkw
za każde wpełni zajęte drzewo wTwoim lesie.
Wpełni zajęte drzewo oznaczadrzewo,
którego wszystkie 4miejsca zajęte przez
co najmniej 1kartę.
171
Jeż zachodni
Każdy jeż zachodni zapewnia po 2punkty
za każdegomotyla wTwoim lesie.
Jeżyna fałdowana
Każda jeżyna fałdowana zapewnia po
2punkty za każdą roślinę wTwoim
lesie(łącznieztą) .
Jodła pospolita
Każda jodła pospolita zapewnia po 2punkty
za każdą kartę przyłączoną do tej jodły
pospolitej.
Jeśli kilka zwierząt (zajęcy, ropuch) zajmuje
to samo miejsce, możesz otrzymać więcej niż
8punkw.
Kasztanowiec
Punkty za kasztanowce zależą od ich liczby
wTwoim lesie. 1/2/3/4/5/6/7+ kasztanoww
zapewnia odpowiednio 1/4/9/16/25/36/49pkt.
170
Borowik szlachetny
Kartę dobierasz po opłaceniu kosztu
właśnie zagranej karty. Grzyby nie zapewniają
żadnych punkw.
Buk pospolity
Każdy buk pospolity zapewnia po 5punkw,
ale tylko wtedy, gdy wTwoim lesie co
najmniej 4buki pospolite.
Czubajka kania
Kartę dobierasz po opłaceniu kosztu właśnie
zagranej karty. Grzyby nie zapewniają żadnych
punkw.
Daniel zwyczajny
Każdy daniel zwyczajny zapewnia po 3punkty
zakażde zwierzę parzystokopytne
wTwoim lesie (łącznie ztym) .
Dąb szypułkowy
Każdy dąb szypułkowy zapewnia po
10punkw, ale tylko wtedy, gdy wTwoim
lesie jest 8różnych gatunków drzew
(bezsadzonek) .
167
2
6
1
3
Nadchodzi zima
Jeśli to 3. karta zimy, rozgrywka
natychmiast dobiega końca.
W przeciwnym razie połóż kartę
obok polany i dobierz ze stosu nową.
069
6
5
1
3
A)Dobranie2kart
Podczas tej akcji dobierz 2 karty
jedna po drugiej
iweź je na rękę. Możesz dobierać zakryte karty
zwierzchu stosu albo odkryte zpolany. (Na początku rozgrywki polana jest pusta).
Uwaga! Mesz mieć na ręce maksymalnie 10 kart. Jeśli masz na ręce 9 kart, możesz dobrać
tylko 1 kartę, anie 2.
Karty zimy
Wdolnej części stosu znajdują się 3 karty zimy. Gdy dobierzesz karzimy, połóż
odkrytą obok polany inatychmiast dobierz kolejną kartę. Gdy zostanie dobrana
3.karta zimy, gra natychmiast dobiega końca.
B)Zagraniekartyisprawdzeniepolany
Wgrze są 2 rodzaje kart: zdrzewem albo z2 stworzeniami.
Drzewa zawsze przedstawiają dokładnie 1 rodzaj drzewa isą podstawą Twojego lasu. Zwierzęta,
rośliny igrzyby mesz umieszczna każdej z4 stron drzewa.
Wszystkie pozostałe karty są podzielone na 2 części. Karty są podzielone albo poziomo:
ze zwierzęciem, rośliną albo grzybem na górze ina dole; albo pionowo: ze zwierzęciem po lewej
iprawej stronie.
Przykładowa karta:
nazwa
symbol rodzaju zwierzęcia
grafika
kolor karty isymbol drzewa
koszt
wartość punktowa
bonus (na niektórych kartach)
efekt (na niektórych kartach)
liczba kart tego gatunku wtalii
Puszczyk zwyczajny
Jelonek rogacz
117
Nadchodzi zima
Jeśli to 3. karta zimy, rozgrywka
natychmiast dobiega końca.
W przeciwnym razie połóż tę kartę
obok polany i dobierz ze stosu nową.
069
4
Zagrywanie karty
Aby zagrać kartę zręki, musisz najpierw opłacić jej koszt, odrzucając wskazaną liczbę (innych) kart
zręki na polanę. Gdy zagrywasz kartę zpodziałem, wybierz 1 połowę, której chcesz użyć, iopłać
koszt tylko wybranej połowy.
