Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Pomiń menu
Produkty
Promocje i nowości
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Pomiń menu
Produkty
Promocje i nowości
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje LUCRUM GAMES
›
Instrukcja Gra karciana LUCRUM GAMES Ryzykanci
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(27)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra karciana LUCRUM GAMES Ryzykanci
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
Ryzykanci to gr
a, w której - zagrywając karty - będziesz rekrutować ekipę awanturników
, aby zdobyć starożytne skarby
.
Korzystaj z umiejętności członków swojej ekipy
, by przy okazji zniweczyć także plany konkurencji. M
usisz jednak uważać na czyhające
zewsząd zagrożenia. Przeciwnicy gotowi są posunąć się do kr
adzieży
, manipulacji i wszelkich podłych zagr
ywek, by odebr
ać ci artefakty
izwycięstwo
. P
odejmij więc decyzję: Czy lepiej r
atować własną skórę i zdobywać skarby
, czy r
aczej pokrzyżować szyki prz
eciwnikom?
Możesz próbować pogodzić jedno z drugim, ale pamiętaj: ryzyko bier
zesz na siebie!
Z
AWA
R
T
O
S
C
63 karty postaci
(po 9 w 7 kolorach)
Karty postaci przedstawiają członków
ekspedycji
, których będziecie zbierać w trakcie gry
. Każda postać posiada unikalny
kolor
(w tle symboli),
unikalny
efekt
oraz jeden z wymienionych poniżej
symboli
.
12 kart zagrożeń
W trakcie wyprawy napotkacie różne niebezpieczeństwa przedstawione na kartach zagrożeń.
6 kart zastraszenia
Karty zastraszenia powiązane są z efektem jednej konkretnej karty postaci (
Łowcy artefaktó
w
– patrz arkusz pomocy
Efekty kart postaci
).
P
RZ
Y
G
OT
OW
A
N
I
E
R
OZ
G
RY
W
K
I
1.
P
otasujcie wszystkie
karty postaci
i stwórzcie z nich zakrytą
talię postaci
.
2.
Rozdajcie graczom po
6 kart postaci
(w grze na 2 osoby roz
dajcie
po 9 kart
). Gracze mogą przeglądać swoje karty
, ale nie powinni
ujawniać ich pozostałym.
3.
Obok talii kart postaci przygotujcie miejsce na
stos odrzuconych kart postaci
. Wszystkie odrzucane karty postaci będą traać właśnie w to
miejsce. Stos ten jest jawny – gracze w do
wolnym momencie mogą przeglądać odrzucone karty postaci.
4.
P
otasujcie wszystkie
karty zagrożeń
i stwórzcie z nich zakrytą
talię zagrożeń
.
5.
Obok talii kart zagrożeń przygotujcie miejsce na
stos odrzuconych kart zagrożeń
. Stos ten jest jawny – gracze w do
wolnym momencie
mogą przeglądać odrzucone karty zagrożeń.
6.
Odkryjcie tyle kart z wierzchu
talii zagrożeń
, ile osób uczestniczy w rozgrywce, i rozłóżcie je w miejscu widocznym dla wszystkich graczy
.
7.
Stwórzcie zakryty
stos kart zastraszenia
– nie ma potrzeby go tasować.
T
eraz wybierzcie pierwszego gracza. M
oże nim zostać osoba o najbardziej awanturniczym wyglądzie.
Mapa
1 Klejnot
2 Klejnoty
3 Klejnoty
Ankh
Kielich
Pierścień
Statuetka
1
2
2
2
3
6
5
7
4
I
N
STRUK
C
J
A
karta postaci
karta zagrożenia
karta zastraszenia
rewers
sym
bol
efekt karty pos
taci
rewers
efekt karty zagroże
nia
zastraszona pos
tać
rewers
k
olor
ozn
acz
enie
kolo
r
u
R
OZG
RY
W
K
A
Rozgrywka składa się z
trzech rund.
