Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
Bądź na plus
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
Bądź na plus
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje NASZA KSIĘGARNIA
›
Instrukcja Gra planszowa NASZA KSIĘGARNIA Wyprawa do El Dorado
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(35)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra planszowa NASZA KSIĘGARNIA Wyprawa do El Dorado
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
W XVI wieku
hiszpańscy konkwistadorzy dowiedzieli się o
istnieniu bajecznie
bogatej krainy
zwanej EL DORADO
(od hiszpańskiego „el hombre dorado
”
,
czyli „złoty
człowiek”). Miała się
ona znajdować gdzieś
w sercu południowoamerykańskiej dżungli.
K
onkwistadorów ogarnęła
gorączka złota. Organizowano wypra
wy mające
na celu odnalezienie
legendarnej krainy
.
Zamiast bogactw większość z ich
uczestników znalazło śmierć. Nie
powstrzymało to jednak
europejskich poszukiwaczy – przez wiele
lat wysyłano
kolejne ekspedycje.
P
oczuj smak niebezpiecznych wypraw
. Każdy z graczy prowadzi zespół chcący
jak najszybciej
dotrzeć do
EL DORADO. W tym celu
rekrutuje poszukiwaczy i przewodników, gromadzi potrzebny
sprzęt i
stara się mądrze zaplanować trasę podróży
. T
en, kto pierwszy
przekroczy bramy złotego
miasta, zostaje zwycięzcą i zdobywa
skarby EL DORADO.
Autor gry:
Reine
r Knizia
Ilustracje i opraco
wanie graficzne:
Vincent Dutrait
Reiner Knizia dziękuje wszystkim testerom. Do rozwoju gry
w szczególności przyczynili
się: Iain Adams,
Sebastian Bleasdale, Chris Dearlove, Drak, Martin
Higham, Ros
s Inglis, Kevin Jacklin, Chris
Lawson i D.
© Dr Reiner Knizia. All righ
ts reserved.
Płytki terenu
tworzą trasę
wyprawy
. Na jej
początku zawsze
zna
jdu
je
się
pły
t
k
a
sta
r
to
w
a
,
a
na
k
ońcu
pły
tk
a
k
ońc
o
w
a
.
P
ł
ytki
t
er
en
u
są
dwustr
onne
i
oz
n
ac
z
one
l
i
tera
m
i
na środkowym polu.
Jedynie płytka
końcow
a nie
ma oznaczenia
w
postaci liter
.
P
ionki
pos
z
ukiw
aczy umieszczane są na
płytce startowej – na polach
1, 2, 3, 4.
Wygra osoba, która najszybciej dotrze do płytki
końco
wej,
czyli do bram EL
DORADO.
Na początku rozgrywki każdy gracz ma
do dyspozycji
talię startową
:
1 ×
Marynarz,
3 ×
Globtroter, 4
× T
urystka.
Karty można
wykorzystać na
3
sposoby:
•
do przesunięcia
pionka na
trasie
wyprawy
,
•
do wykonania
akcji specjalnych,
•
do zakupu
nowej karty
(czyli rekrutowania nowych
członków ekipy
lub zdobywania wyposażenia
przydatnego
podczas wyprawy
).
W dalszej części instrukcji znajdują się zasady gry
dla 3 i 4 graczy
.
Na stronie 8 opisany został w
ariant
dla 2 osób
.
Nazwa karty
S
ił
a
i
symbol
k
ar
ty
Cena zakupu karty
ELEMENT
Y GRY
WPRO
WADZENIE
Startowa płytka terenu
(z polami
1, 2,
3, 4)
6 dużych płytek
terenu
2 małe
płytki terenu
Końco
wa płytka
terenu
(brama El
Dorado)
6 blokad
Rynek
(dwuczęściowa płytka
)
TUR
A
GR
A
CZA
1
.
ZA
GR
ANIE
KAR
T
A
) R
U
C
H P
I
O
N
K
A
•
Z
a
g
r
a
j k
a
r
t
y (
p
o
j
e
d
y
n
c
z
o
!
)
•
P
o z
a
g
r
a
n
i
u k
a
ż
d
e
j k
a
r
t
y p
r
z
e
s
u
ń
p
i
on
e
k
B
)
ZAK
U
P N
O
W
E
J K
A
R
T
Y
•
Za
g
r
aj
d
o
w
o
l
n
ą
li
c
z
b
ę
k
a
r
t
•
Ka
r
t
y b
e
z s
y
m
b
o
l
u
m
aj
ą
w
a
r
to
ść
1
/
2
•
K
u
p 1 k
a
r
t
ę
z r
y
n
k
u
2.
