Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
Bądź na plus
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
Bądź na plus
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje REBEL
›
Instrukcja Dodatek do gry REBEL Na skrzydłach Ptaki Oceanii
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(251)
Wróć
Instrukcja obsługi Dodatek do gry REBEL Na skrzydłach Ptaki Oceanii
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
Wdrugim
dodatku
do
gry
Na
skrzydłach
macie
okazję
powiększyć
swój
rezerwat
ogatunki
barwnych
izachwycających
ptaków
Oceanii.
K
arty
zdodatku
Ptaki
Oceanii
należy
wtasować
do
talii
kart
zgry
podstawowej,
wktórej
mogą
się
znajdować
karty
zinnych
dodatków
.
Dodatek
Ptaki
Oceanii
zawiera
także
nowe
plansze
graczy
,
nowe
kości
pożywienia
inowy
rodzaj
żetonów
pożywienia,
dzięki
czemu
gracze
mogą
planować
strategie
ściśle
związane
zptakami
występującymi
wtej
części
świata.
P
onadto
wpudełku
znajdują
się
nowe
karty
bonusowe
iżetony
celów
,
atakże
15
żółtych
jaj.
Ich
kolor
nie
ma
znaczenia
w
rozgrywce,
urozmaica
jedynie
paletę
barw
jaj
występujących
w
grze.
Zawartość
instrukcja
95
kart
ptaków
5
kart
bonusowych
notes
punktacji
4
dwustronne
żetony
celów
płytka
pomocy
15
jaj
5
kości
pożywienia
69
żetonów
nektaru
5
plansz
graczy
Przygotowanie
1.
P
otasujcie
karty
ptaków
ztego
dodatku
razem
z
wszystkimi
innymi
kartami
ptaków
(z
gry
podstawowej
i
ewentualnie
innych
dodatków).
Jeśli
posiadacie
kilka
dodatków
do
gry
Na
skrzydłach
,
wstosie
możecie
mieć
naprawdę
dużo
ptaków!
Dodatki
są
tak
zaprojektowane,
aby
wartości
procentowe
na
większości
kart
bonusowych
zgry
podstawowej
nadal
się
zgadzały
iaby
liczba
kart
ptaków
zdanym
rodzajem
siedliska
igniazda
była
wmiarę
równa.
Możecie
użyć
zarówno
wszystkich
dodatków
,
jak
ikombinacji
różnych
talii
ptaków
.
Symbol
wprawym
dolnym
rogu
kart
ułatwia
rozróżnienie
kart
pochodzących
zróżnych
dodatków
.
2.
Usuńcie
4
karty
bonusowe
z
gry
podstawowej:
Anatom
,
F
otograf
,
Globtroter
i
K
artograf
,
a
następnie
potasujcie
karty
bonusowe
ztego
dodatku
razem
zpozostałymi
kartami
bonusowymi
zgry
podstawowej
i
używanych
dodatków
.
Dodajcie
nowe
żetony
celów
do
puli
zasobów
ogólnych.
3.
P
rzygotujcie
grę
według
zasad
zgry
podstawowej
zponiższymi
zmianami:
a.
Zamieńcie
5
kości
pożywienia
zgry
podstawowej
na
5
kości
pożywienia
ztego
dodatku.
b.
Zamieńcie
plansze
graczy
zgry
podstawowej
na
plansze
graczy
ztego
dodatku.
i.
Jeśli
plansze
zdodatku
Ptaki
Oceanii
podobają
się
W
am
bardziej
niż
plansze
zgry
podstawowej,
możecie
używać
ich
także
winnych
rozgrywkach.
c.
P
ołóżcie
płytkę
pomocy
obok
planszy
celów
.
d.
Dodajcie
żetony
nektaru
do
puli
zasobów
ogólnych.
P
rzygotowanie
gracza
przebiega
według
standardowych
zasad:
każde
zW
as
otrzymuje
po
5
żetonów
pożywienia
(bez
nektaru!)
i5
losowych
kart
ptaków
,
zktórych
zatrzymuje
od
1
do
5
kart
na
ręce,
odrzucając
1
żeton
pożywienia
za
każdą
zatrzymaną
kartę.
Następnie
weźcie po 1 żetonie nektaru
zzasobów
.
UW
A
GA!
P
amiętajcie,
aby
zostawić
zagrane
kostki
akcji
wodpowiednich
rzędach
na
planszy
do
momentu
punktowania
na
koniec
rundy
.
Odgrywają
rolę
wpunktowaniu
1
z
celów
ztego
dodatku.
