Znaleziono w kategoriach:
Gra planszowa REBEL Great Western Trail Argentyna

Instrukcja obsługi Gra planszowa REBEL Great Western Trail Argentyna

Wróć
1
Alexander Pster
Argentyna
Instrukcja
2
57 żetonów pracowników
Argentyna, schyłek XIX wieku: jako właściciel ogromnej estancji (rodzaj gospodarstwa rolnego) na bezkresnych rów-
ninach pampy, regularnie dostarczasz swoje bydło do najbliższego punktu załadunkowego, skąd jest transportowane
pociągami do Buenos Aires, a stamtąd statkami za granicę.
Aby zarobić pieniądze, dbaj o swoje stada, mądrze korzystaj z budynków odwiedzanych po drodze. Zatrudniaj wykwa-
likowanych pracowników, takich jak: pasterzy, by powiększać swoje stada, cieśli do budowy nowych budynków oraz
maszynistów do ulepszania i naprawy twojej lokomotywy.
Ci, którzy dobrze zadbają o swoje stada, stawią czoła wyzwaniom i trudnym warunkom pampy, zdobędą najwięcej
punktów i wygrają grę.
1 plansza główna
4 plansze graczy po 1 dla każdego
1 plansza Pedra1 żeton specjalizacji
Wariant jednoosobowy:
12 żetonów
wymiany
5 żetonów pomocniczych
dwustronne
72 dyski gracza
8 znaczników zboża
i certykatów
1 żeton rynku
pracy
82 monety
1 notatnik punktacji strona a
strona b
25 złotych monet
o wartości 5 peso
15 kart Pedra 1 żeton rynku Pedra
po 2 dla każdego
po 18 dla każdego 57 srebrnych
monet o wartości
1 peso
3 woreczki:
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
po 1 dla każdego
(nie w kolorze gracza)
4 kapelusze
po 1 dla każdego
4 lokomotywy
po 1 dla każdego
gaucho
(pasterz)
carpintero
(cieśla)
maquinista
(maszynista)
po 19 żetonów:
(z czego po 8 żetonów
z symbolem siły)
51 żetonów rolników
zielony
granjero
(rolnik)
niebieski
granjero
(rolnik)
żółty
granjero
(rolnik)
pomarańczowy
granjero
(rolnik)
po 12 żetonów:
po 15 żetonów:
Uwaga: tyły powyższych żetonów ozna-
czone literami A, B albo C. Gwarantuje to, że
odpowiednie żetony pojawią się w grze we
właściwym czasie, w wyważony sposób.
4 estancieros
(hodowców)
12 kart załadunku
tył wszystkich
żetonów rolników
=
:
:
1.1. 2.2. 3.3.
= =
33
I I II
33
44
66
77
2
22
55
22
44
0
0
4
4
2
2
6
6
1
1
5
5
3
3
7
7
8
8
3
56 kart krów graczy
24 karty celów
92 karty krów
tył
Każdy żeton budynku prywatnego oznaczony jest liczbą (od 1 do 10) oraz małą literą (a albo b), w zależności od strony.
strona a
strona b
8 żetonów budynków neutralnych
40 żetonów budynków prywatnych po 10 na gracza, dwustronne
8 żetonów zawiadowców stacji
tył
Każdy żeton neutralnego budynku
oznaczony jest wielką literą (od A do H).
6 Caracu
5 Niata
5 Chaqueño
3 Patagonico
5 Serrano
3 Fronterizo
5 Blanco Orejinegro
3 Holando Argentino
9 Franqueiro 6 Aberdeen-Angus
po 14 dla każdego:
36 kart krów dostępnych na targu
25 kart
wyczerpania
3 plany miast
18 żetonów statków
3 żetony
blokady
dwustronne
do rozgrywki
2-3 osobowej
strona a LiverpoolLe Havre Rotterdam
strona b
tył
tył
przód
AA
11
==
::
DD
::
BB
EE
1x
11
CC
1
FF
::
11
GG
::
1x
HH
::
11aa
11
11
::
11bb
11
11
11
::
44bb
22
33
33
77bb
44
55
::
11
22bb
11
11
::
1
x
1
x
55bb
33
44
22
88bb
55
66
2233
33bb
22
33
55
99bb
77
99
66bb
33
44
99
1313
1010bb
::
22
44aa
33
22
2233
77aa
44
55
1x1x
11
22aa
11
11
I
55aa
33
44
I
88aa
55
66
33aa
22
33
::
66aa
33
11
44
33
33
99aa
77
1010
33
99
1010aa
1313
::
11
11
::
44
::
33
::
33
::
11
33
::
33
11
::
33
::