ODŁOŻENIE
KAR
T
•
Od
ł
ó
ż
z
a
g
r
a
n
e
k
a
r
ty
•
K
a
r
t
y,
k
t
ó
r
e
z
o
s
t
a
ł
y
w
r
ę
c
e,
mo
ż
e
s
z
od
ł
o
ż
y
ć
l
u
b
z
a
c
h
o
w
a
ć
3.
WZIĘCIE
KAR
T
•
We
ź
t
yl
e
k
a
r
t
,
a
b
y
mie
ć
4
k
a
r
ty
w
r
ę
k
u
TUR
A
GR
A
CZA
1
.
ZA
GR
ANIE
KAR
T
A
) R
U
C
H P
I
O
N
K
A
•
Z
a
g
r
a
j k
a
r
t
y (
p
o
j
e
d
y
n
c
z
o
!
)
•
P
o z
a
g
r
a
n
i
u k
a
ż
d
e
j k
a
r
t
y p
r
z
e
s
u
ń
p
i
on
e
k
B
)
ZAK
U
P N
O
W
E
J K
A
R
T
Y
•
Za
g
r
aj
d
o
w
o
l
n
ą
li
c
z
b
ę
k
a
r
t
•
Ka
r
t
y b
e
z s
y
m
b
o
l
u
m
aj
ą
w
a
r
to
ść
1
/
2
•
K
u
p 1 k
a
r
t
ę
z r
y
n
k
u
2.
ODŁOŻENIE
KAR
T
•
Od
ł
ó
ż
z
a
g
r
a
n
e
k
a
r
ty
•
K
a
r
t
y,
k
t
ó
r
e
z
o
s
t
a
ł
y
w
r
ę
c
e,
mo
ż
e
s
z
od
ł
o
ż
y
ć
l
u
b
z
a
c
h
o
w
a
ć
3.
WZIĘCIE
KAR
T
•
We
ź
t
yl
e
k
a
r
t
,
a
b
y
mie
ć
4
k
a
r
ty
w
r
ę
k
u
TUR
A
GR
A
CZA
1
.
ZA
GR
ANIE
KAR
T
A
) R
U
C
H P
I
O
N
K
A
•
Z
a
g
r
a
j k
a
r
t
y (
p
o
j
e
d
y
n
c
z
o
!
)
•
P
o z
a
g
r
a
n
i
u k
a
ż
d
e
j k
a
r
t
y p
r
z
e
s
u
ń
p
i
on
e
k
B
)
ZAK
U
P N
O
W
E
J K
A
R
T
Y
•
Za
g
r
aj
d
o
w
o
l
n
ą
li
c
z
b
ę
k
a
r
t
•
Ka
r
t
y b
e
z s
y
m
b
o
l
u
m
aj
ą
w
a
r
to
ść
1
/
2
•
K
u
p 1 k
a
r
t
ę
z r
y
n
k
u
2.
ODŁOŻENIE
KAR
T
•
Od
ł
ó
ż
z
a
g
r
a
n
e
k
a
r
ty
•
K
a
r
t
y,
k
t
ó
r
e
z
o
s
t
a
ł
y
w
r
ę
c
e,
mo
ż
e
s
z
od
ł
o
ż
y
ć
l
u
b
z
a
c
h
o
w
a
ć
3.
WZIĘCIE
KAR
T
•
We
ź
t
yl
e
k
a
r
t
,
a
b
y
mie
ć
4
k
a
r
ty
w
r
ę
k
u
TURA GRACZA
1. ZAGRANIE KART
A) RUCH P
IONKA
•
Zagraj ka
rty (pojedynczo!)
•
Po zagra
niu ka
ż
dej karty prz
esu
ń
pionek
B) ZAKUP NOWEJ KARTY
•
Zagraj dowol
n
ą
liczb
ę
kart
•
Karty bez sym
bolu
maj
ą
warto
ść
1
/
2
•
Kup 1 kart
ę
z ryn
ku
2. ODŁOŻENIE KART
•
Od
ł
ó
ż
zagra
ne
karty
•
Ka
rt
y,
które
zosta
ł
y
w
r
ę
ce,
mo
ż
esz
od
ł
o
ż
y
ć
lub
zachowa
ć
3. WZIĘCIE KART
•
We
ź
tyle
kar
t,
aby
mie
ć
4
karty
w
r
ę
ku
4 płytki
ekspedycji
(po 1
dla każdego
gracza)
8
pio
nk
ó
w
pos
z
u
k
iw
a
czy
Znacznik gracza
rozpoczynającego
4 talie
startowe
–
każda z
nich zawiera 8
kart.
W prawym dolnym
rogu oznaczone
są one
kolo
r
em
grac
z
a:
54 karty
(po 3
karty w
każdym
z 18
rodzajów)
36 żetonów
jaskiń
(używane tylko w
wariancie z
jaskiniami)
3
TR
ASA WYPR
A
WY
Podczas pierwszej rozgrywki możecie
wykorzystać poniższy
układ
płytek terenu
–
zapewnia on
spoko
jną rozgrywkę
.
