Liski: Ojojanie to kooperacyjna gra planszowa przeznaczona dla od 1 do 5 graczy. Fabularnie jest to kooperacyjna gra planszowa przeznaczona dla od 1 do 5 graczy. Fabularnie jest
osadzona wniezwykłym świecie średniowiecznych lisów – uniwersum wykreowanym przez Beatę osadzona wniezwykłym świecie średniowiecznych lisów – uniwersum wykreowanym przez Beatę
Smugaj wtworzonym od 2015 roku internetowym komiksie Smugaj wtworzonym od 2015 roku internetowym komiksie Lisie SprawyLisie Sprawy, który zdobył serca , który zdobył serca
czytelniczek i czytelników jak kraj długi i szeroki. czytelniczek i czytelników jak kraj długi i szeroki. Lisie SprawyLisie Sprawy do tego stopnia urzekły wyjątkowym do tego stopnia urzekły wyjątkowym
klimatem, wyszukanym humorem ipuchatością, że pojawiające się w komiksie zwroty takie jak klimatem, wyszukanym humorem ipuchatością, że pojawiające się w komiksie zwroty takie jak
„ojojane miejsca bolą mniej” na stałe zagościły w języku wielu fanek ifanów. Wmyśl lisiej zasady, „ojojane miejsca bolą mniej” na stałe zagościły w języku wielu fanek ifanów. Wmyśl lisiej zasady,
że ojojanie pomaga na wszelkie zło, postanowiliśmy stworzyć grę, w której będziecie korzystać że ojojanie pomaga na wszelkie zło, postanowiliśmy stworzyć grę, w której będziecie korzystać
z mocy ojojania, aby poradzić sobie zprzeciwnościami, przed którymi stanęła lisia drużyna. z mocy ojojania, aby poradzić sobie zprzeciwnościami, przed którymi stanęła lisia drużyna.
Wcielcie się wlisie puchaterki i lisich puchaterów – teraz los Lisiego Królestwa leży wWaszych Wcielcie się wlisie puchaterki i lisich puchaterów – teraz los Lisiego Królestwa leży wWaszych
łapkach! Krótki komiks na końcu instrukcji wyjaśni Wam, jak doszło do katastrofy, której musicie łapkach! Krótki komiks na końcu instrukcji wyjaśni Wam, jak doszło do katastrofy, której musicie
stawić czoła.stawić czoła.
33
Jeśli nie przepadacie za czytaniem Jeśli nie przepadacie za czytaniem
instrukcji, zeskanujcie kod QR instrukcji, zeskanujcie kod QR
albo zajrzyjcie na stronę albo zajrzyjcie na stronę
video.lisiesprawy.pl, video.lisiesprawy.pl,
gdzie znajdziecie film z zasadami.gdzie znajdziecie film z zasadami.
lem strachulem strachudo góry) połóżcie obok planszy.do góry) połóżcie obok planszy.
3. 3. Potasujcie osobno talie Potasujcie osobno talie ojojania, , problemów, , lisów
iiszarych kit, anastępnie połóżcie je na odpowiednich , anastępnie połóżcie je na odpowiednich
polach z lewej strony planszy.polach z lewej strony planszy.
4. 4. Wybierzcie 1 kartę Wybierzcie 1 kartę koszmaru ipołóżcie na pomarań- ipołóżcie na pomarań-
czowym polu wgórnej części planszy. Liczba piorunów czowym polu wgórnej części planszy. Liczba piorunów
na karcie oznacza poziom trudności (od 1na karcie oznacza poziom trudności (od 1do 3do 3). ).
Pozostałe karty Pozostałe karty koszmarów odłóżcie do pudełka. odłóżcie do pudełka.
5. 5. Wylosujcie 5 zakrytych kart Wylosujcie 5 zakrytych kart komplikacji ipołóżcie ipołóżcie
na różowych polach na górze planszy. Pozostałe karty na różowych polach na górze planszy. Pozostałe karty
komplikacji odłóżcie do pudełka. odłóżcie do pudełka.
6. 6. Wylosujcie 6 zakrytych kart Wylosujcie 6 zakrytych kart problemów ipołóżcie ipołóżcie
po 1 odkrytej w każdej fioletowej kolumnie na planszy.po 1 odkrytej w każdej fioletowej kolumnie na planszy.
