Znaleziono w kategoriach:
Gra planszowa REBEL Cywilizacja Poprzez Wieki (3 edycja)

Instrukcja obsługi Gra planszowa REBEL Cywilizacja Poprzez Wieki (3 edycja)

Wróć
-1-
Przygotowanie do gry (Przygotowanie do gry s. 2).
Graczewykonująswojetury,począwszyodgraczarozpoczynającego,zgodniezkierunkiemruchuwskazówekzegara(Twoja tura s. 3).
Wykonanieturyprzezwszystkichgraczytojednarunda.Graczrozpoczynającywykonujeswojąturęjakopierwszywkażdejrundzie.
− Pierwszarundaróżnisięodpozostałych(Pierwsza tura s. 3).
− Uwaga!Zwykleanipoczątek,anikoniecrundyniewyróżniająsięniczymspecjalnym.
Wczasiegryaktualnaerazmieniasię–odEryA,poprzezI,IIiIII,poEręIV(Uzupełnienie toru kart s. 3).
− JeżeliEraIIIskończysięwczasieturygraczarozpoczynającego,aktualnarundajestostatniąwgrze.
− JeżeliEraIIIskończysięwczasieturyinnegogracza,następnarundajestostatniąwgrze.
Grakończysię,gdyzakończysięostatniarunda.Każdyzgraczyrozegrawtensposóbidentycznąliczbętur.Czasnapunktowaniekońcowe:
− WszystkiewydarzeniaEryIIIwstosachaktualnychorazprzyszłychwydarzeńsąrozpatrywanewdowolnejkolejności(Rozpatrywanie
wydarzeń s. 7).
− Przyznawanesądodatkowepunktynazakończeniegry(Bill Gates).
− Graczznajwiększąliczbąpunktówkulturyzostajezwycięzcą.
• Wprzypadkuremisugraczedzieląsięwygraną.
WtejinstrukcjiznajdująsięwszystkiezasadygryCywilizacja: Poprzez Wieki–opisanepunktpo
punkcie.Jestonaszczególnieużytecznadlagraczy,którzypotrzebująszybkoodnaleźćjakąś
zasa.Gracze,którzydopieroucząsięgry,powinnirozpocząćodpodręcznika,któryzawiera
bardziejszczegółoweirozbudowaneopisyorazprzykłady.
Pierwszapołowaniniejszejinstrukcjiopisuje,codziejesięwczasiegry.
Drugapołowatowyjaśnienieużywanychterminówipojęć.
Instrukcja
Olny przebIeg rOzgrywkI
-2- -3-
plansze
Ułóżcieplanszekultury,nauki,epokiplanszęmili-
tarnąwdowolnymukładzienaśrodkustołu.
przygOtOwanIe talII
EryA,I,IIiIIImająswojeasnetaliekartcywil-
nych i militarnych – w sumie 8 oddzielnych talii,
każdazinnymrewersem.
talie militarne
talie cywilne
Wrozgrywce 2-lub3-osobowejmusicie usunąć
niektórekarty,ponieważniebędąużywane.
− Przedrozgrywką3-osobową:
Republic
4
Republika
4
Wtaliachcywil-
nych I, II i III znajdu-
ją się po 3 karty z tym
oznaczeniem. Usuńcie
jeztalii.
− Przedrozgrywką2-osobową:
Monarchia
3+
Republika
4
WtaliachcywilnychI,IIiIIIznaj-
dujesiępo9kartzjednymztychoznaczeń.
Usuńciejeztalii.
Obie cywilizacje zyskują
po 1 akcji militarnej.
Jeżeli jedna z nich
zaatakuje drugą, atakująca
cywilizacja na czas tego
ataku otrzymuje +2 do siły.
Pakt otwartych
granic
TaliamilitarnaImadwiekartypak-
tów,ataliemilitarneIIiIIImająpocztery.
Usuńcietekartyztalii.
elementy dla graczy
Wybierzcie swój kolor i pobierzcie elementy w tym
kolorze.
plansza gracza
Naplanszygraczaznajdujesię6początkowychtech-
nologii: Wojownicy, Rolnictwo, Brąz, Filozoa, Religia
i Tyrania.Traktowanesątak,jakwynalezionekarty
technologii.
Połóż niebieskie znaczniki na każdym z 16 pól
wniebieskimbanku.
Połóżżółteznacznikinakażdymz18pólwżół-
tymbanku,nakażdymz6pustychpólnakartach
technologiioraz1wpuliwolnychrobotników.
Napodstawowympoluustroju,Tyranii,przedsta-
wionesą4akcjecywilnei2akcjemilitarne.Weź
4białeznacznikii2czerwoneznaczniki,połóżje
obokpola(nienanim).
Wskaźniki cyWilizacji
Każdyotrzymuje4znacznikiwswoimkolorze.
Połóżznacznikprzyrostunaukinapolu1na
torzeprzyrostunauki.
Połóżznacznikprzyrostukulturynapolu0na
torzeprzyrostukultury.
Połóżznaczniksiłynapolu1natorzesiłymi-
litarnej.
Połóż znacznik poziomu zadowolenia na polu
0natorzezadowolenianaswojejplanszygracza.
Uwaga!Powyższeustawieniawynikająbezpośrednio
z liczby robotników ustawionych na początkowych
kartachtechnologii.(Wsknikis.10.)
znacznIkI punktacjI
Połóż znacznik punktów nauki na polu 0 na
torzepunktównauki.
Póżznacznikpunktówkulturynapolu0na
torzepunktówkultury.
sztandar taktykI
Połóż swój znacznik taktyki (sztandar) na ob-
szarzewspólnychtaktyknaplanszymilitarnej.
Oznaczato,żeniemaszaktualnieżadnejtaktyki.
W pudku
Po przygotowaniu do gry pozostanie pewna liczba
niebieskich, żółtych, czerwonych i białych znacz-
ników. Mogą przydać się później. W zasadach będą
określanejakoznajdującesię„wpudełku.
przygotoWanie talii Wydarzeń
PotasujcietalięmilitarnąA.
− Wyciągnijcie z niej liczbę kart równą liczbie
graczyplus2.Tekartynależypołożyćrewer-
semdogórynaplanszymilitarnejjakostos
aktualnychwydarzeń.
− Pozostałekartyztejtaliiodłóżciedopudełka,
bezoglądaniaich.
gracz rozpoczynający
Wybierzciedowolnąmetodągraczarozpoczynającego.
Graczrozpoczynającyniedziezmieniałsięprzezcałą
grę, oznaczcie go, wkładając jedną nieużywaną kartę
militarnąztaliiArewersemdogórypodjegoplanszę.
akcje w pIerwszej rundzIe
Gracz rozpoczynający będzie miał do wykorzy-
stania 1 akcję cywilną w swojej pierwszejturze.
Abytozaznaczyć,przełóżciejedenzjegobiałych
znacznikównapoluTyranii.
Kolejność graczy zmienia się zgodnie z kierun-
kiem ruchu wskazówek zegara. Każdy kolejny
graczmadostępną ojedną akcjęcywilnąwięcej
niż poprzedni. Aby to zaznaczyć, przełóżcie 2,
3albo4białeznacznikinaichpolachTyranii.
Wpierwszejturzeniemaciedostępudożadnych
akcjimilitarnych,Waszeczerwoneznacznikipo-
zostająobokplanszgraczy.
przygOtOwanIe tOru kart
PotasujcietalięcywilnąA.
− Połóżciepierwsze13kartodkrytychnapolach
na torze kart.
− Połóżcie resztę talii na jasnej części planszy
aktualnejery.
Pozostałetaliepołóżcie wpobliżu. dziecieich
potrzebowalidopierowpóźniejszejfaziegry.
przygOtOwanIe dO gry
5
+5 +25+15 +35+10 +30+20 +40
105
55
25
125
75
15
115
65
35
135
85
45
145
95
10
110
60
30
130
80
20
120
70
40
140
90
50
150
100
5
+5 +25+15 +35+10 +30+20 +40
105
55
25
125
75
15
115
65
35
135
85
45
145
95
10
110
60
30
130
80
20
120
70
40
140
90
50
150
100
+5
5
+10
10
+15
15
+20
20
+25
25
+5
5
+10
10
+15
15
+20
20
+25
25
uzupełnienie toru kart
Uwaga! Tor kart nie jest uzupełniany w pierwszej
rundzie.
