Znaleziono w kategoriach:
Gra karciana EGMONT Overbooking Brakuje łóżek

Instrukcja obsługi Gra karciana EGMONT Overbooking Brakuje łóżek

Wróć
44
55
66
Zasp tą kartą DOWOLNĄ
kartę z numerem 6 w kolejce.
Ten hotel ma
o 3 łóżka mniej.
--33
1.1.
66
55
Wybierz jedną ze SWOICH
kart w kolejce i zarezerwuj
jej łóżko jako pierwszej.
11
22
33
++33
Ten hotel dostaje
3 dodatkowe łóżka.
Zasp tą kartą jedną
ze SWOICH kart w kolejce.
33
11
Przesuń tę kartę na koniec
kolejki do rezerwacji.
4 karty przeglądu specjalnych
zdolności rezerwacyjnych
20 żetonów z punktami
Zasady gryZasady gry
11
Dawno, dawno temu pewien król zdecydował się urządzić
wspaniały bankiet dla wszystkich swoich poddanych. Zaproszonych
zostało tysiące gości z każdego zakątka królestwa. Jednakże… och,
cóż za bałagan! Żaden z gości nie zarezerwował łóżka w hotelu,
ponieważ każdy liczył na ofertę last minute.
Tak oto zaczyna się wyścig o ostatnie wolne łóżko! Czy jako
królewski szambelan zdołasz znaleźć łóżka dla swoich gości, zanim
wszystkie zostaną zajęte?
znacznik
rozpoczynającego
gracza
ZawartośćZawartość
Dla 2–4 graczy w wieku 10+
96 kart gości (4 talie po 24 karty w kolorach czerwonym, niebieskim, zielonym
i pomarańczowym)
16 hoteli (8 dwustronnych płytek hoteli) 4 karty wyników
(2 strony – dla początkujących
i zaawansowanych)
Cel gryCel gry
Postaraj się znaleźć wyżywienie i zakwaterowanie w hotelach dla jak
największej liczby swoich gości. Będziesz musiał uważnie zaplanować,
których gości ustawić w kolejce do rezerwacji, a których umieścić
przy tylnym wejściu do hotelu. Przy tylnych wejściach możesz
aktywować specjalne zdolności rezerwacyjne, za pomocą których
będziesz wpływać na to, którzy goście będą mogli złożyć rezerwacje.
Gdy w hotelu jest za dużo ludzi, zostaje on przepełniony i nie można
już rezerwować w nim łóżek! Równocześnie musisz uważać, których
gości chcą zakwaterować twoi rywale. Poszczególni goście zapewnią
ci różną liczbę punktów na koniec gry.
Przygotowanie rozgrywkiPrzygotowanie rozgrywki
Każdy gracz bierze jedną z talii 24 kart gości w wybranym przez
siebie kolorze. Następnie dokładnie ją przetasowuje i kładzie zakrytą
przed sobą. Każdy gracz pobiera również jedną kartę wyników oraz
jedną kartę przeglądu zdolności specjalnych. Wspólnie zdecydujcie,
z której strony kart wyników chcecie skorzystać w grze – ze strony
dla początkujących czy ze strony dla zaawansowanych graczy
(z symbolem korony). Jeżeli chcecie, możecie rozegrać pierwszą grę
bez kart wyników.
Wylosuj z pudełka tyle hoteli,
ilu jest graczy.
Ułóż je w dowolnej kolejności jeden
nad drugim – jak w przykładzie
obok – aby były dostępne dla
wszystkich graczy.
Ułóż po jednym żetonie
punktowym po lewej stronie
każdego hotelu (od strony tylnego
wejścia).
Każdy gracz pobiera do ręki dziewięć kart ze swojej talii gości.
Gracz, który jako ostatni nocował w hotelu, otrzymuje
znacznik gracza rozpoczynającego i zaczyna grę.
2233
Goście, którzy chcą zarezerwować łóżko w hotelu.
