Znaleziono w kategoriach:
Dodatek do gry REBEL Na skrzydłach Ptaki Oceanii

Instrukcja obsługi Dodatek do gry REBEL Na skrzydłach Ptaki Oceanii

Wróć
Wdrugim dodatku do gry Na skrzydłach macie okazję powiększyć
swój rezerwat ogatunki barwnych izachwycających ptaków
Oceanii. Karty zdodatku Ptaki Oceanii należy wtasować do
talii kart zgry podstawowej, wktórej mogą się znajdować karty
zinnych dodatków.
Dodatek Ptaki Oceanii zawiera także nowe plansze graczy, nowe
kości pożywienia inowy rodzaj żetonów pożywienia, dzięki czemu
gracze mogą planować strategie ściśle związane zptakami
występującymi wtej części świata. Ponadto wpudełku znajdują
się nowe karty bonusowe iżetony celów, atakże 15 żółtych jaj.
Ich kolor nie ma znaczenia w rozgrywce, urozmaica jedynie paletę
barw jaj występujących w grze.
Zawartość
instrukcja
95 kart ptaków
5 kart bonusowych
notes punktacji
4 dwustronne żetony celów
płytka pomocy
15 jaj
5 kości pożywienia
69 żetonów nektaru
5 plansz graczy
Przygotowanie
1. Potasujcie karty ptaków ztego dodatku razem z wszystkimi
innymi kartami ptaków (z gry podstawowej i ewentualnie
innych dodatków). Jeśli posiadacie kilka dodatków do gry
Na skrzydłach, wstosie możecie mieć naprawdę dużo ptaków!
Dodatki tak zaprojektowane, aby wartości procentowe
na większości kart bonusowych zgry podstawowej nadal
się zgadzały iaby liczba kart ptaków zdanym rodzajem
siedliska igniazda była wmiarę równa. Możecie użyć zarówno
wszystkich dodatków, jak ikombinacji różnych talii ptaków.
Symbol wprawym dolnym rogu kart ułatwia rozróżnienie kart
pochodzących zróżnych dodatków.
2. Usuńcie 4 karty bonusowe z gry podstawowej: Anatom,
Fotograf, Globtroter i Kartograf, a następnie potasujcie karty
bonusowe ztego dodatku razem zpozostałymi kartami
bonusowymi zgry podstawowej i używanych dodatków.
Dodajcie nowe żetony celów do puli zasobów ogólnych.
3. Przygotujcie grę według zasad zgry podstawowej zponiższymi
zmianami:
a. Zamieńcie 5 kości pożywienia zgry podstawowej na 5 kości
pożywienia ztego dodatku.
b. Zamieńcie plansze graczy zgry podstawowej na plansze
graczy ztego dodatku.
i. Jeśli plansze zdodatku Ptaki Oceanii podobają się Wam
bardziej niż plansze zgry podstawowej, możecie używać
ich także winnych rozgrywkach.
c. Połóżcie płytkę pomocy obok planszy celów.
d. Dodajcie żetony nektaru do puli zasobów ogólnych.
Przygotowanie gracza przebiega według standardowych zasad:
każde zWas otrzymuje po 5 żetonów pożywienia (bez nektaru!)
i5 losowych kart ptaków, zktórych zatrzymuje
od 1 do 5 kart na ręce, odrzucając
1 żeton pożywienia za każdą
zatrzymaną kartę. Następnie
weźcie po 1 żetonie nektaru
zzasobów.
UWAGA! Pamiętajcie, aby zostawić
zagrane kostki akcji wodpowiednich rzędach na
planszy do momentu punktowania
na koniec rundy. Odgrywają rolę
wpunktowaniu 1 z celów ztego dodatku.