Rozpoczynaszswojąturęoduzupełnieniatorukart:
Odrzuć karty znajdujące się na polach po lewej
stronietorukart:
− Napierwszychtrzechpolach,jeżelijesttoroz-
grywka2-osobowa.
− Na pierwszych dwóch polach, jeżeli jest to
rozgrywka3-osobowa.
− Tylko na pierwszym polu, jeżeli jest to roz-
grywka4-osobowa.
− Jeżeliktośzrezygnowałzrozgrywki(s.4),od-
rzuć karty zgodnie z aktualną liczbą graczy,
aniezpoczątkową.
Przesuńwszystkiepozostałekartynawolnepola
wstronęlewejkrawędzitoru,niezmieniającich
kolejności.
Wyłóżkartyztaliicywilnejaktualnejerynawol-
nepolaodlewejdoprawej(pomtenkrokwerze
IV,któraniemaswojejtalii).
kOnIec ery
Uzupełnianietorukartczasamiwywołujekoniecery.
Era A kończy się,gdytorkartjestuzupnianypo
razpierwszy.
− Uwaga! Dzieje się to w czasie drugiej tury
graczarozpoczynającego.
− PowożeniukartcywilnychAnawolnepola
odrzzgrypozostałekartyztaliikartcywil-
nychA.
PotasujtalięcywilnąitalięmilitarnąeryI,po-
łóżjenaplanszyaktualnejery.Stanowiąone
terazaktualnątalięcywilnąimilitarną.
− JeżeliwszystkiekartycywilneAzostałyrozło-
żoneinadalpozostająwolnemiejscanatorze,
wypełnijtorkartamicywilnymiztaliieryI.
Ery I, II i III kończą s,kiedyostatniakartazda-
nej taliicywilnejzostanie wyłożonanator. Na-
stępnaerarozpoczynasięnatychmiast:
− Karty z er wcześniejszych niż ta, która się
właśnie zakończyła (ale nie karty z aśnie
zakończonejery),stająsięprzestarzałe:
• Odrzućciezrąkwszystkieprzestarzałekarty.
Wszyscyprzestarzaliliderzysąusuwanizgry.
• Wszystkieprzestarzałecudawbudowie
usuwane z gry.
• Wszystkie przestarzałe pakty są usuwane
z gry.
• Uwaga!Pozostałekarty(wynalezionetech-
nologie, kolonie, ukończone cuda, wysta-
wionetaktyki,wypowiedzianewojny)po-
zostawgrze,nawetjelisąprzestarze.
K a ż d y traci po 2 żółte znaczniki ze swojego
żółtegobanku.
− Potasujtaliękartcywilnychery,którasięwła-
śnierozpoczęła,ipołóżjąnaplanszyaktualnej
ery.Stanowionaterazaktualnątalięcywilną.
• Uzupełnij puste pola na torze, jeżeli takie
pozostały.
• JeżelirozpoczęłasięeraIV,pustepolapo-
zostanąpuste,jakożewerzeIVniewystę-
pujetaliakartcywilnych.
− Usuń talię militarną z minionej ery. Potasuj
talię kart militarnych ery, która się właśnie
rozpoczęła,ipóżjąnaplanszyaktualnejery.
• W erze IV nie ma możliwości dobierania
kartmilitarnych,jakożewerzeIVniewy-
stępujetaliakartmilitarnych.
− EraIVtoera końca gry.Wmomenciejejroz-
poczęciaustalcie,którarundabędzieostatnią
w grze.
• JeżelieraIVrozpoczęłasięwturzegracza
rozpoczynającego,jesttoostatniarunda.
• W przeciwnym wypadku następna runda
będzieostatniąwgrze.
wynIk wOjny
Jeżeliniezagrałeśwpoprzedniejrundziewojny,po-
mińtenkrok.Jeżelimaszkartęwojnywswoimob-
szarzegry,musiszterazrozstrzygnąćjejwynik.
Porównajswojąsiłęzsiłąprzeciwnika,któremu
wypowiedziałeśwojnę.
− Jeżeli jakaś wystawiona karta daje Ci dodat-
kową siłę przy ataku na tego przeciwnika,
uwzględnijją.
Jeżeli jeden z graczy biorących udział w wojnie
mawiększąsiłęniżjegoprzeciwnik,zostajezwy-
cięzcą,ajegoprzeciwnikstajesiępokonaną cy-
wilizacją.Różnicamiędzyichsiłamimilitarnymi
określonajestjakoprzewaga w sile.Zastosujsię
do tekstu z karty wojny.
− Jeżeli zwycięzca kradnie specjalną techno-
logię, zabiera kartę z obszaru gry pokonanej
cywilizacjiikładziejąusiebie.
− Graczniemożeukraśćspecjalnejtechnologii,
którąjużposiadawobszarzegrylubnaręku.
− Jeżeligraczkradniespecjalnątechnologię ta-
kiegosamegotypujakjużprzezniegowyna-
leziona, zatrzymuje kartę wyższego poziomu
iodrzucakartęniższegopoziomu.
Jeżeligraczemajątakąsamąsiłęmilitarną,wojna
zostajerozstrzygniętabezefektów.
Porozstrzygnięciuwojnyodrzućjejkartę.
Uwaga! Żadna ze stron nie może ywać bonuso-
wychkartmilitarnych,abyzmienićswojąsiłęwcza-
sie wojny.
udospnienie taktyki
Jeżelimaszwswoimobszarzegrywłasnąkartętak-
tyki,musiszjąudostępnić.
Przenieśkartętaktykidoobszaruwspólnychtak-
tyknaplanszymilitarnej.
− Obszarwspólnychtaktykniemaograniczenia
naliczbękart,któremogąsięwnimznajdo-
wać.
− Jeżelitakataktykaznajdujesięjużwobszarze
wspólnychtaktyk,możeszpołączyćje,kładąc
jednąkartęnadrugą.Nieodrzucaszduplikatu
taktykinastoskartodrzuconych.(Odrzucenie
albo usunięcie zgrys.8.)
− Uwaga! Twój sztandar taktyki pozostaje na
karcieioznacza,żejestonaaktualnątaktyką
Twojejcywilizacji.
twOja tura
poctek tury
przebIeg tury
Turagraczaskładasięznastępującychfazikroków:
Początektury:
− Uzupełnienietorukart.
− Wynikwojny,jeżelijakaśjest.
− Udostępnieniewłasnejtaktyki,jeżelijąposiadasz.
Fazapolityczna
Faza akcji
Koniectury:
− Odrzucenienadmiarukartmilitarnych.
− Fazaprodukcji(pomińwprzypadkupowstania).
− Dobraniekartmilitarnych.
− Odzyskanieakcjicywilnychimilitarnych.
pIerwsza tura
Pierwszaturaróżnisięodpozostałych:
Rozpoczynaszzokreślonąliczbąakcjicywilnych(Akcje wpierwszej rundzie s. 2).
PomijaszPoczątekturyorazFazępolityczną.
WswojejFazieakcjimożeszwyłącznie:
− wziąćkartęniebędącącudemztorukart;
− wziąćkartęcuduświataiwyłożyćjąjakocudwbudowie.
A I II
wskaźnik przyrostu kultury
wsknik przyrostu nauki
tor kart
plansza nauki
plansza gracza
plansza aktualnej ery
plansza kultury
plansza militarna
tor punktów kultury
tor punktów nauki
obszar
wspólnych
taktyk
miejsce
na stos
przyszłych
wydarzeń
talia cywilna
aktualnej ery
tor siły
miejsce
na stos
minionych
wydarzeń
gracz
rozpoczynający
drugi
gracz
Kiedy rozpoczyna się nowa era…
… odrzuć przestarzałe karty zręki…
… każdy traci po 2żółte znaczniki.
… odrzuć z gry przestarzałe karty…
stos
aktualnych
wydarzeń
miejsce na
talię militarną
aktualnej ery
… twOja tura
-4- -5-
Wczasiefazypolitycznej możeszwykonać maksy-
malniejednąakcjępolityczną,jeżelichcesz.Jestto:
planowaniewydarzenia,
zagraniekartyagresji,
wypowiedzeniewojny(opróczostatniejrundy),
ofertapaktu(opróczgry2-osobowej),
anulowaniepaktu(opróczgry2-osobowej),
rezygnacjazgry(opróczIVery).