Liczba na karcie gości oznacza liczbę gości w grupie. Liczba łóżek
w hotelach jest jednak ograniczona. Mnich potrzebuje tylko
jednego łóżka, ale wszyscy inni goście przyjeżdżają w grupach
i dlatego potrzebują kilku łóżek.
Uwaga: W Etapie 1 można umieścić maksymalnie cztery karty gości
w kolejce do rezerwacji dla każdego hotelu. Dopiero podczas Etapu
2 – sprawdzanie rezerwacji można umieścić w kolejce więcej gości.
Istnieją hotele z zasadą specjalną, która pozwala zagrać do pięciu kart
gości w kolejce do rezerwacji.
kartę gościa po prawej (w kolejce do rezerwacji) lub po lewej
(przy tylnym wejściu) dowolnego hotelu.
Pierwszą kartę gościa ułóż bezpośrednio obok hotelu, następną
obok pierwszej i tak dalej, tworząc coraz dłuższą kolejkę gości.
Każdy gracz zagrywa po kolei po jednej karcie aż do momentu,
gdy każdy zagra po 5 kart.
Wyjątek: Ostatni gracz w kolejce może zdecydować, że nie
zagrywa piątej karty.
Gracz może w dowolnym momencie podejrzeć wyłożone przez
siebie zakryte karty.
Tylne wejścia i kolejka do rezerwacji
Tylne wejście
(po lewej stronie
hotelu) – maksy-
malnie 2 karty
Kolejka do
rezerwacji (po pra-
wej stronie hotelu)
– maksymalnie
4 karty
Goście, którzy aktywują swoje specjalne
zdolności rezerwacyjne w Etapie 2 – spraw-
dzanie rezerwacji.
Przy tylnych drzwiach każdego hotelu mogą być ułożone
maksymalnie dwie karty gości, jednak może się okazać,
że żadna karta nie zostanie dołożona do danego hotelu.
Indywidualne specjalne zdolności rezerwacyjne są
wytłumaczone na stronie 7.
Pierwszy gracz, który umieści kartę gościa przy tylnych
drzwiach, otrzymuje żeton punktowy, który tam leży.
Na koniec gry każdy żeton jest wart jeden punkt.
Lub
W zależności od tego, po której stronie umieścimy kartę, pełni ona inną funkcję:
Rozgrywka Rozgrywka
Gra składa się z czterech rund. Każda runda składa się
z następujących etapów:
Etap 1 – zagranie kart
Etap 2 – sprawdzanie rezerwacji
Etap 3 – przygotowanie się na następną rundę (etap pomijany
po czwartej rundzie)
Etap 1 – Zagranie kart
Startując od gracza rozpoczynającego i postępując zgodnie
z ruchem wskazówek zegara, każdy gracz umieszcza jedną zakrytą
15
=
2 2 xx
1 | 2 | 31 | 2 | 3
8
13
1.1.
11
8
15
=
2 2 xx
2233
Specjalne zasady
dotyczące rezerwacji
dla tego hotelu.
Liczba łóżek
dostępnych
w tym hotelu.
Płytki hoteli
Liczba na każdej karcie hotelowej wskazuje, ile łóżek jest
dostępnych w hotelu. To, w jaki sposób łóżka są przydzie-
lane gościom czekającym na zewnątrz, jest wyjaśnione
w rozdziale Etap 2 – sprawdzanie rezerwacji.
Przegląd wszystkich zasad hoteli znajduje się na stronie 6.
Wymagane
łóżka Herb Kolor
gracza
Punkty
(jeden za każdy żeton)
Mały herb
(karty, które wymagają
1–3 łóżek w hotelu)
Specjalne zdolności re-
zerwacyjne (aktywowane
przy tylnych drzwiach)
Duży herb
(karty, które wymagają
4–6 łóżek w hotelu)
Karty gości
Uwaga: Na odwrocie kart znajdują się herby w jednym
z dwóch rozmiarów. Wielkość herbu wskazuje na to, jakie
karty mogli zagrać przeciwnicy.