Autorka gry: Elizabeth Hargrave
Ilustracje: Natalia Rojas,
Ana María Martínez Jaramillo i Beth Sobel
Ptaki Oceanii
OE
Płaskonos czarnolicy
Spatulahynchotis
W języku maoryskim ten gatunek płaskonosa jest
nazywany „kuruwhengi”, co oznacza „sapać”.
75 cm
4
GDY AKTYWUJESZ,
wybierz 1 z pozostałych graczy.
Oboje dobierzcie po 1 ze stosu.
+
OE
Świergotek nowozelandzki
Anthus novaeseelandiae
Ten zamieszkujący łąki gatunek chętnie osiedla się
w ogrodach i na boiskach sportowych.
31 cm
3
KONIEC GRY.
Wsuń po 1 ze stosu pod każdą
kartę ptaka na swoim , włączając kartę.
+
OE
Głuptak czarnoskrzydły
Papasula abbotti
Ten zagrożony wyginięciem duży ptak wodny
zamieszkuje wyłącznie Wyspę Bożego Narodzenia.
190 cm
5
GDY ZAGRYWASZ,
dobierz 3 karty bonusowe,
a następnie odrzuć 2. Możesz odrzucić karty
bonusowe, których nie dobrałeś w tej turze.
+
OE
Łowczyk czczony
Todiramphusanctus
Łowczyk czczony jest świętym ptakiem
w wierzeniach Polinezyjczyków.
30 cm
0
RAZ MIĘDZY TURAMI.
Gdy inny gracz wykonu-
je akcję „Zdobądź pożywienie”, na koniec jego
tury weź 1 , albo z karmnika
(jeśli dostępne).
/
/
OE
ANALITYK DANYCH
Z ŁĄK
Szereg ptaków w
o rosnącej albo malejącej
rozpiętości skrzydeł.
szereg
4 ptaków:
5
szereg
3 ptaków:
3
szereg
5 ptaków:
8
OE
INŻYNIER
MECHANIK
1 zestaw =
Zestawy 4 typów gniazd.
Każde gniazdo z symbolem uniwersalnym
może zastąpić dowolny typ gniazda.
Żadna karta nie może być częścią
więcej niż 1 zestawu.
1 zestaw:
3
2+ zestawów:
8
OE
SPECJALISTA OD
OBSERWACJI
Kolumny z gniazdami
tego samego typu.
Różne kolumny mogą (ale nie muszą)
zapewnić punkty za różne typy gniazd.
Gniazda z symbolem uniwersalnym
zastępują dowolny typ gniazda, ale każde
liczy się tylko raz.
2 takie same
gniazda
w kolumnie:
1
3 takie same
gniazda
w kolumnie:
3
OE
ANALITYK DANYCH
Z LASU
Szereg ptaków w
o rosnącej albo malejącej
rozpiętości skrzydeł.
szereg
4 ptaków:
5
szereg
3 ptaków:
3
szereg
5 ptaków:
8
PUNKTY NADRUKOWANE
ptaki
karty bonusowe
cele
1 PUNKT ZA KAŻDE
jajo
pożywienie na kartach
karta pod inną kartą
5/2
nektar
SUMASUMA
345
345345
automubon automubon automubon
automaautoma
PUNKTY NADRUKOWANE
ptaki
karty bonusowe
cele
1 PUNKT ZA KAŻDE
jajo
pożywienie na kartach
karta pod inną kartą
5/2
nektar
SUMA
SUMA
tryb wieloosobowytryb wieloosobowy
w koszcie
twoich ptaków
brak celu
oe
CZYNNOŚCI KOŃCA RUNDY
1. Rozpatrz zdolności ptaków „KONIEC
RUNDY” (jeśli gracie z dodatkiem
Ptaki Europy
).
2. Odrzuć niewydane żetony nektaru.
3. Zapunktuj cel.
4. Usuń wszystkie kostki akcji.
5. Odrzuć odkryte karty z tacki i wyłóż
nowe.