Autorka gry: E
lizabeth Hargrave
I
lustracje: N
atalia Rojas,
Ana M
aría M
artínez Jaramillo i Beth Sobel
Ptaki Oceanii
OE
Płaskono
s
czarno
licy
S
patulahynchotis
W
języku
maor
yskim
ten
gatunek
płaskonosa
jest
nazywany
„kur
uwhengi”,
co
oznacza
„sapać”.
75
cm
4
GDY
AKTYWUJESZ,
wybierz
1
z
pozostałych
graczy.
Oboje
dobierzcie
po
1
ze
stosu.
+
OE
Św
iergo
tek
nowo
zelandzki
Anthus
novaeseelandiae
T
en
zamieszkujący
łąki
gatunek
chętnie
osiedla
się
w
ogrodach
i
na
boiskach
spor
towych.
31
cm
3
KONIEC
GRY
.
Wsuń
po
1
ze
stosu
pod
każdą
kartę
ptaka
na
swoim
,
włączając
tę
kartę.
+
OE
Głuptak
czarno
skrzydły
P
apasula
abbotti
T
en
zagrożony
wyginięciem
duży
ptak
wodny
zamieszkuje
wyłącznie
W
yspę
Bożego
Narodzenia.
190
cm
5
GDY
ZAGRYWASZ,
dobierz
3
karty
bonusowe,
a
następnie
odrzuć
2.
Możesz
odrzucić
karty
bonusowe,
których
nie
dobrałeś
w
tej
turze.
+
OE
Łowczyk
czczony
Todiramphusanctus
Łowczyk
czczony
jest
świętym
ptakiem
w
wier
zeniach
Polinezyjczyków
.
30
cm
0
RAZ
MIĘDZY
TURAMI.
Gdy
inny
gracz
wykonu-
je
akcję
„Zdobądź
pożywienie”,
na
koniec
jego
tury
weź
1
,
albo
z
karmnika
(jeśli
są
dostępne).
/
/
OE
ANALITYK
DANY
CH
Z
ŁĄK
Szereg ptaków w
o
rosnącej
albo
malejącej
rozpiętości
skrzydeł.
szereg
4 ptaków:
5
szereg
3 ptaków:
3
szereg
5 ptaków:
8
OE
INŻYNIER
MECHANIK
1 zestaw =
Zestawy 4 typów gniazd.
K
a
ż
de gnia
z
do z symbolem uniwer
saln
ym
mo
ż
e z
astąpić dowoln
y t
yp gnia
z
da.
Ż
adna k
arta nie mo
ż
e b
yć c
z
ęścią
więc
ej ni
ż 1 z
estawu.
1
zestaw:
3
2+ zestawów:
8
OE
SPECJ
ALIS
T
A
OD
OBSERW
ACJI
K
olumny z gniazdami
tego samego typu.
R
ó
żne k
olumn
y mogą (ale nie musz
ą)
z
apewnić punk
t
y z
a ró
żne t
ypy gnia
z
d.
Gnia
z
da z symbolem uniwer
saln
ym
z
astępują dowoln
y t
yp gnia
z
da, ale k
a
ż
de
lic
zy się t
ylk
o r
a
z.
2 takie same
gniazda
w kolumnie:
1
3 takie same
gniazda
w
kolumnie:
3
OE
ANALITYK
DANY
CH
Z
MOKRADEŁ
Szereg ptaków w
o
rosnącej
albo
malejącej
rozpiętości
skrzydeł.
szereg
4 ptaków:
5
szereg
3 ptaków:
3
szereg
5 ptaków:
8
OE
ANALITYK
DANY
CH
Z
LASU
Szereg ptaków w
o
rosnącej
albo
malejącej
rozpiętości
skrzydeł.
szereg
4 ptaków:
5
szereg
3 ptaków:
3
szereg
5 ptaków:
8
PUNKTY NADRUKOWANE
ptaki
karty bonusowe
cele
1 PUNKT ZA KAŻDE
jajo
pożywienie
na
kartach
karta
pod
inną
kartą
5/2
nektar
SUMA
SUMA
345
345
345
automubon
automubon
automubon
automa
automa
PUNKTY NADRUKOWANE
ptaki
karty bonusowe
cele
1 PUNKT ZA KAŻDE
jajo
pożywienie
na
kartach
karta
pod
inną
kartą
5/2
nektar
SUMA
SUMA
tryb wiel
oosobowy
tryb wiel
oosobowy
w
koszcie
twoich
ptaków
brak
celu
o
e
CZYNNOŚCI
KOŃCA
RUNDY
1.
Rozpatrz
zdolności
ptaków
„KONIEC
RUNDY”
(jeśli
gracie
z
dodatkiem
Ptaki
Europy
).
2.
Odrzuć
niewydane
żetony
nektaru.
3.