W każdej rundzie gracze będą kolejno wykonywać swoje tury (zgodnie z r
uchem wskazów
ek zegara)
do momentu spełnienia warunku zakończenia rundy
.
W każdej turze twoim zadaniem będzie zagranie
1 karty postaci
z ręki przed siebie (czyli do
ekspedycji
) i zastosowanie jej efektu.
T
ak będą
wyglądać kolejne tury
, skutkiem czego twoja ekspedycja będzie się powiększać o kolejne karty
. Jednak w pewnym momencie gry zagranie
kolejnej karty stanie się niemożliwe. W takiej sytuacji zakończysz swój udział w bieżącej rundzie, rozpatrzysz 1 z dostępnych
kart zagrożenia
i odłożysz zebranych członków swojej ekspedy
cji na prywatny
stos skarbów
– karty te przyniosą ci punkty na koniec gr
y
. P
ozo
sta
li
g
rac
ze
b
ędą
kontynuować grę bez ciebie (o ile rzecz jasna nie ukończyli jej wcześniej) do momentu aż każ
dy zakończy rundę w swoim czasie.
T
ura gracza
T
woja tura składa się z trzech kroków
, które
musisz
rozpatrzyć w następującej kolejności:
I. Zagraj wybraną kartę postaci do swojej ekspedycji
W
ybierz
1 kar
tę
ze swojej ręki i wyłóż ją odkrytą przed sobą. Karty leżące przed tobą stanowią twoją
ekspedycję
.
Jeż
eli w twojej ekspedycji znajdują się już jakieś karty
, zagr
ywaną aktualnie kartę musisz wyłożyć po lewej albo po prawej stronie całego
rzędu wyłożonych wcześniej kart – nie możesz umieścić no
wej karty pomiędzy kartami już wyłożonymi. Sposób ułożenia kart w ekspedycji
może mieć znaczenie przy rozpatrywaniu niektórych zagrożeń.
Uwaga: Nie możesz
zagrać
z r
ęki
karty postaci w tym samym kolorze, który już znajduje się w twojej ekspedycji.
Przykład: J
eżeli w ekspedycji znajduje się Profesor
, nie możesz zagrać z r
ęki kolejnego Profesor
a.
Uwaga:
P
owyższe ograniczenie moż
e spowodować, że nie możesz zagrać żadnej z posiadany
ch kart na ręce. W takiej sytuacji pomiń kroki
Ioraz II i natychmiast przejdź do kroku III.
Uwaga:
Jeśli zagrasz ostatnią posiadaną na r
ęce kartę postaci, pomiń krok II i natychmiast przejdź do kroku III.
II.
W
ykonaj efekt zagranej karty postaci
P
o zagraniu karty postaci
MUSISZ
wykonać
jej efekt
(szczegółowe opisy efektó
w znajdują się w arkuszu pomocy w sekcji
Efekty kart
postaci
).
P
amiętaj, że zagrywając ostatnią kartę z ręki, należy pominąć wykonanie jej efektu.
III. Rozpatrz zagrożenie
T
en krok należy zasadniczo pominąć, chyba że wystąpi jedna z dwóch następujących sytuacji:
1.
W
ykonując krok I,
zagrasz ostatnią
posiadaną na ręce kartę postaci.
2.
Nie jesteś w stanie wykonać kroku I
, ponieważ nie jest dozwolone zagranie żadnej z posiadanych przez ciebie kart postaci – w takim
wypadku natychmiast ujawnij wszystkie karty ze swojej ręki i odrzuć je na stos odrzuconych kart postaci.
Rozpatrzenie zagrożenia:
1.
W
ybier
z 1 z odkrytych
kart zagrożeń
i rozpatrz jej efekt (szczegóło
wy opis efektów znajduje się w arkuszu pomocy w sekcji
Karty zagrożenia
).
2.
Zakryj
rozpatrzoną kartę zagrożenia (nie będzie dostępna dla innych graczy).
3.