Ten symbol na karcie militarnej oznacza, że
możezostaćzagranajakoakcjapolityczna.
planOwanIe wydarzenIa
Wydarzenie to zielona karta militarna
oznaczonasymbolem wprawymgór-
nym rogu. Aby zaplanować wydarzenie,
postępujwtensposób:
Wybierzkartęwydarzeniazrękiipo-
łóżjązakrytąnagórzestosuprzyszłychwydarzeń
(lubnamiejscunatenstos,jeżelijeszczegonie
ma).
Dodajsobietylepunktówkultury,ilewynosipo-
ziomtejkarty.
Odsłońgórnąkartęzestosuaktualnychwydarzeń
i rozstrzygnij jej efekt. Jeżeli jest to terytorium,
rozstrzygnij kolonizację. (Aktualne wydarzenia
s. 7.)
Jeżelibyłatoostatniakartanastosieaktualnych
wydarzeń:
− Potasujstosprzyszłychwydarzeń.
− Ułóż te karty rewersami do góry na miejscu
aktualnychwydarzeńtak,abykartyzwcze
-
śniejszycherznalazłysięnadkartamizpóź-
niejszycher.
− Tak przygotowane karty tworzą stos aktual-
nychwydarzeń.
Uwaga! Wydarzenie, które zaplanowałeś, zostanie
odsłonięteirozstrzygniętewpóźniejszychturach.
zagranIe karty agresjI
Agresjatobrązowakartamilitarnaze
słowem „Agresja” w nazwie. Abyją za-
grać,postępujwtensposób:
Wybierzkartęagresjizrękiipokażją.
Zapłać koszt w akcjach militarnych
pokazanyprzysymbolukorony.
Wybierz gracza, którego cywilizację chcesz za-
atakować.StajesięonTwoimprzeciwnikiem.
− Nie możesz zaatakować gracza, jeżeli macie
zawartypakt,którymówi,żeniemożeszgo
atakować.
− Niemożeszzaatakowaćgracza,którymasiłę
równąalbowiększąodTwojej.
• Pamiętajokartach,któremogądaćCido-
datkowąsiłęprzyatakunategogracza.
• Nienaliczajsiływynikającejzpaktów,któ-
rekończąsięwprzypadkuataku.
JeżeliTyiTwójprzeciwnikmaciepakt,którykoń-
czysięwprzypadkuataku,usuńcietenpaktzgry.
Twójprzeciwnikmożebronićsięprzeciwagresji,
dodając tymczasową siłę poprzez zagranie kart
militarnych,abymiećsiłęrównąalbowsząod
Twojej.
− Możezagraćzrękijednąalbow-
cejkartmilitarnych„bonus”.War-
tć obronypodanawgórnejpoło-
wiezagranychkartjestdodawana
dojegosiłynaczasrozpatrywania
tejagresji.(Użytekartysąodrzucane).
− Naczasrozpatrywaniatejagresjimożeotrzy-
mać+1siłyzakażdąkartęmilitarnąodrzuconą
zręki(zakrytą).
− Uwaga!Przeciwnik możezagraćlubodrzucić
tylkotylekart,ilemawszystkichakcjimili-
tarnych.
Jeżelisiłaprzeciwnikajestrównaalbowyższaod
Twojej,agresjajestnieudana.Odrzućjąbezefektu.
JeżeliTwójprzeciwnikniemożealboniechcedo-
równaćdoTwojejsiły,niezagrywaaninieodrzu-
cażadnychkart,toagresjajestudana:
− Wprowadźefektopisanynakarcieagresji.
• Jeżeliefektodnosisiędokosztukarty,za-
płaćkosztwydrukowanynakarcie,ignoru-
jącwszelkiemodykatory.
− Odrzućkartęagresji.
wypOwIedzenIe wOjny
Wojnatoszarakartamilitarnazatytu-
łowana Wojna o. Aby wypowiedzieć
wojnę,postępujwtensposób:
Pokażkartęwojnyzręki.
Zapłać koszt w akcjach militarnych
pokazanyprzysymbolukorony.
Wybierz gracza, którego cywilizację atakujesz.
StajesięonTwoimprzeciwnikiem.
− Jeżelijakaśkartamówi,żeniemożeszzaata-
kowaćtegogracza,niemożeszmutakżewy-
powiedziećwojny.
Jeżeli Ty i Twój przeciwnik macie pakt, który
kończysięwprzypadkuataku,usuńcietenpakt
z gry.
Połóż wojnę w swoim obszarze gry, skierowaną
górnąkrawędziąwstronęprzeciwnika.
Wojna zostanie rozstrzygnięta na początku na-
stępnejTwojejtury.
Uwaga!Niemożeszwypowiedziećwojnywczasie
ostatniej rundy gry.
Oferta paktu
Pakttoniebieskakartamilitarnazsym-
bolem połączonych dłoni nad nazwą.
W grach dwuosobowych pakty nie
ywane.Abyzaoferowaćpakt,postępuj
wtensposób:
Pokażkartępaktuzręki.
Wybierzgracza,któremuoferujeszzawarciepak-
tu.
JeżelipaktmaokreślonestronynazwaneAiB,
zadeklaruj,którąznichmabTwojacywilizacja.
Dopierowtedywybranygraczdecyduje,czyakcep-
tujepakt,czynie.
Jeżeligraczodrzuciofer,kartapaktuwracado
Twojejręki,jednakżeakcjapolitycznawtejturze
zostajezużyta.
Jeżeligraczzaakceptuje ofertę,pakt wchodzi do
gry.
− Jeżelimaszinnypaktwswoimobszarzegry,
natychmiastsiękończyijestusuwanyzgry.
• Uwaga!Nadalmożeszmiećaktywnepakty
zgraczami,jeżelileżąonewichobszarach
gry.
− Połóż nowo zawarty pakt w swoim obszarze
gryzwróconyodpowiedniąstroną(A,Balbo
dowolną,jeżelistronyniesąokreślone)wkie-
runku Twojego sojusznika.
− Nowypaktdziałanatychmiast.
• Uwaga! Pakt, który chroni przed atakami
iwojnami,nieanulujewojny,którazostała
wywołanaprzedjegozawarciem.
anulOwanIe paktu
Ta akcja pozwala Ci anulować pakt, którego jesteś
stroną. Zwróć uwagę, że niektóre akcje polityczne
opisanepowyżejtakżeanulująpakt.Abyanulować
pakt,postępujwtensposób:
Wybierzpakt,któregojesteśstroną.Niemusito
byćpaktwTwoimobszarzegry.
Usuńpaktzgry.Jegoefektnatychmiastprzestaje
działaćnaCiebieiTwojegosojusznika.
rezygnacja z gry
Możeszużyćswojejakcjipolitycznej,abyzrezygno-
waćzgry.
Twoja cywilizacja natychmiast opuszcza grę.
Przegrałeś.
Odrzućkartyzrękiiusuńwszystkiekartyze
swojegoobszarugry.Jeżelijesteśstronąjakiegoś
paktu,takżeusuńgozgry.
JeżelitocząsięzTobąjakieśwojny,przeciwnicy,
którzy je wypowiedzieli, usuwają je i otrzymują
po7punktówkultury.
Jeżeliwgrzezostałtylkojedengracz,rozgrywka
kończysię,atengraczwygrywa.
Jeżelinadaljestdwóchalbowięcejgraczy,konty-
nuująrozgrywkębezCiebie.
− Nie zmienia się talia aktualnej ery (niektóre
kartyprzewidzianedlawiększejliczbygraczy
mogąpojawićsięwtejerze).
− PrzedzmianąnaeręIIlubIIInależyprzygoto-
waćtaliedlanowejliczbygraczy(Przygotowa-
nie talii s. 2).
− Jeżeli w grze pozostało tylko dwóch graczy,
odtejporyywasięzasaddladwóchgraczy
przy rozstrzyganiu wydarzeń (Rozstrzyganie
wydarzeń s. 7).
Wyjątek:nie możesz zrezygnowz gry w erze IV.
… twOja tura
faza pOlItyczna
Wczasiefazyakcjimożeszwydawaćswojeakcjecywil-
neimilitarne,abywykonywaćwdowolnejkolejności
wybranekombinacjeakcjiopisanychwtymrozdziale.