6. Jeśli zakończyła się 4. runda, rozpatrz
zdolności ptaków „KONIEC GRY”. W in-
nym razie przekaż znacznik pierwszego
gracza graczowi po lewej stronie.
zwrócone
dziobem
w lewo
w rzędzie
„zagraj kartę”
oe
oeoe
zdobądź
pożywienie
złóż jaja
dobierz karty
z karmnika
na karcie/kartach
następnie aktywuj brązowe
zdolności w tym rzędzie.
zagraj kartę
koniec gry:
5/2 pkt.
za większość
WYDANE
koniec gry:
5/2pkt.
za większość
WYDANE
koniec gry:
5/2 pkt.
za większość
WYDANE
/ / / /
/
/ / / /
następnie aktywuj brązowe
zdolności w tym rzędzie.
następnie aktywuj brązowe
zdolności w tym rzędzie.
w koszcie
twoich ptaków
brak celu
oe
CZYNNOŚCI KOŃCA RUNDY
1. Rozpatrz zdolności ptaków „KONIEC
RUNDY” (jeśli gracie z dodatkiem
Ptaki Europy
).
2. Odrzuć niewydane żetony nektaru.
3. Zapunktuj cel.
4. Usuń wszystkie kostki akcji.
5. Odrzuć odkryte karty z tacki i wyłóż
nowe.
6. Jeśli zakończyła się 4. runda, rozpatrz
zdolności ptaków „KONIEC GRY”. W in-
nym razie przekaż znacznik pierwszego
gracza graczowi po lewej stronie.
zwrócone
dziobem
w lewo
w rzędzie
„zagraj kartę”
oe
oeoe
w koszcie
twoich ptaków
brak celu
oe
CZYNNOŚCI KOŃCA RUNDY
1. Rozpatrz zdolności ptaków „KONIEC
RUNDY” (jeśli gracie z dodatkiem
Ptaki Europy
).
2. Odrzuć niewydane żetony nektaru.
3. Zapunktuj cel.
4. Usuń wszystkie kostki akcji.
5. Odrzuć odkryte karty z tacki i wyłóż
nowe.
6. Jeśli zakończyła się 4. runda, rozpatrz
zdolności ptaków „KONIEC GRY”. W in-
nym razie przekaż znacznik pierwszego
gracza graczowi po lewej stronie.
zwrócone
dziobem
w lewo
w rzędzie
„zagraj kartę”
oe
oe
oe
w koszcie
twoich ptaków
brak celu
oe
CZYNNOŚCI KOŃCA RUNDY
1. Rozpatrz zdolności ptaków „KONIEC
RUNDY” (jeśli gracie z dodatkiem
Ptaki Europy
).
2. Odrzuć niewydane żetony nektaru.
3. Zapunktuj cel.
4. Usuń wszystkie kostki akcji.
5. Odrzuć odkryte karty z tacki i wyłóż
nowe.
6. Jeśli zakończyła się 4. runda, rozpatrz
zdolności ptaków „KONIEC GRY”. W in-
nym razie przekaż znacznik pierwszego
gracza graczowi po lewej stronie.
zwrócone
dziobem
w lewo
w rzędzie
„zagraj kartę”
oe
oeoe
w koszcie
twoich ptaków
brak celu
oe
CZYNNOŚCI KOŃCA RUNDY
1. Rozpatrz zdolności ptaków „KONIEC
RUNDY” (jeśli gracie z dodatkiem
Ptaki Europy
).
2. Odrzuć niewydane żetony nektaru.
3. Zapunktuj cel.
4. Usuń wszystkie kostki akcji.
5. Odrzuć odkryte karty z tacki i wyłóż
nowe.
6. Jeśli zakończyła się 4. runda, rozpatrz
zdolności ptaków „KONIEC GRY”. W in-
nym razie przekaż znacznik pierwszego
gracza graczowi po lewej stronie.
zwrócone
dziobem
w lewo
w rzędzie
„zagraj kartę”
oe
oe
oe
1
W grze z dodatkiem Ptaki Oceanii schemat rozgrywki jest taki sam jak w grze podstawowej
z 2 zmianami, które dotyczą przebiegu rundy i końca rozgrywki (w poniższym opisie te zmiany
zostały pogrubione).
