Znaleziono w kategoriach:
Rower crossowy BOTTECCHIA 251 Lite Cross D17 damski Zielony

Instrukcja obsługi Rower crossowy BOTTECCHIA 251 Lite Cross D17 damski Zielony

Powrót
Instrukcja obsługi i gwarancja
Tłumaczenie instrukcji oryginalnej
(POL)
SPIS TREŚCI
1 WPROWADZENIE
1 WPROWADZENIE .................................................................................. 2
2 RODZAJE ROWERÓW .......................................................................... 2
2.1 ELEMENTY ROWERU .................................................................................. 2
3 BEZPIECZEŃSTWO ............................................................................... 4
3.1 JAZDA W NOCY ........................................................................................... 4
3.2 JAZDA POZA DROGAMI…………………………………………………………..4
3.3 ODPOWIEDNIE UŻYTKOWANIE ROWERÓW ............................................. 4
4 PRZYGOTOWANIE ................................................................................ 5
4.1 REGULACJA SIODEŁKA. ............................................................................. 5
4.2 REGULACJA KIEROWNICY ......................................................................... 6
4.3 KONTROLA HAMULCÓW............................................................................. 6
4.4 KONTROLA PEDAŁÓW ............................................................................... 6
5 KONTROLE KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZAĆ PRZED KAŻDĄ
JAZDĄ .......................................................................................................... 7
5.1 KONTROLA KÓŁ I OPON ............................................................................. 7
5.2 KONTROLA SZYBKOZAMYKACZY BLOKUJĄCYCH PIASTY ..................... 7
5.3 KONTROLA HAMULCÓW............................................................................. 7
5.4 KONTROLA KIEROWNICY I MOSTKA ......................................................... 7
5.5 KONTROLA AMORTYZACJI ......................................................................... 7
6 REGULACJE I UŻYTKOWANIE ............................................................ 8
6.1 HAMULCE, REGULACJA HAMULCÓW. ....................................................... 8
6.2 PRZERZUTKI, REGULACJA PRZERZUTEK ................................................ 8
6.3 ŁAŃCUCH I KASETA ................................................................................. 10
6.4 RAMA I WIDELEC ...................................................................................... 10
6.5 STERY. ...................................................................................................... 10
6.6 KOŁA, BLOKADA I OPONY ....................................................................... 11
6.7 PEDAŁY ..................................................................................................... 12
7 MATERIAŁY KOMPOZYTOWE ........................................................... 12
8 KONSERWACJA ................................................................................. 12
8.1 PO ZAKOŃCZENIU JAZDY ROWEREM .................................................... 12
8.2 KONSERWACJA STANDARDOWA ........................................................... 13
8.3 DOKRĘCANIE ŚRUB ................................................................................. 13
9 GWARANCJA ...................................................................................... 14
10 ZGODNOŚĆ Z PRZEPISAMI ............................................................. 20
2 - RODZAJE ROWERÓW
2.1 - ELEMENTY ROWERU
1
2
Rama i widelec:
A Rura górna
B Rura dolna
C Sztyca
D Dolne rurki tylnego trójkąta
E Górne rurki tylnego trójkąta
F Główka ramy
H Amortyzator
Komponenty:
1 Suport
2 Korba
3 Łańcuch
4 Zębatka przednia
5 Przerzutka tylna
6 Przerzutka przednia
7 Manetka
8 Dźwignia hamulca
9 Wolnobieg
10 Stery
11 Mostek
12 Kierownica
13 Sztyca
14 Siodełko
3 - BEZPIECZEŃSTWO
Bezpieczeństwo podczas jazdy na rowerze ma fundamentalne znaczenie. W tym celu konieczne jest
przestrzeganie ściśle określonych norm:
- Należy znać zasady ruchu drogowego (różnią się one w różnych krajach).
- Jeździć zgodnie z dominującym kierunkiem ruchu i unikać jazdy obok drugiego roweru.
- Nie jeździć na rowerze po chodnikach i ustępować pierwszeństwa pieszym.
- Należy uważać na poruszające się pojazdy i nagłe otwieranie drzwi samochodów.
- Nie należy organizować zawodów rowerowych na drogach otwartych dla ruchu.
