Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
Bądź na plus
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
Bądź na plus
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje REBEL
›
Instrukcja Dodatek do gry REBEL Terraformacja Marsa Niepokoje 110528
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(247)
Wróć
Instrukcja obsługi Dodatek do gry REBEL Terraformacja Marsa Niepokoje 110528
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
Mimo nieustającego zagrożenia ze strony burz pyłowych
i surowego klimatu ludzka cywilizacja na Marsie powoli
się rozwija. W centrum tego przedsięwzięcia stoi Komitet
Terraformacji, przed którym korporacje i grupy lobbingowe
przedstawiają swoje sprawy. To czas niepokoju, więc
korporacje muszą stawić czoła ruchom społecznym,
działaniom polityków i konsekwencjom klęsk naturalnych.
2
Wprow
adzenie
T
en dodatek do
T
erra
formacji M
arsa
wpr
owadza do gr
y kolejn
y krok fazy słonecznej „P
olityka
” i wyda-
rzenia globalne, któr
e wpły
wa
ją na wszystkich graczy i są widoczne do 3 pokoleń wprzód. Gracze będą
wysyłać swoich delega
tów do Ko
mitetu T
errafo
rmacji, aby zdob
yć tam wpływ
y i zadecydować, kt
óra partia
będzie rządzić po
dczas ko
lejnego pokolenia. W grze występu
je 6 różnyc
h p
artii, każda z nich za
p
ewnia
jednorazową p
remię i wpro
wadza swój p
rogram polity
czny (s
pecja
ln
y efekt albo akcję), któr
e wchodzą do
gr
y na czas jej kadencji. A
by Ko
mitet było stać na ro
zd
a
wanie tych premii, zn
owelizo
wano zasady Współ-
czynników T
erraf
ormacji: od teraz każdy gracz traci 1 poziom WT na pokolenie!
Przygoto
wanie do g
ry
(i
lu
stracja na następnej s
tronie)
1)
Plansze.
Planszę K
omitetu T
erra
formacji i plan
szę w
ydarzeń globaln
ych należy umieścić obok plan-
szy głównej. J
eśli rozgry
wka będzie się toczyć na planszy podstawo
wej (arsis), należy umieścić
płytkę T
ytułu T
erraforma
tora z teg
o dodatku (wymaga uzyskania jedynie WT 26) tak, aby zakr
yła
T
ytuł T
erraformat
ora na planszy głównej
.
2)
Delegaci.
Każdy z graczy pobiera 7 znacznikó
w delegatów i umieszcza po 1 na polu lo
bby na planszy
Ko
mitetu T
errafo
rmacji, a pozostałe 6 na polu rezerw
y delega
tów
. Na miejscu przewodniczącego należy
umieścić 1 szar
y znacznik neu
tralnego delegata, a pozostałe odłożyć do r
e
zerw
y neu
tralnych de
legató
w
.
Wszystkie znaczniki delegató
w p
ozostaną n
a planszy K
omitetu T
erra
formacji do ko
ńca rozgryw
ki.
3)
W
ydarzenia globa
lne.
a)
T
alię wydarzeń globalnych należy potasować, a nast
ępnie umieścić ją za
krytą na o
dpo
w
ied-
nim polu plan
szy w
ydarzeń globaln
ych.
b)
Należy odsłonić wierzchnią ka
r
tę z talii wydarzeń globalnyc
h i umieś
cić ją na polu ozn
a-
czon
ym j
ako „nadchodzące wydarzenie globalne
”
. Na
stępnie należy umieścić 1 neutralnego
delegata z r
ezer
wy na miejscu lidera partii wskazanej w lewy
m gó
r
n
ym rogu tej karty
. T
ę partię
uważa się od tej ch
w
ili za domin
ującą (zob. s
trona 4) – znacznik do
minacji należy umieścić na
miejscu delegató
w tej partii.
c)
Na
stępnie należy odkr
yć ko
lejną wierzchnią kartę z talii w
ydarzeń globaln
ych (to „odległe
wydarzenie globalne
”) i umieścić 1 neutralnego delegata z r
e
zerwy na miejs
cu lidera partii
wskazanej w lewym górn
y
m rogu t
ej kar
ty
. Jeśli to ta sama partia, któ
ra j
est j
uż domin
ująca,
delegata należy umieścić na miejscu delegató
w tej partii.