W pierwszej turzeniemeszwykonywaćinnych
akcjiniżwzięciekartztorukart(jeżelijesttocud
świata,wóżgowswoimobszarzegry).
Niemożeszwykonaćakcji,jeżelinie masz moż-
liwościwykonaniawszystkichwymaganychkro-
kówiopłaceniawszystkichwymaganychkosztów.
Możesz zakończyć swoją fazę akcji, nawet jeżeli
maszjeszczeniezużyteakcjecywilnelubmilitarne.
Niektóre z poniżej opisanych akcji mogą być także
wykonanejakoefektdziałaniakarty.Jeżeli akcja jest
efektem działania karty:
WykonaniejejniekosztujeCiężadnychakcjicy-
wilnych ani militarnych, chyba że karta mówi
inaczej(Wyjątek:Przeprowadzenie rewolucji s. 5).
Ta akcja może mieć inny koszt (zwykle żyw-
ność,surowcelubpunktynauki),którymusisz
opłacić, chyba że karta mówi, że wykonujesz
akcjęzadarmo.
Wzięcie karty niebędącej
cudem z tOru kart
Wybierz kartę z toru kart, która nie jest cudem
świata.
Zapłać1,2albo3akcjecywilne–ichliczwska-
zująikonypodpolem,naktórymkartasięznajduje.
Weźkartędoręki.
Ograniczenia.
− Nie możesz wziąć żadnych kart niebędących
cudami, jeżeli liczba kart w Twoim ku jest
równaalbowyższaodliczbyTwoichwszyst-
kichakcjicywilnych.
− Nie możesz wziąć karty technologii, jeżeli
maszjużkartęotejsamejnazwiewrękulub
wobszarzegry.
− Jeżeliwziąłeśjużlidera,niemożeszwziąćin-
negolideraztejsamejery.Matozastosowanie
nawetwtedy,gdyliderzostałusuniętyzgry.
Wzięcie karty cudu
z tOru kart
2 2 3 2
2 2 3 2
Cudświatatooletowakartazrzędem
liczbnadolepokazującymkosztbudowy
kolejnych etapów cudu. Wchodzi do gry
wmomenciewzięciagoztoru.
Wybierzkartęcuduztorukart.
Zapłaćtyleakcjicywilnych,ilepokazanonapolu,
naktórymkartasięznajduje,plusjednąakcjęcy-
wilnązakażdyposiadanyprzezCiebieukończony
cudświata(dotyczytotakżecudów,krestraciły
swojewłaściwościpoprzezefektytakiejakwyda-
rzenie Upływ czasu).
Połóżcudwswoimobszarzegryiobróćgoo90
stopni,abyzaznacz,żejesttocud w budowie.
Ograniczenie:niemożeszwziąćcudu,jeżelimasz
aktualniejakiścudwbudowie.
Uwaga!Możeszwziąćcud,nawetjeżeliwykorzy-
stałeślimitkartwręku.
Uwaga!Żadneefektycuduniedziałają,dopókinie
zostanieukończony.
zWiększenie populacji
Zapłać1akcjącywilną.
Zapłać żywnością w liczbie równej białej cyfrze
znajdującejsiępodwysuniętąnajbardziejnapra-
wozajętą sekcją Twojego żółtego banku(posia-
daszwniejconajmniejjedenznacznik).
Weźwysuntynajbardziejnaprawożółtyznacz-
nikzeswojegożółtegobankuiprzesuńgodopuli
wolnychrobotników.
Uwaga! Nie możesz zwiększać populacji, jeżeli
wTwoimżółtymbankunieposiadaszjużznacz-
ników.
budOwa farmy, kOpalnI
lub budynku publIcznegO
Zapłać1akcjącywilną.
Wybierz1zeswoichkarttechnologiifarm,kopalń
lubbudynkówpublicznychwgrze.
Zapłaćpokazanynakarciekosztwsurowcach.
− Uwaga!Specjalne technologie zmniejszają
wyłączniekosztbudynkówpublicznych.
Przesuń jednego ze swoich wolnych robotników
natękartę.
Zaktualizujwskaźnikiswojejcywilizacji,jeżelito
konieczne.
Ograniczenie: w prawym dolnym rogu Twojej
kartyustrojuwidniejeTwójlimit budynków pu-
blicznych. Jeżeli posiadasz już tyle albo więcej
budynkówpublicznychdanegotypu,niemożesz
zbudowaćnowegobudynkutegotypu.
ulepszenIe farmy, kOpalnI
lub budynku publIcznegO
Zapłać1akcjącywilną.
Wybierz1zeswoichfarm,kopalńlubbudynków
publicznych (reprezentowane przez robotników
nakartachtechnologii).
Wybierzinną kartętechnologiiwgrze, tego sa-
megotypuiwyższegopoziomu.
Zapłaćliczbąsurowcówrównąróżnicypomiędzy
kosztemwsurowcachpokazanymnatychdwóch
kartach.
− Jeżelikosztjednejlubobukartjestjakośmo-
dykowany, uwzględnij to przed liczeniem
różnicy.
Przesuńrobotnikanakartęwyższegopoziomu.
Zaktualizujwskaźnikiswojejcywilizacji,jeżelito
konieczne.
znIszczenIe farmy, kOpalnI
lub budynku publIcznegO
Zapłać1akcjącywilną.
Wybierz1zeswoichfarm,kopalńlubbudynków
publicznych (reprezentowane przez robotników
nakartachtechnologii).
Przesuńrobotnikazkartydopuliwolnychrobot-
ników.
Zaktualizujwskaźnikiswojejcywilizacji,jeżelito
konieczne.
wystawIenIe lIdera
Lidertozielonakartacywilnazportre-
temawnejhistorycznejpostaciwpra-
wymgórnymrogu.
Zapłać1akcjącywilną.
Wybierzliderazręki.
Wyłóżlideradogry(wswoimobszarzegry).
Jeżeliposiadaszjużjakiegośliderawgrze,zostaje
on zastąpiony.
− Odrzućstaregolidera.
− Odzyskajjednąakcjęcywilną.
Efekty lidera działają natychmiast. Zaktualizuj
wskaźnikiswojejcywilizacji,jeżelitokonieczne.
budoWa etapu cudu śWiata
Możesz wykonać tę akcję, tylko jeżeli masz cud
wbudowiewswoimobszarzegry.
Zapłać1akcjącywilną.
Zapłać liczbą surowców wskazaną przez nieza-
kryty koszt znajdujący się najbardziej po lewej
stronie karty cudu.
Zakryjtenkosztniebieskimznacznikiemzeswo-
jegoniebieskiegobanku.
− Jeżeliniemaszjużznacznikówwswoimnie-
bieskim banku, użyj jednego z leżących na
kartachtechnologii.
Jeżeli wszystkie koszty na karcie cudu są teraz
zakryte,cudzostajeukończony.
− Zwróćwszystkieniebieskieznacznikizkarty
cududoswojegoniebieskiegobanku.
− Obróćkartętak,abyjejnazwabyłanagórze.
Efekty cudu działają natychmiast. Zaktualizuj
wskaźnikiswojejcywilizacji,jeżelitokonieczne.
Jeżeli jak karta pozwala Ci zbudow kilka
etapów cudu w jednej akcji,procedurapozostaje
takasama.Sumujeszwszystkiekosztyzakolejne
etapy(rozpatrującodlewejstrony),którechcesz
wybudować, opłacasz je i zakrywasz na karcie
niebieskimiznacznikami.
wynalezIenIe technOlOgII
Kartytechnologiiwrękumożnaod-
różnićodinnychkartdziękikosztowi
w punktach nauki znajdującemu się
wjejlewymgórnymrogu.Różnetypy
technologiiopisanowsekcjiKarty technologii wgrze(s.9).
Zapłać1akcjącywilną.
Wybierzkartętechnologiizręki.
Zapłaćoznaczonynakarciekosztwpunktachnauki.
− Dla technologii ustroju obowiązuje wyższy
zkosztównakarcie.
Póżwynaleziotechnologięwswoimobszarze
gry.
− Jeżelikartajesttechnologiąspecjalną(niebieską)
iposiadaszjużwgrzetechnologiętegosamego
typu,odrzućtechnologięniższegopoziomu.