- Zawsze sprawdzać sprawność hamulców i ogólny stan roweru.
- Przy zmianie kierunku jazdy należy sygnalizować to ręką.
- Zawsze trzymaj ręce na kierownicy (z wyjątkiem sytuacji, gdy sygnalizujesz zmianę kierunku jazdy)
OSTRZEŻENIE: Deszcz obniża skuteczność hamowania, dlatego prosimy o wydłużenie drogi
hamowania.
3.1 JAZDA W NOCY
Dla Państwa bezpieczeństwa prosimy o podjęcie dodatkowych środków ostrożności podczas
korzystania z roweru w nocy:
- Wyposaż swój rower w kompletny i odpowiedni zestaw odblasków, które są prawidłowo
zamontowane.
- Posiadanie autonomicznego systemu oświetlenia jest niezbędne do przestrzegania norm
bezpieczeństwa obowiązujących w Państwa kraju.
- Należy zawsze jeździć możliwie blisko krawędzi, a nie środka jezdni.
3.2 JAZDA POZA DROGAMI
Podczas użytkowania roweru w terenie należy przestrzegać następujących środków ostrożności:
- Należy zachować ostrożność podczas zjazdów. Podczas hamowania koła tracą przyczepność, a
nadmierne użycie hamulców może doprowadzić do utraty kontroli nad rowerem i do wypadku.
- Przed wyruszeniem w trasę należy upewnić się, że rower jest w dobrym stanie technicznym.
- Uszkodzone części należy niezwłocznie wymienić.
OSTRZEŻENIE: skoki, akrobacje i inne nietypowe zastosowania mogą naruszyć strukturę
roweru. Prosimy wziąć to pod uwagę podczas pokonywania przeszkód. Nasze produkty zostały
zaprojektowane tak, aby wytrzymać intensywne użytkowanie, ale przekroczenie granic
mechanicznych i fizycznych staje się zagrożeniem dla Państwa i innych. W przypadku użytkowania
roweru pod dużym obciążeniem, sugerujemy dokładne sprawdzenie roweru w celu zweryfikowania
jego sprawności.
3.3 - ODPOWIEDNIE UŻYTKOWANIE ROWERÓW
Każdy rower BOTTECCHIA został zaprojektowany i skonstruowany z myślą o jego specyficznym
zastosowaniu. Nieprawidłowe użytkowanie roweru może spowodować uszkodzenie lub zniszczenie
części i podzespołów, co może prowadzić do wypadków lub niebezpiecznych konsekwencji.
Sprzedawca BOTTECCHIA zaproponuje Państwu rower najbardziej odpowiedni do Państwa potrzeb.
15 Zacisk sztycy
16 Klocek hamulcowy
17 Zacisk hamulcowy
18 Hamulec tarczowy
Koło:
19 Opona
20 Wentyl
21 Obręcz
22 Szprychy
23 Piasta
24 Szybkozamykacz
3
4
RODZAJE ROWERÓW
RODZAJ TRASY
RODZAJ JAZDY
SZOSOWY
Asfalt i kostka brukowa.
Rywalizacja sportowa, trasy
średnie, duże odległości.
Wymagana profesjonalna odzież.
MTB Z PRZEDNIM
AMORTYZATOREM
Droga asfaltowa i bruk, poza trasą,
zwykła ścieżka, ścieżki.
Rywalizacja sportowa, krótkie i
średnie dystanse. Odpowiedni do
jazdy po nierównych szlakach,
unikając skoków wyższych niż 0,5
m.
MTB Z PEŁNĄ
AMORTYZACJĄ
Drogi asfaltowe i utwardzone,
drogi terenowe, drogi gruntowe,
ścieżki.
Rywalizacja sportowa, krótkie i
średnie dystanse. Odpowiednie do
jazdy po nierównych trasach
terenowych.
FAT BIKE
Asfalt i bruk, teren, droga
gruntowa, ścieżki, śnieg, piasek
Sportowe, krótkie i średnie trasy.
Odpowiedni na piaszczyste,
zaśnieżone i błotniste drogi/ścieżki.
4 - PRZYGOTOWANIE
Przed pierwszym użyciem nowego roweru BOTTECCHIA, należy dostosować go do swoich potrzeb
zgodnie z poniższymi wskazówkami.