Uwaga!
P
o
dczas pierwszego pokole-
nia nie rozpa
truje się „
aktualneg
o wydarzenia globalnego
” – to miejs
ce zosta
j
e pus
te.
4) Z
6 k
ai partii
należy utworzy
ć stos na polu polityki na planszy K
omitetu T
erra
formacji z kaem
partii Zielonyc
h na wierzchu st
osu, ponieważ to oni rozpoczynają grę jako pa
rtia rządząca (zob.
stron
a 4) i podczas najbliższej fazy akcji to ich p
rogram polityczn
y będzie obowiązywał.
5)
Karty
projektów
z tego dodatku należy potasować z ka
rtami pro
jektó
w z g
ry po
dstaw
owej, a karty
korporacji z tego doda
tku z kartami korporacji
z gr
y p
odst
awowej.
POLITYKA PRIORYTETU
CIEPŁA
Silny poli
tyczny konsensus
działający
na rzecz podgrzania Marsa zwiększy
ryzyko występowania bardziej
dotkliwych burz pyłowych w p
rzyszłoś
ci.
Zapotrzebowanie na wiążące glebę
biopro
j
ekty wzr
ośnie.
Efekt.
Każdy gracz traci wszystkie jednostki
ciepła i po 2 M€ za każdy posiadany
symbol budowli (max 5, obniżon
e
o posiadane punkty wpływów).
GLOBALNA BURZA
PYŁOW
A
WYD
ARZENIE
GLOB
ALNE
Gdy kar
ta zostanie
odkr
yta, umieść znacznik
neutralnego delegata
we wskazanej partii
(tu: Kelwinistów).
płytk
a T
ytułu
T
errafor
ma
t
or
a
Gdy przesuniesz
kar
tę na pole
aktualnego
wydarzenia
globalnego,
umieść znacznik
neutralnego
delegata we
wskazanej par
tii
(tu: Zielonych).
3
REZER
W
A N
EUTRALNYCH DELEGA
TÓW
REZERW
A DELEGA
TÓW
PROGRAM POLITYCZNY
LOBBY
TERAZ MARS
NAUK
OWCY
JEDNOŚĆ
ZIELONI
CZERW
ONI
SOLO: MAX 20
KELWINIŚCI
1. AKTUALIZA
CJA WT
2. WYDARZENIE
GLOBALNE
3. WYBORY
4. BIEG HISTORII
ODL
EGŁE
WY
D
ARZEN
IE GL
OBALNE
(
T
ALIA
WYDARZEŃ
GL
OB
ALNY
CH)
NADCHODZĄCE
WYDARZENIE GL
OBALNE
AKTUALNE
WYDARZENIE GL
OBALNE
(STOS KART MINIONYCH
WYDARZEŃ GL
OBALNYCH)
−
P
artia dominująca
staje się partią
rządzącą–
zmień kafel partii
.
−
Rozpatrz
premię od rządu
.
−
P
oprzedni prze
wodniczący
i wszyscy
delegaci z partii dominującej (z wyjąt-
kiem lidera) wracają do r
ezerwy
.
−
Lider partii dominującej zostaje
nowym
przewodnicząc
ym
i otrzymuje 1 WT
.
−
Przesuń znacznik
dominacji
.
−
Uzupełnij pole lobby
.
−
Umieść
nadchodzące wydarzenie globalne na
wierzchu aktualnego wydarzenia globalnego
.
Dodaj neutralnego delegata do partii, któ
rą
wskazuje symbol po prawej, n
a środku karty
.
−
Przesuń
odległe wydarzenie globalne na pole
nadchodzącego wydarzenia globalnego.
−
Odkryj wierzchnią kartę z talii wydarzeń glo-
balnych, a następ
nie umieść
neutralnego dele-
gata
w par
tii wskazanej w lewym górn
ym rogu
tej karty i przeczytaj
tekst fabularn
y
.
Rozpatrz
aktualne
wyda rzenie
globalne, biorąc pod uwagę
punkty wpływów
.
Każdy gracz traci po 1 WT.