• Zwykleoznaczatozastąpieniestarejkarty
nową.
• Wrzadkichprzypadkach,kiedykarta,k-
rązagrałeś,odrazujestodrzucana, nadal
liczy się to jako wynalezienie technologii
dlapotrzebinnychkart(jaknp.Einstein).
− Jeżelikartajesttechnologiąustroju,poprzed-
nia karta ustroju jest odrzucana.
E f e k t y specjalnychtechnologiiiustrojówdziałają
natychmiast.Zaktualizujwskaźnikiswojejcywi-
lizacji,jeżelitokonieczne.
WyWanie reWolucji
Wywołanie rewolucji jest specjalnym
trybemwynalezieniatechnologiiustroju.
Wybierzkartętechnologiiustrojuzręki.
Zapłać tyle akcji cywilnych, ile masz
wszystkichakcjicywilnych.
Jeżeliwydarzenie(Rozwój cywilizacji)pozwalaCi
wynaleźćtechnolog,możeszwywołaćrewolu-
cję,płacącpowyższykosztwakcjachcywilnych.
Jeżelikartaakcji(Przełom technologiczny)pozwala
Ciwynaleźćtechnologię,możeszwywołaćrewo-
lucję,płacącpowyższykosztwakcjachcywilnych,
zamiastpłacićakcjącywilnązazagraniekarty.
Uwaga!Zwykleoznaczato,żeniemożeszwywo-
łaćrewolucji,jeżelizyłeśjakąśakcjęcywilną.
faza akcjI
terytoriumwydarzenie
-6- -7-
Zapłaćniższykosztwpunktachnaukipodanyna
karcie ustroju.
Połóżwynalezionyustrójwswoimobszarzegry.
Usuńpoprzedniustrójzgry.
Efektynowegoustrojudziałająnatychmiast.
− Zaktualizujwskaźnikiswojejcywilizacji,jeże-
litokonieczne.
− Jeżelidziękirewolucjizwiększyłeśliczbęswo-
ichakcjicywilnych,nowebiałeznacznikipo-
łóżobokkartyustroju–wtejturzeniemasz
jużdostępnychżadnychakcjicywilnych.
Efekty, które są wywoływane, gdy wynajdziesz
technologię(Da Vinci,Newton,Einstein),sąwpro-
wadzanewłaśniewtymmomencie(wprzypadku
Newtonabędzieszmiećdostępnąakcjęcywilną).
zagranIe karty akcjI
Kartyakcjitożółtekartycywilne.
Zapłać1akcjącywilną.
Wybierzkartęakcjizręki,alenietaką,
którąwziąłeśdorękipodczastejfazy
akcji.
Pokażkartęiwprowadźjejefekty.
− Jeżeli efekt karty nakazuje Ci wykonać inną
akcję, należy postępować zgodnie z normal-
nymizasadamidlatejakcji,niepłacisięjedy-
niejejkosztuwakcjach.
• Jeżelikartaredukujejakiśkosztponiżej0,
kosztpozostajenapoziomie0.
• Jeżeli karta mówi wynajdź technologię”,
możesz także wywołać rewolucję. Zamiast
acić1akcjącywilnązaużycietejkarty,pła-
ciszkosztrewolucji.(Wywołanie rewolucji s. 5.)
• Jeżelikartamówi„zbudujetapcudu,mo-
żeszzbudowaćtylkojedenetap,nawetje-
żeliinnekartywgrzepozwalająCizbudo-
waćkilkaetapóww1akcjicywilnej.
• Jeżeli nie możesz wykonać akcji, którą
wskazujekarta,niemożeszjejzagrać.
− JeżelikartadajeCicośwtejturze”,nieliczy
siętodowskaźnikówiniejestodzwierciedla-
newżadnychzycznychelementach.
• Uwaga! Dodatkowa akcja militarna może
byćytadopociągnięciakartymilitarnej
na koniec swojej tury (Dobranie kart militar-
nychs.6).
Pozagraniuodrzućtękartę.
budOwa jednOstkI wOjskOwej
Zapłać1akcjąmilitarną.
Wybierz jedną ze swoich technologii jednostek
wojskowychwgrze.
Zapłaćkosztwsurowcachpokazanynakarcie.
Przesuń jednego ze swoich wolnych robotników
natękartę.
Zaktualizujwsknikiswojejcywilizacji.
ulepszenIe jednOstkI wOjskOwej
Zapłać1akcjąmilitarną.
Wybierz jedną ze swoich jednostek wojskowych
(reprezentowanąprzezrobotnikanakarcietech-
nologiijednostekwojskowych).
Wybierzwłasnąkartętechnologiijednostekwojsko-
wychwgrze,tegosamegotypuiwyższegopoziomu.
Zapłać liczbą surowców równą różnicy mię-
dzykosztamiwsurowcachpokazanyminatych
dwóchkartach.
− Jeżeli koszt jednej albo obu kart jest w jakiś
sposóbmodykowany,uwzględnijtoprzedli-
czeniemróżnicy.
Przesuńrobotnikanakartęwyższegopoziomu.
Zaktualizujwsknikiswojejcywilizacji.
rozWiązanie jednostki WojskoWej
Wybierz jedną ze swoich jednostek wojskowych
(reprezentowanąprzezrobotnikanakarcietech-
nologiijednostekwojskowych).
Zapłać1akcjąmilitarną.
Przesuńrobotnikaztejkartydopuliwolnychro-
botników.
Zaktualizujwsknikiswojejcywilizacji.
zagranIe taktykI
Taktyka to czerwona karta militarna
zikonamijednostekwojskowychnadole.
Zapłać1akcjąmilitarną.
Wybierzkartętaktykizręki.
Połóżwybranąkartętaktykiwswoim
obszarzegryjakoswojąwłasnątaktykę.
Połóżnaniejswójsztandartaktyki.Stanowiteraz
Twojąaktualną taktykę.
Zaktualizuj wsknik siły swojej cywilizacji
(Karty taktyks.9).
Ograniczenie:możeszzagraćalboskopiowaćtak-
tykętylkoraznaturę.
skOpIOwanIe taktykI
Wybierztaktykęzobszaruwspólnychtaktykna
planszymilitarnej.
Zapłać2akcjamimilitarnymi.
Połóżnaniejswójsztandartaktyki.Stanowiteraz
Twojąaktualnątaktykę.
Zaktualizujwskaźniksiłyswojejcywilizacji (Kar-
ty taktyks.9).
Ograniczenie:możeszzagraćalboskopiowaćtak-
tykętylkoraznaturę.
Gdyoznajmiszkoniecswojejfazyakcji,wykonajpo-
niższeczynnościwpodanejkolejności.
Tylkopierwszykrokwymagadecyzjigracza.Kiedyjuż
wybrałeśkartymilitarnedoodrzucenia,resztajestauto-
matyczna.Abygraprzebiegałaynnie,następnygracz
możerozpocząćswojąturę,gdytylkoodrzucisztekarty.
OdrzucenIe nadmIaru
kart mIlItarnych
Jeżeliliczba kart militarnych wrękuprzekracza
liczbę Twoich wszystkichakcjimilitarnych,od-
rzućnadmiarowekartyjakozakryte.
spraWdź, czy nie ma poWstania
JeżeliTwoiniezadowolenirobotnicyprzewsza-
ją liczbą Twoich wolnych robotników, w Twojej
cywilizacji wybucha powstanie i pomijasz fazę
produkcji.(Niezadowoleni robotnicys.10.)
faza prOdukcjI
JeżeliwTwojejcywilizacjiniewybuchłopowstanie,
wykonajponiższekrokiwpodanejkolejności.
Punkty nauki i kultury
− Otrzymujesz punkty nauki w liczbie równej
Twojemuprzyrostowinauki.
− Otrzymujeszpunktykulturywliczbierównej
Twojemuprzyrostowikultury.
Korupcja
− Polewidniejącepolewejstroniekażdejsekcji
Twojego niebieskiego banku jest oznaczone
ujemnąliczbą.
Jeliwszystkieteliczbysąprzykryteprzez
niebieskieznaczniki,korupcjaniezachodzi.
• Wprzeciwnymwypadkuodsłoniętaliczba
najbardziej z lewej to wsknik poziomu
Twojej korupcji.
