Zdaniem eksperta
Rowery elektryczne cieszą się coraz większą popularnością nie tylko w naszym kraju, ale w całej Europie. Wspomaganie jazdy poprzez działanie silnika daje dużą przewagę nie tylko w warunkach miejskich, ale także podczas wycieczek na łono natury. Wszystkie sprzęty w Unii Europejskiej muszą jednak być specjalnie wyposażone. Dowiedz się, jak podłączyć czujnik pas do roweru elektrycznego.
W artykule znajdziesz:
1. Co to jest czujnik ruchu w rowerach?
2. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
3. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Zacznijmy od tego, że producenci rowerów elektrycznych nie mają obowiązku instalowania czujników ruchu w swoich sprzętach. Nie wszystkie bowiem trafią na rynek Unii Europejskiej, gdzie wymóg posiadania owego czujnika jest standardem już od dłuższego czasu. Nie każdy rowerzysta zdaje sobie jednak z tego sprawę, dlatego w sytuacji, gdy nie masz jeszcze roweru z napędem elektrycznym, jesteś na wygranej pozycji. Możesz bowiem poprosić specjalistów w sklepach, aby zainstalowali czujnik PAS, jeśli oczywiście tego typu usługa jest u nich świadczona.
Jeśli jednak już posiadasz rower elektryczny, ale nie masz zainstalowanego czujnika ruchu lub obecny wymaga wymiany, wówczas możesz zrobić to na własną rękę lub udać się do renomowanego serwisu rowerowego. Jak podłączyć czujnik PAS do roweru elektrycznego na własną rękę, dowiesz się już za chwilę. Najpierw jednak zastanówmy się, w jaki sposób w ogóle wspomniane urządzenie działa i co daje samemu użytkownikowi.
Czujnik PAS to skrót od angielskiej nazwy Pedal Assistant System, czyli w dosłownym tłumaczeniu to system asystujący pedałowaniu. Ten element jest niewielki i instaluje się go w ramie pomiędzy korbami pedałów. Głównym zadaniem czujnika jest wykrywanie, kiedy korby się obracają, a co za tym idzie, kiedy rowerzysta pedałuje, czyli nie wymaga w danej chwili żadnego wsparcia ze strony silnika elektrycznego.
Gdy korba przestaje się obracać, czujnik wysyła informację o tym do sterownika, co uruchamia silnik elektryczny i rower będzie mógł poruszać się dalej, ale już bez potrzeby pedałowania. Brzmi to niezwykle prosto, ale tylko odpowiednia instalacja systemu PAS zapewni poprawne jego działanie. Jak podłączyć czujnik pas do roweru elektrycznego? O tym już za chwilę!
Na samym początku musisz odpowiedzieć sobie szereg nieco bardziej technicznych pytań. Do pierwszych i najważniejszych należeć będzie: jaki rodzaj suportu występuje w Twoim rowerze? Nie jest to takie proste, ponieważ suportów jest obecnie na rynku wiele rodzajów i pomyłka może oznaczać brak możliwości zainstalowania zakupionego czujnika ruchu. Do najpopularniejszych stosowanych suportów należy tzw. kwadrat, który swoją nazwę zawdzięcza niczemu innemu, jak właśnie kwadratowemu kształtowi. W sklepach znajdziesz jednak rowery wyposażone w zupełnie inne suporty i dlatego tak ważne jest, aby dokładnie wiedzieć, jakiego rodzaju masz w swoim jednośladzie. Zrobisz to w krótkim czasie, zdejmując jedną z korb w rowerze, co pozwoli na przyjrzenie się, jak wygląda samo mocowanie do wspomnianej korby. Dopiero po poprawnym rozpoznaniu suportu możesz przystąpić do zakupu kompatybilnego czujnika PAS.
Zajmiemy się najpierw omówieniem tego, jak podłączyć czujnik pas do roweru elektrycznego na suporcie kwadratowym, czyli tym najpopularniejszym. Pierwszym krokiem jest zdjęcie korby, aby uzyskać dostęp. Kompatybilny czujnik PAS powinieneś następnie delikatnie nałożyć na element, który wystaje z ramy.