Gdy odkryjesz k
artę,
PRZECZYTAJ TEKST FABULARN
Y
IDODAJ znacznik NEUTRALNEGO
DELEGA
TA do wskazanej partii.
Gdy umieścisz tu kartę,
DODAJ znacznik
NEUTRALNEGO DELEGA
TA
do wskazanej partii.
miejsce
prze
wodniczącego
kaf
el partii –
program polityczn
y
partii rządzącej
znacznik dominacji
miejsce lidera partii
miejsca delegatów
premia od rządu
Opis kroku
„Polityka”
(zob
. strona 7)
PLANSZA K
OMITETU TERRAFORMA
CJI
PLANSZA WYD
ARZEŃ GLOB
ALNYCH
4
LOBBING (now
a akcja
).
T
o nie jest p
rojekt standa
rdowy
, ale gracze mogą wykonywać tę akcję wielokro
tnie
podczas 1 pokolenia. Przesuń znacznik swojeg
o delegata z r
ezer
wy delegató
w (za 5 M€) albo z lobby (za dar
-
mo!
) na miejsca delegató
w w
ybranej partii na plan
szy Komitet
u T
erraformacji.
DELEGA
T
.
T
en sym
b
ol oznacza de
legata. T
wojego delega
t
a będzie przedstawiać znacznik delega
ta
w T
woim kolorze
.
Jeśli n
a miejscach delegató
w part
ii domin
ującej znajdu
j
e się 1 albo więcej T
wo
ich delegat
ów
, otrzymu
jesz
1punkt wpływów
. Delega
t może być ró
wnie
ż lider
em partii albo przewodnicząc
ym, a każda z tych fun-
kcji ró
w
nież zapewnia po 1 punkcie wpływów
.
LIDER P
ARTII.
Znacznik delega
t
a umieszczan
y w partii, w której nie ma inn
ych delega
tów
, należy
umieścić na miejscu lidera part
ii.
Jeśli gracz (w tym „gracz” neutraln
y) ma w danej partii wię
cej delega
tów niż aktualn
y lider tej part
ii, należy
zastąp
ić znacznik lidera znaczni
kiem delega
t
a gracza o większej liczbie delega
tów (były lider partii sta
je się zwy
-
kły
m del
egatem da
nej partii, a zwykły delegat nowym liderem). T
a zasada dotyczy r
ównież neutralnyc
h delegató
w
.
Uwaga!
Lidera partii uważa się ró
wno
cześnie za delega
t
a danej pa
rtii. Lider part
ii domin
ującej zapewnia
1punkt wpływó
w i p
odczas kolejneg
o kroku „P
olityka
” stanie się przewodniczącym.
PRZEW
ODNICZĄCY
.
Gdy domin
ująca partia zostanie partią rządzącą, należy przesunąć znacznik
delegata z miejsca lidera tej partii na miejsce przewodniczącego
, a kontro
lujący go gracz
otrzymuje 1 WT
.
P
ARTIA DOMINUJĄCA.
P
artia z największą liczbą delegató
w jest parti
ą domin
ującą. Należy umieścić
w miejscu jej delegatów zn
acznik dominacji. Znacznik dominacji należy na bieżąco przesuwać n
a miejsce
delegat
ów partii z najwyższą liczbą delega
tów w danym mo
mencie rozgr
ywki.
Na k
oniec aktualnego pokolenia partia domin
ująca zostanie partią rządząc
ą na nas
tępne poko
lenie. Gdy
partia zostaje partią rządzącą, jej delegaci wracają do rezer
wy delegat
ów
, a znacznik dominacji traa do partii
z aktualnie na
jw
iększą liczbą delega
tów (strona 7 i P
olityka 3e). J
eśli 2 albo więcej partii ma w ty
m mo
mencie
tyle samo delegató
w
, znacznik dominacji należy przesunąć zgodnie z kierunkiem ruchu wskazó
wek zegara
z partii, która do t
ej p
ory była partią dominu
jąc
ą, do pierwszej z remisu
j
ących partii.
P
ARTIA RZĄDZĄCA.