− Tracisz tyle surowców, ile wynosi poziom
Twojejkorupcji.
− Jeżelistraciłeśwszystkieswojesurowceina-
dalnieudałosięopłacićkorupcji,tracisztyle
żywności,ilezabrakłosurowców.
Produkcja żywności
− ZakdegorobotnikanakażdejzTwoichkart
technologii farm przesuń jeden niebieski
znacznikzniebieskiegobankunatękartę.
• Jeżeli nie masz wystarczającej liczby
znaczników, przesuńtyle,ilemożesz, za-
czynającodkartnajwyższegopoziomu.
Konsumpcja żywności
− Polewidniejącepolewejstroniekażdejsekcji
Twojego żółtegobankujestoznaczoneujemną
liczbą.
• Jeżeliwszystkieteliczbysąprzykryteprzez
żółteznaczniki,konsumpcjaniezachodzi.
• Wprzeciwnymwypadkuodsłoniętaliczba
najbardziejzlewejwskazujewskaźnikpo-
ziomuTwojejkonsumpcji.
− Tracisz tyle żywności, ile wynosi poziom
Twojejkonsumpcji.
Jeżeli straciłeś całą swoją żywność i nadal
nie udało się pokryć konsumpcji, tracisz
4 punkty kultury za każdą brakującą jed-
nostkężywności.
Produkcja surowców
− ZakdegorobotnikanakażdejzTwoichkart
technologiikopalń przesuńjedenniebieski
znacznikzniebieskiegobankunatękartę.
• Jeżeli nie masz wystarczającej liczby
znaczników, przesuńtyle,ilemożesz, za-
czynającodkartnajwyższegopoziomu.
dObranIe kart mIlItarnych
Za każdą dostępną akcję militarną, która pozo-
stałaCinakoniectury,dobierzjednąkartęmili-
tarnązaktualnejtaliikartmilitarnych.
− Ograniczenie: możesz dobrać w ten sposób
maksymalnie3karty.
− WerzeIVniemataliimilitarnej,więcniedo-
bieraszkart.
− Uwaga!Wpierwszej rundzie graczenie mają
dostępnych żadnych akcji militarnych, więc
niedobierająkartmilitarnych.
Jeżelidobierzeszostatniąkartęztaliimilitarnej,
potasujstosodrzuconychkartmilitarnychzak-
tualnejery(s.8)ipołóżgonaplanszyaktualnej
ery.Jesttoterazaktualnataliamilitarna.
− Kontynuujdobieranie znowej talii,jeżeli nie
dobrałeśjeszczetylukart,ilepowinieneś.
OdzyskanIe wykOrzystanych akcjI
Przesuńczerwoneibiałeznacznikiakcjizpowro-
temnaswojąkartęustroju.Wszystkieakcjemi-
litarneicywilnesąterazdostępne.Niektórewy-
darzeniamogąwymagaćodCiebiezużyciajakichś
akcjiprzednastępnąturą.
… twOja tura
kOnIec tury
Gdygraczzagrakartęwydarzenianastosprzyszłychwydarzeńjakoswojąakcję
polityczną,toodkrywairozpatrujegórnąkartęzestosuaktualnychwydarzeń.
Niektórewydarzeniareprezentująodkrycienowychterytoriów–mająwtedysło-
wo„terytorium”wnazwie.Pozostałewydarzeniamająefektopisanynakarcie.
Jeżeli aktualne wydarzenie ma opisany efekt, należy go rozpatrzyć tak, jak
zostałopisany.
Jeżelijesttokartaterytorium,graczemogąspróbowaćjeskolonizować.
Postępujciezgodniezopisemnakarcie.
Jeżelikilkugraczymusipodjąćjakąśdecyz,podejmująjąwkolejnościzgod-
nej z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, rozpoczynając od gracza, który
odkryłwydarzenie.
Jeżelikartawymagaodgraczyporównaniawskaźników,toewentualneremi-
sysąrozstrzyganewnastępującysposób:
− Aktualnygraczalbogracz,któryjestnajbliżejniegowkolejnościzgodnej
zruchem wskazówekzegara,jesttraktowanyjakoposiadającywskaźnik
owyższejwartości.
• Uwaga!Wniektórychprzypadkach(takichjakTerroryzm czy Barbarz-
cy)posiadaniewsknikaowyższejwartościmożebyćniekorzystne.
− Jeżeliwydarzeniejestrozpatrywanenakoniecgry,graczrozpoczynający
jesttraktowanyjakograczaktualnyprzyrozstrzyganiuremisów.
− Jeżelikartamówiowszystkichcywilizacjachznajwiększąalbonajmniej-
sząwartościąwjakiejśkategorii(np.wImigracji),wtedyremisówsięnie
rozstrzyga.
W grze dwuosobowej:zawszegdykartamówio2cywilizacjachznajwiększą
albonajmniejsząwartościąwjakiejśkategorii,dotyczytylkojednejznich.Na
przykład dwie najsilniejsze cywilizacje” powinno zostać wtedy odczytane
jako„najsilniejszacywilizacja.
Jeżeliefektpozwalagraczowiwykonaćjednązakcjidostępnychwczasiefazy
akcji,wykonujesięjązgodnieznormalnymizasadami,alegraczniepłaciakcji
militarnychanicywilnych(chybażekartamówiinaczej).
− Wyjątek: jeżeli karta mówi wynajdź technologię”, gracz może wywołać
rewolucję,któranadalbędziekosztowałagowszystkieakcjecywilne(Wy-
wołanie rewolucji s. 5).
Gdyefektkartyzostałrozpatrzony,połóżciejąnastosieminionychwydarzeń.
Nietraaonanastosodrzuconychkartmilitarnychiniemożebyćdobrana
ponownie.
Jeżeli aktualne wydarzenie jest odkryciem terytorium, wszyscy gracze mają
szansęnaskolonizowaniego.Graczelicytują,ktochcewysłaćnajwiększesiłydo
kolonizacji.
Stawkajestzawszeliczbącałkowitąwyższąodzeraiwyższąniżpoprzednia
stawka(jeżeliktośjużzalicytował).
− Graczniemoże zalicytować więcejsił kolonizacyjnych,niż jestwstanie
wysłać.
Graczelicytująwkolejnościzgodnejzkierunkiemruchuwskazówekzegara,
rozpoczynającodgracza,któryodkryłterytorium.
− Wswojejkolejcegraczmożezalicytowaćalbospasować.Gracz,któryspa-
suje,odpadazlicytacji.
− Jeżeliniktnielicytuje,kartaterytoriumjestodkładananastosminionych
wydarzeńikolonizacjasiękończy.
− Jeżeliktośweźmieudziałwlicytacjiterytorium,licytacjatrwa,dopókinie
zostaniewniejtylkojedengracz.Tengraczmusiskolonizowaćtoteryto-
rium.
Zwycięzcamusiutworzyćsiły kolonizacyjnerównealbowiększezalicytowa-
nej stawce.
− Graczmusiwysłać jednąalbowięcejjednostekwojskowych. Ich siłajest
sumowana,abyuzyskaćbazowąwartośćsiłkolonizacyjnych.
− Jednostkimogąbyćgrupowanewarmiezgodniezaktualnątaktyką gracza.
Siłakdejarmiijestdodawanadosiłkolonizacyjnych(Karty taktyks.9).
• Wtejchwiliniemaznaczenia,wjakisposóbjednostkibyłyzgrupowane,
żebyustalićwartośćwsknikasiłycywilizacji.
− Modykatorkolonizacji jestdodawanydosiłkolonizacyjnych(Mody-
kator kolonizacjis.10).
− Gracz może zagrać dowolną liczbę kart militarnych „bonus”
idodaćich wartość kolonizacji (wdolnejczęścikarty) do sił
kolonizacyjnych.
− Uwaga! Nie ma możliwości utworzenia sił kolonizacyjnych
zsamychbonusówimodykatorów.Graczmusiwysłaćconaj-
mniejjednąjednostkęwojskową.
− Uwaga! Efekty, które modykują siłę cywilizacji, takie jak zapewniane
przezNapoleona czy Aleksandra,niemająwywunasiłykolonizacyjne.
Gdyzwycięzcaogłosiskładswoichsiłkolonizacyjnych:
− jednostki wojskowe są poświęcane, a odpowiadające im żółte znaczniki
wracajądożółtegobankugracza;
− wykorzystanekartybonusowesąodrzucane.
