Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Menu
Pomiń menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa od 99 zł
Odbiór za 1h
Odbiór za godzinę
Dostawa jutro
Dostawa jutro
Raty 0%
Raty 0% i leasing
Znajdź sklep
Aplikacja mobilna
Pomoc i kontakt
Kontakt
Status zamówienia
Status reklamacji
Reklamacje
Zwroty
Centrum Informacyjne
Zgłoś błąd
Infolinia
756 756 756
Czat
Infolinia: 756 756 756
pon.-pt.
08:00-20:00
sob.-niedz.
10:00-18:00
Menu
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Media Expert | Sklep internetowy RTV, AGD, komputery
Zaloguj się
Zamówienia
Paragony i faktury
Tutaj dodasz dowód zakupu
Moje dane
Kupony rabatowe
Porównania
Opinie
Reklamacje
Zwroty
Zaloguj się
Załóż konto
Schowek
Koszyk
Pomiń menu
Produkty
Promocje
Outlet
Oferta dla Ciebie
Status zamówienia
Bądź na
plus.
Oszczędzaj na zakupach
Strona główna
›
Instrukcje obsługi
›
Instrukcje TREFL
›
Instrukcja Gra planszowa TREFL Wyspy Cooka 02598
Znaleziono w kategoriach:
Gry planszowe
(69)
Wróć
Instrukcja obsługi Gra planszowa TREFL Wyspy Cooka 02598
Wróć
Pobierz
Drukuj
Udostępnij
Wyświetl w osobnym oknie
Cel
g
r
y
Cel
g
r
y
W trakcie rozgrywki w
W
yspy Cooka
gracze w
cielają się w uczestników drugiej wyprawy Jamesa Cooka, która kierując się na niezbadane
dotychczas wschodnie wody Oceanu S
pokojnego, odkryła wiele nie
znany
ch dotąd wysp.
W każdej turze gracze umieszczają na planszy kafelki morza, po
większając tym samym pr
zestrzeń, po któr
ej będzie można żeglować,
i jednocześnie określając, o ile pól będzie mógł poruszyć się statek danego poszukiwacza przygód. G
racze będą się starali jak najszybciej
dotrzeć do majaczących na horyzoncie wysp, ab
y zdobywać punkty za budowanie na nich swoich wiosek, zbierając po drodz
e skarby
odnalezione w zatopionych wrakach.
W
ygra gracz z największą liczbą punktów!
W
ejdź n
a pokład, ro
z
w
iń żagle i w
eź u
dz
i
ał w n
ie
samowitej pr
z
y
godzie!
Dołąc
z do w
ypra
wy J
ames
a Cooka i w
raz z in
ny
m
i śmiałkam
i pr
z
emier
z
aj
be
zkr
e
sne wo
d
y Oce
an
u Spok
ojnego
, by odkr
ywać nowe wy
spy
i zakła
dać n
a n
i
ch os
ad
y
.
plansza
69 kafelków morza
Z
a
wartość
:
Z
a
wartość
:
16 żetonów skarbó
w
48 wiosek
w 4 kolorach graczy
7 kafelków
wysp początkowy
ch
do gry dwuosobowej
7 kafelków
wysp początkowy
ch do
gry tr
zy- i czteroosobo
wej
8 statków odkrywców
w 4 kolorach graczy
1 statek
piracki
znacznik
pierwszego gracza
2
Pr
z
ygotowan
ie ro
z
gr
ywk
i
Pr
z
ygotowan
ie ro
z
gr
ywk
i
A.
Rozłóżcie plansz
ę.
B.
Przygotujcie odpowiedni z
estaw 7 kafelków wysp początkowych (z niebieskim r
e
wersem) w zależności od liczby graczy:
•
w rozgrywce 2-osobowej użyjcie jedynie kafelkó
w
, które mają nadrukowany symbol
w prawym dolnym rogu;
•
do rozgrywki 3- i 4-osobowej przeznaczone są kafelki bez tego symbolu.
Odpowiednio dobrane kafelki umieśćcie zakryte (rewersem do góry) losowo na dowolny
ch polach planszy
,
przestrzegając poniższych zasad:
•
nie wolno umieszczać kafelków wysp początko
wych w pierwszym r
zędzie na planszy;
•
nie wolno umieszczać więcej niż jednego kafelka wyspy początkow
ej w jednej kolumnie.
C.
Kafelki morza (z brązowym r
e
wersem) dokładnie przemieszajcie i stwórzcie z nich zakryte (rewersem ku górze) stosy o podobnej
wysokości.
D.
N
astępnie przemieszajcie żetony skarbów i umieśćcie je zakryte na wolnej przestrzeni po lewej stronie planszy
.
E.
S
tatek piracki umieśćcie na wyspie u dołu planszy
, w Kr
yjó
wce Pirató
w
.
F.