K
afel znajdujący się na wierz
chu st
osu kai p
artii
wskazuje, k
tóra partia aktualnie
rządzi. Efek
t a
lbo akcja z kaa partii są aktywne
je
dynie pod
czas fazy akcji
. Gdy partia staje się partią rzą-
dzącą, jej lider zostaje przewodniczącym i przydziela pr
emię o
d rządu (zo
b. niżej).
ZOST
ANIE P
ARTIĄ RZĄDZĄCĄ.
W fazie słonecznej, w p
unkcie 3 kroku „P
olityka
” (wybor
y) partia
domin
ująca staje się partią rządzącą, zastępując poprzednią partię rządzącą. Kaf
el now
ej p
artii rządzącej
należy umieścić na wierzchu stosu ka
i p
artii (P
olityka 3a) – ten program poli
tyczny będzie aktywny pod-
czas następ
nej fazy akcji. Następ
nie wszys
cy gracze otrzymują p
remię od rządu (Po
lityka 3b). Ob
ecnego
przewodniczącego i wszystkich delega
tów (opr
ó
cz lidera) tej partii n
ależ
y um
ieścić
w re
zerwie de
lega
tów
(P
oli
tyka
3c). Lider no
wej partii rządzącej zostaje nowym przewodniczącym – znacznik delegata należy prze-
sunąć na miejsce przewodniczącego – a ko
ntrolu
jąc
y go gracz podnosi swój WT o 1 poziom (P
olityka 3d).
Znacznik dominacji traa do nowej partii domin
ującej (Po
lityka 3e, zob
. „Partia dominu
jąc
a
”). W ostatnim
krok
u gracze uzupełniają pole lobb
y swoimi delegatami (P
olityka 3f
).
NO
WE ZASAD
Y
5
LOBBY
.
Każdy gracz rozpoczyna każde pokolenie z 1 delega
tem na polu lobb
y na planszy K
omitetu T
errafo
rma
-
cji
. Gracz może umieścić teg
o delegata w wy
bra
nej part
ii akcją lobb
ingu za darmo (zob
. „Lobbing”). N
a koniec
każdego pokolenia pole lob
by zosta
j
e uzupełnio
ne o nowych de
legató
w z rezer
wy delegató
w (Poli
tyka
3f
).
Jeśli gracz nie ma j
uż delegatów w r
e
zerwie, nie może wstawić swo
jego delegata do lob
by
.
NEUTRALNI DELEGA
CI.
W w
yniku wydarzeń globalny
ch w Komi
tecie T
erraformacji zna
j
dą się neutralni de-
legaci. Szar
e znaczniki delegató
w nie nale
żą do żadneg
o gracza, ale traktuje się je jak znaczniki dodatkoweg
o
gracza. Neu
t
ralni delegaci mogą zostać liderami partii i przewodniczącym.
WYMA
GANIA KART PROJEKTÓW
.
W
ymagania zostały o
pisane w treści poszczególny
ch kart projek
tów
.
Jeśli wymaganiem ka
r
ty pr
ojektu jest symbol 1 z partii Ko
mitetu T
errafo
r
macji, gracz może zagrać tę ka
r
tę
tylko wtedy
, gdy dana partia jest partią rządząc
ą (można t
o usta
lić, sp
rawdzając aktywn
y kafel partii)
LU
B
ma
w niej przyna
jmniej 2 delegatów
.
PUNKTY WPŁYWÓW I MAX 5.
Jeśli ka
r
ta wydarzenia globalnego wymaga podliczenia w
ybranego
współczynnika (zasobów
, pr
o
dukcji, ka
r
t, kai, sym
b
oli, WT itd
.), na
leży policzyć dan
y współczynnik
maksymalnie 5 razy
. Zostało to zaznaczone w treści kart bez użycia dodatko
wego symbolu.
Gracz może modyko
wać (w dół alb
o w gó
rę, nawet po
wyżej 5) to ograniczenie (max 5) swoimi p
unktami
wpływów (
).