Po zakończeniu rundy w podanej kolejności:
1. Aktywujcie zdolności „KONIEC RUNDY” swoich ptaków, jeśli gracie z dodatkiem Ptaki Europy.
2.Zwróćciedozasobówwszystkieniewykorzystaneżetonynektaru(zob.
Nektar
poniżej).
3. Przydzielcie punkty za cel obowiązujący w tej rundzie.
4. Ściągncie wszystkie kostki akcji ze swoich plansz.
5. Odrzućcie odkryte karty ptaków z tacki i wyłóżcie 3 nowe karty ze stosu.
6. Przekażcie znacznik pierwszego gracza kolejnemu graczowi po lewej.
Na koniec gry wykonajcie wszystkie kroki końca rundy, aprzedusunięciemkostekaktywujcie
zdolności„KONIECGRY”swoichptaków(zob.
Zdolność „KONIEC GRY”
na str. 3).
Od Autorki. Występowanie cukrów roślinnych pod tak wieloma
postaciami jest ważne nie tylko dla ptaków. Cukry przyciągają także
wiele gatunków owadów issaków. Wkońcu zzapylonych kwiatów
wykształcają się także owoce, aznich – nasiona. Gdy zdałam
sobie sprawę, jak ważną rolę nektar odgrywa wekosystemie,
postanowiłam zrobić zniego dżokera. Jest nie tylko głównym
składnikiem pożywienia wielu gatunków ptaków, ale ułatwia też
znalezienie pożywienia na przykład ptakom drapieżnym. Wyobraź
sobie lotopałankę pijącą słodki sok zkwitnącego eukaliptusa
inadlatującego jastrzębia, który bez problemu ją wypatrzy!
Nektar
Cukier roślinny jest ważnym składnikiem pożywienia wielu ptaków zamieszkujących obszar Oceanii.
Wksiążce
Where song began
biolog Tim Low twierdzi, że wAustralii ptaki mają większy dostęp
do nektaru niż ptaki winnych częściach świata zuwagi na fakt, że rosnące wubogiej glebie
drzewa mają mniejsze zdolności przetwarzania cukrów, więc wydzielają je przez specjalne komórki
wkwiatach, zczego korzystają zapylacze, wtym miodojady iwiele gatunków papug.
Rośliny pozbywają się nadmiaru cukru również winny sposób. Niektóre okazy zplemienia
Eucalypteae
wydzielają słodką ciecz, która ma odstraszyć atakujące je owady. Wprzyrodzie
występuje także inna słodka substancja nazywana spadzią albo rosą miodową, która składa się
zsoków roślinnych wypływających zkomórek roślin uszkodzonych przez żywiące się nimi owady iich
odchodów. Wiele gatunków ptaków zregionu Oceanii, od szlarnika rdzawobocznego po nogala
prążkowanego, korzysta zco najmniej jednego opisanego źródła cukrów.
Wgrze tę różnorodność cukrów we wszystkich formach reprezentuje nektar. Ten nowy rodzaj
pożywienia jest uwzględniony na kościach pożywienia, które znajdziecie wtym dodatku.
Gdy opłacasz koszt zagrania karty w żetonach pożywienia, aktywujesz zdolność ptaka, która
każe Ci odrzucić dowolny żeton pożywienia, albo korzystasz z pola na swojej planszy gracza,
możesz użyć nektaru jako dżokera. Możesz użyć nektaru zamiast dowolnego z5 rodzajów pożywienia
podczas zagrywania karty ptaka, odrzucania podczas aktywacji zdolności ptaka albo gdy
korzystasz zpola na swojej planszy (np. odrzuć pożywienie, aby złożyć dodatkowe jajo).