7. 7. Odkryjcie pierwszą zlewej kartę Odkryjcie pierwszą zlewej kartę komplikacji ipołóżcie ipołóżcie
na karcie na karcie
problemu w w
pierwszej pierwszej
kolumnie.kolumnie.
8. 8. Wybierzcie planszetki iznaczniki swoich puchate-Wybierzcie planszetki iznaczniki swoich puchate-
rów. Wrozgrywce musi wziąć udział co najmniej 4 pu-rów. Wrozgrywce musi wziąć udział co najmniej 4 pu-
chaterów. chaterów.
Wgrze 2-osobowej każdy zgraczy ma 2 puchaterów. Wgrze 2-osobowej każdy zgraczy ma 2 puchaterów.
Wgrze 3-osobowej jeden zgraczy ma 2 puchaterów, Wgrze 3-osobowej jeden zgraczy ma 2 puchaterów,
apozostali po 1. Wgrze 1-osobowej gracz kontroluje 5 pu-apozostali po 1. Wgrze 1-osobowej gracz kontroluje 5 pu-
chaterów.chaterów.
9. 9. Dobierzcie 12 zakrytych kart Dobierzcie 12 zakrytych kart ojojania (wgrze 5-oso- (wgrze 5-oso-
bowej dobierzcie 10 kart) irozdzielcie je równo między bowej dobierzcie 10 kart) irozdzielcie je równo między
wszystkich graczy. Osoba z2 puchaterami dostaje tyle wszystkich graczy. Osoba z2 puchaterami dostaje tyle
samo kart, co pozostali.samo kart, co pozostali.
10. 10. Na koniec wejdźcie na stronę app.lisiesprawy.plNa koniec wejdźcie na stronę app.lisiesprawy.pl
i ściągnijcie lisią aplikację.i ściągnijcie lisią aplikację.
Jesteście gotowi do gry!Jesteście gotowi do gry!planszaplansza
Lisia aplikacja Lisia aplikacja
jest dostępna najest dostępna na
app.lisiesprawy.plapp.lisiesprawy.pl
12 znaczników12 znaczników
serkówserków
20 20 żetonów
strachu
5 dwustronnych 5 dwustronnych
planszetek puchaterów planszetek puchaterów
10 znaczników10 znaczników
puchaterów puchaterów
na podstawkachna podstawkach
40 kart40 kart
ojojania
25 kart25 kart
lisów
25 kart25 kart
problemów
10 kart10 kart
komplikacji
6 kart6 kart
koszmarów
4 karty4 karty
szarych kit
PRZYGOTOWANIE DO GRYPRZYGOTOWANIE DO GRY
strachu
żetonyżetony
strachu
żetonyżetony
planszetkaplanszetka
pomocy pomocy
ELEMENTYELEMENTY
44
Liski: Ojojanie to kooperacyjna gra planszowa, w której wcielacie się w lisie puchaterki i lisich puchate- to kooperacyjna gra planszowa, w której wcielacie się w lisie puchaterki i lisich puchate-
rów – obrońców Lisiego Królestwa. Podczas rozgrywki walczycie z rów – obrońców Lisiego Królestwa. Podczas rozgrywki walczycie z problemami i i komplikacjami, ,
które pojawiają się w kolejnych rundach, zagrażając okolicznym które pojawiają się w kolejnych rundach, zagrażając okolicznym lisom. W finale natomiast zmierzycie się . W finale natomiast zmierzycie się
z z koszmarem – sprawcą całego zamieszania. – sprawcą całego zamieszania.
Wygracie, jeśli na koniec szóstej rundy pokonacie Wygracie, jeśli na koniec szóstej rundy pokonacie koszmar..
Przegracie, jeśli nie pokonacie Przegracie, jeśli nie pokonacie koszmaru w szóstej rundzie lub jeśli będziecie musieli umieścić trzeci w szóstej rundzie lub jeśli będziecie musieli umieścić trzeci żeton
strachu pod dowolną kolumną pod dowolną kolumną problemów. Nie przejmujcie się przegraną! Co prawda strach opanował Lisie . Nie przejmujcie się przegraną! Co prawda strach opanował Lisie
Królestwo, ale możecie spróbować go przegonić w kolejnej rozgrywce.Królestwo, ale możecie spróbować go przegonić w kolejnej rozgrywce.