Odłóż na pr
ywatny
stos skarbów
wszystkie karty postaci, które poz
ostały w twojej
ekspedycji
(w dowolnym momencie gry możesz
przeglądać zawartość swojego stosu; nie możesz przeglądać stosów innych graczy).
4.
P
oczekaj
na pozostałych graczy – runda zakończy się, gdy każdy rozpatrzy zagroż
enie.
Uwaga:
Gracze, którzy już rozpatrzyli
zagroż
enie
, nie uczestniczą w bieżącej rundzie i nie mogą być celem działania poszczególnych kart. Gdy
wrozgrywce zostanie już tylko 1 osoba, nadal może ona zagrywać karty wpływające na innych graczy
, jednak efekty tych kart (czyli Awanturnika
,
Aeronautki i Kolekcjoner
ki) należy pominąć. Osoba ta rozgrywa dalej swoje tur
y do momentu, w którym również będzie musiała rozpatrzyć
zagrożenie.
Koniec rundy i przygotowanie następnej
Gdy wszystkie zagrożenia zostaną rozpatrzone, runda dobiega końca.
1.
Rozpatrzone
karty zagrożeń
odrzućcie na odkryty stos odr
zuconych kart zagrożeń.
2.
Odkr
yjcie z
talii zagrożeń
tyle kart, ilu graczy bierze udział w rozgrywce. J
eśli w talii zagrożeń zabraknie kart, przetasujcie odrzucone
karty zagrożeń, stwórzcie z nich nową talię i kontynuujcie odkrywanie kart.
3.
P
onownie rozdajcie wszystkim po
6 kart postaci
(9 kart w rozgrywce na 2 osoby). Jeśli w talii postaci zabraknie kart, przetasujcie
odrzucone karty postaci, stwórzcie z nich nową talię i kontynuujcie rozdawanie kart.
4.
Jeśli karta zastraszenia jest odkryta, zakryjcie ją.
5.
Nowa rundę rozpoczyna gracz siedzący po
lewej
str
onie osoby
, która jako ostatnia rozpatrzyła zagrożenie w poprzedniej rundzie.
W
ażne: W ostatniej (trzeciej) rundzie gry może się zdarzyć, że w talii postaci zabraknie kart i nie będzie możliwe rozdanie ich odpowiedniej
liczby graczom. W takiej sytuacji r
ozdajcie karty w taki sposób, aby wszyscy dostali równą ich liczbę (mniejszą od normalnie wymaganej).
Niepodzielną r
esztę pozostawcie w talii postaci.
K
ONI
EC GR
Y I PUNK
T
A
CJ
A
Gdy
trzecia runda
dobiegnie końca, następuje podliczenie punktów zwycięstwa (PZ). Kto zgromadził ich najwięcej, zwycięża!
Aby policzyć swoje punkty
, odkr
yj wszystkie karty ze swojego stosu skarbów i policz zdob
yte PZ następująco:
•
1/2/3 PZ
odpowiednio za każdy z poniższych
symboli
:
•
1 PZ
za każdy symbol artefaktu ORAZ dodatkowo
4 PZ
za każdy zestaw
3 identyczny
ch artefaktów (bez względu na kolor)
•
1 PZ
za każdą kartę w kolorze mapy (każda mapa liczy sama siebie, a także inne mapy w tym samym kolorze).
Jedna karta może stano
wić źródło punktów kilkukrotnie.
Przykładowo niebieska karta z symbolem 2 klejnotów
sama z siebie jest warta
2 PZ
, zapewni jednak także
1 PZ
jeżeli posiadasz niebieską
kartę z symbolem mapy
.
W przypadku remisu wygrywa ta spośród remisujących osób, która zgr
omadziła
mniejszą
liczbę kart w stosie skarbów
. Jeżeli nadal jest remis,
zwycięstwo przypada osobie, która zdobyła
mniej
PZ za pomocą klejnotów
. Jeśli i to nie przyniesie rozstrzygnięcia, remisujący gracze zostają
zdyskwalikowani za zmow
ę punktową i wygrywa osoba, która zdobyła
najmniej
PZ. Jeśli wszyscy zostali z
dyskwalikowani, remisujący dzielą
się porażką. Praw
dziwi Ryzykanci nie remisują.