Upewnij się, że rower jest prawidłowo dopasowany do Twojego wzrostu i zapoznaj się z jego
komponentami oraz czasem reakcji.
4.1 - REGULACJA SIODEŁKA
Proszę zapoznać się z rys. 1 w celu prawidłowego ustawienia siodełka. Podczas pedałowania
śródstopie musi leżeć na środku osi pedałów, a kolano powinno być lekko ugięte, gdy pedał
znajduje się w najniższym położeniu.
Aby wyregulować wysokość siodełka, należy usiąść na siodełku i położyć piętę na pedale,
ustawiając go w najniższym położeniu. W tej pozycji noga powinna być całkowicie wyprostowana
(rys. 2). Sprawdźcie, czy siedząc na siodełku jesteście w stanie dotknąć czubkami palców podłoża,
jeśli nie, to obniżcie siodełko luzując zacisk wspornika siodła.
Po prawidłowym ustawieniu wysokości siodełka należy upewnić się, że mechanizm blokujący
sztycę i siodełko jest prawidłowo zablokowany (rys. 3).
Odległość pomiędzy siodełkiem a kierownicą można nieznacznie regulować. Poluzowując zacisk
siodełka, można je lekko przesunąć. Regulacja ta wpływa na postawę na rowerze, zmieniając
komfort jazdy i nacisk na pedały.
Po ustawieniu odległości między siodełkiem a kierownicą należy zawsze sprawdzić położenie
siodełka. Jeśli nie jest ono ustawione poziomo, należy poluzować śrubę siodełka i wyregulować
jego położenie, ustawiając nachylenie siodełka równolegle do podłoża.
OSTRZEŻENIE: Aby profesjonalnie wyregulować rower należy zwrócić się do
autoryzowanego sprzedawcy Bottecchia.
OSTRZEŻENIE: Zamocować siodełko w podanym zakresie (rys. 4), a nie końcach.
Zablokować zacisk sztycy i śruby zacisku siodła z momentem dokręcania (Nm) nie większym niż
podane parametry. Dokręcenie śrub powyżej podanych wartości może spowodować pęknięcia lub
nawet złamanie sztycy podsiodłowej, a w konsekwencji zagrożenie dla rowerzysty. Momenty
dokręcania są podane w rozdziale "Konserwacja" na wykresie "Momenty dokręcania". Oznaczenie
na sztycy wskazuje maksymalną wysokość (rys. 5). Upewnij się, że znacznik nigdy nie jest
widoczny. Wsunąć sztycę na co najmniej 75 mm.
4.2 - REGULACJA KIEROWNICY
Aby podnieść lub obniżyć kierownicę, należy całkowicie odkręcić śrubę B i poluzować śruby A1 i A2,
wyjąć mostek z rury widelca i włożyć lub wyjąć podkładki dystansowe. Po wyregulowaniu wysokości
kierownicy, jeżeli zostały usunięte podkładki dystansowe pod mostkiem, należy je nałożyć na
mostek. W celu regulacji mostka typu Ahead należy poluzować dwie śruby blokujące A1 i A2 (rys. 6).
Aby wyregulować zwrotność kierownicy, należy przekręcić śrubę B.
OSTRZEŻENIE: nigdy nie używaj większej ilości podkładek dystansowych niż te, które
umieścił producent.
OSTRZEŻENIE: Sprawdź czy kierownica jest dobrze zamocowana ściskając przednie koło
między nogami i próbując obrócić kierownicę (rys. 7).
OSTRZEŻENIE: Śruby kierownicy należy dokręcać z momentem obrotowym nie większym
niż podane parametry. Dokręcenie śrub powyżej podanych wartości może spowodować pęknięcia
lub nawet złamanie rury widelca, a w konsekwencji zagrożenie dla rowerzysty. Moment dokręcenia
podany jest w rozdziale "Konserwacja" na wykresie "Moment dokręcenia".
4.3 - KONTROLA HAMULCÓW
Sprawdź, która dźwignia hamulca, prawa czy lewa, obsługuje przedni hamulec i zapoznaj się z
jej obsługą: niewprawne posługiwanie się przednim hamulcem może doprowadzić do utraty
kontroli nad rowerem.