Zwycięzcabierzekartęterytoriumiukładająwswoimobszarzegry.Jestto
teraz jego kolonia.
− Graczaktualizujeswojewskaźniki.
• Należywprowadzićstałeefektypokazanewdolnejczęścikartykolonii.
• Należyprzeliczyćsiłęcywilizacjigracza(postraciepoświęconychjed-
nostek).
− Następniegraczwprowadzanatychmiastoweefektypokazanewśrodkowej
częścikarty.
Otrzymajpokazanąliczbęsurowców.
Otrzymajpokazanąliczbężywności.
Otrzymajpokazanąliczbępunktównauki.
Otrzymajpokazanąliczbępunktówkultury.
Zwiększpopulacjęo1zakażdyztychsymboli.
Dobierzpokazanąliczbękartmilitarnychzaktualnejtaliimilitarnej,
zignorujlimity.WerzeIVniedobieraszkart.
− Uwaga!Kolejnośćjestistotna.Efektstałymożedaćgraczowiżółtealbonie-
bieskieznaczniki,którepozwoląmuwykonaćefektnatychmiastowy.
aktualne wydarzenIa
rozpatryWanie Wydarzeń kOlOnIzacja
stos
przyszłych
wydarzeń
stos
aktualnych
wydarzeń
stos
minionych
wydarzeń
-8- -9-
Prasa
drukarska
Chleb
i igrzyska
Dziennikarstwo
Metoda naukowa
Komputery
Multimedia
3 3
3 3
4 2 2 4
4 2 2 4
2 3 4 3 2
2 3 4 3 2
specjalne
technologie
Poniżej znajdują się ogólne zasady dotyczące do-
bierania,zagrywaniaiodrzucaniakart.Podstawowe
funkcje poszczególnych typów kart są wyjaśnione
nakolejnychstronach.
pOzIOm karty
Poziomkartyokreślonyjestliczbowymodpowied-
nikiemery,zktórejpochodzi:eraA=0,eraI=1,era
II=2,eraIII=3.
Poziomjednostkiwojskowej,farmy,kopalnialbobu-
dynkupublicznegotopoziomkartytechnologii, na
którejznajdujesiędanyrobotnik.Jeżelikartamówi
o najlepszej kopalni,laboratorium,bibliotece,itp.,
oznacza to taką z najwyższym poziomem spośród
robotnikówdanegotypu.
tWoja ręka
Wrękumożeszmiećkartycywilneimilitarne.
karty cywIlne
Kartycywilnesądobieraneztorukart(Wzięcie karty
niebędącej cudem ztoru kart s. 5).
Karty cywilne zawsze są dobierane w sposób jaw-
ny,graczemowięczdecydować,żekartycywilne
wrękusąjawneprzezcałągrę.
Liczbakartcywilnych,któremożeszmiećwręku,jest
ograniczonaprzezliczbęTwoichwszystkichakcjicy-
wilnych.Kiedymaszlubprzekroczyszlimitkart,nie
możeszwżadensposóbdodaćkolejnychkartcywil-
nychdoręki.Jeżelijednakzjakiegośpowodulimitjest
przekroczony, nie musisz odrzucać nadmiarowych
kart.NiewolnoCijednakdobrowolnieichodrzucić.
karty mIlItarne
Kartymilitarnesądobieranezaktualnejtaliimili-
tarnejbezpokazywaniaichpozostałymgraczom.
Liczbakartmilitarnych,któremożeszmiećwku,
jestograniczonaprzezliczbęTwoichwszystkichak-
cji militarnych. Możesz dobierać karty, które prze-
kroczą ten limit, ale dziesz zmuszony odrzucić
nadmiarowekartynakoniectury(Odrzucenie nad-
miaru kart militarnychs.6).
karty w grze
Karta w grzetokartawyłożonaawersemdogóry
znajdującasięnastolejakoczęśćobszarugrydanej
cywilizacjialbojakowspólnataktykanaplanszymi-
litarnej.
Pozostałe karty (w kach graczy, na stosach kart
odrzuconych,wtaliach,natorzekart)niesąuzna-
wane za karty w grze.
Kiedyzasadalubefektodnosisiędolidera,kolonii,
cudulubtechnologii,dotyczyonakartwgrze,chyba
żewprostnapisanoinaczej.
odrzucenie albo usunięcie z gry
Odrzuceniezwykleoznaczaodrzuceniekartyzręki.
Usunięcie z gryoznaczaodrzuceniekarty,którabyła
wgrze. Wobuprzypadkachkartatraa wtosamo
miejsce.
Jeżeli karta cywilna jest odrzucana albo usuwana
zgry,nigdywięcejdoniejniewraca.
Kiedykartamilitarnajestodrzucana albousuwana
zgry,traazakrytanastos kart odrzuconych danej
ery. Karty, które są odrzucane bez zagrania, nie
pokazywanepozostymgraczom.
Jeżeli aktualna talia militarna wyczerpie się, nale-
żypotasowaćstoskartodrzuconychaktualnejery
istworzyćzniegonowąaktualnątalięmilitarną.
Uwaga!Wydarzenia,którezostyrozpatrzone,tra-
ająnastosminionychwydarzeń,anienastoskart
odrzuconych.
Uwaga!Tylkokartymilitarnetworząstoskartod
-
rzuconychdanejery.Kartycywilnepoodrzuceniu
lubusunięciu,należykażdorazowousuwaćzgry.
karty technOlOgII w grze
Większośćkart,którebędzieszmiałwgrze,tokarty
technologii.Sąto:
Wszystkie karty cywilne, które mają koszt
wpunktachnaukiwlewymgórnymrogu.
Twoje początkowe technologie wydrukowane na
planszygracza(sązawszetraktowanejakokarty
w grze).
Typtechnologiijestprzedstawionywprawymgór-
nymrogukarty.
technologie farm i kopalń
farma
kopalnia
TetechnologiepozwalająCi
budować farmy i kopalnie
oraz przechowują żywność
i surowce.
Farmaalbokopalnia.Każ-
dyrobotnikna karcie technologiifarmalbokopalń
w grze reprezentuje farmę albo kopalnię odpowia-
dającegopoziomu.Niemażadnychograniczeńcodo
liczbyfarmikopalń,któremożeszposiadać.
FarmyikopalnieniemająwywunaTwojewsk-
niki.Wczasiefazyprodukcjikażdafarmaikopalnia
produkujeżywnośćisurowce(Faza produkcjis.6).
TechnologiefarmikopalńpozwalająCiprzechowy-
waćżywność i surowce.Każdyniebieskiznacznikna
karciejestwarttyleżywności albosurowców ,
ile narysowano na karcie. Nie ma żadnego ograni-
czeniacodoliczbyniebieskichznacznikównakar-
tach.(Żywność isurowces.11.)
Uwaga!Kartytechnologiifarmikopalńmogąprze-
chowywaćżywnośćisurowce,nawetjeżeliniemana
nichrobotników.
technOlOgIe budynków publIcznych
laboratorium
świątynia
biblioteka
teatr
arena
TetechnologiepozwalająCi
budowaćbudynkipubliczne.
Budynek publiczny. Każdy
robotniknakarcietechno-
logiibudynkówpublicznych
wgrzereprezentujebudynekpubliczny
odpowiadającegopoziomuitypu.
Twój ustrój określa limit budynków
publicznych, czyli maksymalną liczbę
budynków jednego typu, którą możesz
posiadać.
Każdybudynekpubliczny(czylikażdy
robotnik na karcie technologii budynków) wy-
wanaTwojewskaźniki,jakpokazanonadolekarty
(Twoje wskaźniki s.10).
technOlOgIe jednOstek wOjskOwych
piechota
kawaleria
artyleria
lotnictwo
TetechnologiepozwalająCi
budowaćjednostkiwojsko-
we.
Jednostka wojskowa. Każ-
dyrobotniknakarcietech-
nologii jednostek wojskowych w grze
reprezentuje jednostkę odpowiadają-
cego poziomu i typu. Nie ma żadnych
ograniczeńcodoliczbyjednostek,które
możeszposiadać.