11
2222
22
7777
2222
2222
22
4444
11
5555
33
3333
55
7777
33
6666
22
--
18
18
18
-3-3
55
-2-2
33
11
12
12
18
18
18
9
9
16
16
16
1
1
1I
4
1. Połóż planszę główną na środku stołu.
2. Potasuj 8 żetonów zawiadowców stacji i rozłóż
losowo 5 z nich, po jednym odkrytym na każdym z 5 pól
zawiadowców stacji. Odłóż pozostałe niewykorzystane
3 żetony do pudełka.
3. W 8 żetonów budynków neutralnych i połóż po jednym
odkrytym na każdym z 8 neutralnych obszarów na planszy głównej:
jeśli jest to twoja pierwsza rozgrywka, umieść każdy żeton na obsza-
rze oznaczonym pasującą literą (od A do H).
W kolejnych rozgrywkach możesz tasować żetony i rozkładać je losowo
na neutralnych obszarach.
4. Połóż żeton
rynku pracy na
najwyżej położo-
nym polu spośród
tych oznaczonych
linią przerywaną
na rynku pracy.
5. W 57 żetonów pracow-
ników oraz 51 żetonów rol-
ników i odwróć wszystkie na
stronę z oznaczeniem literowym.
Pogrupuj je według liter (A, B
oraz C) i włóż do odpowiednich
woreczków.
Połóż woreczki obok planszy
głównej (w pobliżu Buenos Aires).
Te woreczki będziemy nazywać
zasobami Buenos Aires.
Jeśli wylosujesz zielonego rolnika, połóż go
w zielonym obszarze na wolnym polu o najniższej
wartości (1 jest najniższą możliwą wartością,
a 4 największą).
W analogiczny sposób postępuj
z niebieskimi i pomarańczowymi
żetonami rolników. Wylosowany
żeton kładziesz zawsze na polu
o najniższej wartości (w obszarze
o odpowiednim kolorze).
Jeśli w danym obszarze nie
ma już wolnych pól, ponieważ
wszystkie 4 zostały już zajęte
przez żetony, zwróć wylosowany
żeton do woreczka i wylosuj
w jego miejsce nowy.
7. Zacznij wyciągać pojedynczo żetony z woreczka (zawiera on jedynie
żetony pracowników) z zasobów Buenos Aires. Układaj ich jeden po drugim
na rynku pracy, zgodnie z poniższymi zasadami:
Zacznij uzupełniać górny rząd: połóż pierwszy odkryty żeton w kolumnie
oznaczonej liczbą graczy biorących udział w rozgrywce. Połóż kolejny
odkryty żeton po prawej stronie pierwszego i kontynuuj układanie w ten
sposób.
Po zapełnieniu skrajnego prawego pola w rzędzie zacznij uzupełniać drugi
rząd, zaczynając ponownie od pola odpowiadającego liczbie graczy i kon-
tynuuj aż do zapełnienia skrajnego prawego pola w drugim rzędzie. W ten
sam sposób zacznij uzupełniać trzeci rząd (ponownie zaczynając od pola
odpowiadającego liczbie graczy).
Zapełniaj pola po prawej stronie do momentu zajęcia pola sąsiadujące-
go z żetonem rynku pracy. Będzie to ostatni żeton, który musisz położyć.
W zależności od liczby graczy na rynku pracy może znajdować się 5, 8 albo
11 żetonów.
Przykład dla 3 graczy:
8. Zapełnij 6 pól rozwoju w Buenos Aires, wykorzystując żetony
z zasobów Buenos Aires:
W 2 żetony z woreczka i połóż je na dwóch polach rozwoju
oznaczonych literą A.
W 2 żetony z woreczka i połóż je na dwóch polach rozwoju
oznaczonych literą B.
W 2 żetony z woreczka i połóż je na dwóch polach rozwoju
oznaczonych literą C.
