Polityka prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookies, aby lepiej prezentować treści, zapewnić sprawne oraz bezpieczne działanie, przedstawiać spersonalizowane oferty i promocje, a także w celach statystycznych. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Zamknij

Poradniki Eksperta

Rower na komunię – jak najlepiej dobrać?

Z jednej strony możemy kierować się pragnieniami naszych pociech. Rower dla chłopca może mieć grube opony i być przystosowany do jazdy po nierównym terenie. Z kolei rower dla dziewczynki to raczej rower typu miejskiego (INDIANA Moena 24), gdzie ważny jest kolor i to, aby miał bagażnik na zakupy czy (tak, tak) małą torebkę. Jeśli mamy przysłowiowego łobuziaka, któremu przyjemność sprawia jazda po błocie, wertepach i kałużach – pozwólmy mu na to, ale zróbmy to bezpiecznie i nie przysparzajmy sobie więcej prania – wybierzmy model wyposażony w błotniki (INDIANA X-Rock 1.6). Tak więc trzeba znać marzenia dzieci, ale jeżeli chodzi o bezpieczeństwo i techniczne aspekty, to wiedzą musimy wykazać się my.


Gdzie najlepiej kupić rower na komunię?


Rower na komunię najlepiej kupić tam, gdzie funkcjonuje specjalny dział poświęcony rowerom, a także przeszkolona obsługa, która pomoże nam dobrać odpowiedni produkt. W naszych sklepach stacjonarnych jak i internetowych kupisz atestowany rower uznanej marki, sprawdzony pod względem bezpieczeństwa, zbudowany na sprawdzonych komponentach, i co nie mniej ważne, z rzetelną gwarancją. Nie kupujmy rowerów od przypadkowych ulicznych handlarzy, którzy idą na ilość i sprzedają tanio swoje produkty lub w marketach spożywczych, które niejako jedynie „przy okazji” sprzedają rowery. Kupmy taki rower na prezent, z którego nasze dziecko będzie przez długi czas zadowolone. Nie będziemy wówczas co chwilę słyszeli, że coś już nie działa tak samo jak po zakupie, że błotnik obciera lub klekocze, odpadły śrubki, w przerzutce nie działają wszystkie biegi czy wyłamało się światełko. Takie historie mogą jedynie zniechęcić dziecko do używania roweru, który miał być właśnie zachętą do aktywności na świeżym powietrzu. W naszym sklepie rowery dla dzieci w wieku komunijnym są oferowane jako rowery młodzieżowe.


Wielkość roweru – niezwykle ważny „parametr”


Każdy rower – nie tylko rower na komunię, musimy dobrać do wzrostu. Dobrze dobrany rower dla dziecka to przede wszystkim bezpieczeństwo. Rower młodzieżowy nie może być za duży ani za mały. Podczas nagłego hamowania dziecko musi swobodnie podeprzeć się nogą o ziemię, a nie spadać z roweru. Nie może też wyciągać się maksymalnie do kierownicy i przez to nie móc wykonać skrętu. Nie kupujmy takiego roweru dla dziecka, który przeznaczony jest dla dorosłych, w myśl zasady – „przecież za chwilę wyrośnie”. To poważny błąd który często kończy się nabyciem złych nawyków jazdy, które wpływają na wady postawy. Często kończy się to też poważną kraksą. Pogódźmy się z tym, że rower na komunię nie jest rowerem docelowym, na całe życie. Bezpieczeństwo i zdrowie nie ma ceny. Taki rower posłuży maksymalnie cztery lata i wtedy będziemy musieli pomyśleć o nowym. Jeżeli kupiony przez nas rower na komunię będzie dobrej jakości, wówczas bez problemu znajdziemy kolejnego nabywcę i sprzedając go, łatwiej będzie nam zakupić kolejny, większy i lepszy


Jaką ramę powinien posiadać rower na komunię?