Ważne jest to, aby czujnik wszedł w misę suportu, w przeciwnym razie nie nałożysz ponownie zdjętej przed chwilą korby. Po wykonaniu tych czynności tak naprawdę pozostaje Ci już jedynie podłączenie czujnika do sterownika i cieszenie się jazdą.
Zobacz także: Ranking rowerów elektrycznych [TOP10]
Jak podłączyć czujnik pas do roweru elektrycznego, który został wyposażony w inny typ suportu. W takiej sytuacji oczywiście po pierwsze należy dobrze zidentyfikować jego rodzaj, a następnie dokupić kompatybilny typ czujnika ruchu. Jeśli nie wiesz, jak nazywa się suport w Twoim jednośladzie, zawsze możesz wykonać zdjęcie aparatem smartfonu i udać się do jednego z naszych sklepów, gdzie profesjonalny zespół doradców pomoże Ci w identyfikacji tego elementu.
Jeśli posiadasz już odpowiedni czujnik ruchu do Twojego suportu, musisz przygotować się na nieco cięższą procedurę montażu, niż w przypadku suportu kwadratowego. W tym przypadku należy w pierwszej kolejności zdjąć korbę, tak samo jak poprzednio. Tym razem jednak po zdjęciu tego elementu należy również zdemontować miskę wkładu suportu. W tym celu będziesz potrzebować zestawu narzędzi, które umożliwią Ci dalszą pracę. Po odkręceniu misy możesz już nałożyć czujnik ruchu, a następnie skręcić wszystko do stanu pierwotnego.
Pamiętaj o tym, aby każda śrubka była dobrze dokręcona, co uniemożliwi ewentualne uszkodzenie czujnika lub elementów korby i suportu. Zwróć uwagę na to, czy czujnik ruchu nie będzie blokowany. Jeśli do tego dojdzie czujnik nie będzie działał poprawnie. W takiej sytuacji musisz dokupić inny, tym razem z dłuższą osią. Zawsze warto sprawdzać wszystkie parametry roweru przed dokonaniem zakupu, co pozwoli Ci uniknąć przykrych niespodzianek.
Wiesz już, jak zamontować czujnik ruchu w najpopularniejszych modelach rowerów wykorzystujących najczęściej spotykane rodzaje suportów. Musisz jednak pamiętać o kilku czynnościach, które należy wykonać już po samym montażu na suporcie i ponownym skręceniu wszystkich elementów roweru. Przewód czujnika nie jest zbyt elastyczny i nie zawsze będzie ustawiony w taki sposób, aby zapewnić Ci maksymalne poczucie komfortu w czasie jazdy. Najlepszym sposobem na poradzenie sobie z tym, jest przyczepienie przewodu do ramy rowery. Możesz tego dokonać na wiele sposobów, ale najlepszym jest zdecydowanie wykorzystanie opaski samozaciskowej, czyli popularnej „trytytki”.
To, po której stronie korby zainstalujesz czujnik ruchu, nie ma większego znaczenia, chyba że producent wyraźnie zaznaczy preferowaną w instrukcji obsługi. Pamiętaj również o tym, że przy ponownym skręcaniu elementów roweru nie możesz tego robić zbyt mocno. W przeciwnym razie czujnik PAS może ulec dosłownie zmiażdżeniu, a to wygeneruje niepotrzebne kolejne koszty.
Najnowsze poradniki
Obsługa klienta
Informacje
Zakupy
Moje konto
Pomoc
Zadzwoń do nas
Tel. 756 756 756
Pon - Pt
08:00 - 20:00
Sob
10:00 - 18:00
Niedz
10:00 - 18:00
Fax 22 122 31 11
Інфолінія:
пн-пт: 8:00 - 20:00
Infoline:
Mon-Fri: 8:00 - 20:00
Znajdź swój sklep
Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 40 943 750,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756