9. Potasuj 36 kart krów, które będą dostępne na targu i umieść je w formie stosu zakrytych kart z prawej
strony, pod planszą główną. W zależności od liczby graczy dobierz z tego stosu odpowiednią liczbę kart
krów:
grając w 2 osoby: dobierz 9 kart,
grając w 3 osoby: dobierz 12 kart,
grając w 4 osoby: dobierz 15 kart.
Pogrupuj odkryte karty względem koloru i połóż je poniżej planszy jako targ bydła. Ułóż z nich rozsunięty
stos z widoczną lewą stroną każdej karty. Karty powinny być ułożone w następującej kolejności, zaczynając
od lewej strony: pomarańczowe, żółte, czerwone, niebieskie, brązowe, oletowe (możliwe, że nie wylosu-
jesz kart we wszystkich kolorach).
Następnie z 25 kart wyczerpania uformuj odkryty stos wyczerpania i połóż go po prawej stronie stosu
targu bydła.
10. Potasuj 24 karty celów i umieść je w formie stosu zakrytych kart z lewej strony planszy. Następnie
dobierz i odkryj 4 karty z tego stosu i połóż je w jednej kolumnie poniżej.
Odkryte karty stanowią pulę dostępnych kart celów.
6. Z zasobów Buenos Aires wylosuj 5 żetonów rolników z woreczka oznaczonego i umieszczaj je
po kolei na planszy głównej. Miejsce, w którym umieścisz żeton, zależy od jego rodzaju:
PRZYGOTOWANIE GRY
-
-
2
2
0
0
0
1
1
1I
3
3
3II
II
5
5
5
6
6
6I
7
7
7I
8
8
8I
9
9
9
I
15
15
15
II
11
11
11
I
12
12
18
18
18
22
7777
33
7777
-3-3
55
-2-2
33
-3-3
55
-2-2
44
-3-3
55
-2-2
44
-3-3
55
-2-2
44
11
11
5555
11
5555
22
4444
22
4444
22
4444
33
3333
44
6666
55
6666
55
6666
55
7777
22
--
22
--
22
--
9
10
Centra miast
Zielony obszar
(granjeros)
6
Niebieski
obszar
(granjeros)
6
6
4
7
Pomarańczowy
obszar
(granjeros)
Żółty obszar
(granjeros)
Pola zawiadowców stacji Tory kolejowe
Obszar
rozwoju
Buenos
Aires
6
2
Neutralne
obszary
Rynek
pracy
Strefa
załadunku
(statki)
8
11
Nabrzeża
12
::
11
11
::
33
Targ bydła Talia
wyczerpania
::
11
GG
44
55
44
44
44
77
55
77
5
Przykład dla 3 graczy: 13. Połóż monety oraz żetony wymiany w zasięgu rąk wszystkich graczy jako zasoby ogólne nazywane
bankiem.
16. Otrzymujesz poniższe elementy w swoim kolorze:
17. Następnie otrzymujesz 14 kart krów gracza, które
oznaczone są symbolem słońca w twoim kolorze.
Ponadto dodaj 1 kartę wyczerpania do tej talii.
Te 15 kart stanowi twoją talię stada.
Potasuj swoją talię stada i umieść w formie zakrytego
stosu po lewej stronie twojej planszy gracza.
18. Wybierzcie gracza rozpoczynającego. Kolejność graczy w rundzie jest zgodna z kierun-
kiem ruchu wskazówek zegara. Każdy otrzymuje początkowy kapitał oraz 1 żeton wy-
miany z banku i dobiera określoną liczbę kart ze swojego stosu kart gracza, które bierze do
swojej ręki, zgodnie z poniższym:
pierwszy gracz: 7 peso, 4 karty oraz 1 żeton wymiany,
drugi gracz: 8 peso, 5 kart oraz 1 żeton wymiany,
trzeci gracz: 9 peso, 6 kart oraz 1 żeton wymiany,
czwarty gracz: 10 peso, 7 kart oraz 1 żeton wymiany.
18 dysków połóż je na swojej planszy tak, aby zasłonić wszystkie 17 kolorowych
okrągłych pól (tylko 2 szare pola w górnym lewym rogu pozostaną niezasłonięte). Połóż
pozostały 1 dysk na planie miasta Le Havre, na nabrzeżu I.