Zapunktuj
cel.
4.
Usuń
wszystkie
kostki
akcji.
5.
Odrzuć
odkryte
karty
z
tacki
i
wyłóż
nowe.
6.
Jeśli
zakończyła
się
4.
runda,
rozpatrz
zdolności
ptaków
„KONIEC
GRY”.
W
in
-
nym
razie
przekaż
znacznik
pierwszego
gracza
graczowi
po
lewej
stronie.
zwrócone
dziobem
w
lewo
w
rzędzie
„zagraj
kartę”
o
e
o
e
o
e
zdo
bądź
pożywienie
złóż
jaja
dobierz
karty
z karmnika
na karcie/kartach
następ
nie aktywuj brązowe
zd
olnoś
ci w tym rzęd
zie.
zagraj
kartę
ko
niec
gry:
5/2
pkt
.
za większoś
ć
WYDANE
ko
niec
gry:
5/2pkt
.
za większoś
ć
WYDANE
ko
niec
gry:
5/2
pkt
.
za większoś
ć
WYDANE
/
/
/
/
/
/
/
/
/
następ
nie aktywuj brązowe
zd
olnoś
ci w tym rzęd
zie.
następ
nie aktywuj brązowe
zd
olnoś
ci w tym rzęd
zie.
w
koszcie
twoich
ptaków
brak
celu
o
e
CZYNNOŚCI
KOŃCA
RUNDY
1.
Rozpatrz
zdolności
ptaków
„KONIEC
RUNDY”
(jeśli
gracie
z
dodatkiem
Ptaki
Europy
).
2.
Odrzuć
niewydane
żetony
nektaru.
3.
Zapunktuj
cel.
4.
Usuń
wszystkie
kostki
akcji.
5.
Odrzuć
odkryte
karty
z
tacki
i
wyłóż
nowe.
6.
Jeśli
zakończyła
się
4.
runda,
rozpatrz
zdolności
ptaków
„KONIEC
GRY”.
W
in
-
nym
razie
przekaż
znacznik
pierwszego
gracza
graczowi
po
lewej
stronie.
zwrócone
dziobem
w
lewo
w
rzędzie
„zagraj
kartę”
o
e
o
e
o
e
w
koszcie
twoich
ptaków
brak
celu
o
e
CZYNNOŚCI
KOŃCA
RUNDY
1.
Rozpatrz
zdolności
ptaków
„KONIEC
RUNDY”
(jeśli
gracie
z
dodatkiem
Ptaki
Europy
).
2.
Odrzuć
niewydane
żetony
nektaru.
3.
Zapunktuj
cel.
4.
Usuń
wszystkie
kostki
akcji.
5.
Odrzuć
odkryte
karty
z
tacki
i
wyłóż
nowe.
6.
Jeśli
zakończyła
się
4.
runda,
rozpatrz
zdolności
ptaków
„KONIEC
GRY”.
W
in
-
nym
razie
przekaż
znacznik
pierwszego
gracza
graczowi
po
lewej
stronie.
zwrócone
dziobem
w
lewo
w
rzędzie
„zagraj
kartę”
o
e
o
e
o
e
w
koszcie
twoich
ptaków
brak
celu
o
e
CZYNNOŚCI
KOŃCA
RUNDY
1.
Rozpatrz
zdolności
ptaków
„KONIEC
RUNDY”
(jeśli
gracie
z
dodatkiem
Ptaki
Europy
).
2.
Odrzuć
niewydane
żetony
nektaru.
3.
Zapunktuj
cel.
4.
Usuń
wszystkie
kostki
akcji.
5.
Odrzuć
odkryte
karty
z
tacki
i
wyłóż
nowe.
6.
Jeśli
zakończyła
się
4.
runda,
rozpatrz
zdolności
ptaków
„KONIEC
GRY”.
W
in
-
nym
razie
przekaż
znacznik
pierwszego
gracza
graczowi
po
lewej
stronie.
zwrócone
dziobem
w
lewo
w
rzędzie
„zagraj
kartę”
o
e
o
e
o
e
w
koszcie
twoich
ptaków
brak
celu
o
e
CZYNNOŚCI
KOŃCA
RUNDY
1.
Rozpatrz
zdolności
ptaków
„KONIEC
RUNDY”
(jeśli
gracie
z
dodatkiem
Ptaki
Europy
).
2.
Odrzuć
niewydane
żetony
nektaru.
3.
Zapunktuj
cel.
4.
Usuń
wszystkie
kostki
akcji.
5.
Odrzuć
odkryte
karty
z
tacki
i
wyłóż
nowe.
6.
Jeśli
zakończyła
się
4.
runda,
rozpatrz
zdolności
ptaków
„KONIEC
GRY”.