4.4 KONTROLA PEDAŁÓW
Sprawdź, czy pedały są prawidłowo ustawione (patrz rozdział 6, paragraf 6.7). Pedał
zamontowany w niewłaściwy sposób może wypaść podczas jazdy, powodując upadek.
rys. 1
rys. 2 rys. 3
rys. 4
rys. 6
Zacisk
siodełka
Zacisk
wspornika
siodełka
Nacięcie
ograniczające
siodełka
rys. 5
rys. 7
5
6
5 - KONTROLE, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZAĆ PRZED KAŻDĄ
JAZDĄ
Przed rozpoczęciem użytkowania roweru należy przeprowadzić opisane poniżej kontrole w celu
sprawdzenia stanu roweru i jego kompletności. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do stanu
roweru, należy zwrócić się o pomoc do sprzedawcy lub specjalistycznego serwisu rowerowego.
5.1 - KONTROLA KÓŁ I OPON
Sprawdź, czy koła są proste, obracając każde z nich, a następnie obserwuj obręcz pomiędzy
szczękami hamulcowymi, nie dotykając ich. Jeżeli obręcz jest nie wyśrodkowana (od lewej do
prawej) lub chybocze się od góry do dołu, skontaktuj się ze specjalistycznym serwisem rowerowym
celu uzyskania porady. Sprawdź stan opon, muszą być bez nacięć. Ciśnienie musi być zgodne z
parametrami podanymi na boku opony.
OSTRZEŻENIE: Należy wymienić oponę jeśli uszkodzony jest bieżnik lub boki opony.
Szczególnie po długich zjazdach należy sprawdzić mocowanie lub ułożenie opon. Użytkowanie
roweru z zalecanym ciśnieniem powietrza w oponach zapewnia bezpieczeństwo i trwałość.
5.2 - KONTROLA SZYBKOZAMYKACZY BLOKUJĄCYCH PIASTY
Rowery BOTTECCHIA wyposażone są w piasty z szybkozamykaczem lub oś przelotową,
umożliwiające montaż i/lub demontaż koła bez użycia narzędzi (rys. 9). Koła roweru muszą być
stabilnie zamocowane do ramy i widelca, należy upewnić się, że szybkozamykacz jest prawidłowo
wyregulowany i zamknięty, jak opisano w następnym rozdziale (patrz rozdział 6 paragraf 6.6).
OSTRZEŻENIE: Nieprawidłowo wyregulowana lub nieprawidłowo zamknięta dźwignia
szybkozamykacza może spowodować nagłe odblokowanie koła i doprowadzić do powstania
niebezpiecznych sytuacji.
5.3 - KONTROLA HAMULCÓW
Hamulce należy sprawdzić w stanie spoczynku, naciskając dźwignie z odpowiednią siłą w kierunku
kierownicy. Dźwignia hamulca nie może dotykać kierownicy, gdyż oznacza to, że linki hamulcowe
luźne. W przypadku hydraulicznych hamulców tarczowych nie powinno być możliwe “pompowanie”
dźwignią hamulca. Jeśli tak się stanie, należy zwrócić się do sprzedawcy lub specjalistycznego
serwisu rowerowego. Zawsze należy sprawdzać stan zużycia szczęk i tarcz hamulcowych.
OSTRZEŻENIE: awaria układu hamulcowego może prowadzić do utraty panowania nad
rowerem i obrażeń ciała.
5.4 - KONTROLA KIEROWNICY I MOSTKA
Przed użyciem roweru należy dokładnie sprawdzić kierownicę i mostek w celu wykrycia
ewentualnych odkształceń, pęknięć, deformacji lub wgnieceń i ewentualnie wymienić uszkodzoną
część.
5.5 - KONTROLA AMORTYZACJI
Upewnij się, że elementy amortyzatorów zostały wyregulowane odpowiednio do wagi użytkownika i
rowerzysty. Sprawdź, czy nie są one zbyt ściśnięte i czy nie występują nienaturalne ruchy samych
amortyzatorów. Jeśli są one całkowicie sztywne, skontaktuj się ze sprzedawcą lub specjalistycznym
serwisem rowerowym w celu uzyskania porady. Działanie amortyzatorów ma wpływ na rower pod
względem obciążeń, dlatego prawidłowa regulacja jest bardzo ważna. Szczegółowe informacje
znajdują się w oddzielnej instrukcji dołączonej do amortyzatorów.
