Poradniki Eksperta

Zdaniem eksperta

Co zrobić, żeby rower lżej chodził?

  2023-03-31 

Rowery towarzyszą nam od ponad 200 lat. Dziś zyskują coraz większą popularność, szczególnie w miastach, które stawiają na zaawansowaną infrastrukturę rowerową. Wiele osób jednak nie wie, co zrobić, by jazda na rowerze była jak najbardziej komfortowa. Co zrobić, żeby rower lżej chodził?

To całkiem proste!


Jazda na rowerze dla uczącego się wydaje się dość abstrakcyjna. W końcu jak można rozwijać spore prędkości na pojeździe, który nie jest stabilny? Wystarczy przechylić się w lewo lub prawo, by przyjemna wycieczka zakończyła się już nie tak przyjemnym upadkiem. Tak samo, jak dla uczących się jazdy na rowerze, jest to trudne do zrozumienia, tak dla dorosłych wchodzących w świat „dwóch kółek”, metody konserwacji i dbania o rower nie są tak oczywiste, jak dla wytrawnych cyklistów. Na szczęście, wiele z napraw i usprawnień możemy przeprowadzić samodzielnie, bez potrzeby konsultacji ze specjalistami (często dość obciążającymi domowy budżet). 


Co zrobić, żeby rower lżej chodził? Często nie możemy prześcignąć możliwości technicznych, które oferuje nasz pojazd. Typowy rower miejski z oczywistych przyczyn nie wyprzedzi profesjonalnego roweru szosowego. Tak samo nie poradzi sobie w wymagających, „dzikich” warunkach, do których specjalnie stworzone zostały rowery MTB. Istnieje jednak kilka czynników, na które każdy z nas ma wpływ i często samodzielnie może im zaradzić, by rower nie chodził tak ciężko. O czym mowa? Co zrobić, żeby rower lżej chodził? Wszystkiego dowiesz się już za chwilę. Wiele z niżej opisanych czynności, z powodzeniem możesz wykonać samodzielnie, nawet nie mając wielkiego pojęcia o konstrukcji roweru. Jeżeli chcesz oszczędzić czas i wydatki na wizycie u specjalisty, trafiłeś w odpowiednie miejsce!

Rowery w naszej ofercie:

Oliwienie łańcucha


Łańcuch rowerowy to podstawa systemu napędowego roweru. Jeżeli więc zastanawiasz się, co zrobić, żeby rower lżej chodził, warto zacząć od sprawdzenia stanu naoliwienia łańcucha. Łańcuch przenosi ruchy pedałów napędzanych Twoimi mięśniami na tylne koło, które odpowiada za rozruch pojazdu, podtrzymanie i zwiększanie prędkości. Jeżeli więc system ten szwankuje, nic dziwnego, że rower chodzi ciężej. Naoliwienie łańcucha (a także całego systemu napędowego) to sprawa zupełnie podstawowa. Nawet wielu zapalonych cyklistów, w ferworze treningów zapomina o tej podstawowej czynności. Oliwienie spełnia niejako dwie funkcje. Po pierwsze, co w tym momencie jest dla nas ważniejsze, zapewnia płynną pracę łańcucha, a to wpływa na jakość jazdy. Z drugiej zaś strony, zapobiega rdzewieniu całego systemu napędowego. Zardzewienie tego kluczowego elementu roweru, może wpływać nie tylko na zmniejszenie komfortu jazdy, ale także na zmniejszenie poziomu bezpieczeństwa prowadzenia pojazdu. Warto, by oliwnie łańcucha weszło Ci w krew.

Odpowiednie ciśnienie opon


Pompowanie opon (a właściwie dętek), to jedna z najbardziej podstawowych czynności, o której wie każdy, kto kiedykolwiek miał kontakt z rowerem. Niestety, często (nawet zapaleńcy jazdy na „dwóch kółkach”) zapomina się o sprawdzaniu ciśnienia w oponach i treningi odbywają na niedopompowanych oponach. Nic dziwnego, że rower jest trudno napędzić, gdy jego opony są zbyt miękkie. Odpowiednie ciśnienie opon jest kluczowe dla komfortowej i bezpiecznej jazdy. Z jednej strony, zbyt miękkie opony trudniej jest napędzić i dodatkowo narażamy się na przytrzaśnięcie dętki między oponę a obręcz, co w prosty sposób może prowadzić do przebicia dętki. Z drugiej zaś strony, zbyt mocno „nabita” dętka, może skutkować niewygodą jazdą (ograniczenie amortyzacji uderzeń przez oponę), a w ostatecznej (acz dość rzadko spotykanej) sytuacji, do jej wybuchu. Sugerowany stan napompowania dętki, sprawdzisz na boku opony dołączonej do roweru. 


Oczywiście, różne style jazdy wymagają innego stopnia nabicia dętki, lecz dla rekreacyjnych wycieczek lub jazdy po mieście, średnia wyciągnięta z wartości proponowanych przez producenta, powinna być w pełni satysfakcjonująca. Jak sprawdzić ciśnienie opon w rowerze? Najprostszym sposobem będzie wykorzystanie pompki rowerowej wyposażonej w manometr. Pompkę tego rodzaju zakupisz za niewielką cenę w wielu sklepach. Dzięki niej, będziesz w stanie znacznie pomóc sobie w zwiększeniu komfortu i bezpieczeństwa jazdy.


Kolejnym częstym powodem ciężkiego chodzenia roweru, jest niewyregulowanie hamulców. Na wstępie warto zaznaczyć, że nie jest to najłatwiejsze zadanie. Jeżeli podejrzewasz, że to hamulce odpowiadają za spowolnienie pracy roweru (lub działają zbyt słabo), zgłoś się do profesjonalnego serwisu rowerowego. Regulacja hamulców nie należy do najprostszych zadań, a w znacznym stopniu odpowiada za bezpieczeństwo użytkowania roweru. Jeżeli masz podejrzenia, że coś jest nie tak z hamulcami, zdecydowanie zgłoś się do specjalisty!

Powrót

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756