Nektar występuje także wkoszcie zagrania niektórych ptaków. Zasada pozwalająca odrzucić
2 dowolne żetony pożywienia izastąpić nimi 1 inny dowolny żeton
odnosi się także do nektaru.
Symbol wszystkożercy dotyczy także nektaru. Jeśli zdolność
ptaka pozwala wziąć z zasobów , możesz wybrać nektar. Jeśli
uznacie, że przez tę zasadę kruk meksykański ikruk zwyczajny zgry
podstawowej są zbyt mocnymi kartami, usuńcie je ztalii podczas
rozgrywki zdodatkiem
Ptaki Oceanii.
Gdy zdolności ptaków odnoszą się do konkretnego rodzaju pożywienia,
nektar nie może go zastąpić (nie jest dżokerem). Na przykład, jeśli
zdolność ptaka pozwala wziąć z karmnika gryzonia, nie możesz
wziąć nektaru. Jeśli aktywacja zdolności wymaga odrzucenia konkretnego
rodzaju pożywienia (np. ), nie możesz zamiast tego odrzucić nektaru.
OE
Rozella białolica
Platycercus eximius
Te jaskrawo upierzone papugi występują naturalnie
w Australii i Tasmanii, natomiast w Nowej Zelandii
są uznawane za gatunek introdukowany.
48 cm
4
GDY AKTYWUJESZ,
wszyscy gracze otrzymują
1 z zasobów. Ty otrzymujesz dodatkowo 1
z zasobów.
+ +
2
PRZEBIEG GRY
Nowa akcja na planszy gracza – reset
W 2. i 4. kolumnie lasu i mokradeł na planszy gracza z tego dodatku znajduje się nowa akcja.
Las. Możesz odrzucić 1 dowolne pożywienie, aby ponownie napełnić karmnik.
Mokradła. Możesz odrzucić 1 dowolne pożywienie, aby odrzucić wszystkie karty
ptaków z tacki i wyłożyć nowe.
Wykonuj akcje na każdym polu w kolejności, w jakiej są nadrukowane – najpierw ponownie napełn
karmnik albo wyłóż nowe karty na tackę, a potem weź pożywienie albo karty.
Zdolność „koniec gry”
Ten dodatek wprowadza nową kategorię żółtej zdolności, którą możesz aktywować tylko raz – na koniec gry. Aktywuj
te zdolności po punktowaniu celu z 4. rundy, ale przed usunięciem kostek akcji ze swojej planszy. Jeśli masz więcej
ptaków ze zdolnością „KONIEC GRY”, możesz z nich skorzystać w dowolnej kolejności. Zdolności „KONIEC GRY”
nie aktywują różowych zdolności „RAZ MIĘDZY TURAMI”.
Nieloty
Niektóre ptaki mają symbol * w miejscu rozpiętości skrzydeł, który oznacza, że dany ptak jest nielotem
(niektóre z tych ptaków mają tylko szczątkowe skrzydła). Na potrzeby każdej zdolności lub karty
bonusowej z warunkiem określonej rozpiętości skrzydeł nieloty działają jak dżokery. Na przykład:
• Nieloty zawsze spełniają warunek rozpiętości skrzydeł w przypadku zdolności drapieżników.
Nieloty mogą być traktowane jak ptaki z dowolną rozpiętością skrzydeł na potrzeby kart bonusowych przyznających punkty
za ptaki ułożone w danym siedlisku w rosnącej albo malejącej kolejności według rozpiętości skrzydeł.
Sąsiedztwo
Jeśli zdolność ptaka odnosi się do sąsiedniej karty ptaka, oznacza to sąsiedztwo w pionie lub w poziomie (karta bezpośrednio nad,
pod, po lewej albo po prawej stronie danej karty).
Jeśli na koniec rundy masz w swoich zasobach żetony nektaru, musisz je odrzucić. Nie możesz zachować
nektaru na kolejne rundy.