Autor gry:
Michael Rieneck
Rozwój gry:
Sebastian Oliwa
Kierownik projektu:
Marcin T
omczyk
W
ydawca:
Lucrum Games sp. z o.o
.
ul. Gazownicza 21A,
43-300 Bielsko-Biała, P
olska
www
.lucrumgames.pl
Instrukcja:
Bartosz Chlebicki, Łukasz Gralak
Ilustracje:
P
aulina Opak
Skład DTP:
Maciej Z
asowski
Opracowanie:
Lucrum Studio
ul. Królewska 57
30-081 Kraków
, Polska
studiolucrum@gmail.com
Reporter
Brak efektu.
A
wantur
nik
W
ybierz dowolnego współgracza. Zamieniacie się wszystkimi kartami, które
posiadacie na rękach. N
ie ujawniacie wymienionych kart innym graczom.
P
r
zewodniczka
M
usisz
cofnąć
na swoją rękę
wybraną kartę ze swojej ekspedycji
(inną niż właśnie zagrana). J
eżeli
cofasz kartę spomiędzy innych kart,
zsuń cały rząd, tak aby
ekspedycja
składała się z szeregu sąsiadujący
ch
ze sobą kart.
Jeż
eli zagr
ywasz P
rzewodniczkę do pustej
ekspedycji zignoruj jej efekt.
Aeronautka
M
usisz zamienić miejscami 1 wybraną kartę
ze swojej ekspedycji (inną niż właśnie zagrana)
z1wybraną przez ciebie kartą z ekspedycji innego
gracza. Kartę, którą oddajesz, umieść w tym samym
miejscu
ekspedycji
przeciwnika, z którego kartę
zabierasz. Analogicznie zabraną kartę umieść w swojej
ekspedycji
w miejscu karty oddanej.
Jest dozwolone
,
aby w wyniku tego efektu w
jednej ekspedycji
znalazło się kilka kart postaci w tym samym kolor
ze
.
Jeż
eli zagr
ywasz Aeronautkę do pustej ekspedy
cji zignoruj jej efekt.
P
rofesor
M
usisz
dobrać
1 wierzchnią kartę z talii
postaci. N
astępnie odłóż na spód talii postaci
1
dowolną
kartę ze swojej ręki (moż
e to być
nawet właśnie dobrana karta).
Jeż
eli dobierzesz ostatnią kartę z talii, nadal musisz odłożyć
1 kartę. Jeżeli talia postaci jest pusta, zignoruj ten efekt.
Kolekcjoner
ka
M
usisz wręczyć wybranej osobie
1 do
wolną
kartę
ze swojej ręki (nie
ujawniaj jej pozostałym przeciwnikom). W zamian wybrana osoba, musi
oddać ci
inną
, wybraną przez siebie kartę ze swojej ręki. P
rzed oddaniem
karty osoba ta może obejrzeć kartę, którą otrzymała od ciebie.
Łow
ca artefaktów
Z całej talii zastraszenia wybierz dowolną postać iumieść jej kartę
odkrytą na wierzchu talii zastraszenia. Od tego momentu wskazana przez
odkrytą kar
tę zastraszenia postać
nie może b
yć zagrywana z ręki
przez
żadnego z graczy
. Efekt ten trwa do końca rundy albo do momentu,
wktórym dowolny z graczy zagra kolejnego Łowcę artefaktów i zmieni
odkrytą kar
tę zastraszenia. J
est dozwolone wielokrotne wybieranie tej
samej karty zastraszenia w wyniku tego efektu.
Może się z
darzyć, że Łowca artefaktów spo
woduje, że nie możesz
podczas kroku I swojej tury zagrać żadnej z posiadanych kart na
ręce. W takiej sytuacji postępuj zgodnie z zasadą ogólną – pomiń
kroki I oraz II inatychmiast przejdź do kroku III.