Rama to jedna z najważniejszych części roweru – spaja wszystkie jego części. Musi być zbudowana z dobrych jakościowo materiałów, aby podczas wielu wychyleń czy akrobacji nie uległa pęknięciu. Sprawdzone rowery dobrych marek posiadają co najmniej 5-letnią gwarancje na ramę. Są firmy dające na ramy dożywotnią gwarancję, ale są to najbardziej cenione marki, raczej w rowerach dla dorosłych i zwykle dużo droższe. W klasie rowerów, do której należy rower dziecięcy nie udałoby nam się znaleźć rowerów zbudowanych z superlekkich ram wykonanych z nowoczesnych materiałów jak aluminium czy karbonu. Nie oznacza to jednak, że musimy być skazani na gorsze rozwiązania. Wyszukajmy i zainwestujmy w rower jak najlżejszy. W klasie rowerów komunijnych do wyboru będziemy mieli raczej tylko ramy zbudowane z aluminium (INDIANA X-Pulser 2.4) lub stali (INDIANA X-Rock 1.6). Lżejsze będą na pewno te zbudowane na ramie aluminiowej, ale waga roweru zależy też od pozostałych komponentów, o czym często się zapomina. Zwróćmy uwagę na to, że dorośli, zawodowi kolarze ważący około 60-80 kg ścigają się na rowerach ważących około 6 kg, a my „wsadzamy” nasze pociechy do podwórkowych gonitw na modele ważące nawet 20 kg. Sama jazda to jedno, ale podnoszenie roweru czy dźwiganie – to drugie. Starajmy się więc dokonać odpowiedniego kompromisu względem wagi dziecka, ramy, a całego roweru z osprzętem. Oczywiście rowery dla dzieci muszą być masywne ze względów bezpieczeństwa, ale należy szukać tu przemyślanego kompromisu.



Amortyzacja tylna czy przednia?


Czy kupować młodzieżowy rower typu „full” (DENVER Full 26) czyli z amortyzacją z przodu i z tyłu, czy pozostać przy amortyzacji z przodu, czy też w ogóle z niej zrezygnować? Rower tzw. „full” będzie zdecydowanie cięższy (co najmniej 2 kg) od roweru bez tylnej amortyzacji. A pedałowanie na rowerze, który waży około 20 proc. mniej dla dziecka ważącego 30-40 kg to naprawdę sporo. Również przedni amortyzator spowoduje wzrost wagi roweru o kolejny kilogram, jednak obecnie zakup roweru bez przedniego amortyzatora spowoduje duże niezadowolenie naszego dziecka. To w końcu element bardzo „trendy”...


Koła mniejsze czy większe? Ważny rozmiar kół


Nie bójmy się kupić takiego roweru na komunię, który ma mniejsze koła. Dopasujmy go do wzrostu. Rower dla 9-letniego dziecka nie powinien mieć kół większych niż 26 cali (INDIANA Rock 1.6), a optymalne będą 24-calowe (INDIANA Rock Jr 24). Tu także pokutuje zasada, że „za sezon, dwa, dziecko dorośnie i koła większe się przydadzą”. Nie. To błędne myślenie. Nie da się kupić roweru – podobnie jak ubrania – jednego na całe życie. To nie te czasy, kiedy na przysłowiowej „Ukrainie” puszczano dzieci do sklepu i pedałowały pod ramą… Pamiętajmy o tym i nie oszczędzajmy na wspomnianym już zdrowiu i bezpieczeństwie. Trzeba się pogodzić z tym, że dziecko rośnie i za jakiś czas trzeba będzie kupić nie tylko większe buty czy plecak ale i nowy, większy rower.


Przerzutki i manetki – ile i jakie?