Wszystkie żetony nektaru, które odrzucasz na koniec rundy, zwracasz do zasobów ogólnych. Nie umieszczaj
ich na różowych polach z napisem „wydane” na swojej planszy (zob. niżej).
Ta zasada dotyczy tylko niewydanych żetonów nektaru w Twoich zasobach. Nie odrzucaj nektaru, który
znajduje się na polach z napisem „wydane” na Twojej planszy gracza albo jest
przechowywany na kartach ptaków.
Gdy używasz nektaru, aby zagrać kartę ptaka, aktywować zdolność ptaka, która każe Ci odrzucić dowolny żeton
pożywienia, albo skorzystać z pola na swojej planszy gracza, połóż użyty żeton nektaru na polu „wydane”
w rzędzie danego siedliska. Możesz umieścić nektar na swojej planszy, gdy:
wykorzystujesz go do opłacenia kosztu zagrania karty ptaka (nie umieszcza się tu nektaru z wymiany
=
,
bo zycznie się go nie otrzymuje) albo
wykorzystujesz go, aby aktywować zdolność ptaka, która może być opłacona dowolnym żetonem
pożywienia (pamiętaj, że jeśli zdolność ptaka wymaga konkretnego rodzaju pożywienia, nie możesz
zastąpić go nektarem), albo
wykorzystujesz go, aby skorzystać z pola na Twojej planszy (np. ponownie napełnić karmnik, wyłożyć
nowe karty na tackę albo zdobyć dodatkowe jaja lub karty).
Musisz umieścić nektar w tym samym rzędzie, w którym go wydałeś, np. gdy zagrywasz ptaka, umieść nektar
w rzędzie, na który kładziesz kartę. W innych przypadkach umieść go w rzędzie, który aktywowałeś w tej turze.
Nie możesz stosować zamiany
=
, wydając nektar. Oznacza to, że nie możesz odrzucić 2 żetonów nektaru
(ani nawet 1 żetonu nektaru i 1 dowolnego innego żetonu pożywienia), aby zastąpić nimi 1 dowolny inny żeton
pożywienia. Nektar jest już przecież dżokerem.
Na koniec gry policzcie, kto ma najwięcej żetonów nektaru na polu „wydane” w każdym siedlisku. Następnie
przyznajcie punkty widoczne na planszy gracza. W każdym siedlisku:
• Gracz z największą liczbą żetonów otrzymuje 5 punktów.
• Gracz z drugą największą liczbą żetonów otrzymuje 2 punkty.
Podobnie jak w przypadku celów musisz posiadać co najmniej 1 żeton nektaru w danym siedlisku, aby otrzymać
punkty. Jeśli gracze remisują, dodajcie punkty za zajmowane miejsce i nieobsadzone miejsce za nim i wynik
podzielcie pomiędzy liczbę remisujących (zaokrąglając w dół). Na przykład 2 graczy remisujących na 1. miejscu
otrzyma po 3 punkty. Z kolei jeśli taki remis dotyczy 2. miejsca, remisujący otrzymają po 1 punkcie.
zdobądź
pożywienie
złóż jaja
dobierz karty
z karmnika
na karcie/kartach
następnie aktywuj brązowe
zdolności w tym rzędzie.
zagraj kartę
koniec gry:
5/2 pkt.
za większość
WYDANE
koniec gry:
5/2pkt.
za większość
WYDANE
koniec gry:
5/2 pkt.
za większość
WYDANE
/ / / /
/
/ / / /
następnie aktywuj brązowe
zdolności w tym rzędzie.
następnie aktywuj brązowe
zdolności w tym rzędzie.