Przegląd wszystkich specjalnych zdolności gości można znaleźć
na stronie 7.
Przykład zagrania kart w Etapie 1 – zagranie kart
(gra 3-osobowa):
Celem jest znalezienie łóżek w hotelach dla jak największej liczby
twoich gości. Jednak musisz również zwracać uwagę na wartość
gości (liczba złotych monet na kartach gości)!
Musisz również postarać się umieścić w hotelu tak dużo gości
z jednej rodziny (z tymi samymi herbami), jak to tylko możliwe.
Na koniec gry zostaniesz nagrodzony bonusowymi punktami
za gości o tych samych herbach. Liczba przyznanych punktów
bonusowych jest wytłumaczona na stronie 8 (możecie również
rozegrać pierwszą grę bez punktów bonusowych).
13
66
55
55
66
55
55
22
++33
1.1.
44
1.1.
11
8
15
=
2 2 xx
4455
2. Po kolei, zaczynając od karty znajdującej się najbliżej hotelu,
zastosuj specjalne zdolności rezerwacyjne gości znajdujących
się przy tylnych drzwiach (przegląd na stronie 7).
Etap 2 – sprawdzanie rezerwacji
Dla każdego hotelu (idąc pod góry) przeprowadź następujące
kroki:
1. Odkryj wszystkie karty gości ustawione z lewej oraz z prawej
strony.
3. Sprawdź teraz, którzy goście w kolejce do rezerwacji
otrzymają łóżko w hotelu.
Najpierw sprawdź, czy któryś z gości ma pierwszeństwo
ze względu na specjalne zdolności szlachciców
znajdujących się przy tylnych drzwiach bądź specjalne
zasady rezerwacji dla danego hotelu. Zacznij od tych
kart.
Następnie sprawdź pozostałych gości. Zawsze zaczynaj
od karty z największą liczbą gości wymagających łóżka
(numer na karcie, od 6 do 1).
W przypadku takich samych kart zacznij od tej, która
leży bliżej hotelu.
Sprawdzenie:
Czy w hotelu wciąż jest wystarczająca liczba wolnych łóżek
dla danej karty? Jeśli tak, to łóżka mogą zostać zarezerwowane
dla tych gości. Wysuń trochę tę kartę z kolejki. Następnie od
razu odejmij liczbę potrzebnych dla tej karty łóżek od ogólnej
liczby dostępnych łóżek dostępnych w danym hotelu.
Kontynuuj z następną kartą z największą liczbą gości i tak
dalej, aż nie będzie już dostępnych łóżek.
Jeśli w hotelu brakuje wolnych łóżek dla danej karty, nie
można dla niej zarezerwować łóżek. Teraz sprawdź, czy jest
wystarczająco dużo łóżek dla karty z następną największą
liczbą gości, i rezerwuj je odpowiednio lub nie. I tak dalej.
Karty gości, dla których zabrakło miejsca w hotelu, zostają
odrzucone do pudełka.
Każdy gracz kładzie przed sobą karty, którym można było
przydzielić łóżka. Punkty za nie (żółte monety na każdej
karcie) zostaną zsumowane na końcu gry. Powtarzające się
herby również zdobywają punkty na koniec gry (jeśli grasz
z kartami wyników).
Karty wciąż znajdujące się przy tylnych drzwiach należy
odrzucić do pudełka.
4. Powtórz ten proces dla wszystkich hoteli.
Etap 2 zostaje wtedy zakończony.
13
66
55
55
66
55
55
22
++33
1.1.
44
4455
Przykład 1:
Ten hotel ma dostępnych 13 łóżek i nie ma żadnych zasad specjalnych.
Nie umieszczono żadnych kart gości przy tylnych drzwiach.
5 żołnierzy pomarańczowego gracza otrzymuje łóżka w pierwszej
kolejności, ponieważ ta karta ma najwyższy numer, jest bliżej
hotelu niż inni żołnierze, a ich liczba jest niższa niż liczba wolnych
łóżek. Następnie 13 – 5 = 8 łóżek jest nadal dostępnych w hotelu.