W
in
-
nym
razie
przekaż
znacznik
pierwszego
gracza
graczowi
po
lewej
stronie.
zwrócone
dziobem
w
lewo
w
rzędzie
„zagraj
kartę”
o
e
o
e
o
e
1
W grze z dodatkiem
Ptaki Oceanii
schemat rozgrywki jest taki sam jak w grze podstawowej
z 2 zmianami, które dotyczą przebiegu rundy i końca rozgrywki (w poniższym opisie te zmiany
zostały pogrubione).
P
o zakończeniu rundy w podanej kolejności:
1.
Aktywujcie zdolności „K
ONIEC RUNDY” swoich ptaków
, jeśli gracie z dodatkiem
Ptaki E
uropy
.
2.
Zwróćciedozasobówwszystkieniewykorzystaneżetonynektaru(zob.
Nektar
poniżej)
.
3.
P
rzydzielcie punkty za cel obowiązujący w tej rundzie.
4.
Ściągncie wszystkie kostki akcji ze swoich plansz.
5.
Odrzućcie odkryte karty ptaków z tacki i wyłóżcie 3 nowe karty ze stosu.
6. P
rzekażcie znacznik pierwszego gracza kolejnemu graczowi po lewej.
Na koniec gry wykonajcie wszystkie kroki końca rundy
,
aprzedusunięciemkostekaktywujcie
zdolności„
KONIECGRY
”swoichptaków
(zob.
Zdolność „K
ONIEC GRY”
na str
. 3).
Od Autorki.
Występowanie cukrów roślinnych pod tak wieloma
postaciami jest ważne nie tylko dla ptaków
. Cukry przyciągają także
wiele gatunków owadów issaków
. Wkońcu zzapylonych kwiatów
wykształcają się także owoce, aznich – nasiona. Gdy zdałam
sobie sprawę, jak ważną rolę nektar odgrywa wekosystemie,
postanowiłam zrobić zniego dżokera. Jest nie tylko głównym
składnikiem pożywienia wielu gatunków ptaków
, ale ułatwia też
znalezienie pożywienia na przykład ptakom drapieżnym. Wyobraź
sobie lotopałankę pijącą słodki sok zkwitnącego eukaliptusa
inadlatującego jastrzębia, któr
y bez problemu ją wypatrzy!
Nektar
Cukier roślinny jest ważnym składnikiem pożywienia wielu ptaków zamieszkujących obszar Oceanii.
Wksiążce
Where song began
biolog T
im Low twierdzi, że wAustralii ptaki mają większy dostęp
do nektaru niż ptaki winnych częściach świata zuwagi na fakt, że rosnące wubogiej glebie
drzewa mają mniejsze zdolności przetwarzania cukrów
, więc wydzielają je przez specjalne komórki
wkwiatach, zczego korzystają zapylacze, wtym miodojady iwiele gatunków papug.
Rośliny pozbywają się nadmiaru cukru również winny sposób. Niektóre okazy zplemienia
Eucalypteae
wydzielają słodką ciecz, która ma odstraszyć atakujące je owady
. Wprzyrodzie
występuje także inna słodka substancja nazywana spadzią albo rosą miodową, która składa się
zsoków roślinnych wypływających zkomórek roślin uszkodzonych przez żywiące się nimi owady iich
odchodów
. Wiele gatunków ptaków zregionu Oceanii, od szlarnika rdzawobocznego po nogala
prążkowanego, korzysta zco najmniej jednego opisanego źródła cukrów
.
Wgrze tę różnorodność cukrów we wszystkich formach reprezentuje nektar
. T
en nowy rodzaj
pożywienia jest uwzględniony na kościach pożywienia, które znajdziecie wtym dodatku.
Gdy opłacasz koszt zagrania karty w żetonach pożywienia, aktywujesz zdolność ptaka, która
każe Ci odrzucić dowolny żeton pożywienia, albo korzystasz z pola na swojej planszy gracza,
możesz użyć nektaru jako dżokera.
Możesz użyć nektaru zamiast dowolnego z5 rodzajów pożywienia
podczas zagrywania karty ptaka, odrzucania
podczas aktywacji zdolności ptaka albo gdy
korzystasz zpola na swojej planszy (np. odrzuć pożywienie, aby złożyć dodatkowe jajo).
•
Nektar występuje także wkoszcie zagrania niektórych ptaków
. Zasada pozwalająca odrzucić
2 dowolne żetony pożywienia izastąpić nimi 1 inny dowolny żeton
odnosi się także do nektaru.