Rozgrywka trwa 6 rund, które są podzielone na 4 fazy:Rozgrywka trwa 6 rund, które są podzielone na 4 fazy:
1) Fazę planowania, podczas której omawiacie plan działania i wydajecie znaczniki serków. 1) Fazę planowania, podczas której omawiacie plan działania i wydajecie znaczniki serków.
Nie odkrywajcieNie odkrywajcie dobranych kart dobranych kart ojojania..
2) Fazę ojojania, podczas której odkrywacie dobrane karty 2) Fazę ojojania, podczas której odkrywacie dobrane karty ojojania i pod presją czasu i pod presją czasu
układacie je tak, aby zaradzić lisim układacie je tak, aby zaradzić lisim problemom..
3) Fazę problemów, podczas której sprawdzacie efekty swoich działań i otrzymujecie 3) Fazę problemów, podczas której sprawdzacie efekty swoich działań i otrzymujecie
znaczniki serków.znaczniki serków.
4) Fazę uzupełniania, podczas której przygotowujecie planszę do kolejnej rundy i dobieracie 4) Fazę uzupełniania, podczas której przygotowujecie planszę do kolejnej rundy i dobieracie
zakryte karty zakryte karty ojojania. Nie podglądajcie dobranych kart!. Nie podglądajcie dobranych kart!
Do pokonania tego Do pokonania tego
problemu potrze-potrze-
bujecie bujecie symboli, symboli,
w tym 1 w tym 1 i 1 i 1 ..
Do pokonania tej Do pokonania tej
komplikacji potrze-potrze-
bujecie bujecie symboli, symboli,
w tym 2 w tym 2 i 2 i 2 ..
Do pokonania tego Do pokonania tego
koszmaru potrzebu- potrzebu-
jecie jecie dowolnych dowolnych
symboli.symboli.
Symbole Symbole ojojania zdobywacie na 3 spo-zdobywacie na 3 spo-
soby:soby:
1) Dzięki działaniu puchaterów – wystar-1) Dzięki działaniu puchaterów – wystar-
czy, że postawicie znacznik puchatera czy, że postawicie znacznik puchatera
na kolumnie na kolumnie problemów, aby zdobyć , aby zdobyć
symbol z jego planszetki.symbol z jego planszetki.
2) Dzięki kartom 2) Dzięki kartom ojojania, które dobie-, które dobie-
racie w każdej rundzie.racie w każdej rundzie.
3) Dzięki kartom 3) Dzięki kartom lisów, które możecie , które możecie
adoptować w trakcie rozgrywki.adoptować w trakcie rozgrywki.Znacznik lisiego Znacznik lisiego
króla zapewnia 1 króla zapewnia 1 ..
Ta karta Ta karta ojojania
zapewnia 1 zapewnia 1 ..
Ta karta Ta karta lisa
zapewnia 1 zapewnia 1 i 1 i 1 ..
Aby pokonać pojawiające Aby pokonać pojawiające
się się problemy, , komplika-
cje i i koszmar, musicie ze-, musicie ze-
brać odpowiednie zestawy brać odpowiednie zestawy
symboli symboli ojojania..
Na każdej karcie Na każdej karcie proble-
mu, , komplikacji i i kosz-
maru znajduje się liczba, znajduje się liczba,
która wskazuje, ile symboli która wskazuje, ile symboli
ojojania w sumie musi-w sumie musi-
cie zebrać. Na niektórych cie zebrać. Na niektórych
kartach znajdują się także kartach znajdują się także
konkretne symbole, które konkretne symbole, które
muszą znajdować się w ze-muszą znajdować się w ze-
stawie.stawie.
OPIS GRYOPIS GRY
ZASADY PODSTAWOWEZASADY PODSTAWOWE
symbole ojojaniasymbole ojojania
55
Aby pokonać karty Aby pokonać karty problemów, , komplikacji i i koszmaru, ,