PRZY
GOTO
WANIE GR
Y
R
YNEK
Niezależnie od liczby graczy zawsze wykorzystujecie wszystkie
54 karty
.
Podzielcie je według rodzaju (
jest 18 rodzajów), stwórzcie
z nich 18
stosów (obrazkami do góry) i
połóżcie w poniższy
sposób:
GR
A
CZE
Każdy gracz
bierze zestaw elementów
w
wybr
a
n
ym
k
o
l
orz
e:
•
1
pionek poszukiwacza
(w grze
2-osob
o
w
e
j:
po
2
pionki),
•
1
płytkę ekspedycji
,
•
talię star
tową
(8
kart oznaczonych ko
l
or
em
gr
a
cz
a
w prawym doln
ym rogu).
T
rasa wyprawy
rozpoczyna się
od
płytki startowej
.
Połóżcie ją stroną
B
do
góry.
Wybierzcie
duże płytki
terenu
z
literami
C
,
N
,
I
,
K
.
Następnie połóżcie
je
tak, jak
na
rysunku.
T
rasę
wyprawy zamyka
końcowa
płytka terenu
– połóżcie
ją
tak,
jak na
rysunku.
Potas
ujcie
6 blokad
(obr
azkami do dołu).
4 losowo wybran
e
umieśćcie między płytkami
terenu i
odwróćcie obrazkami do góry
.
Niewykorzyst
ane blokady odłóżcie do pudełka.
Pol
a
startowe:
1, 2, 3, 4
1
2
4
3
Podcza
s kole
jny
ch rozgr
ywek
może
cie skorzyst
ać z układów
propo
nowanych pr
ze
z
autora gry (strona 10) lub
zaprojektować własną tr
as
ę.
Możl
iwych jest ponad 100 0
00
układ
ó
w
trasy!
6 stosów
kart
z symbolem
(w prawym dolnym
rogu)
połóżcie
na
rynku
.
Poz
ostałe 12
stosów
połóżcie
obok
rynku
.
1
2
Potas
ujcie swoje talie startowe i połóżcie
je
obr
azk
ami
do
doł
u
n
a
lewym polu
swojej płytki ekspedycji. Będ
zie
t
o
stos
d
o
bie
r
a
nia
k
a
r
t
.
Na prawe pole odkładać będziecie karty
w
y
k
orzy
st
ane
podcz
a
s
gr
y
.
4
Przed
pierwszą
rundą
w
eźcie
do ręk
i po
4
karty
z góry
swo
jego stos
u
dobierania.
Osoba nos
ząca ka
pelusz (lub
najstarszy
gra
cz
)
bierz
e
zna
cznik
gr
acza
rozpoczynającego
(kapelusz)
i
kład
zie
go prz
ed sobą.
N
astępnie umies
zcza
swój
pionek
na polu
numer
1
.
Na
kolejn
ych
polach
swoje
pionki
kładą po
zostali
gracze
(zgodnie
z kierunkiem
ruchu
wskazów
ek z
egara).
B
C
N
I
K
T
alia
startowa
Płytka ekspedycji
Sto
s
dobierania
ka
rt
Stos kart
wykorzystanych
Osoba ze
znacznikiem
gracza rozpoczynającego wykonuje swoją
turę. T
ura gracza składa
się z
3
faz:
PRZEBIEG GR
Y
F
AZA 1
. ZA
GR
ANIE KAR
T
F
AZA 2. ODŁOŻENIE KAR
T
F
AZA 3. DOBR
ANIE KART
Z
a
gr
ana
k
ar
t
a
po
zw
ala
wy
k
onać
1
z
poniższy
ch
działań
:
A
przesunąć pionek poszukiw
acza,
B
wykonać akcję specja
lną,
C
kupić nową kartę
.
Zagrane karty kładzie się obok swojej płytki ekspedy
cji.
Po zakończeniu fazy 1. zagrane karty należy
odłożyć na stos
kart wykorzystany
ch
.
N
a
k
oniec
tur
y
na
l
eży
wzią
ć
k
a
r
ty
z
e
swojego stosu dobierania
, tak aby mieć
4 karty w
ręku
.
Na tym
kończy się
tura pierwszego
gracza. Po nim
swoje tury
wykonują kolejni gracze
(zgodnie z
kierunkiem
ruchu wskazówek zegara).
F
AZA 1. ZA
GR
ANIE KART
Możecie zagrać
dowo
lną liczbę
kart
–
każdą kartę
zagrywacie jednak
pojedynczo
. Po zagraniu karty
przesuwacie pionek.