Karta z kolejną najwyższą lub taką samą liczbą gości to 5 żołnierzy
niebieskiego gracza. Ponieważ dostępnych jest wystarczająco dużo
wolnych łóżek, te również zostają zarezerwowane, co pozostawia
8 – 5 = 3 wolne łóżka. To nie wystarczy na kolejną najwyższą
kartę, czyli 4 szlachciców, więc nie mogą tu rezerwować łóżek.
Ale ostatnia, pomarańczowa karta nadal znajduje wystarczającą
liczbę łóżek do zarezerwowania w tym hotelu. Wszystkie karty
w tym hotelu zostały sprawdzone.
Przykład 2:
Ten hotel ma dostępnych 8 łóżek i specjalną zasadę, która mówi, że
mnisi mają pierwszeństwo do rezerwacji. Dodatkowo dzięki karcie
kupca przy tylnym wejściu hotel otrzymuje 3 dodatkowe wolne
łóżka, dzięki czemu ma ich w sumie 11.
Dzięki specjalnej zasadzie hotelu jedno łóżko jest wpierw
zarezerwowane dla mnicha czekającego w kolejce. To pozostawia
10 wolnych łóżek. Po zarezerwowaniu łóżek dla 4 niebieskich
szlachciców pozostaje 6 wolnych łóżek. Jest to wystarczająco dużo,
żeby zarezerwować łóżka dla 3 służek oraz 2 kupców. Tym samym
wszystkim gościom udaje się zarezerwować łóżka w tym hotelu.
Przykład 3:
15 łóżek jest dostępnych w tym hotelu ze specjalną zasadą rezerwacji
mówiącą, że tylko dwa różne herby mogą zostać umieszczone w kolejce
do rezerwacji w etapie 1 – zagranie kart (w tym przykładzie są to
herby z ptakiem oraz z rybą). Inne herby mogą zostać umieszczone
przy tylnych drzwiach bądź w kolejce do rezerwacji, jeśli ich specjalne
zdolności na to pozwalają.
Najpierw zostaje aktywowana karta szlachciców pomarańczowego
gracza przy tylnym wejściu. To pozwala mu na wybranie jednej ze
swoich kart w kolejce do rezerwacji, która zostanie zarezerwowana
jako pierwsza (o ile w hotelu znajduje się wystarczająco dużo wolnych
łóżek). Ponieważ ma tylko jedną kartę (służki) z numerem 3 w kolejce
do rezerwacji, wybiera tę kartę. Następnie przy tylnych drzwiach
aktywowany jest mnich niebieskiego gracza. Ze względu na jego
specjalną zdolność jest natychmiast umieszczony na końcu kolejki do
rezerwacji.
T
eraz sprawdzane są karty w kolejce do rezerwacji. Po służkach
pomarańczowego gracza, które jako pierwsze mogły rezerwować łóżka
dzięki specjalnej zdolności szlachty, w hotelu pozostało 12 łóżek
(15 – 3 = 12). Kolejna najwyższa karta (6 robotników zielonego gracza)
zostaje dopuszczona do rezerwacji. W hotelu pozostaje 6 wolnych łóżek.
Następna najwyższa karta to żołnierze zielonego gracza (5).
Im również udaje się zarezerwować łóżka. W hotelu zostaje teraz
1 wolne łóżko. Jest to za mało dla 4 niebieskich szlachciców. Łóżko może
wciąż być zarezerwowane dla dodanego do kolejki niebieskiego mnicha,
ponieważ potrzebuje on tylko 1 łóżka. Tym samym wszyscy goście zostali
sprawdzeni.
Przykłady etapu 2 –
sprawdzanie rezerwacji:
1.1.
11
8
++33
22
33
33
11
11
15
=
2 2 xx
1.1.
44
66
55
55
11
11
1.1.
44
33
33
66
--33
11
11
1
1
2
4
213 4
3
2
4
3

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756