Każdy z graczy otrzymuje 2 statki i 12 wiosek w wybranym przez siebie kolorze. Statki umieśćcie w por
cie na gór
ze planszy
.
Z portu można wypłynąć w kierunku dowolnej kolumny na planszy
, dlatego nie ma znaczenia, w któr
ym miejscu początkowo
umieścicie swoje statki w porcie.
G.
N
astępnie każdy z graczy pobiera 3 kafelki morza z wier
zchu do
wolnych stosów
, nie pokazując ich innym graczom.
Każdy z graczy sprawdza swoje kafelki – jeśli wśród nich znajdzie się kafelek z wyspą lub morską przeszkodą (skałami), należy go
ponownie wtaso
wać do stosu kafelków i pobrać nowy
.
H.
G
racz, któr
y jako ostatni płynął statkiem – lub losowo wybrany gracz – otrzymuje znacznik pierwszego gracza.
A
H
D
E
B
B
B
B
B
B
B
C
G
G
G
G
F
F
F
F
F
F
F
F
3
4
Pr
zebieg gry
Pr
zebieg gry
Rozpoczynając od pierwszego gracza, kolejne osoby
będą rozgrywać swoje tur
y zgodnie z ruchem wskazówek z
egara.
N
a każdą turę składają się
trzy fazy:
•
umieszczenie kafelka morza na planszy;
•
wykor
zystanie zdob
yty
ch w ten sposób punktów akcji;
•
dobranie kafelka mor
za z zakrytego stosu, tak by ponownie mieć 3 kafelki na r
ęce.
1. U
mieszczenie kafelka morza na planszy
N
a początku swojej tur
y gracz wybiera 1 z 3 trzymanych
w ręce kafelkó
w morza i umieszcza go na planszy
. Każdy
kafelek morza ma w lewym górnym rogu liczbę, która
określa, w której kolumnie należy go umieścić. Kafelek
musi trać na pierwsze wolne miejsce – licząc od gór
y
– w określonej kolumnie. J
eśli dana kolumna jest już
całkowicie zapełniona, kafelek taki można potrakto
wać
jako kafelek z dowolną liczbą (jokera) i umieścić go
w dowolnej kolumnie.
P
odobnie działają kafelki mo
r
za z nadr
uko
wany
m
znakiem zapytania
w miejscu liczby – je także można dołoży
ć na pier
wsze wolne miejsce
od góry w dowolnej kolumnie.
J
eśli gracz umieści na planszy kafelek
morza z wizerunkiem
zatopionego wraku
,
natychmiast kładzie na nim zakryty
(bez podglądania!) jeden z żetonów skarbó
w
umieszczony
ch z boku planszy
.
N
a kafelkach morza, poza liczbą pr
zypisującą
je do konkretnej kolumny
, widnieją
symbole
akcji
, określające, ile akcji w danej turze będzie
mógł wykonać aktywny gracz, oraz symbole akcji
specjalnych.
P
amiętajcie!
W przygotowanych na początku r
ozgr
ywki stosach obok
kafelków przedstawiający
ch fragmenty oceanu nadające
się do żeglugi znajdują się także kafelki wysp i morskich
przeszkód. W przeciwieństwie do kafelkó
w mor
za nie mogą
one trać na rękę gracza – po ich dobraniu należy je od razu
umieścić odkryte na planszy na pier
wszym wolnym miejscu
od góry w określonej kolumnie.
U
mieszczenie kafelka z wyspą lub morską przeszkodą na
planszy nie jest uważane za akcję – po dołożeniu takiego
kafelka gracz dobiera nowy kafelek z wierzchu stosu, aby
zakończyć swoją tur
ę z 3 kafelkami w ręce.
Liczba symbol
i
na kafelku morza odpowiada
liczbie akcji, jaką gracz będzie miał do wykorzystania
(maksymalnie 4). Co więcej, dołożenie do kolumny
kafelka o takiej samej liczbie symbol
i co
kafelek
bezpośrednio nad nim daje graczo
wi dod
atkowy
punkt akcji. J
eśli kafelek wyżej również posiada taką
samą liczbę symboli, zdobywa się kolejny punkt
akcji, itd.
Uwaga!
Uwaga!
Opisany poniżej przebieg rozgrywki odnosi się
do gry
3- i 4-osobowej
.
W grze
2-osobow
ej
następuje nie
wielka
modykacja opisana na stronie 7.
4
Akcje specjalne:
N
a niektór
ych kafelkach morza
widnieją symbole akcji specjalnych, któr
e aktywują się w momencie wyłożenia kafelka na planszę.
N
ie
zwłocznie po dołożeniu takiego kafelka gracz po
winien pr
zepr
owadzić odpo
wiednią akcję specjalną:
Ekspedy
cja
– gracz pobiera dodatkowy kafelek morza
z zakr
ytego stosu i od razu wykłada go na planszę w odpo
wiedniej kolumnie.