Droga do
EL
DORADO prowadzi przez
dżunglę
,
wioski
i
rzeki
oraz
pola specjalne:
rumowiska
,
obozy
i
góry
(pola
te opisane
są
na
następnej stronie).
A
PRZESUNIĘCIE PIONKA
Im więcej
symboli (
maczet
,
monet
,
wioseł
) znajduje
się na ty
ch polach,
tym
trudniej na nie
wejść.
A
b
y
prz
e
s
unąć
pionek,
gr
a
cz
wy
k
on
u
je
poniż
sze
działania:
•
zagrywa 1
kartę
(kładzie
ją obok
swojej płytki
ekspedycji),
•
przesuwa swój pionek
(zgodnie z
poniższymi
zasadami).
Następnie gracz
może ponownie
zagrać 1
kartę
i przesunąć
swój
pio
ne
k.
W taki
sposób gracz może zagrać dowolną liczbę
kart z ręki.
Zagrana karta
musi spełniać
2
warunki
:
•
Symbol karty
musi
odpowiadać symbolowi pola
,
na
które pionek
ma zostać
przesunięty
.
•
Siła karty
musi
być co
najmniej równa
sile
tego pola.
–
Jeśli siła
karty jest
wyższa
niż siła
pola,
gracz może
kontynuow
ać ruch
pionka
na następne
pole
(pod warunkiem
że niewykorzystana siła
karty
pozwala wejść
na to
pole).
–
Jeśli gracz
nie chce
lub
nie może
przesunąć
pionka na
kolejne
pole, niewykorzystana siła
karty
przepada.
•
Pamiętajcie,
że
karty
należy
zagrywać
pojedynczo
. Dlatego
nie
można łączyć
siły
kilku kart
,
aby
wejść na
jakieś pole.
•
Pionek nie
może
wchodzić na
pola
zajęte przez
inne
pionki
.
Podczas fazy 1.
możecie:
A
przesunąć swój pionek
i/lub
B
wykonać akcje specjalne
i/lub
C
kupić
1 nową
kartę
.
Uwaga!
Karty służące
do
przesunięcia pionka
i
wykonania akcji
specjalnej możecie
zagrywać
w
dowolnej kolejności
.
Zakup nowej karty
można wykonać wyłącznie
na końcu sw
ojej tury
.
5
dżungla
wioska
rzeka
2
2
Przykład:
1
1
Krysia zagrywa
Globtrotera
o sile
1
i przesuw
a
pionek na
dżunglę
o
sile
1.
2
2
Następnie zagrywa
Odkrywcę
o sile
3
i przesuwa pionek
o
2 pola
dżungli
–
każde
z nich
o sile
1. T
rzeci punkt
siły przepada.
3
3
Na koniec zagrywa
drugiego
Odkrywcę
o sile
3 –
przesuwa pionek
na
dżunglę
o sile
3.
1
1
3
3
2
2
1
1
2
2
3
3
Pomiń
NOWOŚCI
iPhone 17 PRO
Iphone 17
Iphone 17 AIR
Samsung S25 FE
Nintendo Switch 2
Samsung Fold 7
Samsung Flip 7
Philips OneUp
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Pomiń
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Funko Pop
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
Pomiń
NA CZASIE
Huśtawka ogrodowa
Grill gazowy
Saturator do wody
Zbiorniki na deszczówkę
Stół ogrodowy
Buty robocze
Lampy solarne
Pawilon ogrodowy
Ławka ogrodowa
Lampy ogrodowe
Pomiń
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
Pomiń
POMYSŁ NA PREZENT
Kubek Stanley
Prezent na ślub
Back To University
Pomysł na prezent
Prezent na Dzień Chłopaka
LEGO
Prezent dla mężczyzny
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking frytkownic beztłuszczowych [TOP10]
Ranking suszarek do prania [TOP10]
Ranking soundbarów [TOP10]
Dlaczego smartwatch nie łączy się z telefonem?
Ranking płyt indukcyjnych [TOP10]
Ranking foteli do pracy przy komputerze [TOP10]
Nigdy więcej remontowego chaosu! Sprawdź idealną kolejność prac wykończeniowych
Firanki, które odmienią Twój salon – sprawdź nasze propozycje!
Nowy sprzęt od be quiet! Obudowy Light Base i wentylatory Pure Wings 3 wchodzą do gry
Jak wybrać dodatkową klawiaturę do laptopa?
Przerabianie zdjęć, jak zrobić to dobrze?
Jaki atlas do ćwiczeń w domu kupić?
Najpopularniejsze lalki dla dziewczynek
Ranking zapięć rowerowych [TOP10]
Ranking tabletek do zmywarki [TOP10]
Sprawdź więcej poradników