•
Symbol wszystkożercy
dotyczy także nektaru. Jeśli zdolność
ptaka pozwala wziąć z zasobów
, możesz wybrać nektar
. Jeśli
uznacie, że przez tę zasadę kruk meksykański ikruk zwyczajny zgry
podstawowej są zbyt mocnymi kartami, usuńcie je ztalii podczas
rozgrywki zdodatkiem
Ptaki Oceanii.
Gdy zdolności ptaków odnoszą się do konkretnego rodzaju pożywienia,
nektar nie może go zastąpić (nie jest dżokerem).
Na przykład, jeśli
zdolność ptaka pozwala wziąć z karmnika gryzonia, nie możesz
wziąć nektaru. Jeśli aktywacja zdolności wymaga odrzucenia konkretnego
rodzaju pożywienia (np.
), nie możesz zamiast tego odrzucić nektaru.
OE
Rozella białolica
Platycercus eximius
Te jaskrawo
upierzone papugi występują naturalnie
w Australii i T
asmanii, natomiast w Nowej Zelandii
są uznawane za gatunek introdukowany
.
48
cm
4
GDY AKTYWUJESZ,
wszyscy gracze otrzymują
1
z zasobów. Ty otrzymujesz dodatkowo
1
z zasobów.
+
+
2
PRZEBIEG GRY
Nowa akcja na planszy gracza – reset
W 2. i 4. kolumnie lasu i mokradeł na planszy gracza z tego dodatku znajduje się nowa akcja.
Las.
Możesz odrzucić 1 dowolne pożywienie, aby ponownie napełnić karmnik.
Mokradła.
Możesz odrzucić 1 dowolne pożywienie, aby odrzucić wszystkie karty
ptaków z tacki i wyłożyć nowe.
Wykonuj akcje na każdym polu w kolejności, w jakiej są nadrukowane – najpierw ponownie napełn
karmnik albo wyłóż nowe karty na tackę, a potem weź pożywienie albo karty
.
Zdolność „koniec gry”
T
en dodatek wprowadza nową kategorię żółtej zdolności, którą możesz aktywować tylko raz – na koniec
gry
.
Aktywuj
te zdolności po punktowaniu celu z 4. rundy
, ale przed usunięciem kostek akcji ze swojej planszy
. Jeśli m
asz
więcej
ptaków ze zdolnością „K
ONIEC GRY”, możesz z nich skorzystać w dowolnej kolejności. Zdolności „K
O
NIEC
GR
Y”
nie aktywują
różowych zdolności „RAZ MIĘDZY TURAMI”.
Niel
oty
Niektóre ptaki mają symbol
*
w miejscu rozpiętości skrzydeł, który oznacza, że dany ptak jest nielotem
(niektóre z tych ptaków mają tylko szczątkowe skrzydła). Na potrzeby każdej zdolności lub karty
bonusowej z warunkiem określonej rozpiętości skrzydeł nieloty działają jak dżokery
. Na przykład:
• Nieloty zawsze spełniają warunek rozpiętości skrzydeł w przypadku zdolności drapieżników
.
•
Nieloty mogą być traktowane jak ptaki z dowolną rozpiętością skrzydeł na potrzeby kart bonusowych przyznających punkty
za ptaki ułożone w danym siedlisku w rosnącej albo malejącej kolejności według rozpiętości skrzydeł.
Sąsiedztwo
Jeśli zdolność ptaka odnosi się do sąsiedniej karty ptaka, oznacza to sąsiedztwo w pionie lub w poziomie (karta bezpośrednio nad,
pod, po lewej albo po prawej stronie danej karty).
Jeśli na koniec rundy masz w swoich zasobach żetony nektaru, musisz je odrzucić.
Nie możesz zachować
nektaru na kolejne rundy
.
•
W
szystkie żetony nektaru, które odrzucasz na koniec rundy
, zwracasz do zasobów ogólnych. Nie umieszczaj
ich na różowych polach z napisem „
wydane” na swojej planszy (zob. niżej).
•
T
a zasada dotyczy tylko niewydanych żetonów nektaru w T
woich zasobach. Nie odrzucaj nektaru, który
znajduje się na polach z napisem „
wydane” na T
wojej planszy gracza albo jest
przechowywany na kartach ptaków
.
Gdy używasz nektaru, aby zagrać kartę ptaka, aktywować zdolność ptaka, która każe Ci odrzucić dowolny żeton
pożywienia, albo skorzystać z pola na swojej planszy gracza, połóż użyty żeton nektaru na polu „
wydane”
w rzędzie danego siedliska.