3
Analityk danych z lasu, łąk i mokradeł. Każda ztych kart zapewnia punkty za odpowiednio długi
szereg ptaków ułożonych obok siebie wdanym siedlisku wrosnącej albo malejącej
kolejności według rozpiętości skrzydeł. Szereg nie musi obejmować wszystkich ptaków
wsiedlisku inie musi zaczynać się ani kończyć na pierwszym lub ostatnim ptaku wrzędzie.
Ponadto wszeregu obok siebie może się znajdować kilka ptaków otakiej samej rozpiętości
skrzydeł.
Karty nielotów (zgwiazdką zamiast rozpiętości) dżokerami, co oznacza, że można
przypisać im dowolną rozpiętość skrzydeł spełniającą warunek karty bonusowej.
Na przykład, jeśli rozpiętość skrzydeł na pierwszych 3 kartach ptaków na mokradłach
wzrasta, ale czwarty ptak ma rozpiętość mniejszą od trzeciego, to długość szeregu wynosi
3 ptaki. Wtym przypadku karta Analityka danych z mokradeł zapewnia 3 punkty.
Karty bonusowe
Inżynier mechanik. Ta karta punktuje zestawy składające się z4 typów gniazd spośród wszystkich
Twoich ptaków. Kolejność ani położenie gniazd na planszy nie mają znaczenia. Liczy się tylko to,
aby wzestawie znajdowały się wszystkie 4 typy gniazd.
Każde gniazdo zsymbolem uniwersalnym może zastępować 1 gniazdo dowolnego typu
w1 zestawie. Na przykład:
Zestaw może się składać z1 dziupli, 1 platformy i2 uniwersalnych.
2 zestawy mogą się składać wsumie z2 dziupli, 2 platform, 1 czary, 1 gniazda na ziemi
i2 uniwersalnych.
Zestaw składający się z2 czar, 2 dziupli, 2 platform i1 uniwersalnego wciąż jest tylko
1 zestawem, ponieważ gniazdo uniwersalne może być wykorzystane tylko do 1 zestawu.
Specjalista od obserwacji. Ta karta zapewnia punkty za każdą kolumnę zawierającą więcej niż
1 gniazdo tego samego typu. Kolumna jest warta odpowiednio 0, 1 albo 3 punkty wzależności
od tego, czy znajdują się wniej 0, 2 albo 3 takie same typy gniazd. Różne kolumny mogą (ale nie
muszą) zapewnić punkty za różne typy gniazd.
Gniazda zsymbolem uniwersalnym dżokerami. Gniazdo zsymbolem uniwersalnym liczy się
tylko raz. Nie może zastępować 2 różnych typów gniazd wtej samej kolumnie.
OE
INŻYNIER
MECHANIK
1 zestaw =
Zestawy 4 typów gniazd.
Każde gniazdo z symbolem uniwersalnym
może zastąpić dowolny typ gniazda.
Żadna karta nie może być częścią
więcej niż 1 zestawu.
1 zestaw:
3
2+ zestawów:
8
OE
SPECJALISTA OD
OBSERWACJI
Kolumny z gniazdami
tego samego typu.
Różne kolumny mogą (ale nie muszą)
zapewnić punkty za różne typy gniazd.
Gniazda z symbolem uniwersalnym
zastępują dowolny typ gniazda, ale każde
liczy się tylko raz.
2 takie same
gniazda
w kolumnie:
1
3 takie same
gniazda
w kolumnie:
3
OE
ANALITYK DANYCH
Z MOKRADEŁ
Szereg ptaków w
o rosnącej albo malejącej
rozpiętości skrzydeł.
szereg
4 ptaków:
5
szereg
3 ptaków:
3
szereg
5 ptaków:
8
OE
ANALITYK DANYCH
Z LASU
Szereg ptaków w
o rosnącej albo malejącej
rozpiętości skrzydeł.
szereg
4 ptaków:
5
szereg
3 ptaków:
3
szereg
5 ptaków:
8
OE
ANALITYK DANYCH
Z ŁĄK
Szereg ptaków w
o rosnącej albo malejącej
rozpiętości skrzydeł.
szereg
4 ptaków:
5
szereg
3 ptaków:
3
szereg
5 ptaków:
8
Nowe ptaki a karty bonusowe
Ze względu na zmienioną wartość procentową podczas gry z tym dodatkiem nie zaleca się
korzystania z 4 kart bonusowych z gry podstawowej: Anatoma, Fotografa, Globtrotera i Kartografa.