EFEK
TY K
ART
POST
ACI
AR
K
U
SZ P
O
MO
CY
P
ułapka
Odrzuć z ekspedycji pierwszą i ostatnią kartę postaci
(innymi słowy: skrajne postacie z ekspedycji). N
ie odrzucaj
żadnej, jeżeli w ekspedycji znajduje się tylko 1 karta.
(Odrzuć obie, jeśli w ekspedycji znajdują się tylko 2).
Burza piaskowa
P
otasuj wszystkie kar
ty postaci ze swojej ekspedycji i loso
wo
odrzuć 2 z nich. Nie odrzucaj żadnej, jeżeli w ekspedy
cji znajduje
się tylko 1 karta. (Odrzuć obie, jeśli w ekspedycji znajdują się
tylko 2).
Bagna
Odrzuć z ekspedycji wszystkie karty postaci z symbolem
kielicha oraz postaci z symbolem statuetki.
Gniaz
do pająków
Odrzuć z ekspedycji wszystkie karty postaci z symbolem
pierścienia oraz postaci z symbolem statuetki.
W
aląca się świątynia
Odrzuć z ekspedycji wszystkie karty postaci
zsymbolem kielicha oraz postaci z symbolem ankh.
Erupcja wulkanu
Odrzuć z ekspedycji wszystkie karty postaci zsymbolem
pierścienia oraz postaci z symbolem ankh.
Lawina śnieżna
Odrzuć z ekspedycji wszystkie spośród
następujących kart postaci: A
wanturnik,
Kolekcjonerka oraz Ło
wca artefaktów
.
Sztorm
Odrzuć z ekspedycji wszystkie spośród następujący
ch
kart postaci: Przewodniczka, Aer
onautka oraz Pr
ofesor
.
M
ost linowy
Odrzuć z ekspedycji 2 sąsiadujące ze sobą karty postaci.
Nie odrzucaj żadnej, jeżeli w ekspedy
cji znajduje się tylko
1karta. (Odrzuć obie, jeśli w ekspedycji znajdują się tylko2).
J
aguar
Odrzuć z ekspedycji wszystkie karty postaci z symbolem mapy
.
A
waryjne lądowanie
Odrzuć z ekspedycji wszystkie karty postaci z symbolem
1klejnotu oraz postaci z symbolem 2 klejnotów
.
T
ubylec
Odrzuć z ekspedycji wszystkie karty postaci z symbolem
1klejnotu oraz postaci z symbolem 3 klejnotów
.
KA
R
T
Y
Z
A
G
R
O
Z
E
N
I
A
.
Pomiń
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
Pomiń
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Funko Pop
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
Pomiń
NA CZASIE
Huśtawka ogrodowa
Grill gazowy
Jacuzzi
Zbiorniki na deszczówkę
Stół ogrodowy
Buty robocze
Lampy solarne
Pawilon ogrodowy
Ławka ogrodowa
Lampy ogrodowe
Pomiń
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
Pomiń
POMYSŁ NA PREZENT
Kubek Stanley
Prezent na ślub
Domek dla dzieci
Pomysł na prezent
Zabawki
LEGO
Prezent dla mężczyzny
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking soundbarów [TOP10]
Zalany laptop – co zrobić w takiej sytuacji?
Ranking smartwatchy [TOP10]
Ranking spalaczy tłuszczu [TOP10]
Wuchang: Fallen Feathers - wymagania PC. Gdy pierwszym bossem może stać się twój komputer
Ranking suszarek do prania [TOP10]
Ranking kaw rozpuszczalnych [TOP10]
Ranking parownic do ubrań [TOP10]
Ranking zabawek dla 4-latka [TOP10]
Premiery gier 2025. Na te tytuły warto czekać
Ranking kamer samochodowych [TOP10]
Ranking płyt indukcyjnych [TOP10]
Ranking rowerów elektrycznych [TOP10]
Soki z sokowirówki - jakie owoce wybrać?
Rodzaje pomp wodnych
Sprawdź więcej poradników