Możesz umieścić nektar na swojej planszy
, gdy:
•
wykorzystujesz go do opłacenia kosztu zagrania karty ptaka (nie umieszcza się tu nektaru z wymiany
=
,
bo zycznie się go nie otrzymuje) albo
•
wykorzystujesz go, aby aktywować zdolność ptaka, która może być opłacona dowolnym żetonem
pożywienia (pamiętaj, że jeśli zdolność ptaka wymaga konkretnego rodzaju pożywienia, nie możesz
zastąpić go nektarem), albo
•
wykorzystujesz go, aby skorzystać z pola na T
wojej planszy (np. ponownie napełnić karmnik, wyłożyć
nowe karty na tackę albo zdobyć dodatkowe jaja lub karty).
Musisz umieścić nektar w tym samym rzędzie, w którym go wydałeś, np. gdy zagrywasz ptaka, umieść nektar
w rzędzie, na który kładziesz kartę. W innych przypadkach umieść go w rzędzie, który aktywowałeś w tej turze.
Nie możesz stosować zamiany
=
, wydając nektar
. Oznacza to, że nie możesz odrzucić 2 żetonów nektaru
(ani nawet 1 żetonu nektaru i 1 dowolnego innego żetonu pożywienia), aby zastąpić nimi 1 dowolny inny żeton
pożywienia. Nektar jest już przecież dżokerem.
Na koniec gry policzcie, kto ma najwięcej żetonów nektaru na polu „
wydane” w każdym siedlisku. Następnie
przyznajcie punkty widoczne na planszy gracza. W każdym siedlisku:
• Gracz z największą liczbą żetonów otrzymuje 5 punktów
.
• Gracz z drugą największą liczbą żetonów otrzymuje 2 punkty
.
P
odobnie jak w przypadku celów musisz posiadać co najmniej 1 żeton nektaru w danym siedlisku, aby otrzymać
punkty
. Jeśli gracze remisują, dodajcie punkty za zajmowane miejsce i nieobsadzone miejsce za nim i wynik
podzielcie pomiędzy liczbę remisujących (zaokrąglając w dół). Na przykład 2 graczy remisujących na 1. miejscu
otrzyma po 3 punkty
. Z kolei jeśli taki remis dotyczy 2. miejsca, remisujący otrzymają po 1 punkcie.
zdo
bądź
pożywienie
złóż
jaja
dobierz
karty
z karmnika
na karcie/kartach
następ
nie aktywuj brązowe
zd
olnoś
ci w tym rzęd
zie.
zagraj
kartę
koniec gry:
5/2
pkt
.
za większość
WYDANE
ko
niec
gry:
5/2pkt
.
za większoś
ć
WYDANE
ko
niec
gry:
5/2
pkt
.
za większoś
ć
WYDANE
/
/
/
/
/
/
/
/
/
następ
nie aktywuj brązowe
zd
olnoś
ci w tym rzęd
zie.
następ
nie aktywuj brązowe
zd
olnoś
ci w tym rzęd
zie.
3
Analityk danych z lasu, łąk i mokradeł.
K
ażda
ztych
kart
zapewnia
punkty
za
odpowiednio
długi
szereg
ptaków
ułożonych
obok
siebie
wdanym
siedlisku
wrosnącej
a
lbo
malejącej
kolejności
według
rozpiętości
skrzydeł.
Szereg
nie
musi
obejmować
wsz
ystkich
ptaków
wsiedlisku
inie
musi
zaczynać
się
ani
kończyć
na
pierwszym
lub
osta
tnim
ptaku
wrzędzie.
P
onadto
wszeregu
obok
siebie
może
się
znajdować
kilka
ptaków
ota
kiej
samej
rozpiętości
skrzydeł.
K
arty
nielotów
(zgwiazdką
zamiast
rozpiętości)
są
dżokerami,
co
ozn
acza,
że
można
przypisać
im
dowolną
rozpiętość
skrzydeł
spełniającą
warunek
karty
bo
nusowej.
Na
przykład,
jeśli
rozpiętość
skrzydeł
na
pierwszych
3
kartach
ptaków
na
m
okradłach
wzrasta,
ale
czwarty
ptak
ma
rozpiętość
mniejszą
od
trzeciego,
to
dłu
gość
szeregu
wynosi
3
ptaki.
Wtym
przypadku
karta
Analityka
danych
z
mokradeł
zapewnia
3
punkty
.
Karty bonusowe
Inżynier mechanik.
T
a
karta
punktuje
zestawy
składające
się
z4
typów
gniazd
spośród
wszystkich
T
woich
ptaków
.
K
olejność
ani
położenie
gniazd
na
planszy
nie
mają
znaczenia.
Liczy
się
tylko
to,
aby
wzestawie
znajdowały
się
wszystkie
4
typy
gniazd.