1 lokomotywa postaw na planszy głów-
nej, na polu startowym (szary budynek) torów
kolejowych.
1 znacznik certykatów połóż go na naj-
wyższym polu toru certykatów (obok pola
oznaczonego 0).
1 znacznik zboża — połóż go na lewym skraj-
nym polu toru zboża (na wartości 0).
1 estanciero na ten moment postaw go
obok swojej planszy gracza.
ELEMENTY GRACZA
15. Otrzymujesz 10 żetonów prywatnych budynków w swoim kolorze.
Każdy żeton jest dwustronny i oznaczony liczbą (od 1 do 10) oraz literą a po jednej
stronie i b po drugiej.
Podczas pierwszych rozgrywek wykorzystujcie stronę a. Polecamy, abyś ułożył je
nad swoją planszą gracza, w kolejności zapotrzebowania na cieśli.
Kiedy lepiej poznasz grę, możesz wykorzystać inny wariant przygotowania swoich budynków: wybierz-
cie gracza, który wylosuje stronę dla każdego żetonu (na przykład poprzez ich podrzucenie). Następnie
ten gracz układa je w kolejności rosnącej nad swoją planszą gracza, a pozostali gracze kopiują ten układ,
odwracając swoje żetony na odpowiednie strony. W ten sposób wszyscy będą mieć budynki ułożone
w ten sam sposób.
Każdy gracz posiada taki sam zestaw budynków, różniący się od siebie jedynie kolorystycznie. W trakcie
gry nikt nie może odwracać swoich żetonów na drugą stronę.
Jesteście gotowi do gry!
Ważne: każdy gracz na początku swojej pierwszej tury w grze:
odrzuca na swój stos kart odrzuconych tyle kart, aby w ręce pozostały mu jedynie 4,
następnie kładzie swojego estanciero na dowolnym żetonie neutralnego budynku
i wykonuje fazę B (możesz wybrać ten sam budynek co inni gracze).
12. Połóż 3 plany miast powyżej planszy głównej, Le Havre po lewej, Rotterdam pośrodku oraz Liverpool po
prawej. Podczas pierwszej rozgrywki wszystkie 3 plany miast 3 odwróć na stronę a.
Kiedy poznasz grę lepiej, możesz wybrać albo wylosować stronę każdego planu miasta.
Następnie, w zależności od liczby graczy, zakryj określoną liczbę centrów miast za pomocą żetonów blokady:
grając w 2 osoby: umieść po 1 odpowiednim żetonie blokady na każdym z 3 planów miast.
grając w 3 osoby: umieść 1 odpowiedni żeton blokady na planie miasta Rotterdam. Dwa pozostałe zwróć
do pudełka.
grając w 4 osoby: odłóż wszystkie żetony blokady do pudełka.
11. Spośród 18 żetonów statków weź 11 statków z symbolem słońca i umieść po prawej stronie planszy.
Pierwszy statek z liczbą 0 połóż obok Buenos Aires, a kolejne 10 statków umieść poniżej w rosnącej kolejności.
W ten sposób statek o wartości 18 znajdzie się na samym dole.
Te żetony stanowią strefę załadunku.
Pozostałe 7 statków (bez symbolu słońca) potasuj i umieść poniżej w formie zakrytego stosu.
14. Wybierz swój kolor gracza.
Otrzymujesz planszę gracza w wybranym kolorze (rozpoznasz po 17 okrą-
głych polach w tym kolorze). Połóż ją przed sobą.
Dodatkowo otrzymujesz żeton pomocniczy. Odwróć go na stronę odpowia-
dającą liczbie graczy i połóż go na polu Fazy A na swojej planszy.
22
55
Strefa zagranych kart celów
Miejsce na
stos kart
odrzuconych
przez gracza
Stos kart
gracza
Tor
certykatów
Strefa
pracowników
Tor zboża
22
44
Strefa akcji
pomocniczych

Właściciel serwisu: TERG S.A. Ul. Za Dworcem 1D, 77-400 Złotów; Spółka wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym w Poznań-Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000427063, Kapitał zakładowy: 41 287 500,00 zł; NIP 767-10-04-218, REGON 570217011; numer rejestrowy BDO: 000135672. Sprzedaż dla firm (B2B): dlabiznesu@me.pl INFOLINIA: 756 756 756