Zanim dokładnie odpowiemy na to pytanie, warto zacząć od tego, że zdecydowanie należy wybierać osprzęt do rowerów uznanych marek (np. Sram, Shimano). Wtedy mamy pewność, że dana część prędzej się zużyje niż zepsuje, a jeśli coś się stanie, to nie będziemy mieli problemu z wymianą lub naprawą części. Jeżeli chodzi o przerzutki i liczbę biegów, to z jednej strony nasze pociechy będą chciały ich jak najwięcej, bo według nich to może oznaczać lepszy rower. Jednak czy na pewno poradzą sobie z obsługą dużej liczby biegów? Na komunię dostaną pewnie swój pierwszy rower z przerzutkami. Czy jeżeli dostaną kombinację 3 x 9 tj. 27 biegów, to czy poradzą sobie łatwo z ich odpowiednim doborem? Jak szybko nam, dorosłym, po kursie na prawo jazdy udawało się dobrać odpowiedni bieg do prędkości, jazdy pod górkę czy z górki? Rower komunijny może z powodzeniem mieć tylko 3 biegi z przodu i 6 z tyłu co daje łącznie 18 biegów, choć język pragmatyczności i poniekąd bezpieczeństwa, kieruje w stronę wyboru tylko tylnej przerzutki. Jest to rozwiązanie o wiele bardziej „odporne” na częste zmiany i ustawienia młodego użytkownika. Co do manetek – w klasie rowerów komunijnych mamy najczęściej do wyboru ich trzy rodzaje. Najprostsze to manetki dźwigniowe – rozwiązanie najtańsze. Bieg wybierany jest tą samą dźwignią poprzez obrót do góry lub w dół. Manetki typu revoshift lub inaczej obrotowe (INDIANA X-Pulser 2.4), w których zmiana biegów polega na obracaniu manetki będą zaś najłatwiejsze do opanowania przez nasze dzieci. Trzeci rodzaj to występujące w droższych rowerach manetki dwudźwigniowe zwane rapidfire, w których jedna dźwignia obsługiwana palcem wskazującym odpowiada za zrzucanie biegu, a druga obsługiwana kciukiem – za wrzucenie wyższego biegu. Należy pamiętać przede wszystkim, że dobry osprzęt to łatwa i płynna zmiana biegów oraz ich bezproblemowe działanie. Manetki uznanej marki dłużej będą precyzyjnie funkcjonować, a ich regulacja będzie łatwiejsza.


Hamulce – niezwykle istotny element roweru


Obecnie w rowerach z przerzutkami najczęściej występują hamulce typu V-brake, działające na obręcz i hamulce tarczowe (mechaniczne bądź hydrauliczne), działające na tarczę zamontowaną do piasty koła. W rowerach bez przerzutki znajdziemy jeszcze hamulce typu torpedo, czyli potocznie zwane „hamulcami w pedałach”. To, jaki typ hamulca znajdziemy w rowerze dla dziecka, zależy od ceny roweru. Tańsze rowery będą miały hamulce typu V-brake, droższe – hamulce tarczowe. Należy pamiętać, że i tu kluczową zasadą jest dobór wysokojakościowych rozwiązań i marek. Pamiętajmy także, że hamulce to również klamki hamulcowe. Najlepiej wybrać aluminiowe – będą sztywniejsze i trwalsze.


Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu


Wraz z rowerem, na pierwszą komunię koniecznie kupmy dziecku kask. Uczmy od samego początku, jak ważne jest bezpieczeństwo. Najlepiej wpoić dziecku, że nie ma wyjścia na rower bez kasku. Chwyta za rower – musi założyć też i kask. Zbyt wiele zdarza się tragicznych wypadków, aby w tej sferze polemizować. Kupmy też oświetlenie, które po zmroku zapewni bezpieczną jazdę. Ciekawym rozwiązaniem są obecnie lampki z możliwością ładowania przez USB (AXA Niteline T4-R). Co prawda musimy pamiętać, aby światła były na bieżąco ładowane, ale nie ryzykujemy jazdy na bardzo słabych bateriach, które dają zbyt słabe światło. Dziecięcy rower musi być widoczny z co najmniej 100 m. Dodatkowym elementem zapewniającym bezpieczeństwo będzie na pewno kamizelka odblaskowa. Przy zejściu z roweru czy jego prowadzeniu jest to element obowiązkowy.

Podsumowując, kupując rower na komunię zwróćmy przede wszystkim uwagę na:

- rozmiar – dopasujmy rower do wzrostu naszego dziecka,

- wagę – rower na komunię musi być jak najlżejszy, aby jak najłatwiej – naszemu dziecku było się nim poruszać,

- to, na jakich podzespołach został zbudowany – rower na markowych komponentach da nam bezpieczną i długą, bezawaryjną jazdę.

Wszystkie te elementy mają wpływ na bezpieczeństwo, przyjemność z jazdy, a przez to i zadowolenie z prezentu.

Powrót

Te poradniki mogą okazać się pomocne

Zobacz wszystkie poradniki

Zapisz się na niskie ceny!

Zostaw nam swój e-mail, aby otrzymywać informacje o nowościach oraz gazetkę promocyjną