Typ silnika
![]() |
Szczotkowość Silniki w urządzeniach elektrycznych możemy podzielić na szczotkowe (komutatorowe) oraz indukcyjne (bezszczotkowe).
Silniki szczotkowe, równie często zwane komutatorowymi, działają na bazie grafitowych szczotek. Szczotki wchodzą w kontakt z komutatorem, zasilając go. Wytwarza się w ten sposób pole magnetyczne, które wchodzi w reakcję z magnesami obracając motor. Jedną z zalet silnika komutatorowego są niższe koszty budowy i eksploatacji. Silniki indukcyjne, czyli bezszczotkowe, zgodnie z nazwą nie posiadają w swojej budowie szczotek. Zrezygnowano też z mechanicznego komutatora na rzecz elektronicznego układu, zasilanego prądem stałym. Za dostarczanie energii odpowiadają łożyska kulkowe, które działają z dużą prędkością. Zaletami silnika bezszczotkowego są rzadka konserwacja ogólna przez wyeliminowanie szczotek oraz cichsza praca i wyższa sprawność energetyczna. |