Gracz może mieć od 0 do 3 punkt
ów wpływów
, któ
re zależą o
d poniższyc
h kr
yteriów:
a)
K
o
n
t
r
o
l
a n
ad p
rze
w
o
dnicząc
y
m za
p
e
w
ni
a 1 p
u
nkt wpływów
.
b)
K
o
n
t
r
o
l
a n
ad lider
em p
a
r
t
ii do
min
u
j
ącej za
p
e
w
ni
a 1 p
un
k
t wpły
w
ó
w
.
c)
K
o
n
t
r
o
l
a n
ad 1 a
l
b
o w
ię
kszą liczb
ą de
lega
t
ó
w w p
a
r
t
ii do
min
u
j
ącej za
p
e
w
ni
a 1 p
un
k
t wpły
wów
.
Przykład
1.
H
o
j
n
e d
o
n
a
ns
o
w
a
n
i
e z
a
p
e
w
n
i
a p
o 2 M€ z
a k
aż
d
e 5 W
T p
o
w
yż
ej 15. M
a
r
ty
n
a m
a W
T 4
2, co
ozna
cza,
ż
e 5 r
azy p
rz
e
k
r
a
cz
a p
r
óg W
T 15. J
ej d
e
l
e
ga
t je
s
t a
k
t
u
a
l
n
i
e p
rz
e
w
o
d
n
i
cz
ą
c
y
m i m
a 2
d
e
l
e
ga
t
ó
w w
partii
dom
inują
c
ej (a
l
e ż
a
d
en z n
i
c
h n
i
e je
s
t l
i
d
er
em t
ej p
a
r
t
i
i), c
o z
a
p
e
w
n
i
a jej 2 p
u
n
k
ty w
pły
w
ó
w
. 5 + 2 = 7. O
s
t
a
t
e
cznie
M
artyna
o
t
rzy
m
u
je 7 × 2 M€, czy
l
i 14M€.
Przykład 2.
Zam
ieszk
i powodu
ją, że każdy gr
acz tr
aci
p
o 4 M€ z
a k
aż
d
e s
w
o
je m
i
as
t
o
. K
as
i
a m
a 7 m
i
as
t i 3
de
le-
gat
ów w partii dom
inują
cej (ale żaden z nic
h nie jest l
iderem t
ej partii), którzy za
pew
nia
ją jej 1 punkt wpływów
.
N
ajpi
erw Kasia l
iczy do 5 (czyli po
w
in
na str
acić 20M€ za 5 mias
t, choci
aż ma ich 7), a
le obniża tę w
artość o 1,
pon
ieważ ma 1 punkt wpływów
. Ostat
ecznie K
asia m
u
si za
płacić do ba
nku 4 × 4 M€, czyli 16 M€. Bol
esne!
Pomiń
NOWOŚCI
iPhone 17 PRO
Iphone 17
Iphone 17 AIR
Samsung S25 FE
Nintendo Switch 2
Samsung Fold 7
Samsung Flip 7
Philips OneUp
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Pomiń
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Funko Pop
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
Pomiń
NA CZASIE
Huśtawka ogrodowa
Grill gazowy
Jacuzzi
Zbiorniki na deszczówkę
Stół ogrodowy
Buty robocze
Lampy solarne
Pawilon ogrodowy
Ławka ogrodowa
Lampy ogrodowe
Pomiń
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
Pomiń
POMYSŁ NA PREZENT
Kubek Stanley
Prezent na ślub
Back To University
Pomysł na prezent
Prezent na Dzień Chłopaka
LEGO
Prezent dla mężczyzny
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking rowerów górskich [TOP10]
Ranking przystawek smart TV 2025 [TOP10]
Ranking elektrycznych aspiratorów do nosa [TOP10]
Ranking laptopów gamingowych do 5000 zł [TOP10]
Jaki monitoring do domu wybrać?
Montaż piekarnika do zabudowy
Vectrex Mini podbije rynek konsol retro? Ten sprzęt to coś więcej niż granie na sentymentach
Ranking blenderów przenośnych [TOP10]
Ranking zegarków sportowych [TOP10]
Ranking foteli gamingowych do 500 zł [TOP10]
Ranking pił łańcuchowych akumulatorowych [TOP10]
Jak wymienić dysze w kuchence gazowej?
Ranking kamer sportowych do 1000 zł [TOP10]
Ranking bieżni domowych [TOP10]
Gdzie wlać nabłyszczacz do zmywarki?
Sprawdź więcej poradników