Zazwyczaj nie ma znaczenia, jakie karty odrzucasz wramach zapłaty. Jednak dzięki niektórym
gatunkom otrzymasz bonus, jeśli zapłacisz przy użyciu konkretnych kart (zob. „Bonus” na str. 6).
Kartę połóż przed sobą odkry. Karty zpodziałem mna umieścić tylko przy drzewie. Wszystkie
zagrane karty tworzą Twój las.
Drzewa
Drzewa zapewniają miejsca na karty zpodziałem na każdej ze swoich
4 stron: góra, dół, prawo ilewo. Jeśli wmiejscu na kartę nie ma żadnej
karty, jest uznawane za puste. Drzewo uznaje się za wpełni zajęte, jeśli
każde z4 miejsc zajmuje co najmniej 1 karta.
Za każdym razem, gdy zagrywasz kartę drzewa, musisz także dobrać
wierzchnią karze stosu ipołodkrytą na polanie. Symbol
znajdujący się na planszy polany ( ) przypomina otej zasadzie.
Uwaga! To działanie może spowodow, że zostanie odkryta karta zimy. Gdy tak się stanie, postępuj
zgodnie zpoleceniami na stronie 3.
Przykład
1 Jacek zagrywa platan zachodni
okoszcie
Platan zachodni
046
.
2 Jako zapłatę kładzie 2 karty
zręki na polanę.
3 Jako że zagrał kartę drzewa, do-
datkowo dobiera kartę ze stosu
i kładzie ją odkrytą na polanie.
Lipa
ALBO
jeśli w żadnym innym lesie
nie ma więcej lip.
,
001
Dąb szypułkowy
jeśli w Twoim lesie
jest 8 różnych
gatunków drzew.
,
012
Platan zachodni
046
Wilk szary
Komar
pospolity
dowolna
liczba
098
Rusałka żałobnik
liczba różnych
motyli
Żółw błotny
120
Mopek
zachodni
jeśli w Twoim lesie
co najmniej
3 różne .
,
jeśli w Twoim lesie jest
co najmniej 1 warchlak.
Dzik
euroazjatycki
,
078
Rusałka wierzbowiec
liczba różnych
motyli
Salamandra plamista
121
Daglezja zielona
053
1
2
3
Daglezja zielona
054
góra
dół
lewo prawo
5
Sadzonka
Zamiast zagrywać kartę drzewa możesz zagrać dowolną zakry kartę zręki jako
sadzonkę drzewa. Sadzonka funkcjonuje jak drzewo izapewnia 4 miejsca na karty.
Nie należy jednak do żadnego z8 gatunków drzew (sama też nie jest traktowana jako
osobny gatunek).
Zwierta, rośliny igrzyby
Karty zpodziałem przedstawiają różnych mieszkw lasu: zwierzęta, rliny igrzyby.
Gdy zagrywasz karzpodziałem, umieść na pustym miejscu po właściwej stronie drzewa
wswoim lesie. Wszystko, co znajduje się na lewej stronie karty, należy zawsze umieścić po lewej
stronie drzewa. Niewykorzystaną prawą stronę należy wsunąć pod kartę drzewa. Wszystko, co znaj-
duje się po prawej stronie, ugóry albo na dole, umieszcza się wanalogiczny sposób.
Uwaga! Tylko widoczna połowa umieszczonej karty liczy się jako część Twojego lasu. Ukryta połowa
nie ma znaczenia ani podczas rozgrywki, ani podczas punktacji końcowej.
Uwaga! Karty zpodziałem możesz zagrtylko wtedy, gdy 1 zTwoich drzew ma wolne miejsce po
odpowiedniej stronie (chyba że trć karty stanowi inaczej).
Efekty ibonusy
Jeśli zagrana właśnie karta ma efekt lub bonus, możesz je teraz rozpatrzyć. Jeśli chcesz wykorzystać
oba, musisz najpierw rozpatrzefekt, adopiero potem bonus. Rozpatrzenie efektu lub bonusu nie
jest obowiązkowe.
Działanie efektów ibonusów zosto wyjaśnione krótkim tekstem albo symbolami na kartach. Spis
wszystkich symboli znajduje się na ostatniej stronie tej instrukcji. Jeśli potrzebujesz szczegółowego
opisu działania danej karty, zapoznaj szkartami pomocy.
Przykład. Jacek dodał do swojego lasu warchlaka,
wsuwając prawą połowę karty pod platan zachodni.
Warchlak
Jeleń
szlachetny
105
Platan zachodni
046

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756