Karta bonusowa Behawiorysta z dodatku Ptaki Europy punktuje za kolumny, w których znajdują się
karty ptaków z 3 różnymi kolorami zdolności. W tym dodatku pojawia się nowy kolor zdolności
żółty. Na potrzeby tej karty bonusowej jest traktowany jako kolejny kolor.
ZAŁĄCZNIK
4
Zdolności zdobywania pożywienia
Dziwogon włochaty RAZ MIĘDZY TURAMI. Gdy inny gracz
otrzymuje , weź 1 zzasobów.
Fregata mała
GDY AKTYWUJESZ, wszyscy gracze mogą
odrzucić 1 zptaka, który żyje w . Każdy
gracz, który odrzucił , może otrzymać 1
zzasobów.
Szlarnik rdzawoboczny GDY AKTYWUJESZ, wszyscy gracze otrzymują
1 zzasobów.
Rozella białolica
GDY AKTYWUJESZ, wszyscy gracze otrzymują
1 zzasobów. Ty otrzymujesz dodatkowo
1 zzasobów.
Owocożer tęczowy
GDY AKTYWUJESZ, wszyscy gracze otrzymują
po 1 zzasobów. Ty otrzymujesz
1 dodatkowy zzasobów.
Cudowronka krasnopióra
Trzaskacz czarnoczuby
Miodojad ciemny
Altannik królewski
GDY AKTYWUJESZ, wybierz 1 zpozostałych
graczy. Oboje weźcie po 1 [rodzaj pożywienia]
zzasobów.
Pyłkojad białogardły GDY AKTYWUJESZ, odrzuć 1 ze swoich
zasobów. Jeśli to zrobisz, weź 1
zzasobów.
Szmaragdowiec zwyczajny
GDY AKTYWUJESZ, odrzuć dowolną liczbę
ze swoich zasobów. Za każdy odrzucony żeton
weź po 1 zzasobów.
Kwiatówka różowa GDY AKTYWUJESZ, weź 1 zzasobów albo
odrzuć 1 ze swoich zasobów, aby otrzymać
1 zzasobów.
Miodaczek białouchy GDY AKTYWUJESZ, weź 1 zkarmnika (jeśli
jest dostępny).
Jeśli wszystkie kości wkarmniku wskazują ten sam
symbol, możesz je przerzucić przed pobraniem
wskazanego rodzaju pożywienia.
Garlica maoryska
Sępica
Skalinek czerwonoczelny
Szablodziób australijski
GDY AKTYWUJESZ, jeśli gracz [po lewej albo
po prawej] ma [rodzaj pożywienia] wswoich
zasobach, weź 1 [ten sam rodzaj pożywienia]
zzasobów.
Emu zwyczajne
GDY AKTYWUJESZ, weź wszystkie
zkarmnika
(jeśli dostępne). Zatrzymaj
połowę (zaokrąglając wgórę), a resztę
dowolnie rozdziel pomiędzy innych graczy.
Nie odrzucaj żadnych żetonów musisz je
przekazać pozostałym graczom.
Lorysa niebieskobrzucha GDY AKTYWUJESZ, odrzuć 1 na pole
wydanego nektaru na swoim . Jeśli to
zrobisz, weź 2 zkarmnika.
Koralicowiec czerwony
GDY ZAGRYWASZ, weź 1 z zasobów
za każdą kartę ptaka orozpiętości skrzydeł
<49 cm wswoim .
ZDOLNOŚCI PTAKÓW

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756