K
ażde
gniazdo
zsymbolem
uniwersalnym
może
zastępować
1
gniazdo
dowolnego
typu
w1
zestawie.
Na
przykład:
•
Zestaw
może
się
składać
z1
dziupli,
1
platformy
i2
uniwersalny
ch.
•
2
zestawy
mogą
się
składać
wsumie
z2
dziupli,
2
platform,
1
czary
,
1
gniazda
na
ziemi
i2
uniwersalnych.
•
Zestaw
składający
się
z2
czar
,
2
dziupli,
2
platform
i1
uniwersalnego
wciąż
jest
tylko
1
zestawem,
ponieważ
gniazdo
uniwersalne
może
być
wykorzystane
t
ylko
do
1
zestawu.
Specjalista od obserwacji.
T
a
karta
zapewnia
punkty
za
każdą
kolumnę
zawierającą
więcej
niż
1
gniazdo
tego
samego
typu.
K
olumna
jest
warta
odpowiednio
0,
1
albo
3
punkty
wzależności
od
tego,
czy
znajdują
się
wniej
0,
2
albo
3
takie
same
typy
gniazd.
R
óżne
kolumny
mogą
(ale
nie
muszą)
zapewnić
punkty
za
różne
typy
gniazd.
Gniazda
zsymbolem
uniwersalnym
są
dżokerami.
Gniazdo
zsymbolem
uniwersalnym
liczy
się
tylko
raz.
Nie
może
zastępować
2
różnych
typów
gniazd
wtej
samej
ko
lumnie.
OE
INŻYNIER
MECHANIK
1 zestaw =
Zestawy 4 typów gniazd.
K
a
ż
de gnia
z
do z symbolem uniwer
saln
ym
mo
ż
e z
astąpić dowoln
y t
yp gnia
z
da.
Ż
adna k
arta nie mo
ż
e b
yć c
z
ęścią
więc
ej ni
ż 1 z
estawu.
1
zestaw:
3
2+ zestawów:
8
OE
SPECJ
ALIS
T
A
OD
OBSERW
ACJI
K
olumny z gniazdami
tego samego typu.
R
ó
żne k
olumn
y mogą (ale nie musz
ą)
z
apewnić punk
t
y z
a ró
żne t
ypy gnia
z
d.
Gnia
z
da z symbolem uniwer
saln
ym
z
astępują dowoln
y t
yp gnia
z
da, ale k
a
ż
de
lic
zy się t
ylk
o r
a
z.
2 takie same
gniazda
w kolumnie:
1
3 takie same
gniazda
w
kolumnie:
3
OE
ANALITYK
DANY
CH
Z
MOKRADEŁ
Szereg ptaków w
o
rosnącej
albo
malejącej
rozpiętości
skrzydeł.
szereg
4 ptaków:
5
szereg
3 ptaków:
3
szereg
5 ptaków:
8
OE
ANALITYK
DANY
CH
Z
LASU
Szereg ptaków w
o
rosnącej
albo
malejącej
rozpiętości
skrzydeł.
szereg
4 ptaków:
5
szereg
3 ptaków:
3
szereg
5 ptaków:
8
OE
ANALITYK
DANY
CH
Z
ŁĄK
Szereg ptaków w
o
rosnącej
albo
malejącej
rozpiętości
skrzydeł.
szereg
4 ptaków:
5
szereg
3 ptaków:
3
szereg
5 ptaków:
8
Nowe ptaki a karty bonusowe
Ze
względu
na
zmienioną
wartość
procentową
podczas
gry
z
tym
dodatk
iem
nie
zaleca
się
korzystania
z
4
kart
bonusowych
z
gry
podstawowej:
Anatoma
,
F
otografa
,
Globtrotera
i
K
artografa
.
K
arta
bonusowa
Behawiorysta
z
dodatku
Ptaki
Europy
punktuje
za
kolumny
,
w
których
znajdują
się
karty
ptaków
z
3
różnymi
kolorami
zdolności.
W
tym
dodatku
pojawia
się
nowy
kolor
zdolności
–
żółty
.
Na
potrzeby
tej
karty
bonusowej
jest
traktowany
jako
kolejny
ko
lor
.
ZAŁĄ
CZNIK
4
Zdolności zdobywania pożywienia
Dziwogon włochaty
RAZ MIĘDZY TURAMI.
Gdy
inny
gracz
otrzymuje
,
weź
1
zzasobów
.
Fregata mała
GDY AKTYWUJESZ,
wszyscy
gracze
mogą
odrzucić
1
zptaka,
który
żyje
w
.
K
ażdy
gracz,
który
odrzucił
,
może
otrzymać
1
zzasobów
.
Szlarnik rdzawoboczny
GDY AKTYWUJESZ,
wszyscy
gracze
otrzymują
1
zzasobów
.