6 - REGULACJE I UŻYTKOWANIE
6.1 - HAMULCE, REGULACJA HAMULCÓW
Hamulce montowane w rowerach BOTTECCHIA to :
- Hamulec szczękowy (rys. 10): Składa się z dwóch ramion podtrzymujących szczęki hamulcowe,
połączonych przegubem, które działają za pomocą linki zaciskającej szczęki na obręczy.
- Hamulec tarczowy (rys. 11): Składa się z zacisków, tarczy i osłony. Podczas uruchamiania hamulca
zaciski zbliżają się do siebie, przez co klocki ocierają o tarczę.
Wszystkie tego typu hamulce mają pewne elementy, które się zużywają i trzeba je wymienić. Na
klockach szczęk hamulcowych znajdują się rowki, które wskazują na ich stan. Kiedy te rowki znikają,
klocki należy wymienić.
Klocki hamulców tarczowych należy wymienić, gdy zmniejsza się ich siła hamowania. Tarcze należy
wymienić, gdy ich grubość zmniejszy się, tworząc szczelinę na powierzchni tarczy.
Regulacja hamulca zależy od jego rodzaju. Idealna przestrzeń pomiędzy szczękami hamulcowymi a
bokiem obręczy wynosi 1-2 mm (rys. 12). W stanie spoczynku szczęka hamulcowa nie może dotykać
obręczy. Ponadto podczas hamowania obie szczęki muszą jednocześnie dotykać obręczy, ale bez
dotykania opony. Ostateczną regulację można uzyskać poprzez przestawienie śruby regulacyjnej.
Śruba ta może mieć różne położenia w zależności od rodzaju hamulca.
W przypadku mechanicznych hamulców tarczowych, odległość pomiędzy klockami a tarczą musi
wynosić 0,2-0,4 mm, możną ją uzyskać operując na odpowiednich śrubach. W przypadku hamulców
hydraulicznych regulacja jest automatyczna.
OSTRZEŻENIE: Podczas jazdy w terenie zużycie hamulców jest większe z powodu zabrudzenia.
W celu wymiany zużytych części należy zwrócić się do specjalistycznego serwisu rowerowego. Należy
wymieniać je wyłącznie na oryginalne części zamienne: zanim klocki hamulców tarczowych uzyskają
najlepszy poziom hamowania, muszą się minimalnie dotrzeć. Ponadto tarcze hamulcowe rozgrzewają
się podczas pracy, dlatego nie należy ich dotykać bezpośrednio po zatrzymaniu.
Jeśli podczas hamowania szczęki dotkną opony lub wpadną w szprychy kół, może dojść do utraty
panowania nad rowerem.
OSTRZEŻENIE: Jeśli jeden z dwóch hamulców jest uszkodzony, należy go natychmiast
naprawić, jeden sprawny hamulec sam w sobie nie wystarczy, aby zapewnić dobrą kontrolę
hamowania.
Sprawdzić dokładnie szczęki hamulcowe, osłony hamulców i linki napinające oraz ich smarowanie,
jeśli widoczne są postrzępione lub wydłużone spirale, krzywe końce, rdza lub zużycie, natychmiast
wymienić uszkodzone części. W celu wymiany szczęk hamulcowych należy poluzować nakrętkę
kontrującą aż do jej wyjęcia i wymienić.
6.2 - PRZERZUTKI, REGULACJA PRZERZUTEK
Rower został wyposażony w system przerzutek umożliwiający wybór biegu, który najlepiej pasuje do
aktualnych warunków jazdy, odporności fizycznej i doświadczenia użytkownika. Optymalna jazda
mieści się w przedziale 60/90 obrotów pedałów na minutę. Najczęściej stosowanym systemem zmiany
przełożeń jest przerzutka. System ten zmienia biegi poprzez przesunięcie łańcucha z jednej zębatki
na drugą, zarówno z przodu jak i z tyłu.
Oś przelotowa
Szybkozamykacz
Ramiona
Szczęki
Tarcza
Zacisk
rys. 9
rys. 10
rys. 11
rys. 12
7
8

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 618 750 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756