Każdajednostkawojskowa(czylikdyrobotnikna
karcie technologii jednostek wojskowych) wywa
naTwójwskaźniksiły,zwiększającgoowartośćpo-
kazanąnadolekarty.Jednostkiwojskowemogąbyć
grupowanewarmiezgodniezTwojąaktualnątakty-
ką(Karty taktyks.9).
specjalne technOlOgIe
prawo
wojskowość
eksploracja
konstrukcja
Te technologie zapewniają
swojeefektybezużyciaro-
botników.
Efekt każdej technologii
jestopisanynakarcie.Iko-
nysąwyjaśnionewsekcjiTwoje staty-
styki (s.10).
Ograniczenie:nigdyniemożeszposia-
daćdchtechnologiispecjalnychtego
samegotypu.Jeżelimaszdwietechno-
logiespecjalnetegosamegotypuwswoimobszarze
gry,natychmiastusuńtęniższegopoziomu.
ustrOje
WkszćTwoichakcjicywilnychimili-
tarnychzapewniaustrój.Nakarcieustro-
juniestawiasięrobotników.
Zawsze możesz mieć wyłącznie jeden
ustrój w grze. Rozpoczynasz z Tyranią
wydrukowanąnaplanszygracza.Zakażdymrazem,
gdyzagrywasznowyustrój,zastępujeonstary.Nie-
które ustroje mają także inne efekty poza akcjami
(Twoje statystyki s.10).
Liczba w prawym dolnym rogu to Twój limit
budynków publicznych. Wskazuje, ile budyn-
kówtegosamegotypumożeszmaksymalnieposiadać.
Inne karty cywIlne w grze
cuda śWiata
2 2 3 2 2 2 3 2
Cudamusząbyćbudowaneetapami(Bu-
dowa etapu cudu świata s. 5).
Cud świata wchodzi do gry obrócony bo-
kiem, aby zaznaczyć, że jest w budowie.
Dopókiniezostanieskończony,niemażad-
negoefektu.Nigdyniemożeszposiadaćwięcejniżjed-
negocuduwbudowie.Możeszmiećdowolnąliczbęwy-
budowanychcudów.(Wzięcie karty cudu ztoru kart s. 5.)
Gdy cud zostanie ukończony, należy go obrócić do
pionuiwprowadzićjegoefekty.
CudaeryIIImów„Natychmiastotrzymujesz.
Jesttojednorazowyefekt,któryrozpatrywany
jestnatychmiastpowybudowaniucudu.
Wyjątek:tekstnaTadż Mahaljestrozpatrywany,
gdykartaznajdujesięjeszczenatorzekart.
lIderzy
Lider daje Twojej cywilizacji specjalną
zdolność. Nigdy nie możesz mieć więcej
niżjednegolideraw grze.Wzięcielidera
ztorukartpowoduje,żejużnigdyniemo-
żeszwziąćinnegolideraztejery.(Wzięcie
karty niebędącej cudem ztoru kart s. 5.)
Kiedywprowadzaszlideradogry,efektopisanynakar-
ciezaczynadziałaćnatychmiast(Wystawienie lidera s. 5).
karty akcjI
Kartyakcjinigdyniesąwprowadzanedo
gry.Mająonejednorazowyefekt.Poza-
graniukartyirozpatrzeniujejefektuna-
leżyjąodrzucić.(Zagranie karty akcjis.6.)
karty mIlItarne w grze
kOlOnIe
Niektóre wydarzenia reprezentują od-
krycienowegoterytorium.Jeżeliskoloni-
zujesztoterytorium,wprowadzaszjedo
swojegoobszarugryistajesięonoTwoją
kolonią(Kolonizacja s. 7).
Koloniamaefektstałypokazanynadolekarty(Twoje
statystykis.10)orazefektnatychmiastowypokazany
na środku karty, który rozpatruje się w momencie
pierwszejkolonizacji(Kolonizacja s. 7).
Efektstałyprzenosisięwrazzkolonią.Jeżelistracisz
kolonię,usuwaszjązgryitraciszpokazanystałyefekt.
Jeżeliinnygraczzabierze Twojąkolonię,przesuńjej
kartędojegoobszarugry.Traciszstałyefekt,anowy
właścicielgozyskuje.Efektnatychmiastowyjestpo-
mijany,kiedykoloniazostajeutraconalubprzejęta.
karty taktyk
Taktykipozwalajągraczomtworzyćarmie.
Twoja aktualna taktyka jest oznaczo-
na Twoim sztandarem taktyki. Może to
byćwłasna karta taktyki(wTwoimob-
szarze gry) albo wspólna karta taktyki
(wobszarzewslnychtaktyknaplanszy
militarnej). Na początku gry nie masz
aktualnej taktyki. (Zagranie taktykis.6,
Skopiowanie taktykis.6,Udostępnienie taktyki s. 3.)
Formowanie armii.Twojaaktualnataktykapoka
-
zujezestawtypówjednostekwojskowych.Abystwo-
rzyćarmię,potrzebujesztylejednostekwojskowych
wskazanych typów. (Uwaga! Armie są formowane
wirtualnie,nieprzesuwaszznacznikówrobotników).
Nadolekartytaktykipodanajestsiła taktycznaarmii.
Każda armia, którą możesz stworzyć, dodaje swoją
siłę taktyczną do wskaźnika siły Twojej cywilizacji.
Wskładkażdejarmiimożetakżewchodzićjednajed-
nostka lotnictwa ,którapodwajajejsiłętaktyczną.
Uwaga!Jednajednostkamenależećtylkodojednej
armii.
Przestarzałe armie.TaktykizeryIIiIIImajądwiewar-
tościsiłytaktycznej–wyższąiniższą.Jeżeliktórakol-
wiekzjednostekwchodzącychwskładarmiijestniższa
oconajmniejdwapoziomyniżpoziomkartytaktyki,
armiauznawanajestzaprzestarzałąiużywasięmniej-
szejwartościsiłytaktycznej.Przestarzałearmiezlot-
nictwemtakżemająpodwojonąniższąsiłętaktyczną.
Twojearmiezawszeformowanesątak,abyosiągnąć
jaknajwiększywskaźniksiły.Niemożeszsformować
ichinaczej.(Wskaźnik siły s.10.)
pakty
PaktypozwalająCiwspółpracowaćzin-
nymicywilizacjami.Możeszmiećnajwy-
żej jeden pakt w swoim obszarze gry.
Możesz być jednak stroną paktów leżą-
cychwobszarachgryinnychgraczy.
(Oferta paktus.4,Anulowanie paktus.4.)
wOjny
Karta wojny nie ma efektu w momencie
weciadogry.Mająonejednorazowyefekt
jednąrundępóźniej,kiedysąrozstrzygane.
Porozstrzygnięciusąusuwane z gry. (Wy-
powiedzenie wojnys.4,Wynik wojny s. 3.)
pozostałe karty militarne
Pozostałekartymilitarnenigdyniesąwprowadzane
dogry,mająwyłącznieefektjednorazowy.
agresje
Agresjesąrozstrzyganepozagraniuiod-
rzucane (Zagranie karty agresjis.4).
wydarzenIa
Wydarzeniasąrozstrzyganewmomencie
odkrycia zestosuaktualnych wydarzeń.
Po rozstrzygnięciu traają na stos mi-
nionychwydarzeń.(Planowanie wydarze-
nias.4,Rozpatrywanie wydarzeń s. 7.)
bOnusOwe karty mIlItarne
Kartybonusowesązagrywanejakojed-
norazowe zwiększenie siły w czasie
obronyprzedagresjąlubkolonizacjite
-
rytorium. Następnie są odrzucane. (Za-
granie karty agresjis.4,Kolonizacja s. 7.)
twOja cywIlIzacja
Twoje karTy
Twój obszar gry
… twOja cywIlIzacja
wypowiedziana przez
Ciebie wojna
zagrany przez Ciebie pakt
plansza gracza
wybudowane cuda cud
wbudowie
ustrój
lider
początkowe technologie
farm ikopa
początkowa
technologia
jednostek
wojskowych
własna
karta taktyki
kolonie
początkowe technologie
budynków publicznych
zaawansowane technologie
farm ikopalni
zaawansowane technologie
jednostek wojskowych
zaawansowane technologie
budynków publicznych
polecane ułożenie W tWoim obszarze gry
dostępne
akcje
zużyte
akcje

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756