Rozella białolica
GDY AKTYWUJESZ,
wszyscy
gracze
otrzymują
1
zzasobów
.
T
y
otrzymujesz
dodatkowo
1
zzasobów
.
Owocożer tęczowy
GDY AKTYWUJESZ,
wszyscy
gracze
otrzymują
po
1
zzasobów
.
T
y
otrzymujesz
1
dodatkowy
zzasobów
.
Cudowronka krasnopióra
T
rzaskacz czarnoczuby
Miodojad ciemny
Al
tannik królewski
GDY AKTYWUJESZ,
wybierz
1
zpozostałych
graczy
.
Oboje
weźcie
po
1
[rodzaj
pożywienia]
zzasobów
.
Pyłkojad białogardły
GDY AKTYWUJESZ,
odrzuć
1
ze
swoich
zasobów
.
Jeśli
to
zrobisz,
weź
1
zzasobów
.
Szmaragdowiec zwyczajny
GDY AKTYWUJESZ,
odrzuć
dowolną
liczbę
ze
swoich
zasobów
.
Za
każdy
odrzucony
żeton
weź
po
1
zzasobów
.
Kwiatówka różowa
GDY AKTYWUJESZ,
weź
1
zzasobów
albo
odrzuć
1
ze
swoich
zasobów
,
aby
otrzymać
1
zzasobów
.
Miodaczek białouchy
GDY AKTYWUJESZ,
weź
1
zkarmnika
(jeśli
jest
dostępny).
Jeśli
wszystkie
kości
wkarmniku
wskazują
ten
sam
symbol,
możesz
je
przerzucić
przed
pobraniem
wskazanego
rodzaju
pożywienia.
Garlica maoryska
Sępica
Skalinek czerwonoczelny
Szabl
odziób australijski
GDY AKTYWUJESZ,
jeśli
gracz
[po
lewej
albo
po
prawej]
ma
[rodzaj
pożywienia]
wswoich
zasobach,
weź
1
[ten
sam
rodzaj
pożywienia]
zzasobów
.
Emu zwyczajne
GDY AKTYWUJESZ,
weź
wszystkie
zkarmnika
(jeśli
są
dostępne).
Zatrzymaj
połowę
(zaokrąglając
wgórę),
a
resztę
dowolnie
rozdziel
pomiędzy
innych
graczy
.
Nie
odrzucaj
żadnych
żetonów
–
musisz
je
przekazać
pozostałym
graczom.
Lorysa niebieskobrzucha
GDY AKTYWUJESZ,
odrzuć
1
na
pole
wydanego
nektaru
na
swoim
.
Jeśli
to
zrobisz,
weź
2
zkarmnika.
Koralicowiec czerwony
GDY ZAGRYWASZ,
weź
1
z
zasobów
za
każdą
kartę
ptaka
orozpiętości
skrzydeł
<49
cm
wswoim
.
ZDOLNOŚCI PT
AKÓW
Pomiń
NOWOŚCI
iPhone 17 PRO
Iphone 17
Iphone 17 AIR
Samsung S25 FE
Nintendo Switch 2
Samsung Fold 7
Samsung Flip 7
Philips OneUp
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Pomiń
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Funko Pop
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
Pomiń
NA CZASIE
Huśtawka ogrodowa
Grill gazowy
Jacuzzi
Zbiorniki na deszczówkę
Stół ogrodowy
Buty robocze
Lampy solarne
Pawilon ogrodowy
Ławka ogrodowa
Lampy ogrodowe
Pomiń
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
Pomiń
POMYSŁ NA PREZENT
Kubek Stanley
Prezent na ślub
Back To University
Pomysł na prezent
Prezent na Dzień Chłopaka
LEGO
Prezent dla mężczyzny
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking telewizorów do PS5 [TOP10]
Dlaczego zmywarka nie rozpuszcza tabletki?
Co dzieje się w świecie Yakuzy? RGG studio prezentuje nowości z serii – jest na co czekać!
Ranking książek dla 5-latka [TOP10]
Ranking powerbanków [TOP10]
Ranking klawiatur gamingowych [TOP10]
Ranking robotów kuchennych [TOP10]
Ranking glebogryzarek spalinowych [TOP10]
Jak piec pizzę w piekarniku?
Ranking aparatów natychmiastowych [TOP10]
Jak układać sztućce? Praktyczny poradnik krok po kroku
Ranking rowerów górskich [TOP10]
Ranking foteli gamingowych do 500 zł [TOP10]
Ranking bieżni domowych [TOP10]
Gdzie wlać nabłyszczacz do zmywarki?
Sprawdź więcej poradników