G
racz zdobywa dodatkowe punkty akcji ró
wne liczbie symboli żagla
na no
wo dołożonym kafelku. J
eżeli na dołożonym w wyniku
akcji specjalnej
Ekspedy
cja
kafelku ponownie znajdowały się symbole akcji specjalny
ch, są one ignorowane.
N
iekor
zystny wiatr
– gracz przesuwa jeden ze statków każdego przeciwnika na sąsiadujące w pionie lub
poziomie pole
w wybranym przez siebie kierunku.
Zasadzka pirató
w
– gracz pr
zestawia statek piracki
na do
wolne
wybrane przez siebie pole.
2.
W
ykor
zystanie punktó
w akcji
G
racz może wykorzystać zdobyte w fazie
U
mieszczenie kafelka mor
za na planszy
punkty akcji na następujące działania:
A.
ruch statku;
B.
wyłowienie skarbu;
C.
zbudo
wanie wioski.
N
ie
wykorzystane punkty akcji przepadają.
A. Ruch statku
P
rzemieszczając swoje statki po planszy
, należy przestrzegać następujących zasad:
– W
ypływając z portu, gracz może wpłynąć w dowolną z dziewięciu dostępnych kolumn.
– Ruch statku na sąsiadujący w pionie lub poziomie kafelek zużywa
jeden punkt akcji
.
– Ruch statku nie może się odb
ywać na skos ani pr
zez puste pola na planszy
(bez wyłożonego kafelka morza). Pierwsze pole w każdej kolumnie jest dostępne od początku gry
(nie wykłada się na nie kafelka morza).
– G
racz może podzielić punkty akcji pomiędzy swoje dwa statki w dowolnej kombinacji.
– N
a jednym kafelku morza
może
znajdować się więcej niż jeden statek.
Przykład:
Adam dołożył kafelek morza z 3 symbolami żagla. Tym samym z
dobył aż 5 punktów
akcji, ponieważ bezpośr
ednio nad tym kafelkiem znajdowały się dw
a kafelki
z taką samą liczbą symbol
i
.
Przykład:
T
omek dołoż
ył kafelek morza z 3 symbolami żagla. Jednak bezpośr
ednio nad tym kafelkiem
znajduje się kafelek z wyspą, oddzielający nowo dołożony kafelek od poprzednio położ
onego
kafelka z 3 symbolami żagla. T
omek ma więc do wykorz
ystania t
ylko 3 punkty akcji.
Adam
T
omek
5
NOWOŚCI
Nintendo Switch 2
Philips OneUp
iPhone 16e
JBL Flip 7
JBL Charge 6
Etui iPhone 16e
PS5 Pro
Router Starlink
Mac mini
Call of Duty Black Ops 6
GAMING
RTX 5070
RTX 5090
RX 9070 XT
GeForce RTX 4080 Super
Funko Pop
Nintendo Switch OLED
PS5
Fotel gamingowy
Karta graficzna do gier
Procesor do gier
NA CZASIE
Karma dla psa
Karma dla kota
Obroża Foresto
MagSafe
Kolagen
Frytkownica beztłuszczowa
Ranking suszarek do prania
Piekarnik do zabudowy ranking
Termometr bezdotykowy ranking
Ranking zmywarek
PORADNIK MEDIA EXPERT
Odkurzacz pionowy ranking
Smartwatch damski ranking
Jaka parownica do ubrań najlepsza?
Ranking odkurzaczy
Ranking ekspresów do kawy
Ranking pralek
Ranking lodówek
Ranking telefonów
Najlepsze gry planszowe
Robot sprzątający ranking
POMYSŁ NA PREZENT
Pomysł na prezent
Prezent na Dzień Taty
Prezent na komunię
Prezent na Dzień Dziecka
Słuchawki bezprzewodowe ranking
Prezent dla mężczyzny
Etui iPhone 16 Pro Max
Prezent na 40. urodziny
Prezent dla 7-latka
Prezent dla 5-latka
Pokaż więcej
Pomiń sekcję
Najnowsze poradniki
Zobacz więcej
Ranking odkurzaczy pionowych [TOP10]
Ranking zmywarek do zabudowy 60 cm [TOP10]
Ranking gier PC [TOP10]
Nioh 3 zapowiedziany! Czy szykuje się rewolucja w serii? Sprawdźcie, co już wiemy
Jaka głowica do kosy będzie najlepsza?
Ranking smartwatchy dla dziecka [TOP10]
Ranking czytników e-booków [TOP10]
Ranking hulajnóg wyczynowych [TOP10]
Ranking karm dla kotów [TOP10]
Ranking mikrofonów do śpiewania [TOP10]
Ranking pralek ładowanych od góry [TOP10]
Jak wybrać butelkę dla psa na podróż?
Ranking kamer samochodowych [TOP10]
Ranking orbitreków [TOP10]
Ranking kaw ziarnistych [TOP10]
Sprawdź więcej poradników